Pers en Media Cultuurnet Vlaanderen 8 maart 2005.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Informatie over voeding zoeken en bespreken
Advertisements

Premium Video Advertising Netwerk Sanoma Media & SBS
In opdracht van … De provinciaalse Sportdienst Brugge Regio West-Vlaanderen.
Jeugdhuizen in Vlaanderen
Jongeren over politiek
GfK Supermarktkengetallen
Communicatieplan. Inhoud  Streeklift  Doelgroepen  Hoe gaan we het aanpakken?  Website ( concept )  Conclusie.
Werksessie «Burgerschap 2005» Deelthema : Mediavorming Alex Fordyn Vlaamse Dagbladpers Senaat 26 APRIL 2005.
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
verenigings- communicatie
Kan Wiskunde de beurs kloppen?
achtergronden Lden en Lnight
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
All Media are SOCIAL Eenleven zonder media, is dat mogelijk? Media spelen een belangrijke rol in ons sociale leven en zijn een primaire levensbehoefte.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Geestelijke Gezondheid in Vlaanderen
Obesitas De obesitasepidemie en de evolutie van het aantal bariatrische ingrepen bij MLOZ-leden Dr. Katrien Van Rie Dr. Jan Van Emelen.
PCM Dagbladen op weg op het web Hidde Kross - november PCM Dagbladen op weg op het web.
Beleggingsstudieclub
Op zoek naar meer klanten voor uw webwinkel? Francine van Dierendonck Marketing Directeur eBay & Marktplaats 17 januari 2008.
•2005 versus 2000 •PC panel: database met huishoudens •600 vrouwen, 100 mannen, jaar •De Nederlandse digitale vrouw in kaart brengen •Uitsplitsingen.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
Internet een link met uw doelpubliek Website als centrale toegangspoort.
Kennismaking.
Allochtonen op de Vlaamse arbeidsmarkt
Broodje Brussel Dag van de Cultuurcommunicatie 13 december 2005 Frank Ilsbroux.
HOOFDSTUK 12 Media.
Milieubalans 2005 Milieu- en Natuurplanbureau. Milieubalans 2005, 10 mei Europese milieueisen maken aanvullend Nederlands beleid noodzakelijk Nederland.
iDTV Enkele persoonlijke bedenkingen iDTV/digitale TV = een Belgisch prematuurtje Zomer/herfst 2005: te vroeg gelanceerd Technisch nog niet rijp Niet.
1 1 Diagnoseadvies van de sociale partners over O&O en innovatie ‘Naar een meer innovatieve economie’ 18 september 2006.
EVEN HELDER KRIJGEN EVEN DE VRAAG HEEL HELDER KRIJGEN VOORDAT JE ZOMAAR AAN DE SLAG GAAT?
“De mens tussen de sterren”
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
Afschuifstijfheid en maximale schuifspanning van rechthoekige kokerprofielen Jelle de Wit 6 juni 2005 CT3000.
Epidemiologie van druggebruik
Kwartaalpublicatie POD Maatschappelijke Integratie Persconferentie 31 januari 2014.
Het UiTnetwerk en de regionale media UiTnetwerkdag 1 februari 2008.
Inkomen les 14 Begrippen & 65 t/m Begrippen Primaire sector Bedrijven die zaken aan de natuur onttrekken (landbouw, jacht, bosbouw, visserij)
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten.
Meerjarenplanning Lokale Besturen Verwachtingen en aandachtspunten van de eerstelijnszorg.
Faculteit Economie en Bedrijfswetenschappen Voorlichtingsdag 19 oktober oktober
Weerslag van de crisis op de arbeidsmarkt Studie Hoge Raad voor de Werkgelegenheid.
Gelijkstroomkringen (DC)
Welzijnsoverleg Regio Gent Martelaarslaan 204 B, 9000 Gent tel. 09/ Koen Berwouts – Coördinator Welzijnsoverleg Regio Gent.
GIS-coördinator in Westerlo
Ongelijkheid in toegang tot digitale systemen Twee voorbeelden Invloedsfactoren Statistieken en Bronnen Alexandre Vantomme.
In opdracht van NOC*NSF
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
HET MAGAZINE De link met de lezer
Culturele Atlas 2004 Gelderland en Overijssel. Culturele Atlas, Enschede ( 76)Apeldoorn ( 92) Zwolle (121)Nijmegen
Een organisatie van stad Kortrijk, Directie Cultuur, Team Jeugd i.s.m. Hogeschool West – Vlaanderen departement HIEPSO.
Een overzicht van de hedendaagse mogelijkheden voor het bouwen van websites.
1 Week /03/ is gestart in mineur De voorspellingen van alle groten der aarden dat de beurzen zouden stijgen is omgekeerd uitgedraaid.
Brussel - 11 december 2007 Het licensiëren van overheidsinformatie Maarten Van Steenbergen Uitgever Toerisme en Multimedia.
December 20, y750 – Site Visit The VieDome concept (Text: M.H. Janssen; Photographs J. van Deursen) Info:
Tto: de laatste ontwikkelingen
Samenwerking bij tandartsen algemene inleiding en situering van de huidige situatie. Paul De Hondt Stafmedewerker STV-Innovatie & Arbeid.
Belgacom Translation Services A Partner in Your Process
4. Media 1. Kranten Type 1Type 2Type 3Type 4Type 5 Type 6Kindere n HLN 21% Nieuwsblad 11% Belang van Limburg 9% De Standaard 7% Gazet van Antwerpen 7%
Hoe bereiken we Stadse Alleseters?. Kenmerken Stadse Alleseter jaar -Vrije tijd : uit eten, winkelen, terras, bioscoop -Zijn oververtegenwoordigd.
OMGAAN MET DE MEDIA IS (GEEN) KINDERSPEL Een journalistieke verkenning Louise Maertens 1Baswb.
Titel van de presentatie. Dagbladen 7 landelijk, oplage 2 miljoen, naast Metro, Spits, Dag en de Pers. Steeds lager aantal regionale titels, ruim.
DE IDEALE REGIOZENDER IN 2010 Workshop ROOSdagen Vincent Everts Krijn Schuurman.
Magazines. Bron: NUV/GPT betaalde publiekstijdschriften telt Nederland. Ons land heeft daarmee een rijk en gesegmenteerd aanbod van titels
Bits & Bytes Magazine Media.
Bits & Bytes Magazine Media 2017.
Media.
Transcript van de presentatie:

Pers en Media Cultuurnet Vlaanderen 8 maart 2005

2  BeMedia groep  BeMedia & MediaCiti  Geïntegreerd communicatiemodel  Medialandschap in België en Vlaanderen  Dagbladen  Magazines  TV  Radio  Internet  Meetbaarheid van de media

8 maart  BeMedia groep  BeMedia & MediaCiti  Geïntegreerd communicatiemodel  Medialandschap in België en Vlaanderen  Dagbladen  Magazines  TV  Radio  Internet  Meetbaarheid van de media

8 maart BeMedia groep  Missie: ontwikkelen en professionaliseren van niche-communicatiemarkten BeMediaMediaCitiDe Woonkijker Nationale overheden en instellingen Lokale overheden Notarissen en makelaars

8 maart  Multimediale regie  Doelstelling:  Duurzame marktontwikkeling  Werken in opdracht en voor rekening van alle media  Ontwikkeling overheidscommunicatie en daaruit volgend: werving van mediabestedingen  Promotie van het gebruik van media in overheidscommunicatie  Uniek loket voor alle communicatie-verantwoordelijken van de overheid m.b.t. media-overheidscommunicatie BeMedia & MediaCiti

8 maart  Wij zijn geen:  Reclamebureau  Software ontwikkelaars  Verwacht van ons absoluut:  Kennis werking overheden en media  Know how en ervaring inzake overheidscommunicatie  Kennis van de mogelijkheden idtv BeMedia & MediaCiti

8 maart Raad van Bestuur Directiecomité Business Manager Idtv AccountMediaDeskMarketing Q-Development & ICT Finance & Administration

8 maart  BeMedia groep  BeMedia & MediaCiti  Geïntegreerd communicatiemodel  Medialandschap in België en Vlaanderen  Dagbladen  Magazines  TV  Radio  Internet  Meetbaarheid van de media

8 maart Persbeleid  Via intermediairen (journalisten)  Output niet gecontroleerd  Beleidsmakers al dan niet geïdentificeerd  Doorwijsfunctie niet gecontroleerd  Gratis Campagnes  Inhoud 100% door beleidsmakers bepaald  Output volledig gecontroleerd  Beleidsmakers (veelal) niet geïdentificeerd  Doorwijs naar meer informatie mogelijk  Betalend door de Vlaamse overheid Geïntegreerd communicatiemodel

8 maart  BeMedia groep  BeMedia & MediaCiti  Geïntegreerd communicatiemodel  Medialandschap in België en Vlaanderen  Dagbladen  Magazines  TV  Radio  Internet  Meetbaarheid van de media

8 maart Medialandschap in België en Vlaanderen  Dagbladen  Magazines  TV  Radio  Internet  Cinema ……

8 maart Dagbladen

8 maart De markt: 4 krantengroepen  Nederlandstalige krantengroepen  De Persgroep (Het Laatste Nieuws, De Morgen)  VUM Media (De Standaard, Het Nieuwsblad, Het Volk)  Concentra Media (Het Belang Van Limburg, De Gazet van Antwerpen, Metro)  UB Tijd (De Tijd) Dagbladen

8 maart Essentiële cijfers (daggemiddelde – België)  Totale oplage: exemplaren  Bereik : 4,7 mios lezers/dag  Bereikt alle socio-professionele categorieën van de Belgische bevolking  Gelijke verdeling qua geslacht (52% m, 48% v)  Gelijke verdeling qua leeftijd  Quasi gelijke verdeling qua SG (SG 1-2 en 5-6 lichtjes oververtegenwoordigd) Dagbladen

8 maart Bereik Vlaanderen Dagbladen

8 maart Kenmerken:  Dagbladen hebben een eerder geografisch leesbereik ( Belang van Limburg, Gazet van Antwerpen)  Het begrip « DAG »blad verruimt met weekkranten (krant van west-vl) èn gratis kranten ( Metro en De Zondag)  Reclame inkomsten zowel van thema als van rubrieken Dagbladen

8 maart Evolutie:  Steeds minder titels, vaak aparte buitenpagina en titel maar identieke binnenpagina’s  Steeds kleiner formaat, tendens naar tabloïd  Lezersmarketing domineert: men koopt meer een krant omwille van video’s, gadgets, wedstrijden, bijlages dan om de inhoud Dagbladen

8 maart  Kwalitatief  Betrokkenheid lezer  Argumentatie, informatie  Onmiddellijk resultaat  Kwantitatief  Belangrijk bereik in 1 dag  Geografische selectiviteit  Duur indien grote formaten Dagbladen

8 maart  Technisch  Korte deadlines  Uniforme formaten (modules) Dagbladen

8 maart Magazines

8 maart De markt: enkele belangrijke uitgevers  Roularta  Knack, Le Vif/L’Express, Trends/Tendances…  Sanoma Magazines  Humo, Télémoustique, Gaël, Evita…  Magnet  Dag Allemaal, TV-Familie…  Produpress  Le Moniteur Automobile/Autogids, Déco-Idées…  Cascade  Eos, TV-Gids…  De Vrije Pers  Ché, P-Magazine  VNU Business Publications  Computer Magazine… Magazines

8 maart Magazines Essentiële cijfers  titels verdeeld in België  Elke tijdschriftenlezer leest wekelijks gemiddeld 4 titels en kiest uit een leesportefeuille van +/- 7 titels  65% van de bevolking leest soms een TV magazine (laatste 12 maanden)  57% van de vrouwen leest soms een vrouwenmagazine (laatste 12 maanden)

8 maart Magazines De 5 meest gelezen titels in Vlaanderen Totaal bereik (ooit gelezen) mio%Vl De Zondag2,650% Dag Allemaal 2, 4 47% Humo2,0 39% Libelle1,8 35% Story 1,6 31%

8 maart Magazines Kenmerken Heel wat types:  Qua vorm: van glossie tot krant  Qua doelgroep: breed publiek, special interest, b2b (vakpers)  Qua verdeling: los verkocht, via abonnement, ledenblad, gratis bedeeld

8 maart Evolutie:  veel nieuwkomers, vooral lancering van niche titels zoals mannenbladen, tuinbladen, royalty bladen, enz.  Tendens naar binding tussen reclame en redactioneel Magazines

8 maart  Kwalitatief  Redactionele valoriserende context  Imago  Argumentatie maar minder demonstratief dan TV  Informatief (adressenlijst, bon, tel nr)  Traag maar lange termijn effect Magazines

8 maart  Kwantitatief  Massamedium en nichemedium  Ruim bereik en repetitie mogelijk  Doelgroepselectief  Goedkoop  Technisch  Meestal goede weergavekwaliteit  Creatieve mogelijkheden  Degelijke verhouding ruimte/prod.kost  Lange materiaal-en reservatiedeadlines Magazines

8 maart TV

8 maart TV Essentiële cijfers  jaar  98% penetratie in België en 94% van de Belgen met kabel  Totaal bereik 99%  Gemiddeld dagbereik: 70%  Gemiddeld 33 zenders  30% van de huishoudens heeft meer dan 1 TV  Gemiddelde kijkduur/kijker: 4u30  Gemiddelde kijkduur/bewoner: 3u

8 maart TV Kenmerken  De commerciële zenders leven van de reclame inkomsten, hun programmatie wordt volledig uitgebouwd in functie hiervan.  Belgen kijken vaak video

8 maart TV Marktaandeel Noord 4+ Jan-déc.2003

8 maart TV: altijd nieuwe toepassingen Technologische revolutie  Fragmentatie  Evolutie naar doelgroep TV ( Vitaya, TMF, Kanaal Z, regionale TV,...)  interactiviteit  Digitalisering : kijken wanneer men wil, betalen voor waar men naar kijkt  Internet en TV -> meer interactiviteit  Verruiming van de grenzen

8 maart nochtans…

8 maart …blijven de algemene zenders onomzeilbaar zenders37 zenders Bron: audimetrie CIM / 17h-23h / 15+

8 maart  Kwalitatief  Sterke kwalitatieve communicatie (beeld èn geluid)  Demonstratief  Geeft snel resultaat  Imago  Activerend TV

8 maart  Kwantitatief  Massamedium  Weinig doelgroepgericht  Technisch  Hoge productiekost = Entreeticket ligt hoog TV

8 maart Radio

8 maart Radio Essentiële cijfers  Gemiddeld dagbereik: 77%  « Begeleidend » medium: 94% van de luistertijd wordt met een andere activiteit gedeeld

8 maart Radio Kenmerken  Wetgeving (tot 2001 geen netwerk in Vlaanderen)  Abnormale situatie tegenover Europese markt: 4 erg sterk gepositioneerde zenders  Privé-initiatieven tegenover openbare zenders  Erg lange luisterduur, gemiddeld 4 uur lang durende peaktime.

8 maart Radio Marktaandeel Noord 12 + CIM Radio golf 4

8 maart Radio Evolutie  Sterke concurrentie privé versus openbaar  Frequentiewijziging

8 maart  Kwalitatief  Onmiddellijke impact  Activerend  Mogelijkheid van interactie ( tel of www)  Geen visueel medium maar wel visual transfer  Vluchtig Radio

8 maart  Kwantitatief  Ruim bereik en repetitie  Selectief op actieven, jongeren, vrouwen, kaderleden… segmentering mogelijk  Lage kost/000  Technisch  Flexibel geografisch gebruik (per stad)  Korte deadlines  Lage productiekost Radio

8 maart Internet

8 maart Internet Essentiële cijfers  Nov.2003: regelmatige internetgebruikers in België  + 25% in 1 jaar (2003 vs 2002)

8 maart Internetpenetratie 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% Internet penetration 11%18%20%24%33% 38%38,5%44%48% June 99 december 1999 april 2000 October 2000 april 2001 October 2001 april 2002 October 2002 april 2003 Novermber 2003 Internet: een medium in volle ontwikkeling  Evolutie internetpenetratie in België

8 maart Internet: een medium in volle ontwikkeling  Evolutie Broadbandpenetratie in België Business Connections Private connections

8 maart Internet Kenmerken / Evolutie  Snelst ontwikkelend medium. Het aantal sites dat van reclame kan leven is beperkt  Naast banners, tendens naar creatieve formules(pop-ups, push buttons, cursers…).  In België, evolutie van een groot aantal publicitaire regies naar slechts 2: Beweb en Adlink

8 maart  Kwalitatief  Integratie van below-the-line  Interactiviteit die vaak vanuit andere media gegenereerd wordt  Repetitie, merkbekendheid  Beperkte Click through  Onmiddellijk en meetbaar resultaat  Snel saturatie Internet

8 maart  Kwantitatief  Beperkte maar interessante doelgroep (students, actieve bevolking…)  Beperkte kost/contact behalve indien men lang wil aanwezig zijn  Technisch  Korte deadlines  Controle is niet evident Internet

8 maart  BeMedia groep  BeMedia & MediaCiti  Geïntegreerd communicatiemodel  Medialandschap in België en Vlaanderen  Dagbladen  Magazines  TV  Radio  Internet  Meetbaarheid van de media

8 maart Meetbaarheid van de media  CIM: Centrum voor informatie van de media  Metriweb  Audimetrie  Kaderledenstudie  Effectieve bereikmeting  Brand Media Monitor

8 maart Meetbaarheid van de media

8 maart Meetbaarheid van de media

8 maart Meetbaarheid van de media

8 maart Meetbaarheid van de media