Omgaan met kinderen en gezinnen 22 november 2013.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Inclusieve Kinderopvang De Vlaamse Beleidsaanpak.
Advertisements

KINDEREN EVALUEREN ZELF GON-BEGELEIDING BEGELEIDING DOVE EN SLECHTHORENDE KINDEREN Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar
Rijk aan gezinsvriendelijk beleid?
Beleidsbeïnvloeding door VGC-jeugdraad VGC-jeugdraad juni 2013.
Inkomenstarief en kindcode voor ouders en opvang 22 november 2013
Veelgestelde vragen over het decreet 19 maart 2014.
Samenwerking casemanager dementie en casemanager palliatieve zorg
Ouders en Kinderen Centraal
Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
Nederlands Curriculum ? Samen bouwen aan een Nederlands curriculum voor de kinderopvang (okt 2005)
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Thema Personen werkzaam in de kinderopvang Versie 22 november 2013.
VERGUNNINGSVOORWAARDEN KINDEROPVANG BABY’S EN PEUTERS
SUBSIDIES KINDEROPVANG BABY’S EN PEUTERS Besluit van de Vlaamse Regering 5 van 22 november 2013.
Transitie De overgang naar het nieuwe decreet wat betekent dat voor mij? 22 november 2013.
De zorgbehoevende oudere in de samenleving. Inleiding: Zorgverlening in Vlaanderen.
Naar evenredige toegankelijkheid Voorrangsregels – 5 juli 2013.
Veiligheid, gezondheid en kwaliteitszorg 22 november 2013
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
L. Maertens.  Historische wortels: industriële revolutie Kinderopvang bedoeld om werkkrachten naar fabriek te leiden  Kernopdracht dezelfde: ouders.
Lokaal beleid kinderopvang Stuurgroep Brede School 11 februari 2008 Sylvia Walravens Stafmedewerker lokaal beleid kinderopvang.
Vrijdag 16 mei 2008 Brussel – Vlaams Parlement 2e Studiedag Brede School in Vlaanderen en Brussel Steunpunt GOK Departement Onderwijs Agentschap Sociaal-Cultureel.
VERENIGING VOOR ALCOHOL- EN ANDERE DRUGPROBLEMEN (VAD) Een alcohol- en drugbeleid voor het secundair onderwijs.
Opvoedingswinkel Gent WZO Sluizeken Tolhuis Ham 16/11.
Voorontwerp decreet Voorschoolse Kinderopvang 6 mei 2011.
Decreet Kinderopvang van Baby’s en Peuters. Onze opdracht is om actief bij te dragen tot het welzijn van jonge kinderen en hun gezinnen: dankzij deskundige.
Overzicht communicatie. DOELSTELLINGEN Duidelijk informeren In dialoog treden Ondersteunen Aangepast aan het doelpubliek.
Vakbeurs Kinderopvang 2013 met inhoudelijke update op 22 november 2013
DECREET KINDEROPVANG INFOSESSIE ZELFSTANDIGE ONTHAALOUDERS.
Begeleidingsplannen GGZ
ONDERWIJSBELEID IN DE PROVINCIE LIMBURG
Info Klimkracht Lokaal Overleg Kinderopvang
VERGUNNINGSVOORWAARDEN KINDEROPVANG BABY’S EN PEUTERS
Decreet Kinderopvang van Baby’s en Peuters Kinderopvangbeurs 2012 inhoudelijk upgedated augustus 2014.
SUBSIDIES KINDEROPVANG BABY’S EN PEUTERS
SUPPORTTEAM NAH Vlaams-Brabant Sociale Plattegrond - oktober 2014.
Casusoverleg Forensisch Zorgtraject
BOUWEN AAN JE EIGEN DRAAGKRACHT
DECREET KINDEROPVANG INFO VOOR AANGESLOTEN ONTHAALOUDERS
Netwerk coördinatoren VZ
VVSG Inspiratiedag – 2 april 2015 Lokaal loket kinderopvang.
Investeren op lange termijn in een competent systeem Chris De Kimpe Pedagogische Ondersteuning in Kinderopvang Stad Gent.
Zorginspectie.
Improving Mental Health by Sharing Knowledge Themacertificaat Welbevinden en Sociale Veiligheid Marjolein Keij, Jeroen Lammers 21 oktober, 2015.
KWARTAAL 2 JAAR 2 SLC. vandaag Programma kwartaal 4 Opdrachten Werkbezoeken eindgesprekken.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
Leerplangericht aan de slag met het pedagogisch raamwerk van Kind en Gezin Een korte versie van de ppt. studiedag januari 2016.
Feedback Stakeholders Jong & Overal thuis Dialoogdag 21 april tal stakeholders aanwezig 13 werksessies Doel Dialoogdag Verrijking en toetsing.
Leerplangericht aan de slag met het pedagogisch raamwerk van Kind en Gezin Januari 2016 Gent – Hasselt.
Hoe pedagogisch handelen?
UITGANGSPUNT.
7 de specialisatiejaar kinderzorg Toelichting bij AD5.
INTERACTIEF AANKOOP SYSTEEM PERCEEL: HULP BIJ HUISHOUDEN
3de graad verzorging Toelichting bij AD5.
ViaVia Info-presentatie
Verwijzen naar kookboek.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Progressief universalisme
UITGANGSPUNT.
Lokaal loket kinderopvang
Nog veel meer foto’s zijn de downloaden op de site
Geïntegreerd breed onthaal
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
Reflectieve medewerkers (leren) reflecteren
Lokaal loket kinderopvang
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Studie- en opvoedingsondersteuning aan huis bij kwetsbare gezinnen
Samen uit, samen thuis?! Ouderparticipatieve opvoedingsondersteuning in de ambulante werking van centrum voor kinderzorg en gezinsondersteuning te Willebroek.
Zorginspectie en MeMoQ Monitoringinstrument in de praktijk
Transcript van de presentatie:

