Gratis openbaar vervoer met een sociaal doel 11 november 2009 Rudy Schoonveld
Inhoud workshop Waarom gratis OV? Welke sociale motieven? Welke Doelgroepen? Geldigheid gratis OV, tijd, gebieden en lijnen Prijscomponenten
Doelen gratis OV met een sociaal motief Bevorderen maatschappelijke participatie van betreffende doelgroep door wegnemen prijsdrempel bij vervoer Mogelijk in combinatie met verlaging andere drempels zoals met Rotterdampas (Den Haag: Ooievaarpas) Tegengaan eenzaamheid (door zelf meer activiteiten te ondernemen én door bereikbaar te zijn voor familie en vrienden) Bieden van gemak aan groep burgers Inkomenssteun in natura
Doelgroepen 65 plussers – Totaal aantal in de regio: – Circa 20% van totale bevolking 65 plussers met een laag inkomen – Definitie: maximaal 120% van minimuminkomen – Totaal aantal in regio: Alle mensen met een laag inkomen – Definitie: maximaal 120% van minimuminkomen – Circa personen Mensen met een mobiliteitsbeperking – Definitie: WMO vervoer gerechtigden – Circa mensen in de regio
Vervoer door doelgroepen Vervoer sterk afhankelijk van leefsituatie, voorzieningenniveau en ruimtelijke structuur 65 plussers – Wisselend niet dagelijks gebruik, tussen de € plussers met een laag inkomen – Wisselend niet dagelijks gebruik, tussen de € Alle mensen met een laag inkomen – Dagelijks frequent én onregelmatig gebruik, circa € 500 Mensen met een mobiliteitsbeperking – Beperkt incidenteel gebruik
Geldigheid (1) Daluren: – op werkdagen na 9.00 uur – in de weekenden en op feestdagen de gehele dag
Geldigheid (2) Vier gebieden: 1. Rotterdam rail en bus/RET: interessant voor Rottterdam, Schiedam, Albrandswaard, Capelle a/d IJssel en Vlaardingen, Bus overig interessant voor Barendrecht, Krimpen a/d IJssel, Lansingerland en Ridderkerk Voorne Putten interessant voor Spijkenisse, Bernisse, Hellevoetsluis, Westvoorne en Brielle : gehele stadsregio Naar verwachting weinig mensen van 2 die in 3 zullen reizen en weinig mensen 3 die in 2 zullen reizen Voorstel twee gebieden: – Rotterdam rail en bus/RET – Gehele stadsregio
Geldigheid (3) Alle lijnen die in en van/naar de concessie(s) rijden (afstemming met aangrenzende concessieverleners en bedrijven) Alle lijnen die tot de concessie(s) behoren Alle lijnen binnen het concessiegebied
Reizen op OV Chipkaart Persoonlijke OV chipkaarten Nieuwe kaarten op aanvraag Propositie op bestaande kaarten op aanvraag Aanvraag procedure betekent dat deel van de gerechtigden niet meedoet (Rotterdam circa 40%)
Prijscomponenten voor gemeente (1) 1.Vervoer Gederfde opbrengsten – Opbrengsten van bestaande reizigers die tot de doelgroep behoren en in toekomstige situatie gratis OV hebben Bijdrage voor meerreizen deelnemers, schatting circa 40% bij de 65 plussers Maximum bedrag: onderhandelingspunt, ergens tussen de 100% en 140% van de opbrengstenderving
Prijscomponenten voor gemeente (2) 2.Bijkomende kosten Kosten voor nieuwe OV chipkaarten en handling Kosten helpdesk Kosten toetsingsprocedure – (bij inkomenstoets) 3.Geen bijdrage stadsregio
Afrekenmethodiek Bedrag per gereisde kilometer met een maximum voor de gemeente – 65 plussers en WMO gerechtigden: reductie tarief – Mensen met een minimum inkomen: vol tarief
Matrix producten catalogus Rotterdam Rail + Bus / RET Stadsregio geheel Gratis OV (reductie) -65 plussers -65 plussers 120% minimum -WMO vervoer gerechtigden Gratis OV (vol tarief) - Inwoners 120% minimum inkomen jonger dan 65