DE IGZ, ANDERE RIJKSINSPECTIES EN EEN FRONTOFFICE ‘SAMENWERKENDE RIJKSINSPECTIES’:

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SW-uitvoeringsorganisaties over Wsw-indicatiestelling door CWI
Advertisements

-van controle naar loslaten-
Integrale handhaving en Wabo!
Eensgezinde zorgstandpunten Mensen met een lichamelijke, verstandelijke of geestelijke beperking hebben recht op zorg; Wonen en zorg scheiden; PGB.
Handhaving van de EU-GHS verordening
Openbaarheid van meetresultaten Jon Schaefer 24 april 2007.
Petra van den Broek Voor gmr Utrecht 13 februari 2009
01/01/2008 Burgerwaarderings- onderzoek 2009 Gorcumse meetlat Raadsbijeenkomst 10 maart 2009.
Infectieuze afvalstoffen
Workshop werkgeversdienstverlening SZW dagen, Utrecht 12 april 2012 Inhoud workshop: 1. Presentatie regionale ontwikkelvarianten samenwerking gemeenten-
pilot Horeca en pilot Toerisme/ Recreatie
De AID, PD en VWA bouwen aan één nieuwe Voedsel en Waren Autoriteit
26 januari 2010 ** 1 Rekenkamercommissie Maasdriel Derde onderzoek : handhaving in Maasdriel Frank Hordijk – in samenwerking met Evert Jansen en Mark van.
Besluit Stralingsbescherming 2011 Niveau 3 - 4
De kunst van het vergunningenmanagement Dienst Stadsontwikkeling 23 januari 2006 Gemeente Utrecht Congres Publieke dienstverlening 25 januari 2006.
Ex Examenprofiel als maatvoering
Activiteitenbesluit en geluid
Ervaringen als bevoegd gezag met de PGS 15 blusinstallaties
Beschermde planten en dieren binnen omgevingsvergunning
De omgevingsvergunning Op weg naar één integrale vergunning 14 juni 2007 Joke de Vroom.
WG. Nieuwe handhaving Peter Musselaers (Nijmegen)
Auditprogramma 2007 Resultaten Raadgevend Comité - 27 februari 2008
Kwaliteitszorg als ontsluiter voor professionele ontwikkeling op school Opleiden in School (OiS) (V)SO Start-upconferentie.
De omgevingsvergunning onderzocht: anders werken, anders denken.
Gezondheid! Hoe dan? Hans Krosse, sept 2008
Inventarisatie gestapeld toezicht Beter en concreter – Goede regels, gerichte service 19 april 2013 Goes Peter Bex
Inhoud. KWALIBO. Even voorstellen. Partijen bij bodemsanering.
Code Groen voor het HACCP certificaat
HACCP certificaat en de VWA
Verkenning operationele eenheid Harold Soffner 28 augustus 2014.
Uitvoeringskader toegang en toeleiding Jeugdhulp
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
Stap 1: Keuzes in regionale samenwerking VNG Project - Declaratie Jeugd
Eenvoudiger en beter 27 april Inhoud Waarom ook al weer Evaluatie Bbk Waarnemingen Voorstellen Systeemcertificatie BRL O +A Professioneel opdrachtgeverschap.
Basisteam jeugd en gezin “de basis van het nieuwe Jeugdstelsel” Voorlichting VO 22 januari 2015.
Bijeenkomst 12 november 2014 ‘Van opvang naar ontwikkeling’ 12 november 2014 Opening.
tdfdsfd De rol van Actal voor gemeenten Woensdag 28 januari 2015
Keuzes in regionale samenwerking Eerste verkennende regiobijeenkomst declaratieprocessen.
Rekenkamer West-Brabant Presentatie onderzoek inkoop- en aanbestedingsbeleid gemeente Oosterhout 13 januari 2009.
Inventarisatie gestapeld toezicht VNG Ambassadeursbijeenkomst 25 januari 2013 Haarlem Peter Bex
Congres Rechtmatige zorg: Een kijkje in de keuken van de medisch specialist Herman-Jan Pennings, longarts Michael Ehlen, Manager F&C Laurentius ziekenhuis,
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
Grip op Regionale Samenwerking: Rob de Greef en Roeland Stolk.
Handhavingsbeleid gemeente Landerd Voorbereidende raadsvergadering 11 september 2013.
Bedrijfsplan 1.  Proces en invloed  De centrumgemeentevariant  Democratische legitimatie  Dichtbij burger (dienstverlening)  Efficiencywinst, financiële.
Minder last, meer effect Zes principes van goed toezicht Presentatie Kaderstellende Visie op Toezicht
Werkgroep integrale bekostiging Jeugd Resultaten werkgroep integrale bekostiging Bijeenkomst GGZNederland woensdagmiddag 9 maart.
De RDOG Hollands Midden bestaat uit: de GGD Hollands Midden, de RAD Hollands Midden en het GHOR-bureau Hollands Midden Regionale Dienst Openbare Gezondheidszorg.
Workshop VWS, VenJ en VNG Ondersteuning bij de transitie en transformatie 13 februari 2012.
Peuter & Co De Hbo’er in Groep Nul en de Startgroep Van spelen word je vrolijk!
Regievoering door gemeente Delft Commissie M&E 13 september 2012.
Drank- en Horecawet 10 juni Inhoud De Drank- en Horecawet Regels paracommercie (verplichtingen) en stellingen Regels overige (keuzen) en stellingen.
De maatschappelijke legitimatie van visitatie Prof mr Johan Legemaate, AMC/UvA 29 januari 2015.
Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers. Van VAR naar DBA BNO Kring Noord voorlichtingsbijeenkomst Modelovereenkomsten 29 april 2016 Groningen.
Jack Thiessen 5 april 2016 REDUCTIE RISICO VAN EEN ONBEHEERSBARE NATUURBRAND IN DE PROVINCIE LIMBURG.
Brancheaanpak DCMR Met inzicht meer effect Marinus Jordaan.
Jeugdwet, WMO en IGZ Jan van Wijngaarden Raadadviseur IGZ.
Gezond Vertrouwen Ronnie van Diemen. Gezond vertrouwen Arts en organisatie, 10 juni
1 Landerd 2020 Levendig en natuurlijk ondernemend Voorbereidende raadsvergadering
Resultaten Stellingen Ronde Tafel Discussies. Stelling 1: De toezichtslast kan 25% lager onder handhaving van dezelfde effectiviteit van toezicht Zeer.
Lessen uitval vitale infrastructuur Sabine van Rossenberg Coördinerend inspecteur, Inspectie Veiligheid en Justitie.
Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Stand van zaken
Versterking Horizontale Verantwoording Wet Revitalisering Generiek Toezicht Woord vooraf.
Ambtelijk Waterpanel Limburg
Rondetafelgesprek Uitvoeringsprogramma Handhaving
MINISYMPOSIUM KWALITEIT VAN BREKEN
Governance model PGS nieuwe stijl
Ketenbureau i-Sociaal Domein
WELKOM Dé applicatie voor de professionele schoolleider
Seminar Luchtruim & Regelgeving
Transcript van de presentatie:

DE IGZ, ANDERE RIJKSINSPECTIES EN EEN FRONTOFFICE ‘SAMENWERKENDE RIJKSINSPECTIES’:

Start: najaar 2004 IGZ samen met: VROM-inspectie Arbeidsinspectie Voedsel en Waren Autoriteit Inspectie Verkeer en Waterstaat

Toezicht op naleving van 49 wetten: 28 IGZ 5 VWA 7 AI 7 IV 2 IV&W (exclusief verordeningen van plaatselijke overheid.)

Voornaamste bevindingen van de onderzoekers: ziekenhuizen worden geconfronteerd met vele verschillende toezichthouders; (ook lagere overheden) ziekenhuizen hebben bij rijksinspecties met name last van de ‘grote’ toezichthouders IGZ en AI; niet de daadwerkelijke bezoeken zijn een last maar de administratieve activiteiten die t.b.v. het toezicht moeten worden verricht;

het verkrijgen van vergunningen en verklaringen (o.a. bouw) leveren veel lasten op; onzorgvuldig gedrag van toezichthouders op procedureel gebied en de toenemende vraag om informatie van toezichthouder levert veel last op; ziekenhuizen zijn onbekend met programma’s van inspecties; inspectie wordt door samenleving/politiek verantwoordelijk gehouden voor misstanden: zij dekken zich in door o.a. grotere informatievraag.

Belangrijkste conclusies: beperking van toezichtslast is mogelijk door jaarlijks integraal inspectieprogramma bekend maken; stroomlijnen van informatiebehoefte; zorgvuldige toezichtprocedure; uitvoeren van inspectieprogramma’s op basis van afspraken met de ziekenhuizen.

Samenwerking krijgt vorm via drie trajecten: Meten van de toezichtlast Inrichten van een frontoffice Gezamenlijk jaarplan

Meten van de toezichtlast Start in najaar 2006 Afronding nabij: conclusies en aanbevelingen voor efficiënter en effectiever toezicht

Meten van de toezichtlast Kwantitatief: relatief lage toezichtlasten Doel: min 25% Kwalitatief: op basis van 12 belevingsfactoren worden verbeterpunten benoemd

Inrichten frontoffice IGZ DOMEIN ZIEKENHUIZEN Kabinet: ‘Bedrijven en instellingen in een domein krijgen te maken met één aanspreekpunt dat op een inzichtelijke manier het toezicht organiseert en naar buiten optreedt als één toezichthouder. Per zijn tenminste drie van deze frontoffices operationeel, namelijk voor de domeinen horeca, ziekenhuizen en primaire sector (landbouw)’.

Inspectieraad: Een frontoffice heeft als taak de toezichtlast tot een minimum te beperken Het frontoffice treedt met één gezicht op naar buiten Een toezichtgenieter hoeft slechts één keer dezelfde informatie te leveren aan het frontoffice Een toezichtgenieter valt onder één frontoffice Vanuit het perspectief van de toezichtgenieter is er sprake van gecoördineerd optreden van rijksinspecties Het frontoffice heeft een duidelijk mandaat en regiefunctie De inrichting van het frontoffice hangt af van de aard van het domein

Vaste elementen: Gezamenlijk jaarplan Gezamenlijke risicoanalyse Meten toezichtlast Informatie-uitwisseling Relatiebeheer

Optionele elementen: Gezamenlijk meerjarenplan Domein kennisbank Taakoverdracht aan andere inspecties Terugkoppeling inspectieresultaten

Inrichting frontoffice IGZ Drie partijen spelen een rol: Het IGZ-loket De IGZ en AI, VI, IVW, VWA De accounthouder

Rol IGZ loket: Per 1 januari 2007 één centraal aanspreekpunt voor de accounthouder, inspecties en ziekenhuizen (één-loket-gedachte); Eén adres voor alle inspectievragen van ziekenhuizen bij IGZ. Doorlinken naar andere betrokken inspecties (met controle op tijdige beantwoording). Ook andersom: via adres communiceren andere inspecties met ziekenhuizen.

Rol inspecties: Backoffice: contacten tussen ziekenhuizen en inspecties lopen in principe via IGZ-loket en accounthouder Vormen een team voor o.a. opstelling gezamenlijk jaarplan en andere gezamenlijke activiteiten (risico-analyse). ‘Denktank’ voor afstemming activiteiten.

Rol accounthouder: Het ‘gezicht van het toezicht’ Vooruitgeschoven IGZ-post Aanspreekbaar voor alle vijf inspecties; start eenvoudig (vragen/klachten in behandeling nemen) Ontwikkelt op termijn deskundigheid op terrein van andere inspecties (regulier!) Neemt op termijn eenvoudige taken van andere inspecties over Coördineert (op termijn) gezamenlijke acties/bezoeken

Gezamenlijk jaarplan Per 1 januari 2006 al eerste stap: bundeling onderdeel ziekenhuizen afzonderlijke jaarplannen 2006 tot één Jaarplan Per 1 januari 2007 bevat Jaarplan 2007 een gezamenlijk gedeelte met frontoffice taken van IGZ. Zoek aansluiting bij jaarlijkse overleggen tussen IGZ en Raden van Bestuur (instellingen) over bepaalde thema’s.

Voorbeelden van samenwerking Werkbelasting: AI start in najaar 2007 samen met IGZ een onderzoek naar werkdruk arts-assistenten naar aanleiding van wijziging Werktijdenbesluit per 1 april Naleving KEW: nu gezamenlijk bezoek en één rapport IGZ/AI/IVROM. Straks: één bezoekend inspecteur neemt waar voor andere inspectie.