Het gedrag van de mens van binnenuit Divera Twisk

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
-van controle naar loslaten-
Advertisements

Waarom Edu-gaming? Presentatie over Edu-gaming door MAD multimedia.
Door met Duurzaam Veilig De Nationale Verkeersveiligheidsvekenning
Duurzaamheid Bert van de Merwe.
achtergronden Letty Aarts 3 maart 2006 Theoretische achtergronden Letty Aarts.
Vitamine G1 Effecten van een groene omgeving op gezondheid, welzijn en sociale veiligheid J. Maas.
Cursus Technische Infratructuur in de Ruimtelijke Ordening Verkeersveiligheid: Bijzondere onderwerpen Alcohol en verkeer Mobiel bellen Ongevalsrisico’s.
VUmc Basispresentatie
Interventie en implementatie
Inleiding Mentale Training Rico Schuijers
De omgeving van de mens Chris Schoon Chris Schoon 2 november 2005.
Levensvragen Over geluk…..
Divera TWISK SWOV - Nederland
Deskundigen dag Arbouw
RISICO VCA - Hoofdstuk 2.
CURVE STOPPEN LEREN INCIDENTEEL PESTEN STRUCTUREEL PESTEN
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Professionalisering Vergunningverlening 2007 Werkgroep D communicatie Maite van Someren.
Technische Infrastructuur in de Ruimtelijke Ordening
Kwaliteit van bestaan. Ondersteunen..
Informatie vaardigheden
MOTIVEREN Lt. De Groeve Luk.
De nieuwe werkkostenregeling
Verkeersgedrag en - veiligheid 2 Adriaan Walraad.
Chris Schoon 3 maart 2006 De omgeving van de mens De omgeving van de mens Chris Schoon.
Divera Twisk 3 maart 2006 Het gedrag van de mens van binnenuit Het gedrag van de mens van binnenuit Divera Twisk.
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Kansarmoede Lien Anseele 1BaOC.
Loopbaan&burgerschap. WAT HEB JE NODIG ?  KENNIS ( THEORIE)  INZICHT (VERSCHILLENDE INVALSHOEKEN)  VAARDIGHEDEN.
“Veilig werken langs de weg”
Wat is SWPBS - goed gedrag kun je leren?
Begeer, S., Meerum Terwogt, M., Rieffe, C., en Lex P. A. M. Stockmann (2005). Begrip en gebruik van sociaal- emotionele regels bij kinderen met autisme.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Les 1: Verkeer.
Inleiding VSV Mechelen, Diepenbeek, Gent November De andere Kris Peeters-
PEDAGOGISCH QUOTIËNT EN INTELLIGENTIEQUOTIËNT
Les 2 Sociale Hygiëne Jan-Willem Poelma.
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Week 7 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Help kinderen veilig naar school!
Les 5 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Omgaan met de gevolgen van trombose
Oic.
Groepsdynamiek 1.
 Een loodgieter is deskundig in het in bedwang houden van water en stelt een diagnose omtrent waar een lek zich bevindt of waar een onaangename geur.
Diagnoses in het maatschappelijk werk Johan Bastiaensen.
De kracht van positief opvoeden
Pesten is geen kinderspel VAN OSS & PARTNERS | OPLEIDING VERTROUWENSPERSOON LVV Congres PESTEN IS GEEN KINDERSPEL adviseren.
Schuld en schuld is twee Mr. dr. Wilma Duijst. Plaatjes.
Van 16 naar 18 Verschuiving van de leeftijdsgrens Waarom en wat nu? | Scouting Regio Groningen.
Omgaan met ingrijpende gebeurtenissen. veerkracht Elk kind krijgt te maken in zijn leven met tegenslag of stress en moet vaardigheden leren om daarmee.
Uitvoering zero tolerance drugsbeleid. Flexteam Ervaringen flexteam Toenemende vraag om handhaving n.a.v. “successen” Verplaatsing naar drugsgerelateerde.
Regionale bijeenkomst beroepsregistratie 20 juni – 30 juni Magteld Beun en Berry Tijhuis.
Speelstraat. Wettelijke bepaling. Openbare weg waar tijdelijk en tijdens bepaalde uren aan de toegangen volgend hek is geplaatst. Ganse breedte van de.
Samenvatting tekst Homoseksualiteit bij jongeren.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Pedagogiek als beroep.
IHT en psychotherapie / systeemtherapie in de acute fase
EHBO Eerste Hulp Bij Onderwijs
Gesprekstechnieken Trainers: Jasper Kroeger Tom Kievit
ALS KLEINE KINDEREN GROOT WORDEN
Executieve functies Marije Ruben.
Is er een probleem? Landelijke cijfers en waar hebben we het over?
B-VCA / VOL-VCA © PBNA. Niets uit deze presentatie mag worden verveelvoudigd of openbaar gemaakt, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van PBNA.
Workshop: Wat verandert er voor mij?
Een visie gebaseerd op feiten en meningen,
JEUGDzorg - voor wie?.
Lectoraat Verslavingskunde
Rijkswaterstaat als wegbeheerder
Transcript van de presentatie:

