Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe beleef je toetsen? HANovatie Themadag 6 november 2009 Saskia Weijzen.
Advertisements

Leren(d) samenwerken Frank Stiksma MSc
Lessen uit het Noorden 2 februari 2011 “Op weg naar huis bijeenkomst”
Implementatie van de UNCO-MOB
AO 29 maart uitvoeren van AO Verschillen en overeenkomsten met Gebruikelijk onderzoek.
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
John Vaupell Justin van der Steen
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Werken naar onderwijsbehoeften
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
Op weg naar de projectproducten
Probleem gestuurd onderwijs
Peter IJsenbrant en Marloes van Bussel
Samenwerken en netwerkvorming Brede School 16 mei 2008 Rita L’Enfant
Proces en Product.
Het toepassen van bruin papier voor procesbeschrijvingen in workshops
Werken met beelden Fontys lerarenopleiding Tilburg
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Van wie is de school? … en over welke school hebben we het dan? Over de schoolleider: zetbaas of ondernemer? … en de leraar die zijn vak kwijt is. Onderwijscafé.
Master Leren & Innoveren Jan Streumer 25 maart 2010 Conferentie Platform Onderwijsarbeidsmarkt Rotterdam.
Hoe gaat dat? Wat moeten wij doen? Tips om aan een project te komen
AO 2 december 2009 Voorfase en startfase AO & Op weg naar ons eigen AO en Ons eigen ontwerp.
ELO Informatie Communicatie Administratie Multimedia
Competentiegericht leren vmbo
Workshop Fondsen werven
Visie & Strategie.
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Help Selina’s eerste les
Leerstijlen KOLB SJM.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Woensdag Afstuderen. Even voorstellen ;-) Madeleine Meurs Site: med.hr.nl/meurm Kamer: MP L
Afstuderen Woensdag
Gespreksvaardig-heden
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Wat vinden jullie belangrijk bij het zoeken en krijgen van hulp?

gespreksvaardigheden
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Wjk.
Niets is wat het lijkt.
Coping Scholing NAH i.s.m. Hilverzorg. Coping  Uit het Engels ‘to cope with’  omgaan met…  De manier waarop iemand met stress, problemen en veranderingen.
Evaluatie Cursus.
Kwalitatief interview(en) Maar waaróm geeft de respondent dat antwoord? Samen onderzoeken.
Visie van Eigen Kracht Eigen Kracht Centrale. Werkt aan een samenleving waarin participatie en samenredzaamheid van burgers centraal staan Waarin burgers.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 8 Dataverzameling: Eigen instrumenten, ontwerp.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Professionalisering en intervisie
Mondzorg - persoonsgericht
Resultaatgericht Samenwerken
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
Coping.
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Workshop: Wat verandert er voor mij?
Eigen Initiatief Model
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Sandra: introductie van ons / de master / aanwezigen
Methodisch handelen Week 2. Methodisch handelen Week 2.
Eens / oneens IK DENK NA VOORDAT IK BEGIN
Ontwerponderzoek.
Ontwerpend onderzoek.
Transcript van de presentatie:

Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan? AO 15 maart 2010 Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?

Actieonderzoek via jullie symbolen Wat is actieonderzoek? Actieonderzoek via jullie symbolen

AO in symbolen Wij tonen elkaar de symbolen (evt.) maken wij nog de symbolen Docent toont symbool Pleun smits

Jullie over AO Grote verschillen tussen AO en (gewoon) praktijkgericht onderzoek In deze vorm van onderzoek vinden voortdurend evaluatiemomenten, aanpassingen en terugkoppelingen met de betrokkenen in het proces plaats Je staat in contact met mensen, je zoekt mensen op en bent interactief bezig met de mensen Samen met doelgroep, gedeelde verantwoordelijkheid met doelgroep, vertrouwensband scheppen met de doelgroep, doelgroep moet gemotiveerd zijn Plan steeds bijstellen Samen met de doelgroep probleem helder krijgen, kijken of alle informatie compleet is, dan kijken naar oplossingen Samen aan realisatie oplossingen werken Betrokkenheid op de doelgroep

Actieonderzoek, een omschrijving......en nog een Actieonderzoek is een manier van onderzoek, die zich bezig houdt met praktische problemen die individuele mensen of groepen mensen ondervinden in hun dagelijks handelen in hun woon/leefsituatie, werksituatie of beroepspraktijk. In AO onderzoek staan deze praktische problemen centraal. Het onderzoek is gericht op het verkrijgen van praktische kennis om daarmee hun individuele of collectieve handelen en/of de sociale situatie waarin dat handelen plaats vindt te verbeteren Actieonderzoek verbindt onderzoek en actie (=handelen) met elkaar. Kennis verzamelen is direct gekoppeld aan het toepassen van die kennis zodat de onderzochte werkelijkheid wordt veranderd

AO & design (ontwerp) Overstijgt klassieke designs Bij start meestal globale vraagstelling en design Samen werken met betrokkenen en veranderingsoptie moet gewaarborgd zijn Altijd actief in het veld, rechtstreeks contact met betrokkenen Qua methoden en technieken veelzijdig Voorkeur voor open technieken

Ferdie & AO (Deel 1 boek) AO is anders Het doel en functie van onderzoek Actieonderzoek begrijpt, beschrijft en verklaart niet alleen de werkelijkheid het gaat haar ook om die werkelijkheid n de actieonderneming samen met de betrokkenen te veranderen. De relatie onderzoeker en onderzochten Actieonderzoek gaat hierin verder, is hierin anders dan de twee andere twee benaderingen. Subject-subject en participatief van aard. Het onderzoeksproces Actieonderzoek is méér dan een onderzoeksproces. Het is een combinatie van onderzoek, leren en reflecteren, veranderen. De aard van de verworven kennis descriptieve kennis en prescriptieve kennis, lokale kennis en praktijktheorie, ervaringskennis

AO is meer dan onderzoek: AO is combinatie van onderzoek, handelen,reflectie en veranderen

AO is niet eenvoudig Eist veel van onderzoeker(team) (meerdere processen) (spanningsveld opdrachtgever, betrokkenen en onderzochten) Vereisten: onderzoeksvaardigheden en sociale, communicatieve, reflectieve en agogische vaardigheden

AO perspectief operationeel Daadwerkelijke contact hebt met mensen De mensen opzoekt in hun dagelijkse omgeving Er bent voor de mensen Interactief bezig bent met mensen Mensen bij je onderzoeksbezigheden betrekt, inzet op medeonderzoeker maken van hun situatie Innovaties/veranderingen realiseert Mobiliseren aanwezige mogelijkheden:empowerment

Aandachtspunten vanuit AO perspectief Wat is de beoogde opbrengst/resultaat? Voor wie is die opbrengst/resultaat? Wat betekent dat voor mijn rol/taak? Wat kan/moet samen met betrokkenen? Gelijkwaardige relatie, open communicatie, dialoog? Aandacht voor en vervlechting van reflectie, verandering, situatie/handelen en onderzoek

AO operationeel Methodische cyclus Cyclus van vijf fases: de voorfase de oriëntatiefase de diagnostische fase, de ontwikkelingsfase, de actiefase

Voordat wij verder gaan: je kunt niet altijd AO doen, want.. ?

Zelf beginnen met AO waar moet je aan denken, op letten? Boek e.e.a. gelezen in H 12 & 13 Opdracht over gemaakt Nu een en ander gehoord Nu eerst ieder voor zich schrijft op.... Daarna groepswerk Afsluiting met plenaire dialoog

Ik moet een actieonderzoek doen Waar begin ik mee? Waar moet ik aan denken? Wat is belangrijk? Wat moet ik in de gaten houden? Wat moet ik niet doen? Alle zo concreet mogelijk in handelingen, gedragingen, weergegeven gedachten

In twee/drietallen Een gemeenschappelijk lijstje maken waarover je met elkaar eens bent, dat zo concreet mogelijk is