Wat voegt een facilitaire dienst toe aan het primaire proces?
Wat voegt een facilitaire dienst toe aan het primaire proces?
Maatschappelijke ontwikkelingen Individualisering Informatisering Internationalisering Informalisering Intensivering (belevingscomponent) Langlopende maatschappelijke processen (vanuit marketing) Individualisering: mensen zijn ontwerpers en uitvoerders van hun leven Informatisering: digitaler, sneller en beschikbaar Internationalisering: grenzen van tijd en ruimte vervagen. Invloed van buitenaf neemt toe Informalisering: afname van hierarchie, gelijkwaardigheid in omgang, informelere contacten en verhoudingen Toename van beleving heeft weerslag op inrichting, betekenis en waarde van gezondheiszorg
Ontwikkelingen in de Zorg Zorgvrager Keuzevrijheid ‘waar voor geld’ ‘ontsnappen aan domein van ziekte’ Zorgaanbod ketens en concurrentie geen verdelingsvraagstuk meer dé-instutionalisering Regulering Wet- en regelgeving Invloed van verzekeraars
Ontwikkelingen facilitair Hogere eisen aan deskundigheid Hogere eisen aan flexibiliteit Hogere eisen aan marktconformiteit ‘lerende klant’ “tekst en uitleg”
Hoe reageert facilitair? Reactief: verdedigen bezuinigen reorganiseren Outsourcing als doel behoud van….. Proactief: visie op toegevoegde waarde ontzorgen verbinden met primair proces beleving creëren is verwachtingen managen Juiste vorm per product/service
Kansen voor facilitair Reputatie versterkend Nieuwe producten en services Buiten het centrum van de “macht” Feiten en cijfers
Tips en tricks Weet wie je klant is Denk dwars Be good maar vooral…tell it! Wees servicegericht maar niet klein 50%
Een facilitaire dienst, gezichtsbepalend binnen het primaire proces !!!