Motivatie van de professional Willy Limpens

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Prima Pleegzorg Op volle kracht vooruit! 12 juni 2012
Advertisements

Harmonisch samenwerken met personeel en vrijwilligers Samen vrijwilligen! Vlaams Steunpunt Vrijwilligerswerk - Antwerpen 4 maart 2014.
10 tips voor een gouden start Groeitips
Realisatie kindcentrum
Introductiebijeenkomst
HOGESCHOLEN IN DIALOOG Dag van de kennisuitwisseling 19 januari 2010
Communicatiemanagement
SVK Korfbal Thema avond op weg naar 2015 Door Tijs Huisman 9 april 2010.
De eerste vijf maanden Henk Nies, Vilans, 1 maart 2010, Utrecht.
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
het succes van een organisatie het welbevinden en succes
21 Maart 2013: Startbijeenkomst experimenten transitie begeleiding in Breda ‘Zorg voor elkaar’
Kwaliteitszorg als meerwaarde
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Wat doen we als we willen dat mensen ook effectief gebruiken wat ze leerden Peter Samyn,
Implementeren doe je samen
Jeanne Driessen-Engels Utrecht 10 mei 2007
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
Leidinggeven aan professionals in modern onderwijs
Utrecht, 11 juni
Comtell B.V. Welkom Inleiding
7 inzichten van Nieuw Leiderschap
Intakegesprekken voor Groen Proeven: een goede start is halve werk Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR & Corry.
Presentatie op Flitsbijeenkomst ICO Taal & Rekenen
Hilde Bellaard van Krachtig Werk
“Toekomstbestendig Vrijwilligersbeleid”
Wat is het eigenlijk? Welke bedoeling zit erachter? Waarom is dit belangrijk voor mij? Wat, hoe, wanneer, wie en vragen!
kwaliteitsbeleid MNN 22 september 2009 Mentorschap: goed geregeld
Ontwikkelwerkplaats Jeugdzorg en Passend Onderwijs
de eerste groepsbijeenkomst
Hallo ik ben Henk Wassen Een ervaren Kwaliteit en Arbo-functionaris.
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Workshop TMs Mijn veranderende rol Het Nieuwe Werken
Landelijke Inspiratiedag 3D’s + HR
Workshop ‘visieversneller’
Copyright 2013 | Annemarie van Dalen | Organisatieadvies Transitie WMO vraagt om anders organiseren.
ALGEMENE VORMING. Inhoud infosessie managementteam 1. Visieontwikkeling 2. Rollen van verschillende actoren 3. Toekomst / transitie binnen de organisatie.
10 tips voor een gouden start Ivo Bols 10u30 – 11u15.
11 oktober 2010 Bijeenkomst contactpersonen en coördinatoren Onderwerp: ons vrijwilligersbeleid bijeenkomst vrijwilligersbeleid 11 oktober 2010.
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Scherm van Ede Valleiconferentie Netwerk Geriatrie 3 december 2015
Fixatie-arm beleid: Team- of ziekenhuisdoelstelling Isa Michiels
Van samen beschrijven, inkopen naar allemaal gebruiken; de uitdaging op informatie. Samen: alleen als het ons uitkomt!? Theo Peters (KING)VIAG themadag.
Communicatie is de basis
Volle OR en hoge verkiezingsopkomst: Utopie of goed realiseerbaar?’
Even voorstellen Hennie Lüers, coach Kim Veldhuis, P&O.
De effecten van de lerende opleidingsschool Twente Uitkomsten & Werkplan MSc Loreta Vaicaityte Dr Sjoerd de Vries.
DE UT EN JOIN LISA Business Information Management & Recordmanagement Petra de JongeDecos- 1.
Certificering van assetmanagement
Maatschap voor communicatie Help! De interne communicatie moet beter! Bijeenkomst communicatienetwerk VGN Frithjof de Haan, Maatschap voor Communicatie.
Dr. Patrick Vermeulen GITPMoed & Vertrouwen Moed en Vertrouwen Workshop 1 Motivatie 1.
Communicatie bij OCB Doel presentatie: Gedrag, symboliek en communicatie Indruk geven van mijn aanpak Managers betrekken bij imago Hoe gedrag beïnvloeden?
Meer rendement uit audits! Manon Diepenmaat 28 maart 2013.
De ontwikkelopgave in Zoeterwoude Veranderen om in je kracht te blijven!
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
acht locaties in Zeeland en Zuid Holland
‘Aan de slag met ouders als onmisbare partner’
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Titel Stap 1 Aanleiding Stap 2 Als we niets doen Stap 4 Aanpak
Digitaal spreekuur ‘Werken met een kwaliteitscyclus binnen het VSV’
Werkgevers wendbaar aan de slag
Leidinggeven voor eerste verkoper
Leidinggeven voor eerste verkoper
Workshop “de coachende praktijkopleider”
JAN HOLSAPPEL.
Workshop Wie heeft welke rol?
Boeien en binden van goede medewerkers
Leidinggeven Hoofdstuk 3 Begeleiden.
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

