Interweaves in beeld: Het visueel en non-verbaal maken van interweaves

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
‘Alsof ik op de delete knop druk. Alles is weg!’
Advertisements

Fix je Risk.
Tolken in de GGZ “De samenwerking met een tolk in de hulpverlening”
DOOF ZIJN BIJ ONS WAAR OF NIET WAAR
De Van Damschool in ontwikkeling
NmGmT Nederlands met Gebaren met Tolken
Beeld zegt meer dan duizend woorden….
Methodiek Directieve Thuisbegeleiding binnen de diensten
Inleiding gebruik van powerpoint De Apollo school
Kinderobesitas – van preventie verzekerd
+ Good practices Mediawijsheid Kennismaking 3.
Communiceren met ouders
Carolina Gelok, psychiater
Beeld van mantelzorg in de provincie Groningen
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
Een aanzet tot deeltijdbehandeling
Acceptatie en Commitment Therapie Ouderen
Media en creativiteit Trend Research Medmec02-5 les 8.
Oplossingsgericht coachen voor Studieloopbaanbegeleiding
BEGELEIDING EN COACHING Tafeltennistrainer 2. Opleidingen Begeleiden en coachen 1. Begeleiden en coachen. –Belang en verschillen. Voorbeeld, normen en.
Leerlingen als partners in een leergemeenschap
Regionale en Ruimtelijke Statistieken CBS
BSN nederland De Action Learning MBA
Samenwerken met de gemeente: FACT Jeugd West-Friesland
Aangeboren gehoorverlies en ontwikkeling
Wat is het eigenlijk? Welke bedoeling zit erachter? Waarom is dit belangrijk voor mij? Wat, hoe, wanneer, wie en vragen!
Een Module over Model Checking voor het VWO Frits Vaandrager1, David Jansen1 & Els Koopmans2 1Radboud Universiteit Nijmegen 2Olympus College Arnhem.
Passend onderwijs in de Twinschool Dove, slechthorende en horende leerlingen samen naar school.
Ondersteuning bij leven met een beperking
Kinderen en hun sociale talenten
Paarden in de hulpverlening
plaats datum naam trainer
Als taal leren niet vanzelf gaat; vroegtijdige interventie op maat
Een pedagogische hulpverleningsmethode voor gezinnen
Doopdienst 10 november 2013 Koen Minderhoud
Uw gemeente & mensen met een beperking
Autisme in de dagelijkse praktijk
Inleiding gebruik van excel De Apollo school
Psychotherapie bij volwassenen met een lichte verstandelijke beperking (Richard vuijk) Aline Vanneste 1BaO B2.2.
Is de vereniging auti-proof?
Open de wereld themadag FODOK en JC
Diversiteit in de techniek Niet vanzelf, wel vanzelfsprekend Sjiera de Vries.
Marketing & Logistiek 6 atheneum.
Rots & Water Marien Lokerse.
OFC28 mediawijsheid les 3.
OFC28 mediawijsheid les 4.
Competentie vergrotend werken
Voorlichting Ontwikkelings- en Forensische Psychologie Voorlichting
Communicatie en dementie
Autisme en Verstandelijke beperkingen
Bijeenkomst training gespreksbegeleiders 13 maart 2015 Assen EEN WARM WELKOM.
INCLUSIEF ONDERWIJS, EEN RECHT. STRATEGIE Informatie en communicatiecampagne Verbinden van initiatieven en goede praktijken Strategische procesvoering.
Communicatietraining voor dove ouders met horende kinderen
Training digitale didactiek
Een maatwerkdiploma Wat moet ik ermee als docent? Docentencongres Leerling november 2015 Jeroen van Grunsven, rector
Welkom. Voorstelle n Goedemorgen Meneer/meester Durenkamp Jullie SLB’er/mentor 10:15 – 10:30.
PRIKANGST?.
Eye Movement Desensitization and Reprocessing Door Adelien Fonck 1BaTP B4.
Een jaar later… Inclusief praktische ervaringen van leerkrachten Jan Engelen & Nicole Goossens.
Richtlijnen en principes Over diagnostiek en behandeling van gedragsproblemen bij mensen met een verstandelijke beperking 29 maart 2011 Barbara Pot, orthopedagoge/gz-psychologe.
EPA’s Gersten Jonker Alex Muller Beatrijs Vermeulen Anouk Straus En Elize Oosterling Wim Meijer Marijke Eurelings.
Zicht op Samenspel! Meander & Bas Schepers. Programma EERSTE HELFT –Inleiding –Verwachtingen & Vragen –Project of Traject ? –Volgen RUST TWEEDE HELFT.
Netwerkondersteuning in buurt en wijk
Werkwijze telefoon & balie
Passend onderwijs.
Praktijk Opleiders Cursus
DEBAT !!! Drs. S. Gaab (Gz psycholoog i.o. tot specialist)
Aanpakken! CGT behandelmodule voor volwassenen
Veilige Publieke Dienstverlening Een zaak van ons allemaal
Training communicatie
Transcript van de presentatie:

Interweaves in beeld: Het visueel en non-verbaal maken van interweaves Jeantine Janse gedragstherapeut Lieke Doornkate Gz-psycholoog/psychotherapeut

Introductie Jeantine Janse Cognitieve gedragstherapeut & EMDR practitioner Doof, 14 jaar ervaring met behandeling van dove volwassenen Lieke Doornkate Gz-psycholoog/psychotherapeut/ EMDR practitioner horend, 18 jaar ervaring in het werken met dove volwassenen

Organisatie Doornkate & Janse Training en supervisie van professionals in de dove hulpverlening Onderwijs therapeutische technieken Coaching in begrip tussen doven en horenden Enkele DSM-IV diagnoses in eigen praktijk

Kennismaking Uitbeelden

Inhoud Inleiding visuele taal De Nederlandse Gebarentaal (NGT) Elementen van de NGT Toepassing elementen van de NGT in de EMDR protocol Evaluatie

Inventarisatie Ervaringen in het werken met allochtonen, kinderen en mensen met verstandelijke of taalbeperkingen

Inleiding Taal is ons voertuig in therapie Zonder taal, geen therapie? Mens is meer dan woorden alleen: Mimiek Fysieke uitdrukking Non verbaliteit

Toegankelijk voor iedereen

Babygebaren

Basisstructuur? Genie

De Nederlandse Gebarentaal Hoe ziet het eruit? Voor wie? Elementen: - Lokaliseren - Rolnemen - Tijdslijn - Houding - Mimiek

Videofragment Element: Uitleg PTSS

Toepassing in het EMDR protocol Target selectie : Lokaliseren Stripverhaal

Element: Lokaliseren bij target keuze Videofragment Element: Lokaliseren bij target keuze

Stripverhaal

Terugkoppeling Toepassing bij kinderen? Bij allochtonen Bij mensen met verstandelijke beperkingen Mensen met taalbeperkingen

Toepassing in het EMDR protocol NC: Lokaliseren Tijdslijn Rolnemen

Elementen: Tijdslijn, rolnemen & lokaliseren Videofragment Elementen: Tijdslijn, rolnemen & lokaliseren

Terugkoppeling Toepassing bij kinderen? Bij allochtonen Bij mensen met verstandelijke beperkingen Mensen met taalbeperkingen

Toepassing in het EMDR protocol PC: Houding Mimiek

Toepassing in het EMDR protocol Desensitisatie: Wat komt er op?  lokaliseren Mimiek volgen Visuele interweaves

Terugkoppeling Toepassing bij kinderen? Bij allochtonen Bij mensen met verstandelijke beperkingen Mensen met taalbeperkingen

Toepassing in het EMDR protocol Back to target: Focussen op Mimiek Inzoomen van mimiek

Element: Focus op mimiek Videofragment Element: Focus op mimiek

Toepassing in het EMDR protocol Future template Houding Mimiek

Toepassing in het EMDR protocol Positief afsluiting: Lokaliseren Rolnemen Houding Mimiek

Elementen: houding en mimiek Videofragment Elementen: houding en mimiek

Evaluatie Transfer naar jullie caseload? Eye openers? Jullie ervaringen als nieuwe input voor ons? Contact: praktijkjanse@dds.nl praktijk.doornkate@gmail.com