GLOBAL SERVICE/ INDUSTRY AUDIT / TAX / ADVISORY / LINE OF BUSINESS Deel 2 Case KPMG Marjolein van Noppen Futura Kennisplatform Personeel & Organisatie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 Jeugdwerk in de Lichtbron Commissie Jeugd 14 april 2009.
Advertisements

Innoveren voor gezondheid
Stilstaan bij parkeren Dat houdt ons in beweging
Maak een scan van uw organisatie met de Toolkit Duurzame Inzetbaarheid
> Met websitestatistieken naar een betere website Rick Koopman.
Marketingstrategie: segmentatie en positionering
Edushock leerfestival
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
TagCloud Alle wervingsmiddelen onder 1 dak.
Werkwoorden d t dt.
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Wij, in een veranderende markt Platform Wonen Leeuwarden Ger W. Hukker, 5 april 2012.
Medezeggenschap en de Benchmark
Personalisatie van de Archis website Naam: Sing Hsu Student nr: Datum: 24 Juni 2004.
Olga Haarman, 11 juni 2009 Kulturhusberaad Positionering van het Kulturhus 1.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
7 april 2013 Zoetermeer 1. 1Korinthe Maar, zal iemand zeggen, hoe worden de doden opgewekt? En met wat voor lichaam komen zij? 2.
Sportmarketing vs.Internet Resultaten onderzoek Resultaten onderzoek Sportmarketing vs. Internet PauwR Internetmarketing wie wat.
JochemKoole.nl Sociale media zijn niet het gouden ei.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
1 KM2.0 Bijeenkomst De Praktijk NUON: ‘Hoe gaan we om met vergrijzing?’
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
© 2006 Consilience B.V.1. 2 E-Dienstverlening in de praktijk Noordwijk, 5 september 2006 K.P.Majoor Adviseur Consilience B.V.
Diversity Network ABN AMRO Mentoringprogramma
Stelling De wereld verandert, het gedrag van mensen verandert en dus moeten HRM mee-veranderen.
HR Beleid Nathalie Slechte
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Start.
NOA 2010 de Stentor. 2 NOA in vogelvlucht Het Nationaal Onderzoek Arbeidsmarkt (NOA) geeft antwoord op onder andere de volgende vragen: - hoe oriënteert.
© BeSite B.V www.besite.nl Feit: In 2007 is 58% van de organisaties goed vindbaar op internet, terwijl in 2006 slechts 32% goed vindbaar.
COMPETENTIEONTWIKKELING
De gekte voorbij Clientgestuurd de markt op Workshop Opdrachten verwerven in pyjama? Scip-Conferentie
1 Masterclass Talentmanagement 22 september 2011.
1PROFIELKEUZE 4 HAVOOSCAR ROMERO 9 oktober Agenda Opening. Wat valt er te kiezen? De ouder als coach. Gelegenheid voor vragen. Koffie/thee pauze.
Leven Lang Leren en EVC mr drs J.C.N. van Kessel 10 oktober 2008.
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
Beoordelen van docenten loont de moeite!
BZ voor de Klas 3 juni 2010.
Passie - Verrijzenis Arcabas
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
1. 2 De ontwikkeling van creatieve concepten t.b.v. mediacampagnes. Peter van Kessel Creatief Directeur, Headland Interactive.
Tevreden over de VDAB? 1.Vóór het meten 2.Het meten en rapporteren 3.Het verbeteren 4.De resultaten 5.Mensen en meten.
But … I don’t find employees !. 5% zoekt actief naar een nieuwe job 32% zoekt passief naar een nieuwe job 36% staat open voor een nieuwe job.
1 Minor Digital World. Social networking en lectoraat Digital World Social Networking: de digitale communicatiemiddelen via internet, met elkaar, met.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
User management voor ondernemingen en organisaties
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
Missie, visie, strategie & jaarplan
LOMOZ Versterking van de positionering 1. 2 Agenda 1.Drijfveren: idealisme 2.Marketingbeleid 3.De vertaalslag naar de LOMOZ situatie 4.Plan van aanpak.
Waarom won CAW Metropool de prijs voor de ‘beste interne campagne’ 2010? BViC Wintercheck.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
HOSTA 2010, Vastgoedcongres 29 september september Horwath HTL.
CENTRAAL KERKBESTUUR GENT STAD
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Samen-bouwen … over paneelbouw en de rest!
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Groep Colruyt en ‘participatie’
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
13 november 2014 Bodegraven 1. 2 de vorige keer: 1Kor.15:29-34 indien er geen doden opgewekt worden...  vs 29: waarom dopen?  vs.30-32: waarom doodsgevaren.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Waarde(n)vol werk in uitvoering
Doelen, verlangens, behoeftes en drijfveren
Transcript van de presentatie:

GLOBAL SERVICE/ INDUSTRY AUDIT / TAX / ADVISORY / LINE OF BUSINESS Deel 2 Case KPMG Marjolein van Noppen Futura Kennisplatform Personeel & Organisatie Thema Arbeidsmarkt: imago en communicatie 16 April 2009

2 Doelstelling projectgroep Een gezamenlijk gedragen en gestructureerde aanpak van de arbeidsmarkt. Aansprekende communicatie, effectief en efficiënt, om gestelde targets te behalen en een bijdrage te leveren aan de groeiambitie van Sensei.

