De patiënt en de staaroperatie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Over grootschaligheid, kleinschaligheid en de inhoud van de zorg
Advertisements

Lindenhout gaat 2.0, jij ook?
Innoveren voor gezondheid
De kinderen stellen zich graag aan u voor.
Woord van Leven Juli 2013.
Meten en weten: de keerzijden Lezing voor IKR Symposium, Bergen op Zoom, Margo Trappenburg USBO (UU)
Genoeg is genoeg Over de grenzen van patiëntenemancipatie Margo Trappenburg De Balie, 26 september 2009.
Verborgen vormen van pesten
Welkom op TOV!. bidden Geloof & gevoel ‘ik merk niks van God’
Deze presentatie wordt u aangeboden door
De Drie Ballonnen Opvang van 0 – 12 jaar
Woorden en tijd.....
K3 Business Solutions B.V. De K3 experience: Wij verzorgen op Microsoft Dynamics gebaseerde ERP oplossingen voor retailers en wholesalers in Living, Fashion,
Rien Boskeljon.
Openbaarheid van meetresultaten Jon Schaefer 24 april 2007.
Thuis dokteren, een enorme verbetering! Filip van dijk Patiënt en ontwikkelaar.
Van oude en nieuwe patiënten Gastcollege IGZ Margo Trappenburg 2 juni 2010.
Welkom.
Marktwerking en beroepsethiek Margo Trappenburg Hoorn, 31 mei 2011 USBO Universiteit Utrecht.
Zorg voor Klanten Brenda Mark - van Haarst
Werk mijmeringen Sleepy Shores.
USBO Universiteit Utrecht Een vermarkte gezondheidszorg Wat is daar mis mee? Korenbeurs lezing, Arnhem Margo Trappenburg USBO
Margo Trappenburg USBO (UU)
Benchmark Grondbedrijven 2010 “Een kijkje in andermans keuken…”
Klachtenbehandeling Niveau 2 Kerntaak 2.
Patiëntenemancipatie Wanneer is het genoeg?
K3 Business Solutions B.V. De K3 experience: Wij verzorgen op Microsoft Dynamics gebaseerde ERP oplossingen voor retailers en wholesalers in Living, Fashion,
Wet inburgering Heleen Veringa
Vraag 1) juist/onjuist. De plichten van de patiënt:
Symposium Palliatief Netwerk
Woord van Leven December 2009 “Zo moet jullie licht schijnen voor de mensen, opdat ze jullie goede werken zien en eer bewijzen aan jullie Vader in de.
Margo Trappenburg USBO
Vraaggerichtheid als beoordelingscriterium Margo Trappenburg USBO (UU) iBMG (EUR)
Kwaliteit en veiligheid Het patiëntenperspectief
De BVN: waarom ook al weer? Margo Trappenburg. “Ziekenhuizen waren rond het jaar 1900 schoner dan nu.” Dat zei oud-inspecteur Herre Kingma van de Inspectie.
Nieuwe tijden, oude waarden
De patiënt in het echt Margo Trappenburg iBMG/Erasmus MC USBO (UU)
Medische zorg naar medische behoefte Blommesteingroep Putten, 25 mei 2009 Margo Trappenburg.
De ethiek van de publieke sector Den Uyl lezing 2006 Margo Trappenburg.
De kracht van de ervaring
Vanessa Verschuere Jeugdarts GGD Zeeland
Lange termijn gevolgen van levende nierdonatie
Wiro Gruisen, manager Regioregie
Wat willen we vandaag doen?
Zijn uw patiënten tevreden over uw bereikbaarheid?
Beveiligde online polikliniek
© VIP GilzeRijen ( brengt hulpvragers en vrijwilligers bij elkaar en de website is een zusje van Zorgvoorelkaar.com. Rob: “Ik was.
IMAGO ZORG CONSUMENTEN 2013
§ 1.2 Sta je samen sterker? Om de consument te beschermen is er niet alleen de Consumentenbond. Er zijn ook wetten en regels waar de aanbieder zich aan.
Zeggenschap voor zorgvragers
Powerpoint Wattson Jeffy
AANGRIJPENDE BRIEF AAN EEN ABORTEUR
De huisarts vanuit patiëntenperspectief Margo Trappenburg iBMG/ErasmusMCUSBO/UU.
Thema werken De woorden die je vandaag leert:
Antwoorden herhalingsopgaven
Presentatie praktijk E-movere en Academie Moderne MassageTherapie
Gaan/blijven dialyseren? Wachten op een postmortale nier?
MIJN WEBSHOP YANAH PRUYM, MEB D. HOME PAGINA
DE ZEGEN VAN EVANGELISATIE Huh?? Zegen??. WELK BEELD HEEFT U?
Het kwetsbare vertrouwen van ouders in de jgz Justine Pardoen Ouders Online.
Dichterbij een levensfasegericht personeelsbeleid Trudy Geurtsen bureaumanager P&O Dichterbij Wim den Herder Projectleider DOiO Stichting Senior Werkt.
Samenwerking is prima, Dat houden we zo! Wie staat voor u Cora Hoffmann IC verpleegkundige van oorsprong Sinds 1973 werkzaam in Ziekenhuis Terneuzen.
Slimme baasjes hebben een hondenverzekering! Alleen een mens zonder hart kan weerstaan aan een paar grote trouwe hondenogen. Als we in al onze kwetsbaarheid.
Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt! Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt!
Paragraaf 2.3 Wat willen zij dat je koopt?.
What will you do to change the
Hoorzitting 6000 euro bijverdienen
Prof. dr Kiki Lombarts, kikilombarts.com
Het uitbesteden van overheidstaken aan de particuliere sector
De ethiek van de publieke sector
Transcript van de presentatie:

De patiënt en de staaroperatie Margo Trappenburg iBMG/EUR USBO/UU

De patiënt in 1990 Gaat naar de huisarts. Wordt verwezen naar de oogarts. Wachttijd bij de oogarts. Diagnose en behandelvoorstel. Wachttijd voorafgaand aan de operatie.

De patiënt … Vertrouwt dat zijn huisarts hem verwijst naar een kundige oogarts. Accepteert wachtlijst binnen zekere grenzen: andere mensen zijn zieker en zorg is een publiek goed. Wordt strategisch (alvast) op de wachtlijst geplaatst. Vertrouwt ook de oogarts waar hij terecht komt.

Gedragsregels voor artsen 1936 “Iemand, die geen roeping voelt voor het geneesheerschap, kan het niet ten volle goed uitoefenen. Geneesheer zijn wil zeggen dienaar zijn, dienaar van den zieken mensch.” “Een beroep als het onze moet niet met dat van een handelsman over één kam geschoren kunnen worden; een medicus die graag reclame maakt doet beter, evenals zijn collega, wien het alleen om geld verdienen te doen is, in den handel te gaan, waar zijn karakter en gaven meer tot hun recht kunnen komen dan in de medische praktijk.” “Zoo nadrukkelijk mogelijk moeten wij aanstonds als onze meening hier neerschrijven, dat wanneer een arts, in welke mate of in welk opzicht dan ook, er toe meewerkt om de aandacht van het publiek op zich te vestigen, hij een daad begaat die strijdt met de eerste beginselen van de medische ethiek.”

“At the time of being admitted as a member of the medical profession: I solemnly pledge myself to consecrate my life to the service of humanity; (…) The health of my patient will be my first consideration; (….) My colleagues will be my brothers; I will not permit consideration of religion, nationality, race, party politics or social standing to intervene between my duty and my patient.” World Medical Association 1948

De patiënt in 2006 Afspraak met de oogarts via internet? Afspraak in een privé kliniek? Maar waar? Kwaliteitsvergelijken op internet. Eerst maar eens naar www.kiesbeter.nl

www.kiesbeter.nl Ik kan zoeken op: Wachttijd (varieert van 2 tot 16 weken) Prijs (varieert van 1370 tot 1937 euro) Kwaliteit ziekenhuis algemeen: een stelsel van vele tientallen wiskundige vergelijkingen met vele tientallen onbekenden. Overlijden na hartinfarct ouder/jonger dan 65, pijnmeting na operatie, percentage patiënten met pijn na operatie, veilig medicijngebruik, oogcontrole bij suikerziekte, operatie binnen 1 dag bij gebroken heup, diagnose borstkanker binnen 5 dagen, oogcontrole bij suikerziekte enzovoort.

www.independer.nl Zoeken op specialisme en dan krijg je gegevens over zieken- huizen en privé klinieken in straal van gewenst aantal kilometers. Veel doorklikmogelijkheden naar privé klinieken. Opnieuw lange lijsten met rankings in sterretjes, duimpjes omhoog en omlaag op indicatoren als medische deskundigheid, openheid van gegevens, oordeel na dagopname, oordeel na polikliniekbezoek enzovoort. Alles op basis van informatie van Mediquest. Independer werkt op basis van provisie.

www.eyemind.nl Oogoperatie gekoppeld aan vakantie voor twee personen in Turkije Dr. Yesim en prof. Dr. Mahmut staan “zowel nationaal als Internationaal in hoog aanzien”. Patiënt-ervaringen: “Wij Marjanne en Rosemarie zijn samen met Toos en Rob Peters ondanks het vliegverbod van Onür Air toch op 17 mei vertrokken naar Turkije voor een ooglaserbehandeling. Was prima geregeld door Cetin.”

Diverse aardige dokters in diverse ziekenhuizen …

Diverse staaroperatie fotoboeken Kennismaking met de cataractstraat … De consumentenbond schrijft dat het overal goed gaat met de Staaroperaties.

Wat zijn we ermee opgeschoten? Betere, snellere staaroperaties? Moeilijk te zeggen. Als er sprake is van verbetering, komt dat dan door de concurrentie? Het is een misverstand dat professionals zonder externe druk niet zouden doen aan kwaliteitsverbetering.

Maar stel dat de staaroperatie verbeterd is, tegen welke prijs dan? Een staarpatiënt is nooit alleen maar dat. Hij is ook vader, broer, burger, premiebetaler, belastingbetaler, enz. Als burger heeft hij nu te maken met groeiende ongelijkheid in de zorg. Tussen soorten patiënten, tussen soorten verzekerden.

Hebben we ons dat wel gerealiseerd? Ongelijkheid tussen patiënten … Op de website van de NPCF: “Onlangs ontving de NPCF een bericht dat een ziekenhuis voorrang geeft aan verzekerden van een voorkeursverzekeraar. Verzekerden van deze zorgverzekeraar worden binnen een paar dagen geholpen. (..) Het ziekenhuis mag afspraken maken met zorgverzekeraars over levertijden. (…) Het mag er echter niet toe leiden dat andere verzekerden langer moeten wachten op hun behandeling.”

De dokter maakt reclame en wordt commercieel. Kunnen we onze arts nog wel vertrouwen? Geeft hij objectief advies of wil hij zijn diensten verkopen?

Posting op de website “Vanaf 24-8-2006 is het niet langer toegestaan om op het forum de naam van een kliniek, arts of medewerker van een ooglaser- bedrijf te noemen of aanwijzingen te geven waardoor alsnog de identiteit van een kliniek vastgesteld kan worden. De reden hiervoor is dat er in het verleden regelmatig sluikpostings zijn geweest van klinieken die daarmee probeerden commercieel voordeel te behalen. Het was voor bezoekers haast onmogelijk om het verschil te merken tussen de commerciële nepberichten en de oprechte berichten van gewone consumenten. Om de commerciële posters volledig de wind uit de zeilen te halen hebben we besloten tot deze rigoureuze huisregel.”

Afspraken met zorgverzekeraars Prestatiecontracten over het aantal stuitbevallingen in de eerstelijn. Riskant? Zorgverzekeraars Nederland

Belasting- en premiebetaler Het aanleveren en registreren van al die gegevens. Het controleren, managen en aansturen. Toezicht op concurrentie. Kosten van de reclame. Is het economisch gezien wel een goed idee geweest?