Gratis openbaar vervoer met een sociaal doel 11 november 2009 Rudy Schoonveld.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Participatiewiel: samenhang in beeld Alle 6 terreinen
Advertisements

Zelf waarde maken in de wijk Jan Brouwer Ede, 18 mei 2011.
ZO BEGON ONS LEVEN IN DEZE WERELD … VOL VERWACHTING NAAR DE TOEKOMST !
Communicatieplan. Inhoud  Streeklift  Doelgroepen  Hoe gaan we het aanpakken?  Website ( concept )  Conclusie.
Arjan Klapwijk Beleidsmedewerker openbaar vervoer Gemeente Tilburg
DEBAT MOBILITEIT & VERVOER Stedelijke Ouderen Commissie (SOC) 23 april 2014.
Sport en WMO: Kwetsbare groepen
5 stedelijke problemen – 5 stedelijke oplossingen
Financieringsmogelijkheden van de geestelijke verzorging
Marco Oving Projectleider
SPONSORAVOND v.v. RK WIK 24 november 2004
Verbinden, stimuleren & ontwikkelen 1 ESF informatiebijeenkomst 24 november 2010 Arie Visser Projectleider ESF.
Blik op Capelle vanuit landelijk perspectief Over Kantelen en Eigen Kracht Martijn Schut, adviseur Stimulansz 19 november, Capelle aan den IJssel.
Verkenning regionale wegenstudie in het stedelijk gebied 2012
Brede School Rotterdam
Gebiedsplan Afrikaanderwijk
Gebiedsplan Katendrecht / Wilhelminapier
Aantrekkelijk OV voor iedereen
Bedrijfsbezoek ‘Active Ageing’
Kwetsbare Burgers en solidariteit
Presentatie Regiocommissie Verkeer en Vervoer 25 februari 2009.
SAMENWERKEN AAN DE KWALITEIT VAN HET WONEN IN DE STADSREGIO ROTTERDAM SRR Commissie Wonen 28 januari 2009.
Geld tekort en geld over
 Opdracht van de federale overheid  Georganiseerd door het OCMW  Dit in iedere stad  Gemeubelde woning  Basisbehoeften  OCMW zorgt ook voor sociale.
Demografische druk.
Woonruimteverdeling Stadsregio Rotterdam
StadsFerry Nieuwe Maas Het Rotterdamse OV krijgt een nieuwe dimensie Fred van der Blij.
Veilig op weg effecten stadsregionaal beleid sociale veiligheid presentatie portefeuillehoudersoverleg Verkeer en Vervoer 12 januari 2012.
Portefeuillehoudersoverleg VV stadsregio Rotterdam
Gemeente Amersfoort Aantal inwoners Aantal huishoudens Huishoudens rond soc. minimum ( 8%) Waarvan kinderen tot 16 jaar ca
Thematische workshop Thematische workshop Ondernemerschap.
Inhoud Korte inleiding Kwantitatieve- en kwalitatieve krimp Krimp en ruimte Conclusie * Vragen na de presentatie svp.
Doe-Mee-Pas. Waarom? Kinderen doen mee Twee kwetsbare groepen in samenleving kans geven om deel te nemen aan sport en culturele activiteiten.
Wet Maatschappelijke Ondersteuning Januari Achtergronden (1) Vermaatschappelijking van de zorg. Mensen met veel zorgbehoeften willen in de maatschappij.
OPC studiedag Ontsluiting van het platteland Hendrik Bouwknegt Goudappel Coffeng 18 september 2009 ÝOPC Studiedag.
Wat betaalt de klant aan ons?
Bijpraten over de Wmo
Sociale teams wat werkt (en in welke situatie)?
Met taal versta je elkaar
Zwembadcomplex De Bosselaar naar een hoger niveau
Programma EFMB bijeenkomst 17 december 2014
EENS ONEENS De provincie moet zich niet bemoeien met de hoeveelheid goedkope huur- of koopwoningen bij woningbouwprojecten.
Secundaire notatie in een argumentatief diagram C. Colak, D. Gulik, M. Kersten, M. van der Matten en D. Vroom.
Subsidiebeleid Barendrecht
1 Presentatie voor de kaderleden van de Noord-Hollandse ouderenbonden en de werkgroepen van de SBO-NH 8 november 2013 Door Wiebe de Haan (voorzitter Rocov-NH)
Nieuwbouwopgave in de stadsregio Rotterdam in actueel en realistisch perspectief Drs Jenny Fix directeur Ruimte en Milieu stadsregio Rotterdam.
Echtscheiding en sociaal kapitaal in Vlaanderen Belinda Wijckmans, Maaike Jappens & Jan Van Bavel Interface Demography Vlaanderen Gepeild 2009 Brussel,
Onderzoek naar regeldruk in gemeenten Jeppe Licht, Regiomanager Zuid-Holland 6 februari 2014.
Huisvesting verblijfsgerechtigden April Nog even kort -Elke gemeente krijgt per halfjaar een taakstelling -Stadsregio beoordeelt huisvestingsprestatie.
Wmo zorg & ondersteuning in 2015.
1 Richting nieuwe Woonvisie Den Helder Raadscommissie S&B 23 november 2015.
OV Cafe Pedro Peters CEO RET. De OV-chipkaart is ingeburgerd.
Presentatie Raadscommissie Verkeer en Vervoer – gemeente Dordrecht
Informatiebijeenkomst Leerlingenvervoer Presentatie (regelgeving) Leerlingenvervoer April 2013 BAR-gemeenten.
Collectief vervoer: samenwerken Guy Hermans Kennisplatform Verkeer en Vervoer.
Structuurvisie Ridderkerk Verkeersmodel en vervoerwaarde Robert van Leusden 10 februari 2009.
Het OV 2007 – november 2013, ROCOV, Pedro Peters 1.
Doelgroepenvervoer en Openbaar Vervoer: naar een nieuwe balans
SYMPOSIUM Vervoer in de buurt
Rolf Winter 30 maart
Een succesvol community project
Praktische informatie Oversampling WoON 2018
MaaS pilot: Rotterdam The Hague Airport
Samenwerking in de regio voor betere mobiliteit voor iedereen
EFMB April 2018 Hoe Europa bijdraagt aan de sociale inclusie van ouderen in Nederland.
Leer mij de oudere kennen! Rotterdam, 26 april 2018
MEEDOEN IN OSSENDRECHT EN CALFVEN
Helpt basisbereikbaarheid vervoersarmoede de wereld uit?
Ferd Schelleman Energiek Alphen aan den Rijn
Voorlopige uitslagen Waterschap verkiezing 2019
Transcript van de presentatie:

