Ministerie van Economische Zaken Presentatie Nieuwe energie voor het klimaat WimDreesstichting 23 november 2007 Pieter Boot Directie Energie en Duurzaamheid.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
AM Driving Business Goes Electric 20 juni 2012 Jeroen van de Braak & Eric Beers EV’s in Cijfers.
Advertisements

DUWOBO – werkgroep energie Stand van zaken. Studiedag (23 maart 2010): Duurzame energienetten in Vlaanderen –Context •Maatschappelijke drijvers? –Vrijmaking.
Pwc Onderzoek scenario's nationale verdeling Kyoto- verbintenissen Platform Milieu Economie, Leuven, 22/01/2003 Studie voor het Kabinet van de Staatssecretaris.
Klimaatverandering en duurzaam energiebeleid Sible Schöne Klimaatbureau.
20 decembe r 2011 Energiebesparing particuliere verhuurders.
Datum 20 juni 2013 | Melchert Reudink 1 Vergroening en concurrentiekracht Enkele snapshots van Nederland…
Railverkeerslawaai: in de greep van Europa (?)  uur: Opening  uur: Europese Geluidpolitiek  (Mads Bergendorff, Internationale Unie van Spoorwegen.
Waterschap Rivierenland
Samen voor een mooi en duurzaam Gelderland. Vergelijking energiebeleid corporaties en resultaten op basis van: • Gesprekken • Energiebeleidsplannen •
Antibioticaresistentie in de veehouderij
Het huidige beleidstekort: er moeten nog heel wat tandjes bij Ton van Dril 10 september 2009.
Mariska Warnars Coördinator SBIR cyber security Agentschap NL
Energiebesparing in bestaande koopwoningen Marijke Menkveld, 10 september 2009.
EIM Beleidscafé 22 november 2011 Nicolette Tiggeloove Elke sector een topsector?! De mening van het MKB.
Krimp ALV PO-Raad 7 juni 2012.
Accommodatiebeleid Inspraak en informatiebijeenkomst Overige accommodaties 30 januari 2013.
Plan van aanpak Klimaat Commissie Wonen 29 oktober 2008.
Case Zeesluis Ijmuiden
Milieubalans 2005 Milieu- en Natuurplanbureau. Milieubalans 2005, 10 mei Europese milieueisen maken aanvullend Nederlands beleid noodzakelijk Nederland.
Milieu performance van vervoerswijzen en logistieke ketens
Hernieuwbare energie Beleidsinstrumenten: subsidiëren of verplichten? Martijn Blom, CE Delft, 7 december 2010.
1 European Union Regional Policy – Employment, Social Affairs and Inclusion EUROPEES SOCIAAL FONDS OPERATIONEEL PROGRAMMA Disclaimer: deze info.
GOED WONEN van LEVENSbeLANG! Ouderenweekcampagne 2011.
Landelijke onderwijsdag Productschap Zuivel
Stand van zaken Werkplaats Slim & Snel verbinden
secretaris Plaatselijke Groep
Ruud van den Wijngaart Gaan de EU - lidstaten Kyoto halen? Nederland vergeleken met andere EU landen.
Duurzaamheid, een kwestie van verdienen
Energiebesparing organiseren, hoe?; Nieuwe energie in bedrijf, een uitgelezen KANS Martin Kloet Datum: 17 juli 2014.
WELKOM in het AVIODROME
Economie, Beleid en Duurzaamheid
Zorglandschap: IJstijd of Paradijs Mei 2012 Eke Zijlstra.
(Kwaliteit op bedrijventerreinen) 3 Een 3 sporenaanpak van revitalisering, beheer en collectieve services Presentatie tijdens Raadscommissie Parkstad Limburg.
1 Het Energierenovatieprogramma 2020 Belanghebbenden overleg Beglazing in de woningbouw 11 september 2012 Het beleid van de Vlaamse overheid vanaf 2014.
Voorstel Richtlijn Hernieuwbare Energie 2020 Vlaams Energieagentschap Lieven Van Lieshout CCIM-stakeholderoverleg 25 februari 2008.
CO 2 is, in tegenstelling tot andere emissies zoals NO X, fijn stof, en CO), geen ongewenst neveneffect van de verbranding. CO 2 is geen vervuilend gas.
Klimaat voor fietsen Hans Nijland. 2 Korte titel – auteur, datum begin 20e eeuw: eens in de 5 jaar nu: eens in de 18 jaar.
Landschap beschermen en ontwikkelen
CO 2 Emissiehandel: de positie van Nederland in het EU allocatieproces Jos Sijm ECN-MNP Symposium, Den Haag, 1 juli 2005.
De energieneutrale stad visievorming met stakeholders Rob Folkert.
‘Hoe ver kan de overheid gaan?’ Industrie, energiesector en landbouw Koen Smekens, ECN BS 10 september 2009.
Van mondiale klimaatuitdaging naar locaal klimaatbeleid Kornelis Blok Gemeente Utrecht, 22 april 2008.
Terra Tweede Fase vwo © Wolters-Noordhoff bv klimaatbeleid VN-klimaatconferenties ongeveer elke 2 jaar Kyoto-verdrag: rond 2010 moet CO2-uitstoot.
Frits de Groot VNO-NCW Kyoto  Kopenhagen Frits de Groot VNO-NCW
AERIUS Nico-Dirk van Loo Ministerie van EL&I
Jan Mulderink/Teus van Eck
Internationalisering en MKB fundamenten en flexibiliteit
Ontwikkeling van Windenergie in Nederland Michiel Dorresteijn.
Verbindend Water: Langetermijnvisie op de waterketen
Stimuleringsmogelijkheden van RVO.nl
ENERGIENEUTRALITEIT IN DE GEMEENTE
Coöperatieve energietransitie van niet duurzaam centraal naar duurzaam decentraal Schijndel 23 mei
Klimaatfinanciering in het Zuiden De Belgische bijdrage voor de fast start en de lange termijn JP De Leener
Betekenis top-down beleid energietransitie
Symposium Energietransitie: top-down of bottom-up? Den Haag 23 januari 2015.
Stientje van Veldhoven Tweede Kamerlid D66 ECN Symposium Energietransitie.
Platformbijeenkomst Excellente gebieden Belang van excellente gebieden voor het Lente-akkoord Albert Koedam, Aedes vereniging van woningcorporaties Namens.
De Klimaatneutrale Gemeente Een onderzoek naar ambities Milieu 2010, 13 oktober 2010 Wim Nooijen.
1 Topsector Energie 16 november 2012 Michiel Boersma Topteam Energie Topsector Energie.
© 2012 Nederland ICT 1 ICT maakt de energietransitie mogelijk Eerste Werkconferentie Energieakkoord SER, Den Haag, 28 januari 2013.
De Nederlandse economie : vergroening en beleid EWI Focus op 7 september 2011 te Brussel Foppe de Haan.
1 Presentatie 1.Actualisering middelenkader-recessie 2.Gemeente als partner in bestrijding recessie.
Fix it! De Energieke Samenleving als context en als bijdrage Maarten Hajer Naar een Energieakkoord voor duurzame groei, 16 nov 2012.
Europees voorzitterschap Prioriteiten volgens de milieubeweging Trio-voorzitterschap Sp – Be - Ho Esmeralda Borgo.
Naar een CO2-arm Groningen in 2035
Stand van zaken energiebeleid
Energietransitie in de MRA
Financiële oplossingen
De warmtetransitie en het Rijksbeleid
De energietransitie Een aantal gedachten.
Transcript van de presentatie:

