HR Beleid Nathalie Slechte

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Praktische toepassing in een woonzorgcentrum
Advertisements

‘hire for drive & train for skills’
TagCloud Alle wervingsmiddelen onder 1 dak.
Effectieve Internet Marketing voor MKB- ondernemers
Employer Branding Rabobank
Ontwikkelmij ontwikkelt zijn klant
Vinden – Binden – Boeien door Maarten Verwer
Strategische vernieuwing door propositieontwikkeling
Anders Denken = Anders Doen! VERNIEUWEND ONDERNEMEN EN NETWERKEN “New roads towards the Labour Market: web based employment services of the JobCreator”
Pieters Marketing Advies 1 Brand Positioning Statement Pieters Marketing Advies Henk Pieters Amersfoort, september 2009.
Keynote Talent Control als aanjager van groei 27 november 2012.
“The Heineken way of life”
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
Mobiliteit en Loopbaan
CREATIVE MARKETING WC 7, jaar 1, Winter 2009
1 KM2.0 Bijeenkomst De Praktijk NUON: ‘Hoe gaan we om met vergrijzing?’
& People4Change.
Presentatie BètaMentality
waarom dit boek? Afsluiting 10 jaar Randstad Award Groeiend belang van employer branding Stand van zaken Tijd om thema te verdiepen De echte arbeidsmarkt.
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
Stelling De wereld verandert, het gedrag van mensen verandert en dus moeten HRM mee-veranderen.
Doorbreekt de impasse “ontwikkeling vergt focus, moed en motivatie”   Dit is een presentatie van Transcend Advies & Coaching.
Een startersgids voor innovatie
Vitale en weerbare medewerkers
1 Masterclass Talentmanagement 22 september 2011.
GAAN Gewoon Anders Ambulantisering Nieuw
Spraakmakende campagnes. Agenda  Introductie E-id  E-id wervingsbeleid  Case: Leaseauto’s voor afstudeerders  Case: Uitgerust aan de start  Vragen.
de werkgever van de toekomst
But … I don’t find employees !. 5% zoekt actief naar een nieuwe job 32% zoekt passief naar een nieuwe job 36% staat open voor een nieuwe job.
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Oude en nieuwe uitdagingen in personeelsmanagement.
Hoofdstuk 5 Integer leiderschap
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Vizier op sociale duurzaamheid 17 september 2009 GTST: HR wordt groen! Pauline van der Meer Mohr.
Jeanette Kok Meeuwsen Ten Hoopen
Missie, visie, strategie & jaarplan
CREATIVE MARKETING WC 3, jaar 1, Winter 2009 Best practices Me, You and Me Hoe maak ik van mezelf een brand? Toine Nagel.
Schitterende Organisaties®
'Employer Branding vanuit HR perspectief' e-recruitment seminar 29 november 2007 Henri Verlinden.
A WAY OF LIFE René Blok. Ideamanagement is een middel om alle medewerkers op een creatieve manier te laten meedenken met het bedrijf.
Doet HR ertoe en hoe HR ertoe doet ?. HR is hot de komende tijd …
Reorganisatie = (tijd)verspilling
The Quality Businesses Network Ruud Vlek en Kees van Oosterhout.
Social media presentatie
Commerciële Processen Presentatie bijeenkomst 3 26 mei 2012.
4. Online strategie Internet scorecard
Workshop Arbeidsmarktcommunicatie
Het project. Vandaag Tussenstand projecten Hoofdstuk 3 Projectvoorstel SWOT begin.
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 1
SCHPA 2.57 Organisatie en beleid week 2.
Cultuur, de basis voor een HR Strategie
Marketing voor Starters HOOGEVEEN, 2 DECEMBER 2010 Welkom! 1.
Innovatie komt uit mensen Michel De Bosschere President Nashuatec/NRG Benelux Vice-President Ricoh company NINTES-experience.
Great Place To Work ® © Great Place To Work ® Institute Nederland, 2009 VGN voorlichtingsbijeenkomsten 11 november november november 2009.
Sociale Media voor Recruitment in de kinderopvang.
Communicatie bij OCB Doel presentatie: Gedrag, symboliek en communicatie Indruk geven van mijn aanpak Managers betrekken bij imago Hoe gedrag beïnvloeden?
E MPLOYER BRANDING Katrien Put. O VERZICHT Wat is employer branding? Waarom employer branding invoeren? Hoe employer branding invoeren?
De marketing van kennis
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
aantrekkingskracht van informatica
Stap 1: stel een doel Doelen stellen. Stap 1: stel een doel Doelen stellen.
Waarom HR en Marketing moeten blenden
Lelystad Virtual Experience Lelystad Marcel Hoogeveen.
Arbeidsmarktcampagne
Bedrijfsidentiteit & werving personeel
Doelen, verlangens, behoeftes en drijfveren
Leiderschapsontwikkeling
Nederland Filantropieland
PERSONAL BRANDING HET NUT VAN .. HOE? TIPS
Transcript van de presentatie:

HR Beleid Nathalie Slechte Employer Branding Nathalie Slechte Head of HR Supply Chain Europe

Introductie - Nathalie Slechte Internationale achtergrond Studies Bedrijfseconomie & Psychologie Werkervaring in Sales, Marketing en HR In 17 jaar - 3 werkgevers

Een aantal observaties Elke organisatie heeft een “employer brand” Elke sollicitant heeft een beeld van een werkgever Merken ‘gebeuren’ zonder dat je er aandacht aan besteedt Het imago van een werkgever kan anders zijn dan het gewenste imago Een ‘employer brand’ ontwikkelt zowel formeel als informeel

Waarom Employer Branding ? Door een sterk “Employer Brand” kan je als werkgever het juiste talent aantrekken dat je nodig hebt om succesvol te zijn.

Wat heeft een sterk Employer Brand Heinz gebracht ? Verbeterd imago op de arbeidsmarkt Wervingskosten gehalveerd Verloop gehalveerd Aantal miss-hires gedaald van 12% tot 2%

Employer Branding Benadering Insights Begrijpen van de drijveren van betrokkenheid Begrijpen eigen employer brand vs. benchmark Employer Brand Positioning Begrijpen van brand positie vs. brand visie Definieer employer brand propositie Communicatie van employer brand propositie - hoofd boodschap - doelgroep - kanalen (interne/externe) Employer Brand Communication Employer Brand Management Verwerken employer brand in alle activiteiten (sustainment)

1) Insights: Wat vinden werknemers belangrijk? Goede carrièremogelijkheden Goede ontwikkelmogelijkheden Aansprekende bedrijfscultuur Goede arbeidsvoorwaarden Inspirerende manager Uitdagende baan Aantrekkelijke producten Bron: TNO / ISR / Intermediair Imago Onderzoek / GPTW Resultaten / Exit Interviews

1) Insights: Wat vinden jouw werknemers 1) Insights: Wat vinden jouw werknemers ? OEFENING En waar zijn jullie goed in ? Bron: TNO / ISR / Intermediair Imago Onderzoek / GPTW Resultaten / Exit Interviews

1) Insights: Wat vonden Heinz werknemers ? Goede carrièremogelijkheden Goede ontwikkelmogelijkheden Goede arbeidsvoorwaarden Inspirerende manager Uitdagende baan Aantrekkelijke producten Aansprekende bedrijfscultuur Bron: TNO / ISR / Intermediair Imago Onderzoek / GPTW Resultaten / Exit Interviews

De kracht van een sterk merk OEFENING Stel vast wat de kracht is van de organisatie. Wat maakt het uniek, sterk en onderscheidend ten opzichte van de ‘concurrentie’? Bijvoorbeeld Missie, visie, waarden Leiderschap Prestaties van de organisatie HR-beleid Innovatie Reputatie en cultuur

Brand Key – voor het bepalen van de kracht van je merk Basis, het ‘eigendom’ Extra’s, de ‘claim’ Historie;Aanbod Beleid Cultuur;Mentaliteit Waardes die je uitdraagt ‘Assets’ ‘Values’

Brand Key – voorbeeld historie/aanbod

Brand Key – voorbeeld mentaliteit

Brand Key – voorbeeld beleid

Brand Key – voorbeeld waardes

Brand Key – voorbeeld waardes

Brand Key – voorbeeld waardes

1) Insights: employer brand vs. benchmark Bedrijf Selling points Slogan Sara Lee Trendsetter in nieuwe (product)ontwikkelingen Carrièremogelijkheden Een carrière met uitdagingen Heineken Werken voor een bedrijf met een sterk merk, fun en loyaliteit. Carrièremogelijkheden bij Heineken Het werk is als het merk PepsiCo Werken voor een succesvol bedrijf Talent koppelen aan mogelijkheden Taste the succes at PepsiCo Unilever We hebben een sterk werkgeversmerk We bieden carrière mogelijkheden Je goed voelen, er goed uitzien en meer uit het leven halen. Friesland Campina Echte Nederlandse merken Ambitieuze omgeving Uitdagende carrière in ambitieuze omgeving P&G Succesvolle merken, succesvol bedrijf. Unieke carrière/ontwikkelmogelijkheden Iedere dag een nieuwe uitdaging

Insights: Welke informatie hebben wij verzameld ? Externe onderzoeken (Imago onderzoek bedrijven etc) Interne onderzoeken (GPTW, exit interviews) Interviews met nieuwe medewerkers Focus groepen op elke afdeling Interviews met sollicitanten

De kracht van een sterk merk OEFENING 1) Stel vast wat de kracht is van de organisatie. Wat maakt het uniek, sterk en onderscheidend ten opzichte van de ‘concurrentie’? 2) Wat is je Employer Brand Propositie ? Bijvoorbeeld Missie, visie, waarden Leiderschap Prestaties van de organisatie HR-beleid Innovatie Reputatie en cultuur

2) Employer Brand Propositie Heinz De kracht van H.J. Heinz Are You ‘Heinz’ Enough? Lokaal Ondernemerschap Breed Portfolio A-Merken FUN

Checklist effectieve branding (creatief bureau) De basis, het ‘eigendom’ van de organisatie vormt het hart van het merk en de propositie De ‘claim’ is realistisch en bewezen/bewijsbaar Er is een invulling voor de doelgroep(en) - what’s in it for me? Er is voldoende onderscheidend vermogen 5. Tenslotte: De merkwaarden vormen een goede basis voor een creatieve invulling, met voldoende ‘mileage’ Wat wil je ermee bereiken? Het beantwoorden van de vraag: waarom zou ik voor jou gaan werken? Het krijgen van een voorkeurspositie bij (potentiele) werknemers De werknemer weet wat hij/zij krijgt als beloning Het versterken van het ‘Employer Brand’ Onderscheidend vermogen creëren in de branche in het aantrekken van talent. 22

Vertaling propositie naar creatief concept

Employer Branding Concept

3) Employer Branding Communicatie OEFENING Stel vast hoe het employer brand neergezet moet worden: Website / www.werkenbij.... Recruitmentadvertenties Drukwerk met informatie over bedrijf Sponsorship Inhousedagen Recruitmentdagen Beurzen

3) Employer Branding Communicatie Employer Brand Communication Website Recruitment Days Open Days & In-house Days Website

4) Employer Branding Management Internal Branding: Career & Development Rewards & Benefits Health & Wellness Interne Communicatie

Vragen