Een specialistisch vak De positie van de klinisch psycholoog

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Innoveren voor gezondheid
Advertisements

Doublet deel 1 – de basis.
Hoe ontstond dit initiatief ?
Downloaden: Ad-aware. Downloaden bestaat uit 3 delen: •1. Zoeken naar de plek waar je het bestand kan vinden op het internet •2. Het nemen van een kopie.
1 Leren op de werkplek: Een werknemers- perspectief Lezing in de leergang ‘Tussen senioriteit en seniorentijd’ NIP, Amsterdam, 22 januari 2010 Prof.dr.
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
Ondernemen in de praktijk
De marketing-omgeving
7 april 2013 Zoetermeer 1. 1Korinthe Maar, zal iemand zeggen, hoe worden de doden opgewekt? En met wat voor lichaam komen zij? 2.
Programma 28 november 2012 Opening Toelichting protocol
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Welkom 1.
Bestuurlijke ambities ‘het nieuwe werken’ in bezuinigingstijd.
Glow Eindhoven.
Nationaal Actieprogramma Diabetes 24 november 2011 Elize van Ballegooie Senior Implementatiemedewerker NAD Ytje van der Veen Implementatiemedewerker DVN.
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Klassieke AO Leseenheid1
Doelstelling Wedeo Mensen aan het werk krijgen en houden in een zo regulier mogelijke arbeidssituatie. Dit is de belangrijkste basis voor het.
UU - 26 oktober 2010 Wat is en doet de NVO? De NVO-registraties.
Postmaster opleiding Psychologen COC 11 december 2012
Van tweeluik naar driehoeken
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Relatiedag 2008 Het nieuwe Kennisnet Frans Schouwenburg en Magda Bruin 23 januari 2008.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Mw dr Wil Buis, voorzitter NFZP
SWOT Analyse Wat is het? Analytische tool die kan helpen om ideeën te kiezen, rekening houdend met diverse interne en externe factoren: Een interne kijk:
Hoofdstuk 4 Omgaan met stress en tijd
Conflicten en onderhandelingen
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
Het Amphia ziekenhuis en de nazorg voor mensen met kanker
1. Levensbeschouwing en communicatie
Op weg naar een generiek model voor een regionale volksgezondheidsrapportage Marja J.H. van Bon-Martens CEPHIR seminar Regionale Volksgezondheid Toekomst.
Missie, visie, strategie & jaarplan
“Decentraal wat kan, centraal wat moet”
Schitterende Organisaties®
Wie is waar goed in? Ellen Mogendorff 1.
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Duurzame Inzetbaarheid in de publieke sector. 2 Onderzoek In opdracht van Ministerie van BZK Secundaire analyse POMO 2010 Doelgroepen -Overheidssectoren.
Organisatieontwikkeling NPO (1)
Jan De Moor, voorzitter De toekomst van de openbare woonzorgcentra. 1 11/10/2012 Healthcare: De toekomst van de openbare woonzorgcentra.
Arboteam 13 oktober 2009 Karen de Groot Agis en stressmanagement.
Agenda Ledenbijeenkomst Alliantie Gezondheidsvaardigheden 1.Welkom en opening 2.Mededelingen 3.Korte terugblik en historie Alliantie Gezondheidsvaardigheden.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Het Werkplekleren van de Opleidingen Pedagogiek
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Succesvolle werving van vrijwilligers in de sportvereniging
Spraak Organiseren Digitaal Werken & Archiveren in ketencontext
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Professioneel persoonlijkheidsprofiel
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
1 SLIMME SAMENVATTINGEN. Samenvatting ex ante Uw vraag Onze suggestie Analyseer de functionele specificaties Maak een format Implementeer dat format Leer.
Gezond werken in de zorg Resultaten onderzoek januari 2015 Transvorm Marc Spoek – Sichting IZZ Babette Bronkhorst – Erasmus Universiteit Rotterdam.
ZijActief Koningslust
Evidence-Based Medicine
1 BUE Middenkader 2004 Een eerste verkenning van de resultaten.
Basis GGZ Organisatie in de regio Midden Holland; een ketenaanpak Jane de Sauvage Nolting, projectmanager.
Landelijke Beroepsvereniging Coördinatoren vrijwilligerswerk Corry Baarsma, lid van bestuur AGORA Regiocoördinator vrijwilligerswerk bij grote zorginstelling.
V&VN Geriatrie & gerontologie 1. Organogram V&VN 2.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
En de huisarts dan? Gerdien Schuitemaker Klinisch psycholoog Vicevoorzitter bestuur LVMP Vicevoorzitter bestuur PAZ.
SWOT-analyse = kijk naar de sterke en zwakke kanten in je plan
Regelgeving beroepsuitoefening gezondheidszorg, 1994, R.F. Baneke
PHYSICIAN ASSISTANT (kortweg PA) PA WEEK 2018
PHYSICIAN ASSISTANT (kortweg PA) PA WEEK 2018
PHYSICIAN ASSISTANT (kortweg PA) PA WEEK 2018
Transcript van de presentatie:

Een specialistisch vak De positie van de klinisch psycholoog Rapport Werkgroep Positie klinisch psycholoog Amsterdam, januari oktober 2009 Rapport Werkgroep Positie klinisch psycholoog

Werkgroep Positie klinisch psycholoog Opdracht Analyse maatschappelijke positie klinisch psycholoog Ontwikkelen voorstellen voor verbetering positie Samenstelling Ingesteld door College Specialismen Gz-psycholoog Met deelname namens beroepsverenigingen, FGzP-bestuur, Registratiecommissie, ‘nieuwe’ specialisten Rapport Werkgroep Positie klinisch psycholoog

I. Het onderzoek* Vraagstelling: Onderzoeksgroep: hoe evalueert de beroepsgroep de positie van de KP, in termen van SWOT: sterktes, zwaktes, kansen, bedreigingen? Onderzoeksgroep: 36 personen ‘Opinion-leaders’ Representatieve spreiding naar werkveld, leeftijd, sekse, doelgroep (K&J vs. V&O), psychologen/pedagogen Respons: 28 van de 36, > 75 %. *Het onderzoek werd uitgevoerd door Twynstra Gudde, i.s.m. P. van Drunen Rapport Werkgroep Positie klinisch psycholoog

I. Resultaten onderzoek: algemeen oordeel Schoolcijfer: Gemiddeld: 5.8, ‘zes min’ Grote eensgezindheid: Driekwart geeft 5, 6 of 7 Rapport Werkgroep Positie klinisch psycholoog

I. Resultaten onderzoek: Overzicht sterktes, zwaktes, kansen I. Resultaten onderzoek: Overzicht sterktes, zwaktes, kansen bedreigingen Sterktes Sterke inhoudelijke identiteit Goede en aantrekkelijke opleiding Wettelijke verankering (wet-BIG) Belang voor de gezondheidszorg Kansen Toename van de zorgvraag (o.a. door vergrijzing, grotere erkenning psych. ziektes, meer besef economisch belang ervan) Voorschrijfrecht Kans/bedreiging Toename belang evidence based werrken Marktwerking Zwaktes Onbekendheid bij werkgevers, patiënten, verzekeraars, politiek/beleid Slechte verankering in organisatie van de zorg (werkinhoudelijk, vergoedingen, CAO’s, func­tiewaardering etc.) Zwakke professionele infrastructuur (sociale infrastructuur, p.r. & communicatie, vertegenwoordiging/belangenbehartiging) Bedreiging Concurrentie andere beroepsgroepen, ook op kerntaken (specialistische diagnostiek en behandeling/psychotherapie) Rapport Werkgroep Positie klinisch psycholoog

I. Resultaten onderzoek: sterktes Sterke inhoudelijk identiteit Opleiding: kwaliteit en aantrekkelijkheid Formele identiteit: specialisme wet-BIG Betekenis KP voor gezondheidszorg Rapport Werkgroep Positie klinisch psycholoog

I. Resultaten onderzoek, sterktes: inhoudelijke identiteit Rapport Werkgroep Positie klinisch psycholoog

I. Resultaten onderzoek: zwakte 1: (on)bekendheid klinisch psycholoog Rapport Werkgroep Positie klinisch psycholoog

…maakt (een beetje) onbemind Rapport Werkgroep Positie klinisch psycholoog

I. Resultaten onderzoek Zwakte 2: gebrek aan verankering in organisatie zorg inhoudelijk werkproces (protocollen, richtlijnen, etc) organisatie (functie-waarderingsystemen, herkenbaar takenpakket, CAO's, etc) vergoedingsregelingen (DBC's, ziektekostenverzekeringen, etc) Rapport Werkgroep Positie klinisch psycholoog

I. Resultaten onderzoek Zwakte 3: zwakke organisatie beroepsgroep Rapport Werkgroep Positie klinisch psycholoog

I. Resultaten onderzoek: Overzicht sterktes en zwaktes Sterke inhoudelijke identiteit Goede en aantrekkelijke opleiding Wettelijke verankering Betekenis voor de gezondh.zorg Zwaktes Onbekendheid Slechte verankering in organisatie van de zorg Zwakke professionele infastructuur Rapport Werkgroep Positie klinisch psycholoog

I. Resultaten onderzoek Kans 1: Toename van de vraag naar zorg klinisch psychologen Vergrijzing Multiculturalisering Afnemend taboe psychische ziektes (en psychische factoren bij lichamelijke ziektes) Grotere erkenning psychische ziektes Meer besef economisch belang psychische ziektes Rapport Werkgroep Positie klinisch psycholoog

I. Resultaten onderzoek Kans 2: voorschrijfrecht voor klinisch psychologen Betere inrichting van het zorgproces:| “Continuiteit van behandeling.” “Niet twee behandelaren maar één.” “Kans om patienten eindelijk als geheel te benaderen” Betere plaats in beroepenhiërarchie: “Profileert naar boven.” “Klinisch psycholoog kan verantwoordelijkheden overnemen van psychiater” Rapport Werkgroep Positie klinisch psycholoog

I. Resultaten onderzoek Kans/bedreiging: toenemend accent op evidence based werken Sommigen: bedreiging “minder maatwerk, afname van de vraag naar specialisten” Meesten: kans “klinisch psycholoog kan rol spelen in richtlijnontwikkeling” “De minder gekwalificeerden werken volgens het boekje; dat is een bedreiging. Maar de bewaking en verbetering van het boekje is typisch iets voor de klinisch psycholoog (kans)” Rapport Werkgroep Positie klinisch psycholoog

I. Resultaten onderzoek Bedreiging/kans: marktwerking, DBC’s “Geen aandacht meer voor diagnostiek en behandeling complexe problematiek.” “Steeds meer keuze voor goedkoop en snel” Kans: “Claim alle multidimensionele complexe problematiek. DBC’s worden goudmijn voor professionals, want financieringsplafonds vallen weg: volume-uitbreiding” Rapport Werkgroep Positie klinisch psycholoog

I. Resultaten onderzoek Bedreiging: concurrentie van andere beroepen (1) Rapport Werkgroep Positie klinisch psycholoog

I. Resultaten onderzoek Bedreiging: concurrentie van andere beroepen (2) Diagnostiek: gz-psychologen, psychiaters, in mindere mate neuropsychologen Behandeling: psychotherapeuten, in mindere mate psychiaters, gz-psychologen, gedragstherapeuten Onderzoek: beroepsonderzoekers Management: psychiaters, in mindere mate managers Rapport Werkgroep Positie klinisch psycholoog

I. Resultaten onderzoek Bedreiging: concurrentie van andere beroepen (3) Rapport Werkgroep Positie klinisch psycholoog

II. Analyse Belangrijkste trend: marktwerking “Wie sterk is krijgt lekkers, wie zwak is de roe”: Krachtige, goed gepositioneerde beroepen kunnen profiteren van marktwerking Beroepen die zwak staan krijgen het erg moeilijk Klinisch psycholoog extra gevoelig hiervoor, wegens inhoudelijke overlap met andere beroepen Rapport Werkgroep Positie klinisch psycholoog

