Onderzoek in kader van traject Professioneel Handelen Seminar Educational Research 8 januari 2008 Hidde de Blouw, programmamanager Lectoraat Lerende Politie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gebruik van enquête voor teamleiders binnen Scouting Academy
Advertisements

Welkom bij de 4e workshop over:
Beeld zegt meer dan duizend woorden….
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Respectvolle bejegening
Veiligheid van verloskundigen
Train The Coach Bijeenkomst PMGG d.d
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
De relatie tussen logistiek en veiligheid
20 juni 2013 Welkom bij de workshop Ken je keten, schakel zelf RBB Dag van de Uitvoering Sjan Arts Jolanda Oosting.
Workshop Knallende ruzie
Hogescholen in Dialoog
Een continue verbeterende dienstverlening
Randstad Werkmonitor state of mind arbeidsmarkt (werknemer perspectief) juli – augustus 2007 B
Presentatie bij Lezing prof.dr. H. Swaab
7 inzichten van Nieuw Leiderschap
JE EIGEN VEILIGE PUBLIEKE TAAK
Op weg naar een beter samenspel Angela van den Nieuwenhuizen C o ö r d i n a t o r V r i j w i l l i g e r s V i t a l i s z o r g g r o e p Yvonne de.
Voetbal is een leuk spelletje laten we het ook zo houden!
De oudere stagiaire.
Communicatiehandvatten Blijf in contact
Sociale kaders: Hoofdstuk 14 Sociale structuur
Agressie op het werk Studiemoment ‘geweld door derden op het werk’
Ethiek.
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
ZELF SLEUTELEN! JOB CRAFTING OPDRACHT.
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Professioneel werken: gestructureerd en methodisch
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
Het perspectief van de oudere
Met talenten werken in je team Een werkwinkel voor Zin?Ja! Guy Geerens
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Opvoedstijlen en interculturele communicatie
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
BEHAVIORAL TARGETING PROJECTGROEP 7. INHOUDSOPGAVE. - Definitie behavioral targeting - Analyse behavioral targeting & aangrenzende onderwerpen - Advies.
Dialyse…… en wat betekent dit voor u als partner Carla Deen Dirry Keurhorst.
Kennissessie Lumina Spark 1 februari | Pagina 2 Doelstellingen Delen ervaringen – vragen Ervaringen Management in Motion? Ervaringen/vragen Interimmers?
Op weg naar een duurzaam zelfvoorzienend Someren.
Symposium HKU Onderzoek in kunsteducatie 2013 Lectoraat Kunsteducatie Karin Hoogeveen.
Zelfmanagement Deel 3: Serious soaps over ouderen Verpleegkundige.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Plagen incidenteel gelijke machtsverhoudingen geen winnaar of verliezer wederzijds plezier “slachtoffer” is in staat zich te verdedigen geen blijvende.
Pesten is geen kinderspel VAN OSS & PARTNERS | OPLEIDING VERTROUWENSPERSOON LVV Congres PESTEN IS GEEN KINDERSPEL adviseren.
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
Omgaan met verandering Elke verandering is een vernieuwing…
 Actief lid zijn van de KBO Nu en in de toekomst In gesprek met de leden Ellen van Troost van Moveo Training & Advies.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
Workshop ‘Ben ik tevreden?’ 9 januari Welkom Workshop ‘Ben ik tevreden?’ 9 januari 2012.
VAN HRM NAAR PERSONEELSZORG 7 JUNI 2016SECTORDAG FNV OVERHEID.
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
Medezeggenschap en agressie en geweld in de marktsector Jo Scheeren Harry Hartmann.
Informatie over buurtbemiddeling en psychisch kwetsbare mensen BB-JdK 2015.
INLEIDING Introduceer uzelf, het scenario en van toepassing zijnde hulpmiddelen. STEL DISCUSSIENORMEN Bespreek de “basis regels” voor discussies, inclusief.
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
PE Adviesvaardigheden Vereniging voor Gereformeerd Schoolonderwijs
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
Behavior Based Safety Warehousing
Nee Zeggen!.
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
Duurzame inzetbaarheid
Duurzame inzetbaarheid
Duurzame inzetbaarheid
Omgaan met agressie in de gezondheidszorg.
Doelen Aan het einde van de les weten jullie:
Ouderenmishandeling in migrantenfamilies
Transcript van de presentatie:

Onderzoek in kader van traject Professioneel Handelen Seminar Educational Research 8 januari 2008 Hidde de Blouw, programmamanager Lectoraat Lerende Politie Organisatie i.s.m Roel Holvast, Sytse Algera - Maatwerk

Workshops Professioneel Handelen “PPO-PPO: praktisch praten over praktisch politie optreden” “Praten over je werk is ook werk” In ploegverband bespreken:  Van meegemaakte (lastige en gewelds-)incidenten  Van wat in deze situatie professioneel is geweest c.q. ook geweest zou zijn.  Tweejarig traject  Aansluiting met IBT  Tegelijkertijd onderzoek doen

Nog even en dan.. Ga jij er rechts staan? Dan stap ik naar binnen Oké, geef maar een teken Professioneel handelen = professioneel communiceren

