INTERNATIONALISERING Paul De Knop Rector Vrije Universiteit Brussel.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Mei 2013 GOED VERKORT? over (ver)korte opleidingen in het HBO.
Advertisements

Alexander: Bachelor Bedrijfseconomie in Aberdeen
1 Wat doet Europa voor de beroepsopleiding? Wegwijs in de Europese mogelijkheden: EUROGUIDANCE, PLOTEUS, EUROMODULES… Tanja Biebaut & Jef Vanraepenbusch,
De Vlaamse Gemeenschapscommissie onder de Loep. België een puzzel.
Ontwikkelingssamenwerking en internationale aspecten van de kinesitherapie Een case study Prof. F. Staes.
ERASMUS, Infodag, Brussel, 22 mei 2012 Magda Kirsch – Yves Beernaert: Educonsult Erasmus infodag– Brussel 22 mei VLINDER: VLAAMSE INDICATOREN VOOR.
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Basiskwalificatie onderwijs in een internationale context Lezing 31 oktober 2006 Riekje de Jong.
De vormgeving van de bachelor/master trajecten voor verloskundigen
1. GIT-regels (facultair) 2. Regels m.b.t. volgtijdelijkheid (FacRa)
Rotary International Vrede goodwill en verstandhouding bevorderen.
Radboud Universiteit Nijmegen
De EU en meertaligheid. Een beetje achtergrond De EU telt 23 officiële talen. Waarom zoveel? » Vanaf het begin opgenomen in de verdragen: lijst van officiële.
Op 23 september 2011 nam de Vlaamse Regering akte van de conceptnota “open data”. De conceptnota schetst de beleidscontext en het regelgevend kader voor.
Wil Weg Dagen – 14 februari Voorlichting over studie en stage in het buitenland International Office.
Middelen voor je buurt, je dorp je streek? Over oproepen, fondsen en projectrekeningen in de schoot van de Koning Boudewijnstichting Ludwig Forrest 23/03/10.
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
13 maart Kwaliteitszorg in internationalisering Deel 2: indicatoren Actie 2 van de Vlaamse Bologna-experten
Agentschap voor Kwaliteitszorg in Onderwijs en Vorming Afdeling Dienstverlening EVC NARIC-Vlaanderen.
Flexibilisering Decreet universiteiten ‘91 Flexibiliseringsdecreet Rechtspositieregeling van de student, de participatie.
UNIVERSITY CAMPUS FRYSLÂN NAAR VERSTERKING VAN DE FRYSKE KENNISINFRASTRUCTUUR augustus 2009.
24/05/06 | pag. 1 BIO-INGENIEURSWETENSCHAPPEN FACULTEIT WETENSCHAPPEN VAKGROEP BIO-INGENIEURSWETENSCHAPPEN INFOCONTACTNAMIDDAG 24 mei 2006.
Ingenieurstudies na de BAMA hervorming: anders dan vroeger?
Grensoverschrijdende samenwerking tussen Kortrijk, Rijsel en Bergen
Achtergrond Actieplan mobiliteit 2009 Leuven – Louvain-la-Neuve: “In 2020, at least 20% of those graduating in the European Higher Education Area should.
Samen grenzen verleggen voor elk talent
Lien Verwaeren Kabinet Vlaams minister van Leefmilieu, Natuur en Cultuur Vlaamse Regering Naar een nieuw decreet Lokaal Cultuurbeleid.
pag. 2 VUB Richtlijnen Inter-institutionele akkoorden Erasmus+ ( )
University of Applied Sciences
Maak je diploma begrijpelijk in het buitenland!
WOUDSCHOTEN, 1-2 NOVEMBER 2006 CHRIST OTTEN, VSNU
Bedenkingen vanuit het hogeronderwijsbeleid. VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap artikel 24 van het VN-verdrag erkent het recht.
Nederlands in de wereld Linde van den Bosch Lentecyclus Brussel, 20 mei 2009.
V. Wertz (UCL) – B. Vosse (UCL-KULeuven).  Codiplomation  Erasmus Belgica  Echanges de cours à option.
Agenda voor het debat “internationalisering K.U.Leuven” Agenda voor het debat “internationalisering K.U.Leuven” (implementatie nota A.R ) De.
Een perspectief voor Vlaanderen Aggiornamento Een perspectief voor Vlaanderen auteur functie datum Beter Engels of beter Nederlands in het hoger onderwijs.
Taalgebieden in België
Nederlands als Vreemde Taal
Verder studeren in het buitenland: hoe begin je er aan ? Wat met kinderbijslag, studiefinanciering, ziektekosten ? An Francier, juridisch adviseur studenten.
Landelijke ontwikkeling professionalisering MBO Myriam Lieskamp beleidsmedewerker CNV Onderwijs Master HRM Myriam Lieskamp is beleidsmedewerker bij.
Education and Culture Internationale credit mobiliteit met partnerlanden.
BEURZENPROGRAMMA’S VOOR HBO5. BEURZENPROGRAMMA’S Generieke beurzen Specifieke beurzen: - Transition Fellowship Programme.
Infosessie HBO5 Brussel, Ellipsgebouw 26 januari 2015.
Honoursonderwijs aan Nederlandse universiteiten
TITEL PRESENTATIE Naam presentator AVANS HOGESCHOOL studenten 54 opleidingen Meer dan 20 lectoraten verdeeld over 6 expertisecentra medewerkers.
LET’S CLIL TOGETHER WANT TALEN TELLEN! DVMHTB organiseert CLIL Content and Language Integrated Learning Schooljaar
Marktonderzoek naar Offshore Onderwijs
Workshop Curriculum Mapping Bram ten Kate Dean International Business School Hanzehogeschool Groningen.
Aardrijkskunde Hoofdstuk 2 – les 3.
Naar het Hoger Onderwijs Wat komt er bij kijken?.
ESF Vlaanderen OP Sociale Economie Karel Vanderpoorten
Voor toekomstige studenten Durf denken!. HET VOORBEREIDEND JAAR NEDERLANDS 2013 Gedetailleerd programma: Niveau 1: 9/1/2013-5/2/2013 Niveau 2: 8/2/2013-8/3/2013.
Welkom. tweetalig vwo en havo Stedelijk College Eindhoven
Annik Leyman – EWI-Focus - 12 Oktober 2010 Aantrekkelijkheid van Vlaanderen voor buitenlandse onderzoekers Annik Leyman (ECOOM-UGent) EWI-Focus 12 Oktober.
BIRAKS studeren en lesgeven aan een niet- Europese partnerinstelling.
Sierra Leone $ 530 per hoofd Amerika $ H OE KOMT ECONOMISCHE GROEI TOT STAND ?
16 februari AGENDA 9u30 – 9u40 Inleiding 9u40 – 10u45 Voorstelling Minderhedenforum 10u45 – 11u00 Pauze 11u00 – 12u30 Stages binnen de Vlaamse overheid.
Beeldvorming Vlaanderen EWI-Focus, 12 oktober 2010 Tom De Smedt, afdeling Communicatie (DAR)
Wat betekent dat voor huidige VWO-ers Fried Keesen University College Utrecht UU Internationale Universiteit.
Bedrijven en kennisinstellingen: doen waar je goed in bent! Louise van Weerden Lector “SMEs in International Business” Saxion Veenendaal, 28 januari seminar.
België 3 Gewesten het Waalse Gewest het Vlaamse Gewest
Advies ‘Naar een efficiënt en doeltreffend industrieel KMO-beleid’
LET’S CLIL TOGETHER WANT TALEN TELLEN!.
11 oktober 2016 Studeren in het buitenland Erasmus+ programma Mogelijkheden buiten Europa.
Europa Mijn thuis.
WELKOM Verdiepingsdag Europees Parlement Ambassador Scholen
Internationalisering en ICT Mogelijkheden en (nieuwe) initiatieven op de EUR Karen Jager.
Welkom op de voorlichtingsavond voor TTO en Gymnasium
Onze regio, onze toekomst!
UITDAGINGEN VOOR BRUSSEL ?
Transcript van de presentatie:

