WinToetstraining opzetten Tips bij het verspreiden van WinToetskennis binnen een onderwijsinstelling Allard Bijlsma, Zuidhorn, 2008 De Rode Planeet BV.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET DIGITALE ARBEIDSPLEIN Het Digitale Arbeidsplein is een website ontwikkeld in het kader van het project “Zelfmanagement van de eigen loopbaan” van MeijerConsult.
Advertisements

WinToets 4.0 voor Smartschool
Digitaal toetsen met de itslearning app voor Quayn
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Implementatie ECK Op een nieuwe manier bestellen, betalen en leveren van leermateriaal 1.
PROFIELWERKSTUK Hoe kunnen wij je helpen?.
Wiki’s in het Hoger Onderwijs Pierre Gorissen Fontys Hogescholen
Presentatie Praktijkscholen
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Quayn & WinToets, een mooi koppel
Online Marketing voor het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Erfgoedbanken Kempens Karakter, Meetjesland, Noorderkempen en Waasland COP Digiprojecten 23 september 2010 Jeroen Janssens Erfgoedcel Kempens Karakter.
EDSO Software. Wat is de nmegids?  Een online catalogus van uw producten en lessen.  De mogelijkheid voor scholen om in te schrijven:
Hand-out bij de 'Presentatie WinToets 4.0' - lange versie
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl P.M.Bloemendaal.
Hand-out bij de 'Presentatie WinToets 4.0' - lange versie
EDSO Software Digitale KCEGids EDSO Software.
Wie is aan zet ? - 1 jaar BYOD op het Liemers. Stand van zaken: – Devices mógen: iedereen weet dat – Regels hanteren ? – Neemt het aantal devices toe.
Orde en structuur in de schooladministratie
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
Welkom bij de cursus Handig met Internet! Handig met Internet -Wat doet u al met internet? -Wat wilt u nog meer met internet doen? -Hoe kunt u beter.
Henk te Ronde ICT coördinator CSV. Inleiding  Onderwijs concept “Levensecht leren” Meer zelfwerkzaamheid minder doceren Samenwerken van leerlingen Combinatie.
Bonhoeffer - Enschede Hogeschool Windesheim - Zwolle.
Hand-out bij de 'Presentatie WinToets 4.0' - lange versie
VERWERKING GESPREKKEN v w e l k o m Advieswerk INFINITE - de mens centraal - - de mens centraal - Johan Royeaerd Johan Royeaerd Koningsbergweg
Beoordelen van docenten loont de moeite!
© Universiteitsbibliotheek Groningen METIS Aanleverloket Metis/Repositories Henk Druiven Henk Ellermann Afdeling Digitale Bibliotheek Vz. Universiteitsbibliotheek/RuG.
Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie Evert van de Vrie Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie.
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
Titelpagina.
Taalbeleid.
Directe Toegang tot Digitale Leermiddelen gebruikersdag 21 juni 2012 Tony Heemskerk.
Al doende leren training docenten
S.G. Sint Ursula – Horn Oktober 2008 J. Stollman – Coördinator ICT De Brugklas en ICT.
Open Standaarden in het onderwijs Holland Open Netwerk Borrel 19 december 2006 Jan Kees Meindersma
Communitybijeenkomst 21 april 2009 Kies Kleur in Groen.
Business Marketing Management
G!DS Basismodule Trainingsdag 2 Naam, functie Datum, plaats.
Veldwerk bovenbouw havo en vwo
26 mei  Wie ben je?  Verwachtingen? Wettelijk Meerwaarde Valkuilen NODEN – VRAGEN?
Welkom Voortgang verbetertraject eindtermgerichte kwalificaties Woerden 22 september 2010.
Workshop ‘visieversneller’
Beoordelen leermiddelen
Programma Voorstellen: Noordhoff Uitgevers
I & I conferentie 21 november 2007 Michel van Ast Hans Reinders.
Babbage DRO Welkom!.
De educatieve uitgever anno 2012 Harold Rimmelzwaan 10 november 2011.
Customize!.
Opdrachten en eindopdracht
Internationalisering 2-talig onderwijs Inleiding 4 e leerjaar tvwo
Digitale Content: ontwikkelen, metadateren en uitwisselen PABO-studenten van CHN-Emmen Alle christelijke basisscholen in Emmen e.o. Educatieve Uitgeverij.
Gegeven door: - Dave Minkema - René Hoep.  Introductiefilm  Wintoets vs Scholen aan Zee  Praktische tips  Wintoets exporteren naar de ELO  Zelf aan.
Expertiseteam Toetsenbank Beleid Toetsing en Examinering Hilda Weges (AOC Raad)
Expertiseteam Toetsenbank Digitaal toetsen Jan Henk Pasman – AOC Oost – MBO Doetinchem Themadag 1 december 2011.
DAIR Conferentie 3-4 November 2004 IR project gezamenlijke instellingen.
Gerard Oud Clusius College (AOC, Noord-Holland) Erik Degen Cito (Toetsinstituut, Arnhem) 7 april 2016 Hoe wilt u het hebben? Voorbereiding op Centrale.
Taal- en rekenbeleid in de regio Mariëlle Verhoef (projectleider taal en rekenen) Herman Krikhaar (coördinator Profijt)
Workshop Quayn
Implementatie ECK Jorrit Janszen
Digi(bord)boek project <titel project>
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Toetsen in de cloud| DRP
Online toetsen en leren met Quayn | 2016
WinToets 5.0 dé offline tools voor digitaal toetsen
Introductie WinToets 5.0 | hoofdstuk 1
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
Nederlands / Vlaams Platform Taalbeleid Hoger Onderwijs Platformbijeenkomst n.a.v. Adviesrapport ‘Vaart met taalvaardigheid. Taalbeleid in het hoger.
EDSO Software Digitale KCEGids EDSO Software.
Transcript van de presentatie:

WinToetstraining opzetten Tips bij het verspreiden van WinToetskennis binnen een onderwijsinstelling Allard Bijlsma, Zuidhorn, 2008 De Rode Planeet BV WinToets verspreiden

1. Basisdoelstellingen instelling

Mindmapping als basis voor planvorming Het Mindmapping -principe van Tony Buzan is prima bruikbaar voor planvorming WinToets verspreiden(c) drp, 2008

Bepalen van doelstelling(en) project Wat is het doel van de instelling met het digitaal gaan toetsen? Bijv: –Voorbereiding op digitale examens –Betere analyses en vergelijking mogelijk –‘Anywhere-anytime’ toetsing via elo –Verminderen nakijkdruk bij docenten WinToets verspreiden(c) drp, 2008

2. Vooraf regelen

Vooraf regelen en op papier zetten Methode van programma verstrekken bepalen Licentiecode regelen en afdrukken Trainingen inplannen in jaarrooster Cursusboeken Do IT WinToets 4.0, deel I t/m III, bestellen Methode van training: face-to-face, alleen programma verstrekken, online begeleiding Ruimte(s) regelen voor training Werking WinToets per locatie op orde brengen en vooraf testen WinToets verspreiden(c) drp, 2008

3. Faciliteren en starten

Collega’s faciliteren: de start WinToets verspreiden(c) drp, Programma: cd-rom geven of zelf laten downloaden vanuit website -Licentiecode (jaarlijks) verstrekken -Cursusmateriaal en/of boeken uitreiken -Netwerk organiseren: methode van uitwisseling, beveiliging en toegang tot toetsenmappen op het netwerk -Wijzen op al bestaande itembanken (zie lijst) -Wijzen op helpdeskmogelijkheden (intern en via website De start is cruciaal voor mogelijk succes

Zorg ook voor | voortgang bewaken 1.Enthousiasmerende aanpak: laat ze vooral vakspecifieke mogelijkheden zien 2.Laat docenten zoveel mogelijk samenwerken met collaga’s met een vergelijkbaar vak 3.Laat ze zoveel mogelijk materiaal aan elkaar laten zien en uitwisselen 4.Elk kwartaal terugkoppelen rond voortgang en knelpunten. Knelpunten direct aanpakken. 5.Zet eens een enthousiaste WinToets-collega in het zonnetje. Laat directie weten hoe het gaat. Zorg voor voldoende PR! WinToets verspreiden(c) drp, 2008 Laat het project niet stilvallen …

Breng samenhang aan | inbedden 1.WinToets kan gebruikt worden in combinatie met de elo: geen dubbel werk 2.WinToets kan gebruikt worden op een digitaal schoolbord en met stemkastjes 3.Bronnen die je verzamelt, zijn ook buiten WinToets bruikbaar 4.Wintoetsen kun je combineren bij vakoverstijgende projecten 5.Vrijwel elke school in Nederland gebruikt WinToets. Zoek ook eens contact met collega’s elders. Laat eens wat zien op een conferentie. WinToets verspreiden(c) drp, 2008 Laat het project niet op zichzelf staan …

4. Andere aandachtspunten

Omgaan met negatieve reacties WinToets verspreiden(c) drp, Elke docent steigert als binnen bestaande takenpakket, er een nieuwe taak erbij komt -Zorg dat er binnen elke sectie minimaal één positieve voortrekker zit en spreek (als directie) blijvend negatieve collega’s aan op doelstellingen van de school -Draai negatieve verhalen om door er positieve tegenover te stellen -Beloon docenten die een positieve bijdrage leveren aan het uitrolproces Stukje psychologie ….

Organiseren van bronnen WinToets verspreiden(c) drp, Regelen en beschrijven copyright -Alle geluidscd’s van de talen rippen (= omzetten naar MP3) -Alle beeldmateriaal voor alle vakken van cd- rom’s ontsluiten in een boomstructuur -Wijzen op online mogelijkheden voor bronnenbeheer en koppeling (voorbeeld: Teleblik, NOT/Teleac) -Misschien is aanvullende scholing op het terrein van de multimedia nodig Taak voor netwerkbeheerder

5. Itembanken opzetten Werken met metadatering is meestal nieuw voor alle docenten

Opzetten van een itembank De trefwoorden vormen de basis waarop later vragen kunnen worden uitgefilterd STAP a: metadata invoeren

Opzetten van een toetsenbank Metadateer eerst één item en kopieer die velden naar een reeks van items Tip: kopieer metadata

Toetsen uitfilteren uit toetsenbank WinToets verspreiden Op basis van trefwoorden bij een vraag kan een deeltoets worden uitgefilterd Deeltoets uitfilteren op basis van trefwoorden STAP b: filteren

Wat wordt het eindproduct? WinToets verspreiden(c) drp, 2008 Stap c: diverse outputmogelijkheden … Keuze 1: afdrukken naar papier Keuze 2: afnemen op computer Keuze 3: exporteren naar een elo of cms 1 3

Hoe gaat er uitgewisseld worden? Online toegang tot netwerkmap? Uitwisseling via de elo Of bijv. via IEEE LOM-repositories (= landelijke en internationale afspraak) ? Niveaus van toegang regelen : passief gebruik, actief wijzigen, actief aanvullen, beveiliging? Copyrights op itemniveau : welke vragen mogen op welke locatie worden toegepast? Wie is eigenaar van het gemaakte: vooraf vastleggen! WinToets verspreiden(c) drp, 2008

6. Verbeteren toetskwaliteit Analyse en terugkoppeling: beoordelen en valideren van toetsvragen

Toetskwaliteit jaarlijks verbeteren Bekijk en vergelijk analyses per klas en per niveau en per vak Zet een systeem op, waarbij het interessant wordt voor docenten om jaarlijks toetsen te verbeteren Leg contact met uitgeverijen en lever hen analysebestanden aan Facultatief: zet een gezamenlijk toetsanalyseproject met collega-scholen WinToets verspreiden(c) drp, 2008

WinAnalyse 4.0: allerlei analyses mogelijk WinToets verspreiden P-en Rit waarden voor bepalen kwaliteit van vragen

Basisvoorwaarde Docenten moeten enthousiast worden en de meerwaarde inzien van de geplande methode van werken en gestelde doelen

Adres- en cursusgegevens Meer informatie via de website van De Rode Planeet | onderdeel WinToets –Zie De Rode Planeet BV –Postbus AB Zuidhorn –Tel – –Contactpersoon: Allard Bijlsma WinToets verspreiden(c) drp, 2008