Omgaan met diversiteit Van de periferie naar de kern

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Busramp in Zwitserland
Advertisements

SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
Reflecties Onderzoek ‘Jeugdwerk met maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren’ Tineke Van de Walle Vakgroep Sociale Agogiek, Universiteit Gent Steunpunt.
Iris Roose & Reinhilde Pulinx – Onderzoekers
Acceptatie Thema-avond voor De Piloot, maart 2011 Antoinette Loenen
functiebeschrijving de rol van de in het loopbaanbeleid
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
Door Rosalie Blok. Op 4 mei 2013 heb ik besloten om naar de dodenherdenking te gaan in een dorp in de provincie Zeeland. Dit wordt jaarlijks georganiseerd.
Welkom bij Leefstijl.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
DORDRECHT Voorveld. Agenda Civil society Preventie Competenties Toeleiding Regiefunctie.
Pedagogische wetenschappen was niet echt M. zijn ding. Hij moest nog maar aan het vak denken of er liep al een koude rilling over zijn rug. Daarentegen.
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen Het ganse schoolteam werkt aan een zorgbeleid binnen een schooleigen context Gilbert Van Den Abbeele.
Denkstof Seizoen 3 aflevering 5
HGW sessie 8 Implementatie Beatrijs Van De Casteele en Luc Lemarcq.
6 ASO St-Guido Anderlecht
Ouderbetrokkenheid is altijd een persoonlijk verhaal !
Focus-Fontys Sneed het mes van twee kanten?.
Milieubeleid Steffie De DeckerEllen Geudens Celine Mertens Stijn Vandenbroucke Nele Van MuylemLien Vermeulen.
Interculturele communicatie
Kansrijke combinatiegroepen
S AMENWERKING TUSSEN OUDERS EN SCHOOL Actiemogelijkheden voor ouders.
Brede school in Berkenbos
Superdiversiteit kleurt de sociale diensten
Voorstelling 6de leerjaar
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
PEDAGOGISCHE STAGE Plantijn Hogeschool.
Welkom op onze thema-avond
Interpreteren van data
Interventies houden geen rekening met culturele verschillen. Hulpverlening weet migrantenjeugd slecht te vinden.
Beste Vriend,    Het is met een enorm verdriet dat wij U heden het overlijden moeten melden van een zeer dierbare vriend, gekend onder de naam « Gezond.
Competentiegericht leren vmbo
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
In het kader van Diversiteit, gelijke kansen en taalbeleid in het Secundair Onderwijs 31/05/2011expertisedag CVOLimlo.
De Les van de Vlinder ”Op een dag, verscheen er een kleine opening in een cocon. Een man zat uren te kijken hoe de vlinder zijn lijf door de kleine opening.
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Leren in en voor diversiteit
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
RECHTSTREEKS TOEGANKELIJKE JEUGDHULP VANUIT DAGCENTRUM DE TWIJG.
Workshop evalueren Dcp
De Les van de Vlinder ”Op een dag, verscheen er een kleine opening in een cocon. Een man zat uren te kijken hoe de vlinder zijn lijf door de kleine opening.
Regels kun je omzeilen, principes niet.
Kwetsbare groepen jeugdigen en (problematisch) middelengebruik: visie en interventiematrix Dike van de Mheen, Anke Snoek, Elske Wits, Jaap van der Stel.
Bijeenkomst September 2015
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Social work: Het verschil dat jij maakt.
Les 7 Kind en omgeving Het individu in de context Kind en omgeving Het individu in de context.
Opvoedstijlen en interculturele communicatie les 4
Pestbeleiden in het lager onderwijs Evelyne Taillieu.
FAALANGST DE BAAS.  Mijn naam:Annet Nelisse-Verlare  Werkzaam: O.b.s. OllieBBommel  Opleiding:Training “Faalangst de Baas” via Ortho Consult.
25 februari 2014 Pesten hoort bij het leven Bij ons wordt niet gepest Wie gepest wordt, lokt het zelf uit.
MOTIVATIE. Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen.
De drie niveaus van onderwijs
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Loopbaancompetenties
Studenten versterken in hun competenties m. b. t
Gelijke kansen op school: het kan!
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
Leren reflecteren op binnen- en buitenschoolse burgerschapservaringen
Ze durven de taal die ik geef niet meer te gebruiken
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
Kinderen vragen OM DUIDELIJKHEID
BOM-model PV 25/03/2014.
13/02/2017 Klinische simulaties Pijler 3 - introductie
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen
Ouderenmishandeling in migrantenfamilies
Dertien factoren beïnvloeden de implementatie van Zill
Transcript van de presentatie:

Omgaan met diversiteit Van de periferie naar de kern Iris Roose Steunpunt Diversiteit en Leren, Universiteit Gent Iris.Roose@Ugent.be www.steunpuntdiversiteitenleren.be

Doelstellingen van deze sessie Kennis maken met DIVA – www.diversiteitinactie.be. VISIE: Leren IN diversiteit Leren VOOR diversiteit Thematische Zoom: taaldiversiteit

Omgaan met diversiteit Geen kant-en-klare oplossingen Enkel ‘handvaten’ Alles begint bij een grondhouding!