III. Bouwstenen van een positioneringsstrategie: drie werkrichtingen “Gezicht”: vergroten bekendheid klinisch psycholoog “Verankering”: verstevigen positie klinisch psycholoog binnen de organisatie van de gezondheidszorg “Empowerment”: weerbaar maken van de beroepsgroep Rapport Werkgroep Positie klinisch psycholoog

III. Bouwstenen van een positioneringsstrategie 1 III. Bouwstenen van een positioneringsstrategie 1. “Gezicht” (1): centrale boodschap “De klinisch psycholoog is de all-round topspecialist en scientist practitioner op psychologisch gebied binnen de gezondheidszorg, met als kerntaken: De diagnostiek en behandeling van meervoudige en/of complexe psychische problemen, waarvoor geen standaard-zorgprogramma’s, behandelingsprotocollen of richtlijnen bestaan. Het leidinggeven aan multidisciplinaire zorgteams en zorgorganisaties en de begeleiding en supervisie van gz-psychologen en andere hulpverleners. De ontwikkeling, implementatie en evaluatie van evidence-based behandelmethoden en zorgprogramma’s.” Rapport Werkgroep Positie klinisch psycholoog

III. Bouwstenen van een positioneringsstrategie 1 III. Bouwstenen van een positioneringsstrategie 1. “Gezicht” (2): boodschappers Meer en herkenbaarder naar buiten treden, individueel en als beroepsgroep. Bijv. als deskundige commentator bij actuele gebeurtenissen Gezocht: ‘boegbeeld’, iemand die voor het publiek herkenbaar en bekend is als representant van de beroepsgroep Beroepsgroep moet ‘vindbaar’ zijn voor informatiezoekers: website, representatieve organisatie Rapport Werkgroep Positie klinisch psycholoog

III. Bouwstenen van een positioneringsstrategie 1 III. Bouwstenen van een positioneringsstrategie 1. “Gezicht” (3): doelgroepen P.r. vooral richten op sleutelfunctionarissen: werkgevers, zorgverzekeraars, beleidsmakers, verwijzers Omgevingsonderzoek om beeldvorming over klinisch psycholoog in kaart te brengen Ook aandacht besteden aan ‘intern’ gezicht: Versterken professioneel zelfbeeld klinisch psychologen, beroepsidentiteit Bijv. via jaarlijkse ‘KP’-dag’ of congres Rapport Werkgroep Positie klinisch psycholoog

III. Bouwstenen van een positioneringsstrategie: 2 III. Bouwstenen van een positioneringsstrategie: 2. Verankering: duidelijker positioneren klinisch psycholoog binnen gezondheidszorg Betere vertegenwoordiging in beleidscircuits: DBC-stuurgroepen Richtlijnencommissies CAO-onderhandelingen Etc. etc. Eerste prioriteiten Salariëring/inschaling (minimaal schaal 75) Herkenbare plaats in DBC’s. Rapport Werkgroep Positie klinisch psycholoog

III. Bouwstenen van een positioneringsstrategie: 3 III. Bouwstenen van een positioneringsstrategie: 3. “Empowerment”: ondersteunen en stimuleren van klinisch psychologen in de verbetering van hun positie Structureel: organiseren binnen de instellingen, bijvoorbeeld eigen vakgroep van klinisch psychologen Meer sturing opleidingsinstellingen en P-opleiders Invoering praktijkvisitaties als steun in de rug Rolmodellen en successtories: hoe ziet een ideaaltypische KP-functie eruit? Uitwisseling en coaching: , hoe kun je opkomen voor je eigen functioneren Rapport Werkgroep Positie klinisch psycholoog

IV. Hoe verder? Rapport wordt aangeboden aan beroepsverenigingen, Federatie van gezondheidszorgpsychologen en College en registratiecommissie Klinisch psychologen zullen zélf het voortouw moeten nemen, beroepsorganisaties kunnen ondersteunen Vorming initiatiefgroep, die aantal activiteiten op de rails kan zetten Op termijn: structurele bestuurlijke verantwoordelijkheid voor positionering klinisch psycholoog goed regelen. Rapport Werkgroep Positie klinisch psycholoog

III. Bouwstenen van een positioneringsstrategie 2. “Verankering” Rapport Werkgroep Positie klinisch psycholoog