H11 – De prijs van het product bepalen DE WAARDEPROPOSITIE CREËREN

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
Advertisements

Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Bedrijfspresentatie Promavise
Planning Budgetten Break-even analyse
Hoofdstuk 15 Geïntegreerde marketingcommunicatiestrategie
H15 – Waarde leveren door ketenmanagement
PRIJS Tina Brackeva Kristel De Becker Anneleen Hofmans Els Jurriëns
Arbeidstevredenheid en prestaties
VASTSTELLING VERKOOPPRYZEN
H10: Prijsmanagement.
Figuur 16.1 Factoren die van invloed zijn op de prijszetting
10.1 Functies factor prijs (p. 164)
Business Marketing Management
Klanttevredenheidsmodel van Thomassen
H10 – Diensten en andere niet-tastbare zaken
Agenda  Les  wkn  hs 2 2 marketing
Marketing presentatie
Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux H12 – Meeliften met de buzz PROMOTIESTRATEGIEËN EN GEÏNTEGREERDE MARKETINGCOMMUNICATIE.
H6 – Business-to-businessmarkten HOE EN WAAROM ORGANISATIES KOPEN
Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux H9 – Het product managen DE WAARDEPROPOSITIE CREËREN Competentiedoelen 1.uitleggen.
H1 – Welkom in de marketingwereld WAARDE CREËREN EN LEVEREN
H2 – Strategische marktplanning HET GROTE PLAATJE VASTLEGGEN
Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux H7 – Het beeld nog scherper stellen DOELMARKTSTRATEGIEËN EN KLANTRELATIEBEHEER Competentiedoelen.
Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux H8 – Het product ontwikkelen DE WAARDEPROPOSITIE CREËREN Competentiedoelen 1.uitleggen.
H14 – Persoonlijke verkoop, verkoop-management en direct marketing
Inleiding tot marktonderzoek
Figuur 16.1 Factoren die van invloed zijn op de prijszetting
Prijszetting
Beleidsvoering naar groei
Product/marktmatrix Producten en markten waarop we actief zijn
© Pearson Education Benelux, 2003
INVLOED VAN MARKETING OP CONSUMENTEN
Een dialoog met klanten opbouwen
Hoofdstuk 4, Interactieve marketing
Hoofdstuk 12 Productontwikkeling en levenscyclusstrategieën
Marketing vandaag en morgen
Marketing voor verkeerskunde Ir Adriaan Walraad MBA.
Business Marketing Management
Hoeveelheidsaanpassing II
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
College 5 Video Kotler (10 min) Bespreken video (10 min)
Hoofdstuk 10 Prijsbeleid
Het nut van Business Planning
Hoofdstuk 3 Prijsbeleid
CASE STUDIE 15 Door: Van Looy Rob De Laet Hans. Doelstelling Problematiek bij Viewcolor vastellen en eventuele oplossingen voorstellen.
H13 Reclame, verkooppromoties, public relations en sponsoring Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux DE WAARDEPROPOSITIE.
Geïntegreerde praktijkanalyse: de Bandon Group Enterprise Resource Planning © Pearson Education, 2007; Enterprise Resource Planning door Mary Sumner.
MARKETINGMIX.
Commercieel beleid 2 H3 Prijsbeleid Ondernemer detailhandel.
Commercieel beleid 2 H3 Prijsbeleid Filiaalmanager.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 9 Prijs.
Waar heb jij de laatste 6 maanden, als consument een top klantenervaring gehad?
Wat is Plaza Challenge? ● Een economisch georiënteerd interactief spel ( deelnemers). ● Spelenderwijs kennis maken met het runnen van een onderneming.
Prijs- en Productmix ALLEEN OP NEERGEKLAPTE STOELEN GAAN ZITTEN.
Indeling van hoofdstuk 11
Indeling van hoofdstuk 11 Prijsbepaling 11.1 Kostengeoriënteerde prijsbepaling 11.2 Afnemergeoriënteerde prijszetting 11.3 Concurrentiegeoriënteerde prijszetting.
H10 –Prijs van product bepalen © Economie Leer Kracht 2011
College 6 Video Kotler (10 min) Bespreken video (10 min) Theorie H 14 Prijs (60 min) Verwerking: Meerkeuzevragen (10 min) Casus (15 min)
Indeling van hoofdstuk 10
H11 – De prijs van het product bepalen DE WAARDEPROPOSITIE CREËREN.
H7 – Het beeld nog scherper stellen
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 3 Omgaan met geld in een bedrijf.
Lesbrief Vervoer H2.
Lesbrief Markt & Overheid
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Samenvatting Lesbrief Vraag en aanbod
H13 Reclame, verkooppromoties, public relations en sponsoring
Presentatie bedrijfsplan
Wat is Plaza Challenge? Oorsprong: Plaza = winkelcentrum
H10 –Prijs van product bepalen
Transcript van de presentatie:

H11 – De prijs van het product bepalen DE WAARDEPROPOSITIE CREËREN Competentiedoelen uitleggen hoe belangrijk prijzen zijn en hoe prijzen een geldelijke en een niet‑geldelijke vorm kunnen aannemen begrijpen welke prijsdoelstellingen marketeers doorgaans hanteren bij de ontwikkeling van prijsstrategieën beschrijven hoe marketeers de kosten, vraag en inkomsten gebruiken om beslissingen over de prijs te nemen enkele omgevingsfactoren noemen die van invloed zijn op prijsstrategieën enkele belangrijke prijsstrategieën uitleggen uitleggen welke prijstactieken voor afzonderlijke en voor meerdere producten en voor de prijzen op internet worden gebruikt begrijpen welke kansen er liggen voor prijsstrategieën op internet de psychologische, juridische en ethische aspecten van prijzen beschrijven Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux

H11 – De prijs van het product bepalen DE WAARDEPROPOSITIE CREËREN Prijs: wat kost het? Stap 1: prijsdoelstellingen ontwikkelen Doelstellingen op het gebied van verkoop of marktaandeel Doelstellingen op het gebied van winst Doelstellingen op het gebied van concurrentie-effect Doelstellingen op het gebied van klanttevredenheid Doelstellingen op het gebied van imagoversterking Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux

H11 – De prijs van het product bepalen DE WAARDEPROPOSITIE CREËREN Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux

H11 – De prijs van het product bepalen DE WAARDEPROPOSITIE CREËREN Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux

H11 – De prijs van het product bepalen DE WAARDEPROPOSITIE CREËREN Stap 2: een schatting van de vraag maken Vraagcurven verschuivingen in de vraag vraag schatten Prijselasticiteit van de vraag Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux

H11 – De prijs van het product bepalen DE WAARDEPROPOSITIE CREËREN Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux

H11 – De prijs van het product bepalen DE WAARDEPROPOSITIE CREËREN Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux

H11 – De prijs van het product bepalen Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux

H11 – De prijs van het product bepalen DE WAARDEPROPOSITIE CREËREN Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux

H11 – De prijs van het product bepalen DE WAARDEPROPOSITIE CREËREN Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux

H11 – De prijs van het product bepalen DE WAARDEPROPOSITIE CREËREN Stap 3: de kosten bepalen Soorten kosten variabele kosten vaste kosten break-evenanalyse Marginale analyse Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux

H11 – De prijs van het product bepalen DE WAARDEPROPOSITIE CREËREN Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux

H11 – De prijs van het product bepalen DE WAARDEPROPOSITIE CREËREN Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux

H11 – De prijs van het product bepalen DE WAARDEPROPOSITIE CREËREN Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux

H11 – De prijs van het product bepalen DE WAARDEPROPOSITIE CREËREN Stap 4: de prijsomgeving evalueren De economie De concurrentie Consumententrends Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux

H11 – De prijs van het product bepalen DE WAARDEPROPOSITIE CREËREN Stap 5: een prijsstrategie kiezen Kostengeoriënteerde prijsstrategieën Vraaggeoriënteerde prijsstrategieën target costing yield management pricing Concurrentiegeoriënteerde prijsstrategieën Prijsstrategieën die zijn georiënteerd op de klant De prijzen van nieuwe producten bepalen afroomprijzen penetratieprijzen probeerprijzen Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux

H11 – De prijs van het product bepalen DE WAARDEPROPOSITIE CREËREN Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux

H11 – De prijs van het product bepalen DE WAARDEPROPOSITIE CREËREN Stap 6: prijstactieken ontwikkelen De prijs van afzonderlijke producten bepalen De prijs van meerdere producten bepalen Distributiegeoriënteerde prijzen Korting voor leden van het distributiekanaal Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux

H11 – De prijs van het product bepalen DE WAARDEPROPOSITIE CREËREN Prijzen en e-commerce Dynamische prijsstrategieën Veilingen Prijsvoordelen voor internetshoppers Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux

H11 – De prijs van het product bepalen DE WAARDEPROPOSITIE CREËREN Psychologische aspecten van prijzen Prijsverwachtingen van de koper interne referentieprijzen prijs-kwaliteitinferenties Psychologische prijsstrategieën hele/gebroken bedragen prijslijnen Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux

H11 – De prijs van het product bepalen DE WAARDEPROPOSITIE CREËREN Juridische en ethische overweging bij de bepaling van prijzen Misleidende prijzen Wetten tegen oneerlijke verkoop Prijsafspraken horizontale prijsafspraken verticale prijsafspraken Roofprijzen Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux