Pers en Media Cultuurnet Vlaanderen 8 maart 2005
2 BeMedia groep BeMedia & MediaCiti Geïntegreerd communicatiemodel Medialandschap in België en Vlaanderen Dagbladen Magazines TV Radio Internet Meetbaarheid van de media
8 maart BeMedia groep BeMedia & MediaCiti Geïntegreerd communicatiemodel Medialandschap in België en Vlaanderen Dagbladen Magazines TV Radio Internet Meetbaarheid van de media
8 maart BeMedia groep Missie: ontwikkelen en professionaliseren van niche-communicatiemarkten BeMediaMediaCitiDe Woonkijker Nationale overheden en instellingen Lokale overheden Notarissen en makelaars
8 maart Multimediale regie Doelstelling: Duurzame marktontwikkeling Werken in opdracht en voor rekening van alle media Ontwikkeling overheidscommunicatie en daaruit volgend: werving van mediabestedingen Promotie van het gebruik van media in overheidscommunicatie Uniek loket voor alle communicatie-verantwoordelijken van de overheid m.b.t. media-overheidscommunicatie BeMedia & MediaCiti
8 maart Wij zijn geen: Reclamebureau Software ontwikkelaars Verwacht van ons absoluut: Kennis werking overheden en media Know how en ervaring inzake overheidscommunicatie Kennis van de mogelijkheden idtv BeMedia & MediaCiti
8 maart Raad van Bestuur Directiecomité Business Manager Idtv AccountMediaDeskMarketing Q-Development & ICT Finance & Administration
8 maart BeMedia groep BeMedia & MediaCiti Geïntegreerd communicatiemodel Medialandschap in België en Vlaanderen Dagbladen Magazines TV Radio Internet Meetbaarheid van de media
8 maart Persbeleid Via intermediairen (journalisten) Output niet gecontroleerd Beleidsmakers al dan niet geïdentificeerd Doorwijsfunctie niet gecontroleerd Gratis Campagnes Inhoud 100% door beleidsmakers bepaald Output volledig gecontroleerd Beleidsmakers (veelal) niet geïdentificeerd Doorwijs naar meer informatie mogelijk Betalend door de Vlaamse overheid Geïntegreerd communicatiemodel
8 maart BeMedia groep BeMedia & MediaCiti Geïntegreerd communicatiemodel Medialandschap in België en Vlaanderen Dagbladen Magazines TV Radio Internet Meetbaarheid van de media
8 maart Medialandschap in België en Vlaanderen Dagbladen Magazines TV Radio Internet Cinema ……
8 maart Dagbladen
8 maart De markt: 4 krantengroepen Nederlandstalige krantengroepen De Persgroep (Het Laatste Nieuws, De Morgen) VUM Media (De Standaard, Het Nieuwsblad, Het Volk) Concentra Media (Het Belang Van Limburg, De Gazet van Antwerpen, Metro) UB Tijd (De Tijd) Dagbladen
8 maart Essentiële cijfers (daggemiddelde – België) Totale oplage: exemplaren Bereik : 4,7 mios lezers/dag Bereikt alle socio-professionele categorieën van de Belgische bevolking Gelijke verdeling qua geslacht (52% m, 48% v) Gelijke verdeling qua leeftijd Quasi gelijke verdeling qua SG (SG 1-2 en 5-6 lichtjes oververtegenwoordigd) Dagbladen
8 maart Bereik Vlaanderen Dagbladen
8 maart Kenmerken: Dagbladen hebben een eerder geografisch leesbereik ( Belang van Limburg, Gazet van Antwerpen) Het begrip « DAG »blad verruimt met weekkranten (krant van west-vl) èn gratis kranten ( Metro en De Zondag) Reclame inkomsten zowel van thema als van rubrieken Dagbladen
8 maart Evolutie: Steeds minder titels, vaak aparte buitenpagina en titel maar identieke binnenpagina’s Steeds kleiner formaat, tendens naar tabloïd Lezersmarketing domineert: men koopt meer een krant omwille van video’s, gadgets, wedstrijden, bijlages dan om de inhoud Dagbladen
8 maart Kwalitatief Betrokkenheid lezer Argumentatie, informatie Onmiddellijk resultaat Kwantitatief Belangrijk bereik in 1 dag Geografische selectiviteit Duur indien grote formaten Dagbladen
8 maart Technisch Korte deadlines Uniforme formaten (modules) Dagbladen
8 maart Magazines
8 maart De markt: enkele belangrijke uitgevers Roularta Knack, Le Vif/L’Express, Trends/Tendances… Sanoma Magazines Humo, Télémoustique, Gaël, Evita… Magnet Dag Allemaal, TV-Familie… Produpress Le Moniteur Automobile/Autogids, Déco-Idées… Cascade Eos, TV-Gids… De Vrije Pers Ché, P-Magazine VNU Business Publications Computer Magazine… Magazines
8 maart Magazines Essentiële cijfers titels verdeeld in België Elke tijdschriftenlezer leest wekelijks gemiddeld 4 titels en kiest uit een leesportefeuille van +/- 7 titels 65% van de bevolking leest soms een TV magazine (laatste 12 maanden) 57% van de vrouwen leest soms een vrouwenmagazine (laatste 12 maanden)
8 maart Magazines De 5 meest gelezen titels in Vlaanderen Totaal bereik (ooit gelezen) mio%Vl De Zondag2,650% Dag Allemaal 2, 4 47% Humo2,0 39% Libelle1,8 35% Story 1,6 31%
8 maart Magazines Kenmerken Heel wat types: Qua vorm: van glossie tot krant Qua doelgroep: breed publiek, special interest, b2b (vakpers) Qua verdeling: los verkocht, via abonnement, ledenblad, gratis bedeeld
8 maart Evolutie: veel nieuwkomers, vooral lancering van niche titels zoals mannenbladen, tuinbladen, royalty bladen, enz. Tendens naar binding tussen reclame en redactioneel Magazines
8 maart Kwalitatief Redactionele valoriserende context Imago Argumentatie maar minder demonstratief dan TV Informatief (adressenlijst, bon, tel nr) Traag maar lange termijn effect Magazines
8 maart Kwantitatief Massamedium en nichemedium Ruim bereik en repetitie mogelijk Doelgroepselectief Goedkoop Technisch Meestal goede weergavekwaliteit Creatieve mogelijkheden Degelijke verhouding ruimte/prod.kost Lange materiaal-en reservatiedeadlines Magazines
8 maart TV
8 maart TV Essentiële cijfers jaar 98% penetratie in België en 94% van de Belgen met kabel Totaal bereik 99% Gemiddeld dagbereik: 70% Gemiddeld 33 zenders 30% van de huishoudens heeft meer dan 1 TV Gemiddelde kijkduur/kijker: 4u30 Gemiddelde kijkduur/bewoner: 3u
8 maart TV Kenmerken De commerciële zenders leven van de reclame inkomsten, hun programmatie wordt volledig uitgebouwd in functie hiervan. Belgen kijken vaak video
8 maart TV Marktaandeel Noord 4+ Jan-déc.2003
8 maart TV: altijd nieuwe toepassingen Technologische revolutie Fragmentatie Evolutie naar doelgroep TV ( Vitaya, TMF, Kanaal Z, regionale TV,...) interactiviteit Digitalisering : kijken wanneer men wil, betalen voor waar men naar kijkt Internet en TV -> meer interactiviteit Verruiming van de grenzen
8 maart nochtans…
8 maart …blijven de algemene zenders onomzeilbaar zenders37 zenders Bron: audimetrie CIM / 17h-23h / 15+
8 maart Kwalitatief Sterke kwalitatieve communicatie (beeld èn geluid) Demonstratief Geeft snel resultaat Imago Activerend TV
8 maart Kwantitatief Massamedium Weinig doelgroepgericht Technisch Hoge productiekost = Entreeticket ligt hoog TV
8 maart Radio
8 maart Radio Essentiële cijfers Gemiddeld dagbereik: 77% « Begeleidend » medium: 94% van de luistertijd wordt met een andere activiteit gedeeld
8 maart Radio Kenmerken Wetgeving (tot 2001 geen netwerk in Vlaanderen) Abnormale situatie tegenover Europese markt: 4 erg sterk gepositioneerde zenders Privé-initiatieven tegenover openbare zenders Erg lange luisterduur, gemiddeld 4 uur lang durende peaktime.
8 maart Radio Marktaandeel Noord 12 + CIM Radio golf 4
8 maart Radio Evolutie Sterke concurrentie privé versus openbaar Frequentiewijziging
8 maart Kwalitatief Onmiddellijke impact Activerend Mogelijkheid van interactie ( tel of www) Geen visueel medium maar wel visual transfer Vluchtig Radio
8 maart Kwantitatief Ruim bereik en repetitie Selectief op actieven, jongeren, vrouwen, kaderleden… segmentering mogelijk Lage kost/000 Technisch Flexibel geografisch gebruik (per stad) Korte deadlines Lage productiekost Radio
8 maart Internet
8 maart Internet Essentiële cijfers Nov.2003: regelmatige internetgebruikers in België + 25% in 1 jaar (2003 vs 2002)
8 maart Internetpenetratie 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% Internet penetration 11%18%20%24%33% 38%38,5%44%48% June 99 december 1999 april 2000 October 2000 april 2001 October 2001 april 2002 October 2002 april 2003 Novermber 2003 Internet: een medium in volle ontwikkeling Evolutie internetpenetratie in België
8 maart Internet: een medium in volle ontwikkeling Evolutie Broadbandpenetratie in België Business Connections Private connections
8 maart Internet Kenmerken / Evolutie Snelst ontwikkelend medium. Het aantal sites dat van reclame kan leven is beperkt Naast banners, tendens naar creatieve formules(pop-ups, push buttons, cursers…). In België, evolutie van een groot aantal publicitaire regies naar slechts 2: Beweb en Adlink
8 maart Kwalitatief Integratie van below-the-line Interactiviteit die vaak vanuit andere media gegenereerd wordt Repetitie, merkbekendheid Beperkte Click through Onmiddellijk en meetbaar resultaat Snel saturatie Internet
8 maart Kwantitatief Beperkte maar interessante doelgroep (students, actieve bevolking…) Beperkte kost/contact behalve indien men lang wil aanwezig zijn Technisch Korte deadlines Controle is niet evident Internet
8 maart BeMedia groep BeMedia & MediaCiti Geïntegreerd communicatiemodel Medialandschap in België en Vlaanderen Dagbladen Magazines TV Radio Internet Meetbaarheid van de media
8 maart Meetbaarheid van de media CIM: Centrum voor informatie van de media Metriweb Audimetrie Kaderledenstudie Effectieve bereikmeting Brand Media Monitor
8 maart Meetbaarheid van de media
8 maart Meetbaarheid van de media
8 maart Meetbaarheid van de media
8 maart Meetbaarheid van de media