Motivatie van de professional Willy Limpens Utrecht, 20 maart 2009
Het team van Limpens & Partners …staat voor u klaar!
Onze visie: integrale aanpak Mensen: inspireren, motiveren én faciliteren Systeem: praktisch inrichten én onderhouden Controle en beheer: met slimme software
Certificeren versus kwaliteit
Certificeren versus kwaliteit Opzetten kwaliteitsmanagementsysteem Wat betekent kwaliteit voor jou organisatie/afdeling/ werknemer? Werken met kwaliteitsmanagementsysteem Uitvoeren interne audits Externe audits Vervolgaudits
Verschillende professionals Directie/Raad van Bestuur Managers/midden-kader Teamleiders Medewerkers Kwaliteitsfunctionarissen
Hoe doe ik dat dan?
Hoe doe ik dat dan? Betekenis geven aan de inhoud Goede communicatie Betrekken van mensen Reflectie
Betekenis geven Waar staan we? Wat vinden we belangrijk? Waar willen we naar toe? Hoe komen we daar? Wanneer willen we ons doel bereikt hebben? Welke mogelijkheden staan tot onze beschikking? (mensen, middelen, relaties)
Betekenis geven: 4 factoren IK TAAK KWALITEIT WIJ CONTEXT
Communicatie
Kwaliteit: voor mensen, door mensen Maak duidelijk wat het kwaliteitssysteem oplevert voor mensen (medewerkers, cliënten, omgeving) Leg uit wat er gaat veranderen en wat ieders rol daarin is. Maak aan de start van het traject een communicatieplan Benoem en waardeer ieders bijdrage!
Voorbeelden van communicatiemiddelen Kick-off meeting Huisorgaan Website Digitale kwaliteitsnieuwsbrief Standaardpresentatie (in alle vestigingen dezelfde boodschap) Beleids- werkplan Beleidsoverleggen (MT, RvT, OR etc.) Afdelings-/werkoverleg Overleg met familie, vrijwilligers etc. Etc. De timing is belangrijk: wanneer moet wie wat weten?
Betrekken Vertel het mij en ik zal het vergeten, Laat het mij zien en ik zal het mij herinneren, Betrek mij erin en ik zal het begrijpen. (oud Chinees gezegde)
Balans in leiderschapstijl vertrouwen controle delegeren samen overleg delen structuur afspraken evaluatie beoordelen
Doen en niet doen Niet doen: “Ik vind het ook maar niks maar het moet van HKZ/verzekeraar” Wel doen: “Kwaliteit is niet iets extra’s, het gaat over je werk” Mensen uitnodigen om verbetersuggesties aan te dragen Enthousiasme uitstralen en successen vieren!
Suggesties om creativiteit te prikkelen Stel een kwaliteitsprijs in (bijv.beste verbeterproject of –idee van de maand wordt beloond met een dinerbon) Stel een ideeënbus in, fysiek en digitaal Stel een ‘promotieteam’ in (bijv. van toekomstige interne auditoren en/of kwaliteitsteamleden) Bedenk een leuke metafoor voor het kwaliteitstraject en gebruik die ook als ‘kapstok’ voor de communicatie.
Reflectie - werkoverleg - interne audit - intervisie - coaching
Vele kwaliteiten Kwaliteit in het team Kwaliteit in Leiderschap Kwaliteit bij samen werken Kwaliteit in communicatie Kwaliteit in effectiviteit
echte verandering komt van binnenuit
Veel succes! www.limpens.nl