INTERNATIONALISERING Paul De Knop Rector Vrije Universiteit Brussel

I N H O U D I. Uitgangspunten - basisopdracht universiteit - war for talent - VIA - VLIR-memorandum - beleidsnota onderwijs Brussel als opportuniteit II. Problemen III. Plannen VUB IV. Conclusies

I. UITGANGSPUNTEN

1- Universitas - internationalisering is een sine qua non voor een universiteit - rankings - Vlaamse studenten hebben recht op internationalisering

2- War for talent -het aantrekken van internationaal toptalent is noodzakelijk -onze ondernemers vragen 2 belangrijke capaciteiten van de nieuwe generatie werknemers : kunnen innoveren en internationaal denken en werken

3- VIA - “de Vlaming van 2020 is open en internationaal ingesteld”

4- VLIR-memorandum aan de VR - “Vlaanderen is internationaal of zal niet zijn”

5- Beleidsnota onderwijs VR p.10 SD3 Het leren van het Nederlands en vreemde talen stimuleren om mee te doen in de geglobaliseerde samenleving “Samen grenzen verleggen voor elk talent”

p.31 OD 2.9 Studeren in het buitenland stimuleren Tegen 2020 moet 20% van de afgestudeerden een tijdje in het buitenland hebben gestudeerd. Tegen einde academiejaar moet 15% van de afgestudeerden een buitenlandse leerervaring van minimum 3 maanden bezitten. Onderzoeken welke factoren een verdere internationalisering van het hoger onderwijs belemmeren. Deze factoren zullen worden bijgesteld.

p.34 OD 3.6 Het leren van vreemde talen intensifiëren De onderwijsministers van de 3 Gemeen- schappen kwamen recent overeen de kennis van het Nederlands, Frans en Duits van (…) studenten te versterken door uitwisseling en samenwerking te organiseren. Ik zal (…) ook de universiteiten stimuleren daar actief aan deel te nemen.

p.44 OD 6.7 Gelijkwaardigheid van buitenlandse diploma’s sneller erkennen Ik zal werken aan de automatische erkenning van diploma’s van de Bolognalanden. De erkenning kan enkel nog worden afgewezen als er substantiële verschillen bestaan.

6- Brussel als troef / opportuniteit grootste studentenstad van België > studenten economische motor van België cement van België hoofdstad van Europa zetel van internationale instellingen (EC, ER, EP, …) 5 de Europese zakenstad gegeerde locatie voor internationaal hoger onderwijs

Brussel bezit internationaal een betere bekendheid dan België zelf aanbevelingen Verhofstadt – Prodi- rapport “Brussel als hoofdstad van Europa” (Europese e-bibliotheek / Europees centrum voor meertaligheid) ULB :-175 jaar -(deels) zelfde campus -gereputeerde universiteit

onaangewend potentieel aan buitenlandse studenten (cfr. concurrentie Maastricht / Boston / Kent / …) (+ Europese Scholen) 19 instellingen die in Brussel Engelstalig hoger onderwijs verschaffen (Maastricht niet meegerekend) van die 19 zijn er maar 5 Belgisch van oorsprong

II.PROBLEMEN M.B.T. SAMENWERKING MET EEN INSTELLING HOGER ONDERWIJS BUITEN DE VLAAMSE GEMEENSCHAP

1.Studiegelden 2.Examenreglement 3.Onderwijsprogramma 4.Vorm van diploma 5.Artikel 91 §2 Structuurdecreet : versoepeling onderwijstaal masteropleidingen; schrappen “binnen de provincie” met het oog op samenwerking binnen de Alliantie 6.Specifieke middelen om het internationaliseringsproces te stimuleren en te ondersteunen 7.Voldoende aantrekkelijke beurzen voor buitenlandse studenten

III. PLANNEN VUB

 Roepnaam  University of Brussels / Brussels University : rekrutering van goede internationale studenten en docenten  Samenwerking (in de eerste plaats) met de ULB  Stap voor Stap (stap 1 = Bruface) N.B.: reguliere Nederlandstalige programma’s = alliantie met UGent University of Brussels *** Brussels University

 gelegen op dezelfde campus  betere / duidelijkere profilering in het buitenland  de huidige evenwichten in het Vlaamse en in het Waalse universitaire landschap blijven behouden (VUB en ULB zijn geen concurrenten van elkaar !)  decretaal minder mogelijk met UGent 1. Waarom VUB - ULB ?

 de aanwezigheid van de Europese scholen in Brussel  de ervaring van het Vesalius College  aanwezigheid van enkele sterke internationale entiteiten (IES, BICCS, …) 2. Opportuniteiten

 Kent  Boston  Maastricht  UCL / KUL  … 3. Concurrentie

 efficiënter inzetten van de budgetten  efficiëntere werving van internationale studenten  professionalisering van de ondersteuning van de studenten 4. Voordelen (1)

 gemeenschappelijke bibliotheek  gemeenschappelijke studentenhuisvesting  internationaal studenten / personeelshotel  sportinfrastructuur 4. Voordelen (2)

 het onderwijsaanbod wordt vergroot en/of verbeterd :  verrijking van het curriculum  bundelen van specialisaties  aantrekken van (excellente) studenten en docenten van buiten de taal/lands- grenzen  aanbieden van internationale ervaring 4. Voordelen (3)

Masters Ingenieurswetenschappen  Werktuigkunde - Electrotechniek  Bouwkunde  Architectuur  Chemie & materialen  Computerwetenschappen  Electronica en informatietechnologie 5. Voorbeeld

6. Hoe ?

6.1. BRUFACE : BRUSSELS FACULTY OF ENGINEERING

6.2. BRUFACE : how ? Internationalisering= creatief samenwerken Programma  studenten  middelen  versterking Ir VUB + Ir ULB: 6 MA in het Engels NdlE EFr VUB ULB Volledige ir-opleiding BRUFACE

6.3. BRUFACE : how ? ULB Conseils Universitaires BRUFACE ULB Conseils Facultaires VUB Facultaire raden en commissies VUB Universitaire raden en commissies COVULB

6.5. BRUFACE : calendar ? VUB ULB Courses + recovery free daysStudyExamFree 14 weeks 13 weeks333 Mid- august FSA + IR : 6+6 weeks of lectures within 14 weeks 2

IV. CONCLUSIES

1.Hoger onderwijs moet sterker kunnen internationaliseren Voor onze Vlaamse studenten Voor onze ondernemingen  flexibiliserend en stimulerend kader nodig (taal, onderwijsorganisatie) 2.Brussel heeft bijzondere troeven op internationaal vlak