Motivatie van de professional Willy Limpens Utrecht, 20 maart 2009

Het team van Limpens & Partners …staat voor u klaar!

Onze visie: integrale aanpak Mensen: inspireren, motiveren én faciliteren Systeem: praktisch inrichten én onderhouden Controle en beheer: met slimme software

Certificeren versus kwaliteit

Certificeren versus kwaliteit Opzetten kwaliteitsmanagementsysteem Wat betekent kwaliteit voor jou organisatie/afdeling/ werknemer? Werken met kwaliteitsmanagementsysteem Uitvoeren interne audits Externe audits Vervolgaudits

Verschillende professionals Directie/Raad van Bestuur Managers/midden-kader Teamleiders Medewerkers Kwaliteitsfunctionarissen

Hoe doe ik dat dan?

Hoe doe ik dat dan? Betekenis geven aan de inhoud Goede communicatie Betrekken van mensen Reflectie

Betekenis geven Waar staan we? Wat vinden we belangrijk? Waar willen we naar toe? Hoe komen we daar? Wanneer willen we ons doel bereikt hebben? Welke mogelijkheden staan tot onze beschikking? (mensen, middelen, relaties)

Betekenis geven: 4 factoren IK TAAK KWALITEIT WIJ CONTEXT

Communicatie

Kwaliteit: voor mensen, door mensen Maak duidelijk wat het kwaliteitssysteem oplevert voor mensen (medewerkers, cliënten, omgeving) Leg uit wat er gaat veranderen en wat ieders rol daarin is. Maak aan de start van het traject een communicatieplan Benoem en waardeer ieders bijdrage!

Voorbeelden van communicatiemiddelen Kick-off meeting Huisorgaan Website Digitale kwaliteitsnieuwsbrief Standaardpresentatie (in alle vestigingen dezelfde boodschap) Beleids- werkplan Beleidsoverleggen (MT, RvT, OR etc.) Afdelings-/werkoverleg Overleg met familie, vrijwilligers etc. Etc. De timing is belangrijk: wanneer moet wie wat weten?

Betrekken Vertel het mij en ik zal het vergeten, Laat het mij zien en ik zal het mij herinneren, Betrek mij erin en ik zal het begrijpen. (oud Chinees gezegde)

Balans in leiderschapstijl vertrouwen controle delegeren samen overleg delen structuur afspraken evaluatie beoordelen

Doen en niet doen Niet doen: “Ik vind het ook maar niks maar het moet van HKZ/verzekeraar” Wel doen: “Kwaliteit is niet iets extra’s, het gaat over je werk” Mensen uitnodigen om verbetersuggesties aan te dragen Enthousiasme uitstralen en successen vieren!

Suggesties om creativiteit te prikkelen Stel een kwaliteitsprijs in (bijv.beste verbeterproject of –idee van de maand wordt beloond met een dinerbon) Stel een ideeënbus in, fysiek en digitaal Stel een ‘promotieteam’ in (bijv. van toekomstige interne auditoren en/of kwaliteitsteamleden) Bedenk een leuke metafoor voor het kwaliteitstraject en gebruik die ook als ‘kapstok’ voor de communicatie.

Reflectie - werkoverleg - interne audit - intervisie - coaching

Vele kwaliteiten Kwaliteit in het team Kwaliteit in Leiderschap Kwaliteit bij samen werken Kwaliteit in communicatie Kwaliteit in effectiviteit

echte verandering komt van binnenuit

Veel succes! www.limpens.nl