H11 – De prijs van het product bepalen DE WAARDEPROPOSITIE CREËREN Competentiedoelen uitleggen hoe belangrijk prijzen zijn en hoe prijzen een geldelijke en een niet‑geldelijke vorm kunnen aannemen begrijpen welke prijsdoelstellingen marketeers doorgaans hanteren bij de ontwikkeling van prijsstrategieën beschrijven hoe marketeers de kosten, vraag en inkomsten gebruiken om beslissingen over de prijs te nemen enkele omgevingsfactoren noemen die van invloed zijn op prijsstrategieën enkele belangrijke prijsstrategieën uitleggen uitleggen welke prijstactieken voor afzonderlijke en voor meerdere producten en voor de prijzen op internet worden gebruikt begrijpen welke kansen er liggen voor prijsstrategieën op internet de psychologische, juridische en ethische aspecten van prijzen beschrijven Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux
H11 – De prijs van het product bepalen DE WAARDEPROPOSITIE CREËREN Prijs: wat kost het? Stap 1: prijsdoelstellingen ontwikkelen Doelstellingen op het gebied van verkoop of marktaandeel Doelstellingen op het gebied van winst Doelstellingen op het gebied van concurrentie-effect Doelstellingen op het gebied van klanttevredenheid Doelstellingen op het gebied van imagoversterking Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux
H11 – De prijs van het product bepalen DE WAARDEPROPOSITIE CREËREN Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux
H11 – De prijs van het product bepalen DE WAARDEPROPOSITIE CREËREN Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux
H11 – De prijs van het product bepalen DE WAARDEPROPOSITIE CREËREN Stap 2: een schatting van de vraag maken Vraagcurven verschuivingen in de vraag vraag schatten Prijselasticiteit van de vraag Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux
H11 – De prijs van het product bepalen DE WAARDEPROPOSITIE CREËREN Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux
H11 – De prijs van het product bepalen DE WAARDEPROPOSITIE CREËREN Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux
H11 – De prijs van het product bepalen Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux
H11 – De prijs van het product bepalen DE WAARDEPROPOSITIE CREËREN Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux
H11 – De prijs van het product bepalen DE WAARDEPROPOSITIE CREËREN Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux
H11 – De prijs van het product bepalen DE WAARDEPROPOSITIE CREËREN Stap 3: de kosten bepalen Soorten kosten variabele kosten vaste kosten break-evenanalyse Marginale analyse Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux
H11 – De prijs van het product bepalen DE WAARDEPROPOSITIE CREËREN Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux
H11 – De prijs van het product bepalen DE WAARDEPROPOSITIE CREËREN Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux
H11 – De prijs van het product bepalen DE WAARDEPROPOSITIE CREËREN Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux
H11 – De prijs van het product bepalen DE WAARDEPROPOSITIE CREËREN Stap 4: de prijsomgeving evalueren De economie De concurrentie Consumententrends Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux
H11 – De prijs van het product bepalen DE WAARDEPROPOSITIE CREËREN Stap 5: een prijsstrategie kiezen Kostengeoriënteerde prijsstrategieën Vraaggeoriënteerde prijsstrategieën target costing yield management pricing Concurrentiegeoriënteerde prijsstrategieën Prijsstrategieën die zijn georiënteerd op de klant De prijzen van nieuwe producten bepalen afroomprijzen penetratieprijzen probeerprijzen Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux
H11 – De prijs van het product bepalen DE WAARDEPROPOSITIE CREËREN Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux
H11 – De prijs van het product bepalen DE WAARDEPROPOSITIE CREËREN Stap 6: prijstactieken ontwikkelen De prijs van afzonderlijke producten bepalen De prijs van meerdere producten bepalen Distributiegeoriënteerde prijzen Korting voor leden van het distributiekanaal Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux
H11 – De prijs van het product bepalen DE WAARDEPROPOSITIE CREËREN Prijzen en e-commerce Dynamische prijsstrategieën Veilingen Prijsvoordelen voor internetshoppers Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux
H11 – De prijs van het product bepalen DE WAARDEPROPOSITIE CREËREN Psychologische aspecten van prijzen Prijsverwachtingen van de koper interne referentieprijzen prijs-kwaliteitinferenties Psychologische prijsstrategieën hele/gebroken bedragen prijslijnen Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux
H11 – De prijs van het product bepalen DE WAARDEPROPOSITIE CREËREN Juridische en ethische overweging bij de bepaling van prijzen Misleidende prijzen Wetten tegen oneerlijke verkoop Prijsafspraken horizontale prijsafspraken verticale prijsafspraken Roofprijzen Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux