Hoofdstuk 3 Nederland: stedelijke gebieden Paragraaf 1 t/m 4

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoofdstuk 3A: Wonen in de stad
Advertisements

Planning: Terugblik paragraaf 3.1, 3.2 en 3.3
Terugblik paragraaf 3.1 Van stad naar stedelijke zone.
Samenvatting: Stedelijke gebieden
Hoofdstuk 3 Nederland: stedelijke gebieden Paragraaf 5 t/m 7
We zijn toch allemaal gelijk…
Hengelo loopt leeg!.
Knoop Moerwijk Ruimteconferentie 2008
5 vwo Stedelijke gebieden § 5
TAAK 3 WONEN, WAAR KIES JE VOOR?
1.
Hoofdstuk 3 Stedelijke gebieden
(Gebieds)kenmerken Regio Groningen en Assen
Waar vestigen bedrijven zich
Ondernemersfondsen in Nederland
Grote en middelgrote steden
Steden: van hier tot Tokyo
Par 3.1: Van stad naar stedelijke zone
Transport en locatie warehouse
Hst 3: De wereld van de stad
 Mobiliteit moet! (uitspraak ‘oud’ kabinet)  Iedereen is mobiel… kijk maar eens naar je eigen situatie.  Vooral tweeverdieners (met kinderen) extra.
Wonen in Nederland Hst 3: Stedelijke vraagstukken van grote en middelgrote steden in Nederland.
Hoofdstuk 4. Europa in beweging.
Planning: Startopdracht Uitleg paragraaf 3.4 Verwerkingsopdracht
Paragraaf 1.3: Gedaanteverandering van cultuurlandschappen -Welke veranderingen brengt het nieuwe landbouwbeleid teweeg in de verschillende Europese landschappen?
De Amerikaanse stad..
Maandag 27 augustus 2012 Station Hoek van Holland Haven.
Hoofdstuk 4 Nederland: stedelijke gebieden Paragraaf 5 t/m 8
Hoofdstuk 4 Nederland: stedelijke gebieden Paragraaf 1 t/m 4
Hoofdstuk 3 Wereld: stedelijke gebieden in de VS Paragraaf 3
Samenvatting hoofdstuk 2
ZOU JIJ DAAR WILLEN WONEN?
ZOU JIJ DAAR WILLEN WONEN? TAAK 2 HOE ZIEN STAD EN DORP ERUIT?
Hoofdstuk 3 Wereld: stedelijke gebieden in de VS Paragraaf 4
Hoofdstuk 4 Nederland: stedelijke gebieden Paragraaf 8 t/m 10
De stad als woonplaats Stad Veel huizen en weinig ruimte
4 havo 3 Stedelijke gebieden § 4-5
30 januari 2013 Leegstand en regionale samenwerking Henk Ovink wnd. DG Ruimte en Water Ministerie van Infrastructuur en Milieu.
Centrum-periferie-model
Vitale opgaven voor de Stad november 2014
2 vmbo-T/havo 2 steden, §6 en 7
2 vmbo-T/havo 4 steden, §2 en 3
Zakelijk Zeist Stellingen bij het politiek debat van Figi, 1 maart 2010.
Hoofdstuk 1 Arme en rijke Nederlanders.
Ondernemersfonds Leids Model
Is dit onderzoek belangrijk? Is dit onderzoek onbelangrijk?
Hoofdstuk 4 Bevolkingsontwikkelingen in de wijk.
2 TH Hoofdstuk 3 Steden, van hier tot Tokyo §6 en 7
2TH Hoofdstuk 3 Steden, van hier tot Tokyo §2 en 3
Plattegrond maken Explorers ’12. Uitleg Opdrachten: doormiddel van opdrachten maak je je plattegrond compleet. Kleur/legenda: vergeet niet om alles.
Parkhaven, wonen waar de stad tot rust komt…..? Een zesbaans weg, auto’s & 1800 bussen per dag!
DELFTSE HOFJES. PIETER VAN FOREEST zorginstelling met uitgebreid pakket aan diensten voor senioren zorg op maat; zorg waar nodig en niet meer dan nodig.
Netwerkmiddag VO-WO 12 november 2015 Peter Coopmans Faculteit Geesteswetenschappen & Graduate School of Teaching.
De stad verandert Blok 3.
Blok 1 Wonen in een stad Deelvraag:
Stedenbaan Commissie Ruimte & wonen 9 mei 2007.
Een nieuwe ladder voor duurzame verstedelijking
Thema 5 “De Stad”.
Hoofdstuk 3 - Stedelijke gebieden §2
4 havo 3 Stedelijke gebieden § 1-3
4 havo 3 Stedelijke gebieden § 4-5
Samenhangende verstedelijking en hoogwaardig OV langs de Oude Lijn
2 B.
Blok 1 Wonen in een stad Deelvraag:
Hoofdvraag: Hoe leven mensen in een stad?
het aanbod van parkeren bij hoog | stedelijk wonen
Leegstand en regionale samenwerking
Westland op weg naar 2050 CO2 neutraal, aardgasvrij.
Winnende en verliezende G30 gemeenten – arbeidsplaatsen
De gemeente Vierweg.
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 3 Nederland: stedelijke gebieden Paragraaf 1 t/m 4

Stedelijke gebieden Hoofdstuk 3

Hoe zijn steden opgebouwd?

Stadsgeledingsmodellen Modellen van Burgess, Hoyt en Harris / Ullman

Het model van Burgess (Chicago) Nieuw is beter (woning)

Het model van Hoyt (op basis van meerdere Amerikaanse steden)

Central Business District

Den Haag

Rotterdam Kop van Zuid

Amsterdam

Amsterdam centrum Kalverstraat Leidse straat Winkels Horeca Warenhuizen Discotheken

Grachtengordel Rijke mensen Notarissen Advocaten Hoge status

Jordaan en Rosse Buurt

Arbeidersbuurten 1890

Oud Zuid

Osdorp en Watergraafsmeer

Sloterdijk Kantoren Conferentiecentra HBO opleidingen Goed bereikbaar per trein Overheid anti file

Zuidas

Welk van de modellen past het beste bij Amsterdam?

Paragraaf 2 De hoofdvragen zijn: welke drie locatievraagstukken spelen een rol in en rondom steden? wiens belangen spelen mee bij de locatievraagstukken?

Steden Wat is het verschil tussen de reikwijdte en het verzorgingsgebied van een voorziening? Hoe zit dat dan met de drempelwaarde? Waarom willen veel voorzieningen zich in een stad vestigen?

De oude centra van steden, de binnensteden, kennen veel problemen. De stedelijke distributie

Wiens belangen spelen bij de oplossing van dit probleem mee?

De binnenstad ondervindt concurrentie van een grootschalig koopparadijs buiten de stad

Alexandrium in Rotterdam is zo´n grootschalig koopparadijs. Het verzorgingsgebied overlapt dat van andere winkelcentra. Alleen als het aanbod niet concurreert, maar juist iets extra´s biedt, kunnen de andere winkelcentra blijven bestaan!

Binnensteden hebben ruimtegebrek, ze zijn mooi, maar niet praktisch

De bereikbaarheid is soms slecht, zoals hier in Nijmegen

Daarom worden rond nieuwe verkeersknooppunten ook nieuwe centra ontwikkeld, zoals hier in Den Haag

Nieuwe infrastructuur en nieuwe stations (bv Nieuwe infrastructuur en nieuwe stations (bv. RandstadRail) zijn aantrekkelijk voor bedrijven, vanwege de goede bereikbaarheid

Stadsgeledingsmodellen Wat zijn dat ook alweer? Waarom worden ze gemaakt?

Centrale plaatsentheorie van Christaller Om een elke voorziening kun je een denkbeeldige vijfhoek trekken, dit is de reikwijdte van de voorziening De aard van de voorziening bepaalt de grootte van de vijfhoek

Centrale plaatsentheorie van Christaller Voorwaarden: Iedereen binnen een vijfhoek kiest voor de dichtstbijzijnde voorziening Iedereen is bereid even ver te reizen Er zijn geen hindernissen

Centrale plaatsentheorie van Christaller Kritiek: Steden zijn uniek en niet allemaal gelijk Er zijn soms natuurlijke barrières Mensen hebben persoonlijke voorkeuren

Paragraaf 3 en 4 Nog een hoofdvraag: Waarom zijn steden de motor van de kenniseconomie?

De stad is aantrekkelijk voor: Tertiaire sector Zakelijke dienstverlening Kennisintensieve bedrijven Wat is in de kenniseconomie de belangrijkste productiefactor?

Steden bieden agglomeratievoordelen: Lagere productiekosten Amstelveen Utrecht Investeringen door derden Leiden Amersfoort Delft Nijmegen Broedplaats voor creatieven En dit is de top 6 creatieve steden:

Universiteit van Amsterdam (UvA)

Universiteit van Amsterdam Waarom wil de UvA misschien uit het centrum van de stad weg? Waarom wil de gemeente dat liever niet?

Een architectenbureau in een kerk! Hoe draagt dit bij aan de creatieve stad?

Leegstand Steden zijn dus een gewilde locatie voor werk en studie, toch staan er in Nederland enorm veel kantoorpanden leeg Waarom?

Krakers? Kraak ‘Schijnheilig’ kunstenaarsproject