HR Beleid Nathalie Slechte Employer Branding Nathalie Slechte Head of HR Supply Chain Europe
Introductie - Nathalie Slechte Internationale achtergrond Studies Bedrijfseconomie & Psychologie Werkervaring in Sales, Marketing en HR In 17 jaar - 3 werkgevers
Een aantal observaties Elke organisatie heeft een “employer brand” Elke sollicitant heeft een beeld van een werkgever Merken ‘gebeuren’ zonder dat je er aandacht aan besteedt Het imago van een werkgever kan anders zijn dan het gewenste imago Een ‘employer brand’ ontwikkelt zowel formeel als informeel
Waarom Employer Branding ? Door een sterk “Employer Brand” kan je als werkgever het juiste talent aantrekken dat je nodig hebt om succesvol te zijn.
Wat heeft een sterk Employer Brand Heinz gebracht ? Verbeterd imago op de arbeidsmarkt Wervingskosten gehalveerd Verloop gehalveerd Aantal miss-hires gedaald van 12% tot 2%
Employer Branding Benadering Insights Begrijpen van de drijveren van betrokkenheid Begrijpen eigen employer brand vs. benchmark Employer Brand Positioning Begrijpen van brand positie vs. brand visie Definieer employer brand propositie Communicatie van employer brand propositie - hoofd boodschap - doelgroep - kanalen (interne/externe) Employer Brand Communication Employer Brand Management Verwerken employer brand in alle activiteiten (sustainment)
1) Insights: Wat vinden werknemers belangrijk? Goede carrièremogelijkheden Goede ontwikkelmogelijkheden Aansprekende bedrijfscultuur Goede arbeidsvoorwaarden Inspirerende manager Uitdagende baan Aantrekkelijke producten Bron: TNO / ISR / Intermediair Imago Onderzoek / GPTW Resultaten / Exit Interviews
1) Insights: Wat vinden jouw werknemers 1) Insights: Wat vinden jouw werknemers ? OEFENING En waar zijn jullie goed in ? Bron: TNO / ISR / Intermediair Imago Onderzoek / GPTW Resultaten / Exit Interviews
1) Insights: Wat vonden Heinz werknemers ? Goede carrièremogelijkheden Goede ontwikkelmogelijkheden Goede arbeidsvoorwaarden Inspirerende manager Uitdagende baan Aantrekkelijke producten Aansprekende bedrijfscultuur Bron: TNO / ISR / Intermediair Imago Onderzoek / GPTW Resultaten / Exit Interviews
De kracht van een sterk merk OEFENING Stel vast wat de kracht is van de organisatie. Wat maakt het uniek, sterk en onderscheidend ten opzichte van de ‘concurrentie’? Bijvoorbeeld Missie, visie, waarden Leiderschap Prestaties van de organisatie HR-beleid Innovatie Reputatie en cultuur
Brand Key – voor het bepalen van de kracht van je merk Basis, het ‘eigendom’ Extra’s, de ‘claim’ Historie;Aanbod Beleid Cultuur;Mentaliteit Waardes die je uitdraagt ‘Assets’ ‘Values’
Brand Key – voorbeeld historie/aanbod
Brand Key – voorbeeld mentaliteit
Brand Key – voorbeeld beleid
Brand Key – voorbeeld waardes
Brand Key – voorbeeld waardes
Brand Key – voorbeeld waardes
1) Insights: employer brand vs. benchmark Bedrijf Selling points Slogan Sara Lee Trendsetter in nieuwe (product)ontwikkelingen Carrièremogelijkheden Een carrière met uitdagingen Heineken Werken voor een bedrijf met een sterk merk, fun en loyaliteit. Carrièremogelijkheden bij Heineken Het werk is als het merk PepsiCo Werken voor een succesvol bedrijf Talent koppelen aan mogelijkheden Taste the succes at PepsiCo Unilever We hebben een sterk werkgeversmerk We bieden carrière mogelijkheden Je goed voelen, er goed uitzien en meer uit het leven halen. Friesland Campina Echte Nederlandse merken Ambitieuze omgeving Uitdagende carrière in ambitieuze omgeving P&G Succesvolle merken, succesvol bedrijf. Unieke carrière/ontwikkelmogelijkheden Iedere dag een nieuwe uitdaging
Insights: Welke informatie hebben wij verzameld ? Externe onderzoeken (Imago onderzoek bedrijven etc) Interne onderzoeken (GPTW, exit interviews) Interviews met nieuwe medewerkers Focus groepen op elke afdeling Interviews met sollicitanten
De kracht van een sterk merk OEFENING 1) Stel vast wat de kracht is van de organisatie. Wat maakt het uniek, sterk en onderscheidend ten opzichte van de ‘concurrentie’? 2) Wat is je Employer Brand Propositie ? Bijvoorbeeld Missie, visie, waarden Leiderschap Prestaties van de organisatie HR-beleid Innovatie Reputatie en cultuur
2) Employer Brand Propositie Heinz De kracht van H.J. Heinz Are You ‘Heinz’ Enough? Lokaal Ondernemerschap Breed Portfolio A-Merken FUN
Checklist effectieve branding (creatief bureau) De basis, het ‘eigendom’ van de organisatie vormt het hart van het merk en de propositie De ‘claim’ is realistisch en bewezen/bewijsbaar Er is een invulling voor de doelgroep(en) - what’s in it for me? Er is voldoende onderscheidend vermogen 5. Tenslotte: De merkwaarden vormen een goede basis voor een creatieve invulling, met voldoende ‘mileage’ Wat wil je ermee bereiken? Het beantwoorden van de vraag: waarom zou ik voor jou gaan werken? Het krijgen van een voorkeurspositie bij (potentiele) werknemers De werknemer weet wat hij/zij krijgt als beloning Het versterken van het ‘Employer Brand’ Onderscheidend vermogen creëren in de branche in het aantrekken van talent. 22
Vertaling propositie naar creatief concept
Employer Branding Concept
3) Employer Branding Communicatie OEFENING Stel vast hoe het employer brand neergezet moet worden: Website / www.werkenbij.... Recruitmentadvertenties Drukwerk met informatie over bedrijf Sponsorship Inhousedagen Recruitmentdagen Beurzen
3) Employer Branding Communicatie Employer Brand Communication Website Recruitment Days Open Days & In-house Days Website
4) Employer Branding Management Internal Branding: Career & Development Rewards & Benefits Health & Wellness Interne Communicatie
Vragen