WAARIN VERSCHILT HET OPVOEDEN VAN EEN TWEELING MET DIE VAN EENLINGEN?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Praten met kinderen over de wereld !
Advertisements

Leefgroepen in de kleuterschool
Cursus1 thema gevoelens. Verhaal:
De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
De rol van ouders in de ontwikkeling van alcoholgebruik onder adolescenten Door Elisa De Jonghe Engels, R. & van der Vorst, H. (2008). De rol van de ouders.
Wij hebben een woord -Het Woord- voor de wereld
De ontwikkeling van het ik
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
(ieder kind speelt toch…!?!) Jeugdformaat, 30 januari 2013
Gemaakt door Praktijk Houvast
Samen opvoeden; ouders en pedagogisch medewerkers
Woorden en tijd.....
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Heb het goed hou het goed Corrie Blijdorp De Driehoek
Het Puberbrein Marion Wijnja ´Oog voor Ouders´
Afscheid groep 8 Kindernevendienst en Bevestiging ambtsdragers 15 juni 2014 Thema:
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
evenwicht zoeken tussen ‘graag zien’ en ‘neen zeggen’
Ontwikkelingstraject kinderen
‘Nee zeggers’ – bewoners die niet meedoen
Workshop Relationele en seksuele vorming
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Taalverwerving en taalmoeilijkheden Goele De Brabandere 1 BaTPCc
Echtscheiding: gevolgen voor kinderen
Inleiding Komende periode gaan we het hebben over kinderen die ziek-zijn: Verzorging, Het herkennen van de symptomen/de klachten Wat kun/moet je doen.
Een ouderavond over veiligheid en grenzen stellen
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Opvoeden van drukke kinderen
Welkom op onze thema-avond
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Omgaan met kinderen die een verlies hebben geleden Herma Bode
Kinderen en Echtscheiding Hoe beperken we de schade ?
Met handen en voeten geloven 1
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
Wat nou als…? Vragen over eigen kinderen van pleegouders
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Regels en afspraken.
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Het begint bij het jonge kind
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
Stage: Basisschool de Klingerberg
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Taalkundige feiten en hypothesen
Week 2 : Ontwikkelingspsychologie, Liesbeth van Beemen:
Ontwikkeling van het jonge kind
Levenslooppsychologie werkcollege 2 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Psychologieles 6 lesweek 6 25 jaar tot aan pensioen.
Psychologieles 2 Conceptie, baby, peuter Informatie  bronnenbundel.
Opdrachten en eindopdracht
Welkom ik maak me sterk.
Het belang van voorlezen
Jongeren & geld. Zakgeld Hoeveel zakgeld krijgen jongeren? leeftijdzakgeld (per maand) 12€ 19 13€ 23 14€ 25 15€ 30 16€ 31 17€ 36.
Rauw en troosten.
Beter omgaan met ruzies
Thema. Start activiteit Wat heb je nodig? Stopwatch Kennis van de lente Doel: Woordenschat vergroten over de lente.
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Kan je zien of iemand holebi is?
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
De ontwikkeling van het kind !
Nee-zeggen Footer Text 12/30/2018.
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Ontwikkelingspsychologie
Transcript van de presentatie:

WAARIN VERSCHILT HET OPVOEDEN VAN EEN TWEELING MET DIE VAN EENLINGEN? EEN TWEELING OPVOEDEN: VERRUKKELIJK PITTIG!!

EEN TWEELING OPVOEDEN VRAAGT:   EEN GROTE INZET IS LICHAMELIJK EN PSYCHISCH ZWAARDER FLEXIBILITEIT CREATIVITEIT

HULP IS ONMISBAAR!   ZOEK HULP BIJ WIE JE JE ZELF VOELT (AL IN ZWANGERSCHAP) DE LEIDING LIGT BIJ JÒU GEBREK AAN PRIVACY IS ONVERMIJ-DELJK, MAAR ZOEK HET SOORT HULP DAT BIJ JULLIE PAST (AANTAL UREN, AU-PAIR, ALLEEN VOOR DE NACHT ETC.)

MET DE ÉÉN MAKKELIJKER DAN MET DE ANDER BAND KRIJGEN MET JE BABY’S: DIT IS ANDERS DAN BIJ OUDERS VAN EEN EENLING   ÉÉN VOOR ÉÉN → TIJD MET DE ÉÉN MAKKELIJKER DAN MET DE ANDER VERGELIJKINGEN VOORKEUR

HOE BELEVEN MOEDERS HET DE EERSTE TWEE JAREN?   HET GEVOEL TIJD TE KORT TE KOMEN SCHULDGEVOELENS → STRESS SLAAPGEBREK → DEPRESSIE TERUGKIJKEND OP HET EERST JAAR, HET GEVOEL NIET VOLDOENDE TE HEBBEN GENOTEN

STRESS-MOMENT: HET HUILEN   PAK EERST DE BABY DIE HET HET MEEST NODIG HEEFT DE ANDER BIJ JOU IN WIPSTOELTJE, HOUD CONTACT MAAK GEBRUIK VAN WIEGHOUDING ZORG DAT ER IEMAND BIJ JE IS ALS DE HUILMOMENTEN VAN BEIDE BABY’S DAGELIJKS VOORKOMEN

WAT TE DOEN BIJ HUILEN? ALTIJD OPPAKKEN    HUILEN IS EEN MANIER OM TE ZEGGEN: ‘IK VOEL ME NIET FIJN’   AANDACHT SCHENKEN AAN HET HUILEN IS NIET HETZELFDE ALS VERWENNEN KIES VOOR ÉÉN MANIER VAN TROOSTEN 

WIST JE DAT? MBT HET HUILEN: DE HUILCURVE: 2 UUR IN DE EERSTE 6 WEKEN; 6-8 WEKEN 3 UUR. NA 8 WEKEN 1 UUR PER DAG BEHALVE HONGER, OOK BEHOEFTE AAN FYSIEK CONTACT, VOORAL BIJ TWEELINGEN. LEG ZE VAAK BIJ ELKAAR OF TEGEN JE AAN. WIJT HET HUILEN NIET AAN JEZELF. ACCEPTEER DAT HET ERBIJ HOORT. ONTLADING VAN STRESS

DUBBEL VERDRIET

HUN GROEI: BIJ GEBOORTE ZIJN TWEELINGEN LICHTER EN KLEINER BIJ 12 MAANDEN ZIJN ZE DAT NOG STEEDS VERGELEKEN MET BROERTJE OF ZUSJE VAN ÉÉN JAAR OP VIERJARIGE LEEFTIJD IS DAT VERSCHIL WEG OP 18 JARIGE LEEFTIJD IS ER GEEN VERSCHIL MEER TUSSEN TWEELINGEN EN LEEFTIJDSGENOTEN IN LENGTE EN BMI

SOCIALE ONTWIKKELING: TWEELINGEN HEBBEN EEN VOORSPRONG OP EENLINGEN VANAF HET LEVEN IN BAARMOEDER LEVEN ZE SAMEN ZE LACHEN MET 6 WEKEN NAAR ELKAAR; MET 6 MAANDEN BRABBELEN ZE TEGEN ELKAAR; MET 11 MAANDEN IS ER AL EEN DIALOOG ZE HELPEN ELKAAR AL IN HET EERSTE JAAR → EMPATHIE IMITATIE-GEDRAG AL BIJ 14 MAANDEN. DIT IS AL EEN VORM VAN SAMENSPELEN

ALTIJD SAMENSPELEN

CASE: EEN EEIIGE TWEELING REAGEERDE HELEMAAL NIET OP ELKAAR TOT ZE 8 MAANDEN WAREN. TOEN PAS ONTDEKTEN ZE ELKAAR. ZE WAREN BEIDEN NOGAL IN ZICHZELF GEKEERD. DEZELFDE GENEN, DUS EEN VERGELIJKBARE MANIER VAN CONTACT LEGGEN (20-40% GENETISCH). ZE WERDEN GOEDE MAATJES EN ONAFSCHEIDELIJK. HOE JOUW TWEELING MET ELKAAR IS, HANGT AF VAN HUN KARAKTERS EN LAAT JE AL VROEG ZIEN HOE ZE ZIJN.

DE MOTORISCHE ONTWIKKELING ONDERZOEK VAN DE VU: MOTORISCHE MIJLPALEN, ZOALS ROLLEN, ZITTEN, KRUIPEN WORDEN OP VERGELIJKBARE MOMENTEN BEREIKT. HIERIN DUS GEEN VERSCHIL TUSSEN EENLINGEN EN TWEELINGEN

TAALONTWIKKELING HIERIN VERSCHILLEN TWEELINGEN DUIDELIJK VAN EENLINGEN:   BEGINNEN LATER MET PRATEN, FASE VAN BRABBELEN DUURT LANGER HUN ZINNEN ZIJN KORTER EN DE CONSTRUCTIE ERVAN EENVOUDIGER BEPERKTERE WOORDENSCHAT LATER HET ‘IK’, ‘JIJ’ EN EIGEN NAAM EEN AANTAL TWEELINGEN ONTWIKKELT EEN EIGEN TAALTJE

WIST JE DAT? MBT HUN TAALONTWIKKELING:   HET GAAT OM EEN TIJDELIJKE ACHSTERSTAND  DE ACHTERSTAND KOMT MEER VOOR BIJ JONGENS DAN BIJ MEISJES MEER BIJ EENEIIGEN DAN BIJ TWEE-EIIGEN ADVIEZEN: SPECIALE MOMENTEN OM MET ELK KIND APART IETS TE DOEN. JE WOORDEN KOMEN DAN OVEREEN MET JE GEBAREN EN DAT HELPT.