Het gedrag van de mens van binnenuit Divera Twisk 2 november 2005

Duurzaam Veilig-principe Functionaliteit van wegen Homogeniteit van massa’s en/of snelheid en richting Herkenbaarheid van de vormgeving van de weg en voorspelbaarheid van wegverloop en van gedrag van weggebruikers Statusonderkenning door de verkeersdeelnemer Vergevingsgezindheid van de omgeving en van weggebruikers onderling Divera Twisk 2 november 2005

Duurzaam Veilig-principe Functionaliteit van wegen Homogeniteit van massa’s en/of snelheid en richting Herkenbaarheid van de vormgeving van de weg en voorspelbaarheid van wegverloop en van gedrag van weggebruikers Statusonderkenning door de verkeersdeelnemer Vergevingsgezindheid van de omgeving en van weggebruikers onderling Divera Twisk 2 november 2005

Taakbekwaamheid (B) Taakbekwaamheid (B) Taakeisen (T) Taakeisen (T) Weg Overige verkeersdeelnemers Voertuig (Weers-) omstandigheden Kalibratie Taakbekwaamheid (B) Taakbekwaamheid (B) Fysieke condities Ziekte Vermoeidheid Psychoactieve stoffen Afleiding Stress Psychische condities Competenties (C) Competenties (C) Opleiding/training Ervaring Persoonskenmerken Attitudes Inzicht Kennis Vaardigheden Divera Twisk 2 november 2005

Vind de balans: statusonderkenning Divera Twisk 2 november 2005

Vergevingsgezindheid Niet alleen eigen taakbekwaamheid: rekening houden met anderen Ruimte laten voor elkaar Rekening houden met: beperkingen (kinderen, ouderen) beginners Divera Twisk 2 november 2005

Voorwaarden in Duurzaam Veilig Omgaan met verschillen tussen mensen in: Competenties (ouderen en beginners) Situationele toestand (alcohol, vermoeidheid) Eigen taakbekwaamheid goed inschatten (statusonderkenning) Naast kunnen ook willen Divera Twisk 2 november 2005

Levenslang leren Leren kost veel tijd Continu leren door: de dagelijkse ervaringen voorbeelden van anderen Terechte aandacht voor ‘levenslang leren’ Leren kost veel tijd ‘Formele’ educatie klein deel Divera Twisk 2 november 2005

Implicaties Bescherm beginners: Zorg voor ‘veilig’ voorbeeldgedrag: mobiliseer beïnvloeders zorg voor veilige leeromgeving geef getrapt toegang tot het verkeer Zorg voor ‘veilig’ voorbeeldgedrag: geef voorlichting, educatie en training houd toezicht Geef formele educatie: informeer en train beïnvloeders ontwikkel methoden voor statusonderkenning concentreer op ‘niet direct zichtbare’ verbanden en achtergronden Divera Twisk 2 november 2005

Relatie statusonderkenning en regels Statusonderkenning (Wat kan ik?): onderkennen eigen beperkingen/taakbekwaamheid en daarnaar handelen Verkeersregels (Wat mag ik?): formele grens tussen aanvaardbaar en onaanvaardbaar gedrag Divera Twisk 2 november 2005

Waarom mensen moedwillig overtreden Gewoonte Nut regels niet overtuigend Persoonlijk voordeel groter dan collectief nadeel Relatie met veiligheid niet duidelijk Divera Twisk 2 november 2005

Snelheid Probleem Maatregelen Massale snelheidsovertredingen (wel 50%) Grote acceptatie (geen spijt of schaamte) Maatregelen Afstemming vormgeving weg en limiet Educatie/voorlichting: snelheid-ongevallenkans Handhaving (zero tolerance): het werkt Op termijn ITC voor: snelheidsbegrenzing dynamische limieten Divera Twisk 2 november 2005

Alcohol en drugs Kenmerk Maatregelen Hoge risico’s (alcohol + drug) Geringe maatschappelijke acceptatie Probleem bij de ‘zware overtreder’ Maatregelen Toezicht op zware gebruiker en combinatiegebruiker Alcoholslot voor herhalende overtreder Divera Twisk 2 november 2005

Snelheid minder erg dan alcohol? Wist u dat binnen de bebouwde kom de kans op een letselongeval …… bij 5 km/uur te hard rijden vergelijkbaar is met een BAG van 0,5‰? en bij 20 km/uur te hard vergelijkbaar is met een BAG van 2,0‰? Divera Twisk 2 november 2005

Risico letselongeval: snelheid en alcohol Divera Twisk 2 november 2005

Blik op de toekomst met ITS houdt toezicht op beschermende maatregelen: smart key controleert op moedwillige overtredingen: de black box (eerst probleemgroepen) maakt rijden onder invloed onmogelijk: het alcoholslot (eerst recidivist) ondersteunt verkeerstaak voor verkeersdeelnemers met beperkingen Divera Twisk 2 november 2005

Samenvattend Veilig door eigen inschatting taakbekwaamheid Leren door dagelijkse ervaringen Educatie opzichzelfstaand onvoldoende Bescherming door veilige leeromgeving Niet alleen opleiders: belangrijke rol anderen Handhaving consequent en effectief In de toekomst: mogelijkheden ITS Divera Twisk 2 november 2005

Divera Twisk 2 november 2005