Omgaan met kinderen en gezinnen 22 november 2013

INHOUD 1.Algemeen 2.Norm voor pedagogische kwaliteit 3.Pedagogische ondersteuning 4.Draagkracht gezinsopvang 5.Betrokkenheid en participatie gezinnen

doelstelling: -Stimuleren van de ontwikkeling van de kinderen op lichamelijk, cognitief, sociaal-emotioneel, communicatief, creatief en moreel vlak -Bevorderen van het welbevinden en de betrokkenheid van de kinderen rekening houden met: - Het aantal, het ontwikkelingsniveau, het ritme, de interesses, de behoeften en de eigenheid van de kinderen Algemeen Voorlopige versie 5 juli 2013

Het wennen Een gevarieerd aanbod aan spelmateriaal, bewegings- en andere activiteiten, zowel voor binnen als voor buiten Regelmaat in de dagindeling Een methode om het welbevinden en de betrokkenheid van de kinderen na te gaan Een taalbeleid dat de Nederlandse taalverwerving van elk kind stimuleert met positieve aandacht voor de thuistaal Het bevorderen van een onderling respectvolle houding Aspecten van het pedagogisch beleid

De continuïteit in de begeleiding van de kinderen, zodat een relatie opgebouwd kan worden tussen de kinderen en de kinderbegeleiders Een actief, auditief en visueel toezicht, ook tijdens de slaapsituatie en een permanente begeleiding van de kinderen Algemeen

INHOUD 1.Algemeen 2.Norm voor pedagogische kwaliteit 3.Pedagogische ondersteuning 4.Draagkracht gezinsopvang 5.Betrokkenheid en participatie gezinnen

Norm wordt nog ontwikkeld Ontwikkeling zit vervat in een traject waarin verschillende instrumenten worden ontwikkeld: - Raamwerk waarbij maatschappelijke functie en doelstellingen worden opgenomen - wetenschappelijk instrument om de kwaliteit in Vlaanderen globaal na te gaan - Monitoringsinstrument: waarin de minimale kwaliteit bepaald wordt - Zelfevaluatie-instrument: om de eigen kwaliteit na te gaan Norm voor pedagogische kwaliteit

Project is toegewezen aan een samenwerkingsverband Sector wordt betrokken bij hele proces via een klankbordgroep Traject loopt van 1 november oktober 2016 Norm voor pedagogische kwaliteit

INHOUD 1.Algemeen 2.Norm voor pedagogische kwaliteit 3.Pedagogische ondersteuning 4.Draagkracht gezinsopvang 5.Betrokkenheid en participatie gezinnen

Elke opvanglocatie wordt pedagogisch ondersteund Ondersteuning wordt gegeven door een organisatie die hiervoor erkend is door Kind en Gezin Algemene doelstellingen: - kinderopvang als pedagogisch competent systeem versterken - aanzetten tot het reflecteren over omgaan met een diversiteit van kinderen, collega’s en gezinnen en tot het verbeteren van het pedagogisch handelen Pedagogische ondersteuning

Voorwaarden voor erkenning: besluit volgt nog Voorwaarden over opdrachten, competenties, kader - uitwisselen van kennis, ervaring en goede praktijken - vermijden dat opvanglocaties geïsoleerd werken - samenwerken stimuleren in functie van efficiëntieverhoging - organisaties mogen geen nieuwe eilanden worden Pedagogische ondersteuning

- ervaring en expertise uit de kinderopvangsector erkennen → moet kwaliteitsgarantie bieden voor opvanglocatie Overgangstermijn: 1 april 2016 Pedagogische ondersteuning

INHOUD 1.Algemeen 2.Norm voor pedagogische kwaliteit 3.Pedagogische ondersteuning 4.Draagkracht gezinsopvang 5.Betrokkenheid en participatie gezinnen

de bekwaamheid om aan kinderopvang te doen, rekening houdend met de fysieke en psychische conditie van de kinderbegeleider en met het geheel van ondersteunende en belastende factoren in de context van de kinderbegeleider, zoals gezinssituatie, sociaal netwerk en infrastructuur Draagkracht gezinsopvang Gezinsopvang

een attest draagkracht. Dit attest bevat minstens de beslissing van een organisatie die na onderzoek heeft vastgesteld voor hoeveel tegelijk aanwezige kinderen de begeleider draagkracht heeft om ze op te vangen Organisatie die attest aflevert en opvolgt = pedagogische ondersteuningsorganisatie !!! Vraag organisator, infrastructuur en brandveiligheid zijn voor Kind en Gezin ook beslissende elementen voor capaciteitsbepaling Draagkracht gezinsopvang

Draagkracht is geen ‘vast’ gegeven Draaglast is geen ‘vast’ gegeven Verschillende bouwelementen hebben een invloed op draagkracht en draaglast → is een afweging → systematische opvolging → belangrijk dat gezinsopvang zelf stilstaat bij draagkracht/draaglast → werken met sterktes en zwaktes in functie van competentieverhoging met ondersteuning van de pedagogische organisatie Draagkracht gezinsopvang

INHOUD 1.Algemeen 2.Norm voor pedagogische kwaliteit 3.Pedagogische ondersteuning 4.Draagkracht gezinsopvang 5.Betrokkenheid en participatie gezinnen

De werking en tevredenheid laten evalueren door elk gezin Regelmatig overleg en communicatie met het gezin, minstens over de pedagogische aanpak en omgang met het kind Kenbaar maken aan het gezin van vergunningsbeslissing en van een schorsing of opheffing Op verzoek van Kind en Gezin schriftelijke aanmaningen kenbaar maken aan het gezin Toegang geven aan het gezin tot alle ruimtes waar het kind opgevangen wordt Betrokkenheid en participatie gezinnen

Huishoudelijk reglement Schriftelijke overeenkomst → verplicht op te nemen elementen Betrokkenheid en participatie gezinnen

VRAGEN? voorlopige versie 5 juli 2013