optimaliseren van omstandigheden voor innovatie externe factoren interne weerstand interventiestrategieën
externe drijvers van innovatie stimulerende omgevingen voor innovatie door nieuwe bedrijven (Kathila/Shane 2005) de mate van concurrentie benutten beschikbare hulpbronnen meer factoren waarop geconcurreerd kan worden meer variatie in innovatiemogelijkheden de aanwezigheid van financiële hulpbronnen complexiteit productie omvang van de markt
de interne weerstand parallel de weerstand tegen ‘organisatieverandering’ de natuurlijke neiging van een organisatie: schipperen tussen stabiliseren en innoveren Het evenwicht tussen taakkant en menskant taakkant bedrijfsdoelen startsituatie menskant
Verandervermogen adhv organisatietypologie de innovatieve organisatie de verlangende organisatie de technologisch inerte organisatie de onhandige organisatie de cynische organisatie Adhv organisatiekenmerken en configuratie veranderaanpak * doelen en strategie * veranderkoers * technologie * technologie * cultuur * spanningen * structuur * timing * werk * informatievoorzieningen * politieke relaties * draagvlak creëren * rol van verandermanagers * rol van lijnmanagers * verwachte uitkomst * steun en inzet
3. Interventiestrategieën toegespitst op corpo’s strategieën gericht op organisatieverandering richting innovatieve organisatie in een competitieve omgeving benchmarking klant/maatschappij naar binnen trekken voorrang aan exploratie outsourcing …… delen van visie, waarden en doelen automatisering/technologie onder de knie naar een flexibele structuur/sturingsfilosofie samenwerking binnen en buiten mogelijk het organiseren van leren balans autonomie en afhankelijkheid
richting specifieke competenties leerstrategieën richting specifieke competenties mechanismen van het creëren van kennis, kennisverspreiding en het aanbieden van leermogelijkheden ondernemerschap / omgaan met kansen: reflectie, observeren, experimenteren omgaan met verschillen / leren te leren
innovatiestrategieën richting een voldoende robuuste aanpak aandacht voor álle aspecten veranderaanpak aandacht menskant: relaties/geïnvolveerd zijn/vertrouwen inrichten innovatie als een proces én project aanvoelen wiebelpunt: ondersteunen laten gaan organiseren korte besluitvormingslijnen en implementatie in confrontatie met buiten
vragen voor de volkshuisvestingsector discussievragen vragen voor de volkshuisvestingsector is externe druk wel een factor voor de vhv hoe organiseer je competitie hoe maak je een lerende organisatie hoe borg je implementatie