Marian Spier Manager Content & Communicatie International coördinator SBC Afstudeerbegeleider Studie Communicatie en designmanagement Didactiek, pedagogiek Organisatiepsychologie Werk Communicatie adviseur Manager interactive Liaison officer Extra: Schrijven voor online magazines Tolk Reizen!
Inleiding Nieuw studiejaar
Vakken V2 schooljaar 10/11
CROSS MEDIA
INTERACTIEF SCENARIOSCHRIJVEN
SERIOUS GAME
TV & interactie
MINOR Minorcoördinator Karin Dokman. k.a.j.dokman@hva.nl Minoren buiten de HvA nu regelen! Minoren binnen de Hva www.minoren.hva.nl Internationaal www.intra.iam.hva.nl Coördinator Marian Spier m.l.spier@hva.nl Herkansingen nu regelen!!!
CMS
Verschuiving medialandschap
Grenzen tussen media vervagen 3 trends Any time, any place any where (onafhankelijk van tijd, plaats, of ruimte gebruik maken van mediadiensten.) Toenemende interactiviteit Grenzen tussen media vervagen
Any time Any place Any where
Toenemende interactiviteit (consument als aanbieder UCG)
Grenzen tussen media-apparaten -sectoren vervagen
Cross Media
Wat is Cross Media volgens jou?
Kruisbestuiving van media. Definities Interactieve communicatie Multimediacommunicatie Convergentie van hardware, functies en infrastructuur Kruisbestuiving van media.
Cross Media kruisbestuiving van verschillende media zoals theater, film, televisie, radio, print, internet, games, mobiele devices en live-events, waarbij de verschillende media informatie communiceren, die deel uitmaken van een overkoepelende boodschap.
Die verschillende media versterken elkaar.
Mediamakers hebben te maken met digitale consumenten Mediamakers hebben te maken met digitale consumenten. Selectieve consumenten, die op zoek zijn naar gepersonaliseerde participatie.
Consument Selectief Participatie Personalisatie Is bewust van de keuze die hij maakt in producten, diensten en manier van communiceren Participatie Toename van betrokkenheid in interactie en co-creatie van merkbeleving Personalisatie Toenemend verlangen naar gepersonaliseerde diensten en communicatie.
Selectief diensten en manier van communiceren Is bewust van de keuze die hij maakt in diensten en manier van communiceren
Participatie Toename betrokkenheid in interactie en co-creatie van merkbeleving
Personalisatie naliseerde diensten en communicatie Toename verlangen naar geperso- naliseerde diensten en communicatie
Dus Cross Media campagne, waarbij diverse media (internet, mobiel, tv, radio, print, entertainment) worden ingezet, waarbij de doelgroep bewuste keuzes kan maken, kan participeren en gepersonaliseerde informatie ontvangt.
Opdracht Schrijf een cross media communicatieplan voor een stadsdeel en ontwikkel een cross media campagne. Belangrijk: boodschap en gebruiker centraal.
Opleveren na 10 weken Cross Media communicatieplan (na 5 weken) Campagne in demovorm (na 10 weken)
Vragen?
Verschuiving medialandschap 31
Mobiel
Internet
iPad
Radio
TV
Social Media
Social Media Waarom is Social Media belangrijk Social Media State of mind 3 typen van Social Media
Mensen blokkeren marketing
Men heeft geen marketing nodig!
Andere manier denken over marketing Push marketing Telemarketing Beurzen Direct mail E-mail nieuwsbrief Print advertenties Radio advertenties INTERRUPTIE Pull marketing SEO Bloggen Social Media RSS Free tools/trials Viral Video PERMISSIE
Wat is Social Media Een verzamelnaam voor alle internet-toepassingen waarmee het mogelijk is om informatie met elkaar te delen op een gebruiksvriendelijke en vaak leuke wijze. Het betreft niet alleen informatie in de vorm van tekst (nieuws, artikelen). Ook geluid (podcasts, muziek) en beeld (fotografie, video).
Social Media is pull marketing Social media helpt met SEO Social media promote blogs Social media gaat altijd uit van toestemming
Social= netwerkborrel Wordt een onderdeel van de community Voeg waarde toe aan de community Stel en beantwoordt vragen Effectiever dan live netwerkborrels Geen grenzen, van tijd, of plaats Andere mensen kunnen makkelijk meeluisteren
3 vormen van Social Media Publiceren Delen Netwerk
Social Media publiceren
Social Media: publiceren Iedereen kan publiceren
Wat kan je publiceren Video content Tekst content Beeld content Geluid content
Social Media Delen (Share)
Alles kan gedeeld worden Social Media: Share Alles kan gedeeld worden
Social Media Marketing Je kan monitoren wat er gedeeld wordt Je kan uitzoeken waar bezoekers vandaan komen Eigen content en andere content promoten Content produceren die bezoekers leuk vinden
Social Media Netwerken
Men kan zich overal met anderen verbinden (connecten) Social Media Netwerk Men kan zich overal met anderen verbinden (connecten)
Marketing tips Maak vrienden Wees behulpzaam Vind jouw bestaande connecties Netwerk in groepen Voeg aan jouw e-mail , jouw blog, bio, of profile Wees behulpzaam Beantwoord vragen Deel interessante content Maak connecties
Meten is weten! RSS abonnees Blog bezoek Twitter FLWRS Vrienden op Facebook en Linkedin Videobezoek op Youtubes Comments op blogs
Vragen?
Doelgroep
Doelgroepen Algemeen Domeinspecifiek Merkspecifiek
Algemene kenmerken Geografisch Socio-economisch Psychografisch (levensstijl en waarden)
Domeinspecifiek Betrokkenheid Product eigenschappen Productbezit en gebruik
Merkspecifiek Kennis en attitude merk (DE/ Max Havelaar)
Doelgroep Doelgroep Nike (fanatieke sporters) Nu: Iedereen die sportiviteit en doorzettings-vermogen als levensinstelling omarmt. Ook: mensen van zestig jaar en ouder en invalide mensen
Vragen?
Opdracht: Stadsdeel Amsterdam
Opdracht 1 Formeer een groep: Strategie, Art, Copy Neem de case goed door Neem achtergrondinfo over de stadsdelen goed door. Post jullie bevindingen op het blog!
Presentatie 5 min! Wie is de doelgroep? Wat is de inhoud van je case? Hoe denk je ze met bestaande kennis te bereiken. Welke media zet je in? Welk beeld roept jouw stadsdeel op? Flickr, Google.
Huiswerk! Volgende week Omgevingsanalyse Doelgroepanalyse Debriefing Weblog bijhouden Maandag blogadres mailen naar m.l.spier@hva.nl
Vragen?