Gratis openbaar vervoer met een sociaal doel 11 november 2009 Rudy Schoonveld

Inhoud workshop Waarom gratis OV? Welke sociale motieven? Welke Doelgroepen? Geldigheid gratis OV, tijd, gebieden en lijnen Prijscomponenten

Doelen gratis OV met een sociaal motief Bevorderen maatschappelijke participatie van betreffende doelgroep door wegnemen prijsdrempel bij vervoer Mogelijk in combinatie met verlaging andere drempels zoals met Rotterdampas (Den Haag: Ooievaarpas) Tegengaan eenzaamheid (door zelf meer activiteiten te ondernemen én door bereikbaar te zijn voor familie en vrienden) Bieden van gemak aan groep burgers Inkomenssteun in natura

Doelgroepen 65 plussers – Totaal aantal in de regio: – Circa 20% van totale bevolking 65 plussers met een laag inkomen – Definitie: maximaal 120% van minimuminkomen – Totaal aantal in regio: Alle mensen met een laag inkomen – Definitie: maximaal 120% van minimuminkomen – Circa personen Mensen met een mobiliteitsbeperking – Definitie: WMO vervoer gerechtigden – Circa mensen in de regio

Vervoer door doelgroepen Vervoer sterk afhankelijk van leefsituatie, voorzieningenniveau en ruimtelijke structuur 65 plussers – Wisselend niet dagelijks gebruik, tussen de € plussers met een laag inkomen – Wisselend niet dagelijks gebruik, tussen de € Alle mensen met een laag inkomen – Dagelijks frequent én onregelmatig gebruik, circa € 500 Mensen met een mobiliteitsbeperking – Beperkt incidenteel gebruik

Geldigheid (1) Daluren: – op werkdagen na 9.00 uur – in de weekenden en op feestdagen de gehele dag

Geldigheid (2) Vier gebieden: 1. Rotterdam rail en bus/RET: interessant voor Rottterdam, Schiedam, Albrandswaard, Capelle a/d IJssel en Vlaardingen, Bus overig interessant voor Barendrecht, Krimpen a/d IJssel, Lansingerland en Ridderkerk Voorne Putten interessant voor Spijkenisse, Bernisse, Hellevoetsluis, Westvoorne en Brielle : gehele stadsregio Naar verwachting weinig mensen van 2 die in 3 zullen reizen en weinig mensen 3 die in 2 zullen reizen Voorstel twee gebieden: – Rotterdam rail en bus/RET – Gehele stadsregio

Geldigheid (3) Alle lijnen die in en van/naar de concessie(s) rijden (afstemming met aangrenzende concessieverleners en bedrijven) Alle lijnen die tot de concessie(s) behoren Alle lijnen binnen het concessiegebied

Reizen op OV Chipkaart Persoonlijke OV chipkaarten Nieuwe kaarten op aanvraag Propositie op bestaande kaarten op aanvraag Aanvraag procedure betekent dat deel van de gerechtigden niet meedoet (Rotterdam circa 40%)

Prijscomponenten voor gemeente (1) 1.Vervoer Gederfde opbrengsten – Opbrengsten van bestaande reizigers die tot de doelgroep behoren en in toekomstige situatie gratis OV hebben Bijdrage voor meerreizen deelnemers, schatting circa 40% bij de 65 plussers Maximum bedrag: onderhandelingspunt, ergens tussen de 100% en 140% van de opbrengstenderving

Prijscomponenten voor gemeente (2) 2.Bijkomende kosten Kosten voor nieuwe OV chipkaarten en handling Kosten helpdesk Kosten toetsingsprocedure – (bij inkomenstoets) 3.Geen bijdrage stadsregio

Afrekenmethodiek Bedrag per gereisde kilometer met een maximum voor de gemeente – 65 plussers en WMO gerechtigden: reductie tarief – Mensen met een minimum inkomen: vol tarief

Matrix producten catalogus Rotterdam Rail + Bus / RET Stadsregio geheel Gratis OV (reductie) -65 plussers -65 plussers 120% minimum -WMO vervoer gerechtigden Gratis OV (vol tarief) - Inwoners 120% minimum inkomen jonger dan 65