4 P´s en 3 R-en MK01
Agenda Vragen? Doelstellingen vandaag 4 P´s 3 R-en Samenvatting Voorbereiding vrijdag
Doelstellingen Inleiding in de marketing Product, prijs, plaats, promotie Reputatie, relatie, ruil
Marketinggerichte organisatie Concepten voor producten en diensten In kaart brengen van de wensen en behoeften van de consument Inspelen op de vraag met een uitgekiend marketingbeleid Product Prijs Marktonderzoek Promotie Plaats Ideeën over wensen en behoeften Reputatie Relatie Ruil Potentiële kopers: de markt Figuur 1.10 Marketings tweede taak: inspelen op de vraag met de vier P’s en de drie R’en 1
Marketing Marketing omvat de - op de markt afgestemde- ontwikkeling, prijsbepaling, promotie en distributie van producten, diensten of ideeën en andere relevante activiteiten om planmatig een reputatie te vestigen, ruiltransacties te bevorderen en duurzame relaties met afnemers te creëren, waardoor organisaties en belanghebbenden - met wederzijds voordeel - hun doelstellingen verwezenlijken
Marketingmix prijs promotie Doelgroep product plaats
P Product Kan product, dienst of idee enz. zijn. Verschillende productniveaus fysieke product uitgebreide product totale product
Productniveaus Fysieke product
Productniveaus Uitgebreide product Fysieke product
Productniveaus Totale product Uitgebreide product Fysieke product
P Prijs Hoog genoeg i.v.m. doelstellingen Concurrentie Prijs/´kwaliteit´ verhouding Kortingen (B-2-B)
P Plaats Verkrijgbaarheid transport opslag assortiment informatie voldoende, op de juiste tijd, op de juiste plaats.
P Promotie Reclame Persoonlijke verkoop Sales promotion Public relations
Marketingmix Positionering Product Prijs Plaats Promotie
Marketingmix 4 P´s Doelgroep Positionering Onderling afhankelijk
De drie R-en Satisfiers Dissatisfiers Oorzaak: meer keuze, welvaart en bedrijven die reeds marketinggericht werken
De drie R-en Reputatie Sponsering Publiciteit Acties Persoonlijk contact
De drie R-en Relatie van wie koop ik persoonlijke relatie opbouwen verbreden en verdiepen klantcontact interactie met de klant sites, direct mail, telefoondiensten
De drie R-en Ruil klant zoek variatie hier op in spelen proactief handelen
Samenvatting 4 P´s (product, prijs, plaats, promotie) 3 R-en (reputatie, relatie, ruil) Positionering/Doelgroep
Marketinggerichte organisatie Concepten voor producten en diensten In kaart brengen van de wensen en behoeften van de consument Inspelen op de vraag met een uitgekiend marketingbeleid Product Prijs Marktonderzoek Promotie Plaats Ideeën over wensen en behoeften Reputatie Relatie Ruil Potentiële kopers: de markt Figuur 1.10 Marketings tweede taak: inspelen op de vraag met de vier P’s en de drie R’en 1
VRAGEN?
voor Vrijdag Hoofstuk 1 § 1.1.2 en § 1.5.2 Informatie hoorcollege doornemen alle “groene termen” kennen eventuele vragen opschrijven
EINDE