RELATIE VAN DE OUDERS   SCHEIDINGEN KOMEN MEER VOOR BIJ OUDERS VAN MEERLINGEN. LICHAMELIJK EN PSYCHISCH WORDT ER MEER VAN HEN VEREIST. ADVIEZEN: WEES EEN TEAM BIJ IRRITATIES OF AFSTAND: HET 5 MINUTEN MONOLOOG GA ER AF EN TOE TUSSEN UIT, MET NAME IN DE EERSTE JAREN VADERS ZIJN WEL VANAF DE 1e DAG BETROKKEN BIJ DE VERZORGING EN OPVOEDING EN DIT WERKT POSITIEF DOOR OP DE RELATIE MET DE KINDEREN.

HET SLAPEN MINDER PROBLEMEN ZOALS NIET NAAR BED WILLEN, S’ NACHTS WAKKER WORDEN EN ANGSTIG DROMEN VOLGENS ONDERZOEK VAN VU. PROBLEMEN DIE ZICH WEL BIJ TWEELINGEN VOORDOEN: VERSCHILLENDE RITMES → VERSCHILLENDE KAMERS   DE EEN HUILT EN MAAKT DE ANDER WAKKER → VERSCHILLENDE KAMERS IN ALLE ANDERE GEVALLEN IS ÉÉN KAMER AAN TE RADEN. VERSTERKT HUN BAND EN SAMEN ZIJN ZE MINDER BANG OF HELPEN ELKAAR.

ONTDEKKING VAN HET IK GEVOEL (1-3)   BIJ TWEELINGEN KOMT DIT ZO’N 6 MAANDEN LATER VAN WIJ NAAR IK ÉÉN NAAM VOOR BEIDEN WIE ZIE IK IN DE SPIEGEL?

RUZIES (1 – 2 JAAR)   RUZIES ZIJN BIJ TWEELINGEN HEFTIGER DAN BIJ EENLINGEN: ZE ZITTEN IN DEZELFDE FASE → ZELFDE SPEELTJE, ZELFDE INTERESSES ZE KENNEN NOG NIET HET VERSCHIL TUSSEN IK EN JIJ BIJTEN KOMT VEEL VOOR, NET ALS TREKKEN, DUWEN, SLAAN : LICHAAMSTAAL GAAT VOORAF AAN ECHTE TAAL OUDERLIJKE AANDACHT NOG NIET KUNNEN DELEN

WAT TE DOEN BIJ RUZIES EN BIJTEN? 1- 2 JAAR   WEES CREATIEF: ZET ZE EVEN UIT ELKAAR (BOX, KINDERSTOEL) → VERSTERKT HET IK GEVOEL DEEL DE DAG OP IN STUKJES: THUIS, BOODSCHAPPEN, SPEELTUIN, ETC. ZEG DUIDELIJK ‘NEE’, GEBRUIK HET STOELTJE (TIME-OUT) EN WEES CONSECUENT (ZE LEREN DOOR HERHALING) ACCEPTEER DE RUZIES ALS ONDERDEEL VAN HUN SAMENLEVEN

RUZIES TUSSEN 2 - 4 JAAR: LEER ZE EEN WOORD VOOR PIJN, ZOALS ‘AU’. GEBRUIK DAT STEEDS ALS ÉÉN ZICH BEZEERT EN LEER ZE ELKAAR KUSJES TE GEVEN OP DE ZERE PLEK VAN DE ANDER GEEF ZE IDEEËN OVER DELEN VAN SPEELGOED, ZOALS DE KOOKWEKKER STOP HET SPEL OF VERSTOP HET SPEELTJE WAAR DE RUZIE OVERGAAT. HAAL ZE EVEN UIT ELKAAR BIJ EEN AGRESSIEF KIND GEEF HEM SPEELGOED WAARMEE HIJ ZIJN AGRESSIE KWIJT KAN HOUD OOK JE EIGEN BOOSHEID ONDER CONTROLE → IMITATIE

KENMERKEN VAN HUN RELATIE: DEZE ASPECTEN ONTWIKKELEN ZICH EERDER BIJ TWEELINGEN DAN BIJ EENLINGEN: LOYALITEIT EN SOLIDARITEIT EMPATHIE INTERACTIEF SPEL IPV PARALLEL SPEL   OP HUN BEURT WACHTEN EN DELEN

DRIFTBUIEN OORZAAK: ONMACHT OM EMOTIES TE TONEN. HET KIND PRAAT MET LICHAAMSTAAL DRIFTBUIEN KOMEN BIJ TWEELINGEN MEER VOOR EN DUREN LANGER VOORT VOORAL JONGENSTWEELINGEN HEBBEN MEER DRIFTBUIEN DAN EENLINGEN (LATERE SPRAAKONTWIKKELING). ADVIEZEN:   LAAT JE KIND UITRAZEN, MAAR GEEF NIET TOE HOUD HEM EVEN VAST (VOOR SOMMIGE KINDEREN). VERMIJD SITUATIES DIE DRIFTBUIEN OPROEPEN (OVERPRIKKELING, MOEHEID ETC.)

