Martijn van den Berg Speciality Dairy

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Advertisements

Maken van een sollicitatiebrief.
Walter Gerritsen Speciality Dairy;
Groot Composiet II Houtkoolschets Europa investeert in uw toekomst uit het Europese fonds voor regionale ontwikkeling II.
Guus van Laarhoven aan de slag met Nature’s Dairy
Ondernemingsplan van <Naam van jullie bedrijf>
“Hoe kom ik aan klanten?”
Ondernemen in de praktijk
Ecosysteem van duurzame ondernemers in Utrecht Evelien Boshove 20 juni 2013 Onderzoeker EBU.
Voorstellen: Eric van Schagen Alumnus TU/e 1981 CEO Simac Techniek NV Veldhoven Voorzitter FHI, Incubator 3+, RvC Technostars Investeerder in technologie-bedrijven.
Ja maar, bij ons gaat alles goed Wij hebben geen problemen Ik heb een idee! Zullen we het zo doen? Andere prioriteiten, geen tijd Dat willen we nietPast.
WE GAAN VOOR GOUD! Voor ondernemers die durven dromen! Peter Blokland.
Strategie Arie Meulepas 9 & 10 nov
Workshop 3 Hoe bepaal ik als ondernemer mijn niche?
Waarde-volle zorg LPZ, 11 oktober Opbouw Voorstellen Ontwikkelingen Ander perspectief In gesprek 2.
Drama als eindexamenvak Iets voor mij?. Wie herkent zichzelf in de volgende stellingen? Ik ga later toch niet naar een toneelschool of zo, dus waarom.
Een startersgids voor innovatie
Logical Framework Approach
Risicomanagement Beperking van vrijheid of ruimte voor kansen
Het creëren van een succesvolle praktijk in relatie tot je boodschap
NETWERK: 2000 bedrijven met MVO-ambitie
Brian Madsen “Melken uit hooi en gras van een natuurterrein met een mobiele melkrobot”
Ondernemen na je studie!
Missie, visie, strategie & jaarplan
Koe & Ondernemer in Balans Jørn Kjær Madsen “Grote stappen veel resultaat”
Succesvol Partnerschap bij Duurzame Bouwprojecten
ZELF SLEUTELEN! JOB CRAFTING OPDRACHT.
Workshop ‘visieversneller’
5.2 Hoe kom je aan die broek? Voordat een product in de winkel ligt gaat er veel werk aan vooraf. © Noordhoff Uitgevers
Visie & Strategie.
Het nut van Business Planning
Visie & Strategie.
Visie & Strategie.
1. Agenda Waarom scenario’s? Stuwende krachten Vier scenario’s voor de wereld in 2030 Van scenario’s naar… Kennis & Economisch Onderzoek.
Visie & Strategie.
Cijfers & Trends Ondernemen In de Kappersbranche 1 april 2015.
VOORBEREIDING BEROEPS PRAKTIJKVORMING SCHOOLJAAR
Met de handen in het haar? Twee projecten voor de prijs van één! - cursus: kleine kinderen helpen groot worden. - Inforeeks: hoe ga je als ouder om met.
Cultureel Ondernemerschap
1 Onderscheid Ethish beleggen, Duurzaam beleggen en Verantwoord beleggen Ethisch beleggen Hierbij is sprake van een zuiver idealistisch motief. “Ethische.
Bedrijfsnaam Bedrijfsplan. Missie Vertel hier jouw missie op lange termijn. Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
Ondernemen moet je doen
DOE HET ZELF PAKKET. Doe-het-zelfpakket Wat  Richtvragen  Voor (werkende) mantelzorgers  Werk- en mantelzorg zo optimaal mogelijk op elkaar afstemmen.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7
Reguleren van motivatie: Do It Yourself! 28 oktober Deventer.
50.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Deel 1 Oriëntatie op het starten van een onderneming Oriëntatie op ondernemerschap Hoofdstuk 1 Wat voor ondernemer ben ik?
{ Bedrijfsnaam Bedrijfsplan.  Vertel hier jouw missie op lange termijn.  Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Boer Burger Coöperaties en Ketenverkorting Boer Burger Coöperaties in voedsel, energie en land zijn geweldige innovatie plaatsen voor de groei van biologische.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Syntens als duurzame verbinder in de bouw Workshop MVO Kies je MVO kleur Hans Lievense.
Wat is oud? Inleiding door: Arie Stolk redactielid Geron.
Kompas voor het diplomalandschap. Ik vind het belangrijk om te weten wat het verschil is tussen de diploma’s van Wetenschap & Technologie Internationaal.
Groeien in rendement Meer info: Jelle Zijlstra, Wageningen UR Livestock Research Financiering: Productschap Zuivel.
Bedrijfsstijlen in de Multifunctionele Landbouw. Multifunctionele landbouw Afbouwstrategie? Toekomst van de Nederlandse landbouw? Leuk voor erbij? Uitlaatklep.
Helder Bedrijfsadvies Marja Dedden. Waarvoor Quickscan van uw bedrijf Ondersteuning bij het optimaliseren van de organisatie Hoe zet ik mijn bedrijf beter.
Talent in Ontwikkeling
Op weg naar een financieel gezond Gouda ‘Op weg naar een financieel gezond Gouda’ Alternatieve begroting/beleidsvoorstellen e.v.
Naam van bedrijf Ondernemingsplan.
Concrete stappen naar aansprekende woonzorg- en serviceconcepten
[Bedrijfsnaam] Bedrijfsplan.
PRESENTATIE VAN HET BEDRIJFSPLAN
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Presentatie van ondernemingsplan
Presentatie van ondernemingsplan
We hebben minder managers nodig en meer leiders.
Bedrijfsnaam Ondernemingsplan.
Transcript van de presentatie:

Martijn van den Berg Speciality Dairy “Alles wat economisch bestaansrecht heeft is duurzaam”

Specialty dairy door Martijn van de Berg Wie ben ik Waarom kies ik voor Nut/Utility Het beeld “specialty dairy” Het beeld geprojecteerd op mijn eigen bedrijf

Specialty Dairy In het project Koe en Ondernemer in balans is het volgende plaatje ontwikkeld voor specialty dairy zoals dat er in 2025 uit zou kunnen zien. Deze presentatie gaat verder over de kansen die ik zie om een dergelijk systeem op poten te zetten en welke stappen ik daarvoor ga ondernemen.

Wie ben ik? Martijn van den Berg: 25 jaar Vriendin Maatschap Ouders Externe baan als assistent bedrijvenadviseur Mijn bedrijf in het kort: Lage kosten: oude gebouwen Arbeidsproductiviteit

De strategie van Martijn van de Berg Waarom kies ik voor specialty dairy: Rationele argumenten passen bij mij: Marktvraag betekent economisch bestaansrecht. Internationaal: de toegevoegde waarde van de Nederlandse veehouderij ligt in haar kennis voorop, met dit systeem kan ik dit optimaal benutten. Dus behoud van onderscheidend vermogen. Efficiency: automatisering (voer en melkrobot) en genetisch gemodificeerde koeien zijn de sleutel daarvoor.

Mijn beeld van Specialty Dairy Mijn beeld is dat er wel een specialty dairy kan ontstaan, maar ik vind het moeilijk om daar een eigen beeld van te ontwikkelen omdat moeilijk te overzien is hoe het er uit gaat zien. Ik zou zelf graag op deze manier willen produceren, omdat het goed bij mij past.

Mijn Missie Ik ben melkveehouder omdat ik graag door middel van vrij ondernemerschap en het managen van koeien, een marktconform inkomen wil verdienen.

Van ideaal 2025 naar realiteit in 2015 Welke veranderingen zijn dan te verwachten? Ontwikkelen van extra toegevoegde waarde(grondstof) uit melk Marktperspectief voor deze grondstof / product, meerdere melkstromen Meerdere investeringsmogelijkheden (externe financier, kostprijs) Technologie: Melkrobot: de koeien blijven dan binnen Genetische gemodificeerde koeien Voerrobot Behandeling van rantsoen Monitoring mogelijkheden (b.v. chip in de koe voor meten welzijn) Ik zie op korte termijn nog geen mogelijkheden voor een ver doorgevoerde specialty dairy.

Mijn strategie Voor de komende tijd ‘Wait – but develop ‘ Wait: Op concrete vraag naar melk met meerwaarde Develop: 2 arbeidsplaatsen Arbeidsproductiviteit > 1,5 miljoen kg melk Van belang hierbij: Zorgen dat je erbij bent als er vraag naar is via een netwerk Zorgen dat je een aantrekkelijke partij bent om in aanmerking te komen voor speciliaty dairy (omvang / kennis)

Kritische succesfactoren in mijn ontwikkelingvisie Ondernemerschap Het behalen van een reëel inkomen. Ontwikkelen van hoogwaardige melkgerelateerde producten Ontwikkelen van melkdifferentiatie Omvang bedrijf Monitoring mogelijkheden bedrijfsprocessen

Waar loop ik tegen aan? Innovatiekracht sector Door wie en wanneer wordt er een speciality dairy ontwikkeld. Zelf innoveren is financieel en qua kennisniveau niet mogelijk Innovatiekracht toeleveranciers Met name op het gebied van monitoring zijn nog veel ontwikkelingen mogelijk en wenselijk Visie Doordat het nog niet bekent is of er speciality dairy gaat ontstaan en als die gaat ontstaan wat het is, is het lastig om hier een strategie op te richten. Voldoende omvang, hoge technologische ontwikkelingen en hoog kennis niveau zijn aannames, het zou ook heel anders uit kunnen pakken.

Kan ik dit en wil ik dit? Alles overziende, blijf ik enthousiast? Ja, Het zou een goede kans voor een gedeelte van de Nederlandse melkveehouderij kunnen zijn. Het zou er voor kunnen zorgen dat we uit de bulkproductie weg kunnen. Tevens kunnen we onze kracht, kennis en de infrastructuur, benutten dat we ook minder gevoelig zijn voor concurrentie.