Ministerie van Economische Zaken Presentatie Nieuwe energie voor het klimaat WimDreesstichting 23 november 2007 Pieter Boot Directie Energie en Duurzaamheid

Ministerie van Economische Zaken Inhoud 1 Waarom Schoon en Zuinig? 2Welke doelen? 3Hoe groot is de trendbreuk? 4Hoofdlijnen gevolgde proces 5Aanpak in hoofdlijnen 6Hoofdpunten per sector 7De doelen komen in zicht! 8Waarom deze aanpak? 9Welke vragen?

Ministerie van Economische Zaken Waarom Schoon en Zuinig Klimaat probleem vereist internationale oplossing EU-doelen: - als mondiaal akkoord dan: 30% CO2 reductie in 2020 t.o.v Unilateraal: 20% CO2 reductie Nederland alleen geloofwaardig als het zelf ook ambitieuze doelen stelt

Ministerie van Economische Zaken Welke doelen Coalitie akkoord NL één van de duurzaamste en efficiëntste energievoorzieningen in Europa in 2020 energiebesparing van 1% naar 2% per jaar aandeel duurzame energie van 2,5% nu naar 20% in 2020 reductie emissie broeikasgassen met 30% (2020 ten opzichte van 1990) kostenefficiënte maatregelen innovatie (introductie en opschaling schone technologieën)