HET BIJBRENGEN VAN REGELS DIT IS MOEILIJKER IN JULLIE GEVAL. EEN EENLING ZOEKT STEUN EN LIEFDE BIJ OUDERS, EEN TWEELING KRIJGT DAT OOK VAN ELKAAR. DE BEHOEFTE IS DUS IETS MINDER EN ZE IMITEREN ELKAAR. ADVIEZEN: PRAAT MET ELK KIND APART ALS ER IETS FOUT GAAT EN STRAF ZE APART WEES CONSECUENT HUN OVERTUIGINGSKRACHT IS GROOT! JE HOEFT NIET ALTIJD DIRECT ANTWOORD TE GEVEN. VERSTERK JE ONDERLINGE BAND MET DE TWEELING. ONDERNEEM REGELMATIG IETS MET IEDER KIND (BV BOODSCHAPPEN DOEN MET ÉÉN).

SCHOOL: SAMEN IN DE KLAS? SAMEN BEGINNEN OP CRECHE EN PEUTERSPEELZAAK IS VEILIG EN AAN TE BEVELEN. ZE ZITTEN NOG IN DE WIJ-FASE.  BIJ KLEUTERSCHOOL EN LAGERE SCHOOL, HOUD REKENING MET DEZE PUNTEN:   HOE IS HUN BAND? DOMINEERT ÉÉN VAN DE TWEE? IS ER VEEL COMPETITIE? WAT IS HUN BIOLOGISCHE OORSPRONG? TWEE-OF EENEIIG? HEBBEN ZE ERVARING MET HET GESCHEIDEN ZIJN? BEKIJK DE GENOMEN BESLISSING OPNIEUW BIJ HET VOLGENDE SCHOOLJAAR.

SAMEN OF APART ADVIEZEN VOOR ALS ZE SAMEN BEGINNEN: ZORG DAT DE LERAAR HEN UIT ELKAAR KAN HOUDEN (HAARDRACHT, SPELDJE, ETC.).   VRAAG OF ZE AAN VERSCHILLENDE TAFELS ZITTEN, DUS NIET NAAST ELKAAR. BIJ GESPREKKEN OP SCHOOL, VRAAG TIJD VOOR ELK KIND APART ALS ZE IN APARTE KLASSEN KOMEN: BEREID HEN ER OP VOOR OEFEN MET SCHEIDINGEN VOORAF VRAAG OF ZE ELKAAR MOGEN OPZOEKEN

AFHANKELIJKHEID VAN ELKAAR: GROTER TUSSEN TWEELINGEN DAN TUSSEN GEWONE BROERS EN ZUSSEN   FYSIEKE AFHANKELIJKHEID VANAF HET BEGIN VAN HUN LEVEN HET IK-GEVOEL KOMT LATER DAN BIJ ANDERE KINDEREN BEGINNEN LATER MET EXCLUSIEVE VRIENDJES SPEELT VOORAL BIJ EENEIIGE TWEELINGEN EN MEISJES TWEELINGEN. MINDER BIJ JONGEN-MEISJE TWEELING

HOE STIMULEER JE HUN ONAFHANKELIJKHEID? ACTIVITEITEN MET ELK KIND APART   EIGEN TIJD MET OUDERS (MAMA- EN PAPATIJD). EEN DAG OF BEPAALDE VOORRECHTEN VOOR ELK KIND SCHIPPEREN TUSSEN BEGRIP VOOR HUN UNIEKE RELATIE EN HET STIMULEREN VAN HUN EIGEN INDIVIDUALITEIT

PUBERTEIT: FASE VAN LOSKOMEN VAN OUDERS EN VAN ELKAAR MEER ONENIGHEID AFZETTEN TEGEN DE ANDER DIE TEGELIJK OOK EEN STEUN IS EXPRES HELE VERSCHILLENDE KEUZES MAKEN → WIL OM ZICH TE ONDERSCHEIDEN SCHOOLKEUZE OPNIEUW BEKIJKEN VERSCHILLEN IN NIVEAU KUNNEN PIJNLIJK ZIJN

85% van tweelingen geniet van het tweelingzijn DANK VOOR JULLIE AANDACHT!

  VOOR MEER INFORMATIE: