Module 2: verschillende soorten trauma

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Bram Nusselein Afdeling Medische Psychologie
Advertisements

Praten met kinderen over de wereld !
Dia 1 Module 1: kennismaking.
Opgeblazen Ego’s en Opvoeding
1 19 jan Urk. 2 de context van 2Korinthe 3  Paulus reageert op beschuldigingen dat hij onbevoegd zou zijn (3:1,2);  Paulus plaatst zijn Evangelie.
“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
De nieuwste uitspraken
Module 5: omgaan met gevoelens en gedrag
Module 3: begrijpen van de effecten van een trauma
Werkwoorden d t dt.
Precht 2 Blz 53 t/m 101.
Module 6: verbindingen en herstel
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Welkom op TOV!. bidden Geloof & gevoel ‘ik merk niks van God’
“ff Anders”.  Het thema van dit jaar is “ff Anders” 2.
Module 4: een veilige omgeving creëren
Gods verborgen glans.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Zorgen voor getraumatiseerde kinderen
Moeder komt met kind praktijk binnen rennen: moeder in paniek en kind hard huilend; Je ziet een buil op het voorhoofd..
Hoe kun je Geloven? 1.
Verbonden.
1. 3 Indien iemand een andere leer verkondigt en zich niet voegt naar de gezonde woorden van onze Here Jezus Christus*... * = de woorden die de Here Jezus.
En God zag alles wat Hij gemaakt had, en zie, het was zeer goed. Gen
Mijn kind, Ik ben de Roos van Saron Hooglied 2,1 Zang : Betty Middler
Module 7: hoe je een pleitbezorger van je kind wordt
Wiegendood Oorzaak van verdriet of trauma?
Echtscheiding: gevolgen voor kinderen
Pasen & Pinksteren op één dag!
"in geen ding bezorgd" 1.
NIET: waarom moest Christus sterven? Om op te kunnen staan en zó de dood te overwinnen! 2.
1 19 dec Rijnsburg 19 dec Rijnsburg. 2 Hebreeën 8 1 De hoofdzaak VAN ONS ONDERWERP is, dat wij zulk een hogepriester hebben, die gezeten is.
Angststoornis.
Zorgen voor getraumatiseerde kinderen: een training voor opvoeders
Wanneer heb je een echt, levend, geloof?

ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Er was eens een meisje die had 4 vrienden
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
WAT EEN GOD! JESAJA 63:7-9; 64:3; 65:1,2.
Kankerspoken Drs. C.M. Kleverlaan psycholoog, programmamaker, auteur
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
13 juni 2013 Bodegraven vanaf hoofdstuk 7:1 1. 1Korinthe 7 1 Wat nu de punten betreft, waarover gij mij geschreven hebt, het is goed voor een mens niet.
Verander je wereld 1 Koningen 3:5-7
Collega’s voor Collega’s
31 augustus 2014 Zoetermeer 1. de vorige keer... Handelingen 20  Paulus' derde 'zendingsreis'  is op doorreis naar Jeruzalem  passeert Efeze (waar.
Angststoornissen.
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Gedragsveranderingen bij dementie
1 16 jan Rijnsburg 16 jan Rijnsburg. 2 de vorige keer:  "de hoofdsom van het gezegde" (8:1)  de aankondiging van een nieuw verbond (8:8)
Lucas 15: 11 En Hij zeide: Iemand had twee zonen
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Hoe kun je Geloven? Een jaar of tien geleden zat ik in een studentenkamer. HIJ zat tegenover me. Als ik eraan terugdenk voel ik mijn wangen weer gloeien.
2 juni 2013 Rotterdam 1. Galaten 4 21 Zegt mij, gij, die onder de wet wilt staan, luistert gij niet naar de wet? 2.
22 maart 2015 Zoetermeer 1. terugblik...  de relatie van Christus & de ekklesia wordt ten voorbeeld gesteld aan man & vrouw;  Hoofdschap = voorop gaan,
30 juni 2013 Zoetermeer 1. 2 Handelingen 14:27 27 En daar aangekomen, riepen zij de gemeente bijeen en gaven verslag van al wat God met hen gedaan had,
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Nieuwe Autoriteit: Geweldloos Verzet
Rauw en troosten.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
POP poli Traumatische partus
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
COMPLEXE POSTTRAUMATISCHE STRESSSTOORNIS
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Transcript van de presentatie:

Module 2: verschillende soorten trauma Dia 1 Module 2: verschillende soorten trauma

Wat betekent het woord trauma? Dia 2 Wat betekent het woord trauma?

Een traumatische ervaring: Dia 3 Een traumatische ervaring: hangt samen met de bedreiging van het leven of de fysieke integriteit van een kind of iemand die belangrijk is voor dat kind (zoals een ouder, grootouder, broer of zus); veroorzaakt een overweldigend gevoel van angst, hulpeloosheid en onmacht; heeft intense fysieke effecten (zoals hart- kloppingen, versnelde ademhaling, trillen, duizeligheid of verlies van controle over blaas of darmen).

Soorten trauma: acuut trauma Dia 4 Soorten trauma: acuut trauma Eenmalige gebeurtenis die korte tijd duurt.

Soorten trauma: chronisch trauma Dia 5 Soorten trauma: chronisch trauma Ervaring van meerdere traumatische gebeurtenissen.

Soorten trauma: verwaarlozing Dia 6 Soorten trauma: verwaarlozing Niet kunnen voldoen aan de basisbehoeften van een kind. Waargenomen als een trauma door een baby of jong kind dat voor zorg volkomen afhankelijk is van de ouders. Opent de deur voor andere traumatische gebeurtenissen. Kan de mogelijkheden van een kind om van een trauma te herstellen verminderen.

Wanneer een trauma wordt veroorzaakt door geliefden Dia 7 Wanneer een trauma wordt veroorzaakt door geliefden De term complex trauma behelst een specifiek soort chronisch trauma en het effect daarvan op kinderen. Het bestaat uit meerdere traumatische gebeurtenissen die op een zeer jonge leeftijd beginnen. Het wordt veroorzaakt door volwassenen die voor het kind zouden moeten zorgen en het zouden moeten beschermen.

De trauma’s van mijn kind (groepsactiviteit) Dia 8 De trauma’s van mijn kind (groepsactiviteit) acuut; chronisch; complex; verwaarlozing; wat weet ik niet?

Hoe kinderen reageren op een trauma Dia 9 Hoe kinderen reageren op een trauma Chronische traumatisering kan de gezonde ontwikkeling verstoren en invloed hebben op: het vermogen van een kind anderen te vertrouwen; het gevoel van persoonlijke veiligheid; het vermogen van een kind emoties te beheersen; het vermogen van een kind veranderingen in het leven te accepteren en zich daaraan aan te passen; fysieke en emotionele reacties op stress.

Hoe kinderen reageren op een trauma Dia 10 Hoe kinderen reageren op een trauma De reacties van een kind op een trauma variëren. Dit is afhankelijk van: leeftijd en ontwikkelingsfase; temperament; het beeld van het gevaar waarmee het geconfronteerd wordt; traumageschiedenis (bijkomende effecten); tegenslagen na het trauma; beschikbaarheid van volwassenen die hulp, geruststelling en bescherming kunnen bieden.

Hoe kinderen reageren op een trauma: hyperarousal Dia 11 Hoe kinderen reageren op een trauma: hyperarousal zenuwachtig; prikkelbaar; snel angstig.

Hoe kinderen reageren op een trauma: herbeleving Dia 12 Hoe kinderen reageren op een trauma: herbeleving indringende beelden, gevoelens en dromen; indringende herinneringen aan de traumatische gebeurtenis(sen).

Hoe kinderen reageren op een trauma: vermijding en terugtrekking Dia 13 Hoe kinderen reageren op een trauma: vermijding en terugtrekking gevoel verdoofd, afgesloten of afgescheiden van het normale leven te zijn; terugdeinzen voor activiteiten en relaties; vermijden van dingen die herinneringen aan het trauma oproepen.

Wat je kunt zien: reacties op dingen die aan het trauma herinneren Dia 14 Wat je kunt zien: reacties op dingen die aan het trauma herinneren Dingen die aan het trauma herinneren: voorwerpen, gebeurtenissen, situaties, plaatsen, gevoelen en zelfs mensen die een kind verbinden met een traumatische gebeurtenis.

Reacties op dingen die aan het trauma herinneren Dia 15 Reacties op dingen die aan het trauma herinneren herbeleving; terugtrekking; dissociatie.

Dia 16 Uitspraak Gina: ‘Ik denk niet dat er een moment is geweest dat ik niet werd misbruikt als kind. Om het misbruik te overleven, deed ik alsof de echte ik onafhankelijk was van mijn lichaam. Op die manier overkwam het misbruik mij niet echt, maar alleen deze huid waarin ik mij bevond.’

Posttraumatische stressstoornis Dia 17 Posttraumatische stressstoornis Posttraumatische stressstoornis wordt gediagnosticeerd als: iemand ernstige traumatische stressreacties vertoont; de reacties langere tijd aanhouden; de reacties een normaal leven in de weg staan.

Wat je zou kunnen zien: traumatische stressreacties Dia 18 Wat je zou kunnen zien: traumatische stressreacties problemen met concentreren, leren of het opnemen van nieuwe informatie; moeite met inslapen of doorslapen en nachtmerries; emotionele instabiliteit, humeurigheid, verdriet of boosheid en agressie, enzovoort. leeftijdsongepast gedrag (bijvoorbeeld reageren zoals een jonger kind zou doen).

Wat je zou kunnen zien: traumatisch spel Dia 19 Wat je zou kunnen zien: traumatisch spel Tijdens het spelen kunnen jonge kinderen die traumatische gebeurtenissen hebben meegemaakt: alles of een deel van de traumatische gebeurtenis herhalen; de rol van de dader aannemen; verschillende uitkomsten uitproberen; vast komen te zitten in een bepaald moment of bij een bepaalde gebeurtenis.

Traumatisch spel Zoek professionele hulp als jouw kind: Dia 20 Traumatisch spel Zoek professionele hulp als jouw kind: de meeste spelactiviteiten richt op traumatische gebeurtenissen; erg overstuur raakt tijdens traumatisch spel; herhaaldelijk de rol van dader speelt met poppen of knuffels of het misbruik naar buiten brengt in spel met andere kinderen; speelt op een manier die relaties met andere kinderen in de weg staat.

Wat je zou kunnen zien: praten over het trauma Dia 21 Wat je zou kunnen zien: praten over het trauma de hele tijd praten over bepaalde gebeurtenissen; het onderwerp uit het niets aanvoeren in een gesprek; verward zijn of zich vergissen over details; zich alleen flarden herinneren van wat er gebeurd is; vermijden om te praten over alles dat enigszins gerelateerd is aan de traumatische gebeurtenissen.

Dia 22 Het verhaal van Marja Marja is uit huis geplaatst nadat haar zeventienjarige moeder haar naar de spoedeisende hulp heeft gebracht. Marja was bewusteloos en had gebroken armen en blauwe plekken. Marja en haar moeder Angela woonden bij Remy, de gewelddadige vriend van haar moeder. Recentelijk hebben Angela en Marja korte tijd gewoond in een opvanghuis voor slachtoffers van huiselijk geweld. Angela zegt dat Marja in het opvanghuis gewond is geraakt.

Marja’s reactie op het trauma (groepsactiviteit) Dia 23 Marja’s reactie op het trauma (groepsactiviteit) Marja wordt midden in de nacht huilend wakker. Ze schrikt snel van harde geluiden. Ze wringt zich los als ze wordt vastgehouden. Ze maakt geen oogcontact. Ze schreeuwt het uit, als ze mee moet naar de dokter.

Het verhaal van Danny Danny groeide op bij ruziemakende ouders. Dia 24 Het verhaal van Danny Danny groeide op bij ruziemakende ouders. Hij probeerde zijn ouders af te leiden door grapjes te maken. Zijn moeder weigerde zijn vader te verlaten. Hij is uit huis geplaatst nadat hij heeft geprobeerd tijdens een ruzie tussenbeide te komen. Hij werd toen ernstig mishandeld door zijn vader.

Danny’s reactie op het trauma (groepsactiviteit) Dia 25 Danny’s reactie op het trauma (groepsactiviteit) Danny is niet geïnteresseerd in school en maakt grappen in de klas. Hij spijbelt vaak om te roken en drinken met vrienden in een park in de buurt. Hij heeft plotselinge uitbarstingen van geweld: onlangs sloeg hij een jongen in elkaar die hij een meisje zag duwen.

De reactie van mijn kind op het trauma (groepsactiviteit) Dia 26 De reactie van mijn kind op het trauma (groepsactiviteit) Hyperarousal? Terugtrekking? Herbeleving? Reageren als een jonger kind? Reacties op dingen die herinneren aan het trauma?

Herstellen van een trauma: de rol van veerkracht Dia 27 Herstellen van een trauma: de rol van veerkracht Veerkracht is het vermogen te herstellen van traumatische gebeurtenissen. Veerkrachtige kinderen zien zichzelf als veilig, capabel en geliefd.

Dia 28 Uitspraak Elie Wiesel (auteur, activist en overlevende van de holocaust): ‘Zoals wanhoop bij iemand alleen kan ontstaan door andere mensen, zo kan hoop ook alleen gegeven worden door andere mensen.’

Veerkracht vergroten Factoren die veerkracht kunnen vergroten zijn: Dia 29 Veerkracht vergroten Factoren die veerkracht kunnen vergroten zijn: een sterke relatie met op zijn minst één competente, verzorgende volwassene; een gevoel van verbondenheid met een positief rolmodel of een positieve mentor; de beschikking over talenten die gestimuleerd en gewaardeerd worden; het ervaren van enige vorm van controle over het eigen leven; het gevoel hebben deel uit te maken van een bepaalde gemeenschap, groep of een groter geheel.

Veerkracht herkennen: Marja Dia 30 Veerkracht herkennen: Marja Marja is in staat haar behoeften te uiten door te huilen; ze heeft het nog niet opgegeven. Ze kan troost vinden bij haar flesje. Ze reageert positief op muziek en heeft geleerd dat ze daarop kan vertrouwen. Ze begint haar tante te vertrouwen en geniet ervan bij haar te zijn.

Veerkracht herkennen: Danny Dia 31 Veerkracht herkennen: Danny Dany is gehecht en loyaal aan zijn moeder. Hij is getalenteerd als entertainer, grappenmaker. Hij onderhoudt vriendschappen met leeftijdgenoten. Hij heeft gevoel voor rechtvaardigheid en wil de dingen in de wereld rechtzetten. Hij ervaart empathie, vooral tegenover vrouwen die in gevaar verkeren.

Veerkracht herkennen: mijn kind (groepsactiviteit) Dia 32 Veerkracht herkennen: mijn kind (groepsactiviteit) Welke krachten of talenten kun jij stimuleren? Welke mensen dienden als rolmodel? Welke mensen dienden als bron van kracht of troost? Wat ziet jouw kind als dingen waarover hij of zij controle heeft? Aan welke clubs of organisaties in de samenleving kan het kind deelnemen?

Dia 33 Afronding