Doris Makahoe: een extra collega SGO (doelaanpak analyse)  DoRis MaKaHoe Situatie georiënteerd optreden = hardop communiceren over: DODoel: wat willen we bereiken RISRisico’s: taxatie kansen en gevaren MAMag het: juridische grondslag, bevoegdheden KAKan het: haalbaar (mensen, middelen,vaardigheden, achtervang) HOEHoe pakken we het aan; noodplan (Op basis van: Beheersing van gevaar, Adang en Timmer, 2005)

Professioneel communiceren: intervisie ‘on the job’ Doel Risico Mag het Mag het Kan het Kan het Hoe gaan we het aanpakken Hoe gaan we het aanpakken Een goede nabespreking is een goede voorbereiding TIJDENS VOORAF - TIJDENS - ACHTERAF

Onderzoek  Interviews na reeks workshops (12 personen) –wat ben je anders gaan doen –wat meegenomen uit workshop  Meting (95 personen, vragenlijst nulmeting + 6 weken mail) –meegemaakte lastige en geweldsincidenten (verbaal geweld, fysiek geweld, andere agressie, bemiddeling, omgaan met leed, omgaan met psychisch gestoorden –toepassing Doris Makahoe, voor – tijdens – na –tevredenheid over resultaat, eigen optreden, houding burger, samenwerking, nabespreking

Uitkomsten interviews -1  Meer bewust geworden dat men (delen van) SGO / Doris Makahoe al gebruikte.  Meer bewust geworden van waar men mee bezig is en niet zomaar iets doet of collega’s na-aapt.  Meer zicht ontstaan op andermans gedrag, inzichten, allergieën en valkuilen, emoties. Ook meer contact met en meer begrip/ respect voor elkaar gegroeid.  De (hardop) communicatie is toegenomen. Zowel in frequentie als in de besproken thema’s, onderwerpen en casussen.  Zaken worden eerder en gemakkelijker benoemd m.b.v. de aangereikte kapstokken. Het blijft wel afhankelijk van de collega. Met de één praat men sneller en meer dan met de ander.

Uitkomsten interviews -2  Er wordt in sommige ploegen meer en gestructureerder gedebriefd. In de nachtdiensten is er een (opnieuw) sprake van gemeen- schappelijke briefing.  Meer onderling gesprek in de wandelgangen, zij het niet bij iedereen zichtbaar. Er zijn meer voor- en nagesprekken.  Gemakkelijker geworden om zaken te bespreken omdat mensen meer open staan voor feedback. De workshop heeft geholpen deze angst weg te nemen. Het blijft echter een punt van aandacht.  De vinger wel aan de pols houden. Het zakt snel weg en het verloopt. De workshop heeft een (eerste) drempel weggenomen. Het proces moet wel op gang blijven, waarbij de rol van ploegchef en senior belangrijk zijn.

Uitkomsten meting - 1  Schatting dat elke diender per week gemiddeld 2,2 incidenten betreffende geweld, stress en emotie meemaakt. Met 40 werkweken per jaar gaat het om 80 tot 100 incidenten per diender waarbij bejegening, contact, stress en agressie een rol speelt.  Dit rechtvaardigt meer dan voldoende om er ruim aandacht aan te besteden. Bijvoorbeeld in de vorm van de workshops zoals uitgevoerd, maar ook in debriefings en wellicht themagerichte bijeenkomsten.

Uitkomsten meting - 3  Geen significante verschillen mbt type incident en aantal per week –tussen mannen en vrouwen –naar type aanstelling (deeltijd-voltijd)  Geen correlatie tussen leeftijd en aantal dienstjaren en het aantal gerapporteerde incidenten. Alle verschillen zijn variaties binnen het toeval.  Dit betekent dat iedere diender van alles tegen komt en ook van alles aanpakt, ongeacht geslacht, leeftijd, aantal dienstjaren. De ‘mate van professionele inzetbaarheid’ is daarmee goed verdeeld over gehele groep. Dit betekent ook dat alle collega’s met elkaar voldoende te bespreken en uit te wisselen hebben als het gaat om waar men tegen aan loopt en hoe men het aanpakt.

Uitkomsten meting - 4  De toepassing van de elementen van Doris Makahoe, d.w.z. hoe uitgebreid men hardop met elkaar gecommuniceerd heeft, verloopt in hoofdlijnen volgens het schema: voorafgaand het minst, tijdens meer en na afloop het meest. Dit stemt overeen met andere onderzoeken waaruit naar voren komt dat in de aanloop naar een incident de voorbereiding wat zwakker is.  Na de workshop is sprake van een toename van het gebruik van Doris Makahoe. Niet significant voor de gehele groep. Een kwart tot een derde van de gehele groep is daadwerkelijk meer en uitgebreider de elementen van Doris Makahoe gaan toepassen. Dit ondersteunt de gedachte om de ingezette benadering te ‘herhalen’, uit te diepen en te verbreden.

Doel Risico Mag het Mag het Kan het Kan het Hoe gaan we het aanpakken Hoe gaan we het aanpakken Uitspreken BesprekenAfspreken Aanspreken Waarnemen Waarderen Beslissen Handelen