INFORMATIE-AVOND VERBREDINGSPROJECT KLAS OPENING / VOORSTELLEN 19.40VERBREDING ALGEMEEN 20.20PAUZE 20.30VRAGEN 21.00SLUITING
VERBREDINGSPROJECT VAN HET STEDELIJK GYMNASIUM TE NIJMEGEN
VERBREDINGSPROJECT n Ontstaan van het project n Doel n De klas uit n Organisatie
HET PROJECT IN VOGELVLUCHT n Steun overheid 85/ /91 n Gefaseerde invoering n Identificatie-instrument n 2 Voorlichtingsfilms n Draaiboek n Op eigen kracht verder vanaf 1991 n vanaf 2006 Begaafdheidsprofielschool
OPZET PROJECT Je als verbreder de kans geven: n om de les te verlaten, die in jouw ogen gemist kan worden n om aan je eigen project te werken in de vrijgekomen tijd n om je zo bewust te worden van je talenten n om (leer)vaardigheden aan te leren
PLAATS PROJECT BINNEN DE SCHOOL n Steunles wi en Gr / La n Faalangstreductietraining n Studielessen algemeen n Orthopedagoog n Examenangstreductietraining
n Extra vakken in de vrije ruimte n Olympiades n Spaans n Huiswerkklas n Verbredingsproject
INTELLIGENTE LEERLING n Intellect n Creativiteit n Motivatie n Vaardigheden
SLIM of HOOGBEGAAFD? n kent de antwoorden n gefocust en oplettend n houdt van simpele logica n werkt hard n presteert bovengemiddeld n ‘technicus’ n heeft altijd vragen n diep betrokken, daarom soms afwezig n drijft op complexiteit, ook in woorden n hangt rond en test uit n presteert bovenge- middeld – ondermaats n ‘uitvinder’
PROCEDURE KLAS 1 n sept.brief ouders testen n okt.tests n nov./dec.uitslag tests overleg mentoren lijst projectleerlingen
TESTS n 1.Intelligentie: ISTTotaal 180 punten = IQ = IQ 133 Leerlingen > 110 in project
n 2.Motivatie: Behoefte aan kennis vergaren FEStotaal 41 punten, gemiddeld 25 punten Leerlingen> 30 gemotiveerd < 18 vaak problemen
n 3.Schoolvragenlijst (SVL) 1.Motivatie in de klas 2.Zelfbeeld 3.Plaats in de klas
GANG VAN ZAKEN n Test intelligentie motivatie SVL n Prestaties op school n Mening mentor n Invloed ouders n Overige informatie n Hieruit volgt uitnodiging voor project
AAN HET WERK n dec./jan.leerlingja/nee brief oudersja/nee ouderavond gesprek beslissen onderwerp kiezen de klas uit gesprekjes met begeleider n juni(deels) afronden n ma. 8 juniV-markt
V-markt
ONDERWERPEN WERKVORMEN n Voorbeelden van werkstukken 1. Toneelstuk schrijven en opvoeren 2. Boekbespreking maken 3. Muziekboek samenstellen 4. Interviews buiten school 5. Werkstuk over eigen interesses
ANDERE ONDERWERPEN n Programmeren n Tekenen n Bord- of computerspel n LOI-cursus n Voor-conservatoriumklas
PROCEDURE KLAS n Projectleerlingen gaan door n Begin schooljaar: uitnodiging tot deelname nieuwe leerlingen via de mentoren n Bij rapporten: 1. Controle op voortgang 2. Aanvulling nieuwe deelnemers (die in tweede jaarhelft instappen)
LEERLING (voordelen) n Rapport / certificaat n Leeftijdgroep blijft n Brede oriëntatie n Afwisseling
DOCENTEN (voordelen) n Begeleiding is inspirerend n Bewustwording van HB-leerling n Herkenning van HB-leerling
COÖRDINATOREN n Organisatie testen n Uitnodigen tot deelname n Verzorgen van ‘opstartlessen’ n Contact leerling n Overleg met de ‘Verbredingsouders’ n Voortgangscontrole n Leerlingvolgsysteem
LOGBOEK n Gang van zaken n ‘Principeverklaring’ docenten n Werkrooster n Afspraken begeleider n Agenda n Communicatie
BEGELEIDERS n Team van docenten n Krijgen schriftelijke instructie n Begeleidersbijeenkomsten
TAKEN BEGELEIDERS n Onderwerp helpen bepalen n Planning controleren n Helpen waar nodig n Logboek bij (laten) houden n Afronden op 1 juni n Beoordelen
Gezocht: VERBREDINGSOUDER(S) n meld uw belangstelling of vragen aan ons:
BIJEENKOMST VRIJDAG: n verbreders uit klas 1 n het tweede uur n in de aula TOT DAN!