pilot Horeca en pilot Toerisme/ Recreatie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
MBO Raad Tijs Pijls, 8 september 2010
Advertisements

Taal en rekenen in het MBO Marjo Jansen, senior beleidsadviseur.
L&B in het MBO.
Workshop Boris Platform gehandicapten mbo 7 november 2013.
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
Docenten, praktijkopleiders en kwalificatiedossiers
Diploma’s mbo: bouwstenen in de beroepskolom
Programma AMB Stand van zaken De Werkschool Drechtsteden/Zuid Holland Zuid Drechtstedendinsdag, 1 november 2011.
Invoering Examenprofielen
Het werk van de Inspectie van het Onderwijs binnen het Praktijkonderwijs Flitsbijeenkomst 10, 17 en 25 september 2012 Paul Prior.
Kwalificatiestructuur mbo
Het Kennisnetwerk EVC in Nederland OESO seminarie Brussel, 31 Januari 2008 Erik Kaemingk Directeur
Actieplan MBO – concept concept. Actieplan MBO : basis voor kabinetsbeleid komende periode T.o.v. van eerdere versies hebben wij door lobby nog.
Onderwijs & Arbeidsmarkt Jaap Bond, gedeputeerde Provincie Noord-Holland.
Deventer, 30 september 2011 Will Seignette, Colo Eega “Wajong & Werk”
Gezonde School Conferentie MBO Vitaal voor leren en werken 7 april
Actualiteiten MBO 2010 BTG PMLF 15 mei 2009 Jacqueline de Schutter Beleidsadviseur MBO 2010.
Inleiding Regionale Stuurgroep
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Examinering Conferentie BTG HTVF
Deel wat je weet en weet wat je deelt
Aantoonbaar competent in Leren, Loopbaan en Burgerschap
Ex Examenprofiel Ledenvergadering 29 januari 2009 Examenprofiel GDW Examenprofielen Btg GDW.
Ex Examenprofiel als maatvoering
Summatieve beoordeling BPV met behulp van STAR en een competentiemeter
Op weg naar 2010 Het MBO in transitie Observaties & Aantekeningen.
HOOFDLIJNEN TOEZICHT EXAMINERING BIJEENKOMST 29 november 2007 ‘AANTOONBAAR COMPETENT’
Lid projectgroep Examenprofiel
Titel presentatie Subtitel presentatie Titel presentatie Subtitel presentatie Nieuw kwalificatiedossier FD Guus Tomassen, lid PC FD Bianca Boerop, secretaris.
Ledenvergadering Btg GDW Beleidsplan ‘Van verbinding naar versterking!’ 1.
Het Europass Certificaatsupplement in Nederland
LPM bijeenkomst 10 november 2005 Welkom. LPM bijeenkomst 10 november 2005 Landelijk Platform Mechatronica 2005 Structuur 2005/2007 Peter van Ierland.
Invoering nieuwe examensystematiek in het beroepsonderwijs
Herziening kwalificatiestructuur Meer of minder ruimte?
Entreeopleidingen en herziening kwalificatiedossiers
WerkGevers Service Punt Zoetermeer Jolanda Kroon
Highlights evaluaties Presentatie De Groene Parade II 10 juni 2009.
Loket MBO Mechatronica
De rol van Kenniscentra in het Onderwijs »Peter Weisscher »Regioconsultant PMLF.
(Beroeps) Onderwijs in Beweging
Rob Tuin, sectormanager Aequor Em Vael, senior ontwikkelaar Aequor
Kwaliteit in examens, borgen en stimuleren. Kwaliteitsborging EVC-procedures EVC in het MBO 22 mei 2007 Henk van Leeuwen Manager externe betrekkingen KCE.
Wsw in de Handel: Werkgevers Scheppen Werk voor iedereen Binnenstebuiten.
Kennisatelier Stage 23 april 2009
Workshop Stem Welkom.
Leven Lang Groen Leren Manifestatie groen onderwijs Marcel Creemers (Citaverde) Arry Verhage (Agro Opleidingshuis) Liesbeth van der Vegt (LTO) 12.
Netwerk Ouderenzorg Regio Noord 5e subsidieronde Nationaal Programma Ouderenzorg.
Nieuwe kwalificatiestructuur MBO
De kracht van de samenwerking in de regio
Plan van aanpak Ondersteuning Leerbedrijven
Stimulans Kwaliteit BPV Kinderopvang Amsterdam 17 maart 2015.
Herziening MBO voor leerbedrijven Versie 1.0 – september 2015.
Van receptuur naar referentie Nieuwe kwalificatiedossiers bieden houvast en ruimte Peter Cras, procesmanager kwalificatiestructuur, mei 2006.
Examinering in het mbo: inspectietoezicht vanaf 2012 Gerard Bukkems 17 november 2011.
De OER Planning van het traject. Wat is een OER? Een manier om: Studenten en anderen te informeren Onderwijs en examens te plannen Te sturen vanuit Missie,
Gemeente Rotterdam 23 en 29 maart 2016 Informatiebijeenkomst Leren Loont! en beleidsregel. po, vo.
EVC en Kenniscentrum Handel NVE 29 mei 2008 John Dekker Teamleider Examinering en beoordeling.
‘ Bruggen Bouwen’ verbinden VSO – MBO en VSO- arbeidsmarkt SITS subsidie en subsidieonderzoek A2 Presentatie regio-overleg Agentschap SZW Zuid-Nederland.
Marleen van de Wiel 24 maart 2016 Servicepunt examinering mbo Examinering: sta jij in voor de kwaliteit?
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Invoering Examenprofielen Rini Romme november 2011.
Verzilveren en toezicht op examinering Marita Oosterkamp Inspecteur bve-examens.
EVC en 30 plus arrangement MBO Raad Btg ZWS Theo Blom; kerngroeplid en lid taskforce 30 +
Inhoud Nieuwe examenprogramma’s vmbo beroepsgericht
Nieuw beroepsgericht examenprogramma vmbo en Zorgpact
Het Kennisnetwerk EVC in Nederland
Competentie gericht onderwijs
Werkveldbijeenkomst Z&W 19 Juni 2018
Visie op praktijkrelevant examineren
Van receptuur naar referentie
Transcript van de presentatie:

pilot Horeca en pilot Toerisme/ Recreatie Examenprofiel als maatvoering Standaardisering van examens in het mbo Ex Examenprofiel Startbijeenkomsten pilot Horeca en pilot Toerisme/ Recreatie

Ex Aanleiding en ontwikkelingen eind 2007 ALV MBO Raad: “toewerken naar landelijke samenwerking: standaardisering van examinering.” Sociale partners, Colo en kenniscentra willen blijvende betrokkenheid. Politiek wil centrale examinering, ook van beroepscompetenties. Verder wil geen van de landelijke organen centrale examens in het mbo. Examenprofiel

Ex Wat is daarvan het effect? Herkenbaarheid en kwaliteit mbo-examens. voor deelnemer: Waardevol diploma met uitstekende kansen op de arbeidsmarkt. gelijkwaardige examenomstandigheden. Een betrouwbare beoordeling voor bedrijfsleven Meer betrokkenheid bij examinering, standaardisering in beoordeling, ook voor leerbedrijven. Meer vertrouwen in de mbo-diploma’s bij de werkgever. voor overheid en politiek: Vertrouwen in examinering bij de politiek, beleidsmakers en samenleving. Minder bureaucratie, meer efficiency. Gerichter toezicht door de Inspectie. voor scholen: Voldoende flexibiliteit voor aansluiting op competentiegericht onderwijs. Ruimte voor professionaliteit van de docent en voor maatwerk richting deelnemer en leerbedrijf. Minder bureaucratie, meer tijd voor onderwijs. Verhogen van vertrouwen samenleving in examinering. Ruimte voor diversiteit van didactische systemen, regionale en sectorale verschillen, deelnemers Examenprofiel

Ex Enkele cijfers rondom de pilots 13 pilots (21 geclusterde voordrachten) examenprofielen voor 28 kwalificatiedossiers 30 roc’s en 3 vakinstellingen direct betrokken inzet varieert van 1 tot 7 pilots aoc’s eigen parallel traject Examenprofiel

Ex Examenprofiel als maatvoering: het plan Alle betrokken partijen inzetten om het vertrouwen bij het bedrijfsleven en de politiek op korte termijn terug te winnen en op de lange termijn structureel te borgen De examenprofielen in nauw overleg en met inzet van de betrokken partijen vormgegeven. Samenwerking staat centraal De examenprofielen moeten een aantoonbare toegevoegde waarde hebben voor landelijke, sectorale en regionale partijen Ruimte voor verschillen per kwalificatiedossier/branche in de mate van standaardisering van examens Eenvoudige projectstructuur waarbij zoveel mogelijk gebruik wordt gemaakt van bestaande kennis, structuren en expertise. Examenprofiel

Ex Examenprofiel als maatvoering De standaardisering vindt plaats op drie aggregatieniveaus: Niveau A een landelijk format examenprofiel Niveau B een examenprofiel voor ieder kwalificatiedossier (of bundel van kwalificatiedossiers) Niveau C een binnen het examenprofiel passende examenregeling van de onderwijsinstelling. Examenprofiel

Ex Doelstelling van een pilot Ontwikkel en beproef vóór 31 juli 2009 de werking van examenprofielen voor een aantal kwalificatiedossiers verdeeld over de sectoren in de praktijk bij een aantal representatieve onderwijsinstellingen. Een examenprofiel voldoet aan de volgende criteria: past binnen het landelijke ontwikkelde format (onderlinge vergelijkbaarheid); is herkenbaar voor het georganiseerde bedrijfsleven; is uitvoerbaar voor professionals binnen de onderwijsinstelling en leerbedrijven; vermindert de bureaucratie rondom examinering; beschrijft het ‘wat’ en niet het ‘hoe’; is duurzaam (‘houdbaarheidsdatum’). Aanhaken bij bestaande infrastructuur en voorbeelden van standaardisering. Examenprofiel

Ex Pilots met examenprofielen Drie doelen van de pilot in het schooljaar 2008-2009: Hoe moet het format er uit zien? de juiste thema’s? mate van detail? Hoe verloopt het proces van ontwikkeling en validering? hoe komt de samenwerking op gang? hoe verloopt valideringsproces? regelmatig afstemming? Wat is het effect van examenprofielen op de uitvoering van de examinering en het vertrouwen in het mbo-diploma? uitvoerbaar op scholen? voldoende ruimte? afstemming landelijk en regionaal? meer vertrouwen bedrijfsleven? Examenprofiel

Ex Fasering van het project Ontwikkelen examenprofielen september: vaststelling pilots door Regiegroep examinering. oktober–december: ontwikkelen sectorale examenprofielen. In gesprek over de inhoud december–januari: examenprofielen gereed. validering ‘pilot-examenprofiel’ door paritaire commissie. Toepassen examenprofielen in praktijk januari–juni: testfase onderwijsinstellingen. beoordeling examenprofielen door deskundige panel Examenprofiel

Ex Tot slot : het is een pilot! Dit schooljaar zoeken we naar de gewenste invulling van het examenprofiel, het ontwikkelingsproject, de validering èn het te verwachten effect. OCW doet onafhankelijk onderzoek, Inspectie volgt de pilots. Ontwikkelingen op www.examenprofiel.nl Examenprofiel

Ex Het format waarover afspraken gemaakt worden Examenprofiel Nr Thema Afspraken over 1 Betrokkenheid georganiseerd bedrijfsleven Betrokkenheid van het georganiseerde bedrijfsleven bij examinering 2 Dekking inhoud en niveau Dekking van verschillende onderdelen in niveau van het kwalificatiedossier[1] Inhoud van beroepsmatig handelen, competenties, kennis en vaardigheden Wettelijke beroepsvereisten Dekking van de verschillende onderdelen in het document LLB 3 Toetstechnische kwaliteit Combinaties van beoordelingsvormen voor verschillende examenonderdelen Toetscontext /-vormen Procedure van beoordeling Deskundigheid van (interne en / of externe) beoordelaars Betrouwbaarheid en validiteit Toetsing van taal en rekenen Gestandaardiseerde en/of gecertificeerde examens Examenprofiel

Ex De stand van zaken pilot HTVF Pilot 1 Sector Horeca: Medewerker bediening café/bar (niveau 2, 3 en 4). Start 2 december Pilot 2 Sector reizen: het dossier Reizen (niveau 3 en 4) Sector recreatie: dossier Leisure and hospitality (niveau 2, 3 en 4) Start 27 november Ontwikkelingen op www.examenprofiel.nl Examenprofiel