Ministerie van Economische Zaken Een wind van duurzaamheid

Ministerie van Economische Zaken 30% reductie van broeikasgassen: trendbreuk Einde Kyoto-protocol

Ministerie van Economische Zaken Hoofdlijnen gevolgde proces l Planbureaus: pakket doorgerekend  Flexibele doelen versus vaste doelen: 4 tot 8 mrd euro l Sectorale gesprekken en plannen  Green for Sure  “Meer met Minder”  Energieagenda  Nederland Gidsland l Duurzaamheidsakkoord en bestuursakkoord gesloten

Ministerie van Economische Zaken Aanpak in hoofdlijnen l  Gefaseerde aanpak:  1. Nu meters maken: Vb.: Isolatie woningen; zuinige apparaten; tenders voor wind; fiscale vergroening.  2. Meters voorbereiden (belemmeringen verwijderen) Vb.: Concessiestelsel openbaar vervoer; CCS; wind op zee  3. Vergaande innovaties: Vb: energieopslag (Noordzee; kolenmijnen in Limburg); Zero Emission Power Plants; Smart Grids. l  Sectorale aanpak l  Vijf soorten instrumenten: Marktprikkels, normering, innovatie, subsidie, internationale diplomatie

Ministerie van Economische Zaken Waar staan we in 2020?

Ministerie van Economische Zaken De doelen komen in zicht! Bij stevig Europees beleid volgens ECN/MNP: l 2,0-2,3 % energiebesparing per jaar l % duurzame energie in 2020 l % emissiereductie (saldo van reducties in NL en aankoop in buitenland) in 2020 Met effect van innovatie en de ontwikkeling van nieuwe instrumenten komt de -30% in beeld Bij de herijking in 2010 hebben we meer inzicht in Europees beleid en wordt het werkprogramma aangescherpt indien nodig.

Ministerie van Economische Zaken Welke vragen (1) l Spanning tussen: l Afhankelijkheid Europa (CO2-prijs) en nationale doelen.  40% reducties bepaald door ETS l Afhankelijkheid Europa bronbeleid (normering) en nationale doelen.  80 gr CO2 / km voor auto’s realistisch? l Taakstellende doelen en politiek draagvlak voor acties.  level-playing field bedrijven; veilen emissierechten; exposed sectoren, mondiale concurrentie  Fiscale vergroening (lastenverschuiving voor deelsectoren)

Ministerie van Economische Zaken Welke vragen (2) l Spanning tussen: l Concrete doelen en onzekerheid over 2020  De belofte van innovatie en nieuwe instrumenten  Voorbeeld: wanneer CCS stand der techniek; wind op zee en Ruimtelijke Ordening

Ministerie van Economische Zaken Welke vragen (3) l Governance: l Hoe organiseer je bindende afspraken met zeer diverse sectoren?  Convenanten, regelgeving l Generiek beleid of wil overheid kiezen:  gastechnologie; biotechnologie (cluster wageningen en energie); NL proeftuin voor duurzame mobiliteit?

Ministerie van Economische Zaken Financiële consequenties S&Z l Totale kosten duurzaamheidsbeleid worden gedragen door markt en overheid Bijdrage overheid: l Bestaande kasmiddelen bedragen ongeveer 1,4 mld. per jaar. l Daarvan grofweg: - duurzame energie 60% - energiebesparing 15% - innovatie 10% - klimaatinstrumenten 15%

Ministerie van Economische Zaken Intensivering l Voor S&Z oplopend bedrag beschikbaar tot 500 mln. structureel per jaar in 2011 l Verdeling: - duurzame energie 40-45%, - energiebesparing 25-30%, - innovatie 25% l In de praktijk betekent dit dat de financiële overheidsbijdrage aan besparings- en innovatiebeleid grofweg zal verdubbelen.

Ministerie van Economische Zaken Duurzame energie l Doelstelling duurzame energie 2020 vraagt om forse groei maatschappelijke kosten naar rond de 3 mrd per jaar in 2020 l De verdeling van deze kosten over markt en overheid is een politieke keuze: overheid financiert onrendabele top l Tot 2011 is ongeveer 1 mrd aan kasuitgaven gereserveerd voor duurzame energie l Dit kabinet kiest voor een financiële dekking van de SDE uit begrotingsgelden. De vrijval van MEP-middelen zal tevens beschikbaar komen om de SDE te voeden l De financieringsvraag voor verdere groei na 2012 zal bij de herijking in 2010 aan de orde komen