Zoom Citaat uit ‘Sociaal-cultureel bewustzijn’ – Identiteitsconstructie in een diverse samenleving

Zoom

Zoom Voorbeeld: ‘Declan heeft een geurtje…’ Welke vooroordelen roept dit bij je op? Hoe stuurt dit je verdere pedagogisch-didactisch handelen? Op welke wijze kan je deze vooroordelen ontkrachten en je referentiekader bijsturen?

Zoom Met leerlingen Collega’s Ouders Buitenschoolse partners … Voorbeeld: ‘Declan heeft een geurtje…’ Ga met Declan in gesprek, wees duidelijk (respect & waardering als basis) Zoek samen naar oorzaken Zoek samen met Declan (en indien nodig ouders, collega’s, partners) naar oplossingen

Zoom Een leraar getuigt hoe de getuigenissen van ervaringsdeskundigen een nieuwe kijk wierpen op de relatie met kansarme ouders: “Wat mij zeker is bijgebleven, is dat vensteromslagen voor deze mensen betekent: niet openen, het zijn rekeningen! Deze worden door velen integraal in een doos gegooid. Wij gebruiken nu op school altijd gesloten omslagen. Ook de omgang zoals ze zelf graag hebben, was een openbaring. Zo vertelde een man over zijn vriend die een enorme lijfgeur had. Bij bijeenkomsten werd er aan die man de mogelijkheid gegeven om eerst te douchen want de anderen hadden hier last van. Je mag hier met hen over communiceren. Zorg wel dat je een goede vertrouwensband hebt met deze mensen. (…) Hetgeen mij deze dag (met getuigenis van ervaringsdeskundige) is bijgebleven is dat er geregeld goedbedoelde initiatieven ontstaan op scholen voor deze mensen die eigenlijk net het tegenovergestelde bereiken. Met andere woorden, overleg met deze mensen en denk niet voor hen in de plaats.” Uit: Laenen, I. & Aerden, I. (2013). Evaluatie ondersteuningstraject ‘Hoe omgaan met kinderarmoede op school?’ i.o.v. Koning Boudewijnstichting. Leuven: CEGO

Zoom Voorbeeld: communicatie met moeilijk bereikbare ouders 

Zoom Voorbeeld: Screening breed observeren

Zoom Voorbeeld: evaluatiewijzer attitudevaardigheden balsporten

Zoom Relatie met omgaan met diversiteit? Werken aan status Uiteenlopende perspectieven komen sneller naar voor Gezamenlijke opbouw van kennis “Groepswerken…dat gaat niet met onze leerlingen. We hebben dat één keer geprobeerd, dat was één grote chaos en van die taak kwam maar weinig terecht.”   nieuwe vormen van leren vragen om een geleidelijke omschakeling voor zowel leraren als lerenden Op zoek naar werkvormen? Methodiekendatabank van het Steunpunt Jeugd. GOK-Fiches met interactieve werkvormen.

Zoom Specifieke methode: CLIM (Coöperatief leren in Multiculturele groepen) Belang van heterogene (of multiculturele) groepen: Verschillen in status Verschillen in kennis, vaardigheden en attitudes 5 principes van coöperatief leren: Interactie Onderlinge afhankelijkheid Individuele verantwoordelijkheid Sociale vaardigheden worden aangesproken De groepsdynamiek wordt bevorderd

Zoom Vergroot de kansen op leren omgaan met diversiteit & spanningen die daaruit voortvloeien Voorbeeld: op basis van meervoudige intelligentie

Zoom In authentieke contexten Ten minste gedeeltelijk buiten de klas en school In confrontatie met ‘echte’ problemen Klasdoorbrekend: potentiële diversiteit wordt groter Leer- of leefomgeving opentrekken buiten de school: Brede School

Omgaan met diversiteit Geen kant-en-klare oplossingen Enkel ‘handvaten’ Alles begint bij een grondhouding!

Een overload aan competenties? NEE! Omgaan met diversiteit is inherent aanwezig in de basiscompetenties voor de lerarenopleiding.

De thema’s

Zoom: thema taaldiversiteit

Tot slot… Alle inhoud van deze les vind je op DIVA. De weg kwijt? Wegwijzer! Zoekfunctie (niet op homepagina, wel op andere pagina’s). Tip: bekijk DIVA beter niet via Internet Explorer (gebruik Google Chrome, Firefox, …).