3 Arbeidsmarktcommunicatiestrategie Fase 1 Het uitvoeren van interne- en externe analyses Stap 1: het in kaart brengen wervingsbehoefte (interne analyse) Stap 2: het in kaart brengen concurrentie (externe analyse) Stap 3: het in kaart brengen doelgroep (externe analyse) Stap 4: het vaststellen van de actuele identiteit en het actuele recruitmentimago Fase 2 Het vaststellen van gewenste positionering Stap 5: het vaststellen van gewenste identiteit en het gewenste recruitmentimago Stap 6: het ontwikkelen van een propositie, waarden en benefits Stap 7: het kiezen van een onderscheidende positionering Fase 3 Het ontwikkelen van benodigde middelen Stap 8: het alloceren van budget Stap 9: het ontwikkelen van amc middelen (campagnes, carrièresites, etc.) Fase 4 Monitoring, communicatie en evaluatie Stap 10: het monitoren en communiceren van behaalde resultaten

4 WervingRetentie Groeiambitie Sensei Instroom  Doorstroom  Uitstroom Stap 1Vaststelling wervingsbehoefte

5 Bevindingen boekjaar 2008 BEHAALDE WERVINGSRESULTATEN: 200 instroom = 80% van de target 30% van instroom komt via het interne netwerk € x.000,- besteed aan bureaus en advertenties, Geconstateerd probleem: Geen heldere eenduidige positionering en propositie Geen duidelijke doelgroepformulering Geen gebruik meest actuele middelen Te veel ad hoc, re-actief en niet vanuit een integrale gemeenschappelijkheid.

6 DIV1DIV2DIV3DIV4DIV5DIV6TOTAAL Director Senior Manager Manager Adviseur/ Associate Junior Adviseur/ Executive TOTAAL Targets 2009

7 Stap 2De concurrentie

8 1. De werkgever centraal Benadrukken cultuur en company pride Laag onderscheidend vermogen Doelgroep is generiek Websites: kennismaking, registratie gegevens, afspraken maken

9 2. De professional centraal Inhoudelijke insteek Maatschappelijke relevantie Uitgewerkt communicatieconcept Crossmediale inzet

10

11 3. Het individu centraal Eigen regie op werk en leven Ontwikkeling Uitgewerkt communicatieconcept Crossmediale inzet

12

13 Ernst & Young

14 PWC

15 Deloitte

16 KPMG

17 De concurrentie – wat valt op? Overwegend crossmediale inzet: verhaal met meerdere dimensies en lagen Belangrijke rol voor internet als platform voor contact, gegevens, kennismaking, fun Look and feel weinig onderscheidend Geen uitgesproken positie KPMG

18 Conclusies concurrentie onderzoek Relevant onderscheidend vermogen nodig, dat tastbaar en zichtbaar is Verbind aan de rationele waarden een menselijk gezicht met warme en emotionele waarden Creëer ontmoetingen en verbind potentials met (recent) hires, creëer een community

19 Stap 3De doelgroep

20 Segmentatiemodel Young & Rubicam

21 7 archetypen

22

23 Succeeder communicatie Gericht op onderscheidend zijn van de massa Boodschap mag complex zijn, presentatie is geordend en netjes Wil bewijsvoering zien en is bereid die te bestuderen Toekomst is niet te managen maar is bron van mogelijkheden en verlangens

24 Erik Blankensteijn is 30 jaar en woont samen met Maaike. Hij werkt fulltime als consultant bij Philips. Zijn vriendin werkt als marketingcoördinator bij een groot bedrijf. Het ambitieuze stel woont in Amsterdam Zuid en heeft een druk sociaal leven. Vrije tijd Erik en Maaike houden van klasse en stijl. Hun appartement is mooi ingericht, ze gaan wekelijks uit eten met vrienden, houden van een goed glas wijn en gaan in ieder geval 2 keer per jaar op vakantie. In het weekend golft Erik met oud studie- genoten. Mediagebruik Erik laat zich vooral via het web informeren over het laatste financiële nieuws: fd.nl, nrc.nl en nu.nl zijn zijn favoriete nieuwssites. s’Avonds bladert hij NRC door, in het weekend leest hij de vakbladen, FEM, Elsevier. Daarnaast bezoekt hij weblogs waar hij actief deelneemt aan de verschillende discussie. Werk Erik rondde 5 jaar geleden zijn studie Bedrijfseconomie af aan de UvA.Hij wilde graag kennis maken met een corporate omgeving en koos voor Philips. Doelen Erik wil doorgroeien als consultant en is toe aan een complexer en meer divers klantenpakket. Ook internationale mogelijkheden spreken hem aan. Informatiebehoefte Erik oriënteert zich op de grotere consultancies, hij wil vooral weten welke klanten en vraagstukken er liggen, hoe teams werken en wat zijn groeimogelijkheden zijn. Erik Blankensteijn

25

26 Reformer communicatie Eerste reactie is men het niet eens met een propositie Wil zelf beslissen, is nieuwsgierig en houdt van concepten en ideeën Bied informatie met verschillende lagen van complexiteit aan Vrij en open in bijvoorbeeld gebruik van de ruimte of een onverwacht perspectief

27 Liesbeth Achterberg is 32 jaar en getrouwd met Mark. Zij hebben samen 1 kind van 1 jaar en willen er zeker nog 1 of 2 bij. Liesbeth werkt 4 dagen per week als IT project manager bij Accenture. Mark werkt ook 4 dagen per week, samen delen ze de zorg voor kind en huishouden. Vrije tijd Liesbeth fotografeert graag en doet naast haar werk een cursus fotografie. De weekends worden veelal in gezinsverband doorgebracht met bezoekjes aan speeltuin of kinderboerderij. Daarnaast nemen Mark en Liesbeth de tijd voor elkaar en vrienden met etentjes, film- en theaterbezoek Mediagebruik In de ochtend scant Liesbeth NRC Next. Voor verder nieuws bezoekt ze de Nu.nl en voor haar werk houdt ze de vakbladen en blogs bij zoals Frankwatching.com. Ze is actief in discussiegroepen op haar vakgebied, maar ook voor besluiten tav vakanties bijv, waardeert ze het oordeel van haar peers hoog. Doelen Liesbeth wil zich graag als consultant ontwikkelen en zoekt vraagstukken op strategisch niveau. Zij oriënteert zich op de grotere consultancies met grote klanten. Informatiebehoefte Belangrijke zaken voor haar in een nieuwe baan zijn eigen regie, de menselijke maat en een actieve betrokkenheid bij maatschappij en omgeving (CSR). Liesbeth Achterberg

28

29

30

31

32

33 De doelgroep – welke waarden belangrijk Prestatie / Vooruitgang Vooruitgang boeken door inzet, is ambitieus, succesvol zijn en sterke wil resultaten te leveren Vaardig / Talent Goed in je vak zijn, het onder de knie hebben, talentvol, vaardig zijn Individueel / Uniek Onderscheidend zijn van anderen, eigen stijl en persoonlijkheid, zelfexpressie en uniek Ontdekken / Nieuwsgierig Begrip, conceptueel, avontuur van het ontdekken, leren, intelligentie, inzichten verwerven, willen begrijpen en bevatten, zoekt grenzen op

34 Fase 2 KPMG Sensei: Positionering

35 Positionering KPMG het onderscheidend vermogen KPMG overall positionering Community of choice voor professionals en cliënten. Nummer één door één te zijn. Arbeidsmarktcommunicatie draagt daar aan bij door meer gevoel, herkenbaarheid en onderscheidend vermogen te geven aan Sensei als werkgever.

36 Positionering: het onderscheidend vermogen KPMG Sensei is een consultancy die haar medewerkers de ruimte geeft zich te verdiepen in klanten en hen in staat stelt deze oprechte interesse om te zetten in resultaatgerichte adviezen, waardoor de medewerker zich ontwikkelt tot een succesvol en gewaardeerd mens. ruimte tot verdieping Bron: Positioneringsdocument BVH, 2008

37 Fase 3Inzet van media en middelen Online en offline media gecombineerd in campagne aanpak Social media: eerste focus op LinkedIn en maak gebruik van alle mogelijkheden, vertaal door naar vakmedia Medewerker werft medewerker programma met inzet alumni HR instrumenten: W&S bureaus, jobboards, cv databases

38 Uitwerking voorbeeld social media

39 Op deze manier Werken we aan de community of choice Bereiken we mensen in verschillende stadia van oriëntatie Maken we kennis met potentiële kandidaten/genereren we cv’s

40 Randvoorwaarden Resources Social media vragen een actieve betrokkenheid van adviseurs en recruiters. Huidige internet omgeving KPMG.nl is niet optimaal als landingsplaats. Creëer eigen landingspagina’s tot het wel optimaal is. Budgettair ontwikkeling concept x K

41 Next steps Korte termijn Start de mogelijkheden op LinkedIn Media advies op overige social media Inzet gangbare HR instrumenten Langere termijn Sensei arbeidsmarktcampagne Alumni werft medewerker

42 Next steps Korte termijn Start de mogelijkheden op LinkedIn Media advies op overige social media Inzet gangbare HR instrumenten Langere termijn Sensei arbeidsmarktcampagne Alumni werft medewerker

43 Next steps Korte termijn Start de mogelijkheden op LinkedIn Media advies op overige social media Inzet gangbare HR instrumenten Langere termijn Sensei arbeidsmarktcampagne Alumni werft medewerker

44 Vragen? ‘Every individual employee should be treated as a customer and every customer as a member of the company.’ Tim Ambler & Simon Barrow in The Journal of Brand Management,Vol. 4 No. 3 (1996)

45 Bedankt & wel thuis! Marjolein van Noppen