Onderzoek
Ordenen
Grounded Theory (Strauss & Corbin, 1998) De Grounded theory methode probeert de acties te begrijpen vanuit het gezichtspunt van degene die de handelingen verrichten.
Grounded theory methode in schema Interview (met band opname) ↓ Transcripten (uitschrijven van letterlijke tekst) Coderen (ordenen van inhoudelijke vergelijkbare tekst) Categoriseren (vergelijkbare tekst bundelen en een woord geven) Crossanalyse (verschillende categorieën van elkaar met elkaar vergelijken) Kerncategorieën (categorieën samenvoegen tot kerncategorieën) Literatuur invoegen (kerncategorieën in verband brengen met bestaande literatuur) ↓ (niet van toepassing bij deze oefening) Theorie ontwikkelen (verklaring vinden voor vraagstelling) (Uit de theorie moet blijken wat de toegevoegde waarde is van beeldende therapie en waarom)
Coderen beperking van mogelijkheden,’ HmmHmm ‘en in hun onmogelijkheden gaan zitten. Dat je daar een stukje in’ Ja. ‘beïnvloed?’ Ja dus wel kaders aangeven dat ze niet telkens tegen hun onmogelijkheden aanlopen, ‘precies, en hun repertoire uitbreid’ Ja. ‘of veranderd, beïnvloed.’ Ja. ‘Dus in feite zeg je; mijn, door tastbare materialen, of werkstukken, heb ik, beïnvloed ik hun in hun onmogelijkheden en mogelijkheden. En een repertoire’ Ja ‘verander ik daarin. Of uitbreiden, of he, leren andere keuzes te maken.’ Ja, Ja, door zoveel mogelijk aan te sluiten. Dat ik denk, ik denk daar, daar begint het ergste volgens mij, ‘Ja.’ Met die therapie. ‘Ja.’ En euhm, juist in deze doelgroep omdat ze zo gestoord zijn vaak. En zo beschadigd. Euhm, en zulke kronkels hebben soms, is het heel erg moeilijk om daarop aan te sluiten. ‘Ja.’ Dus daar moet je heel ver in gaan. ‘Ja.’ En dant moet je heel erg open staan voor wat er uit iemand zelf komt. En als je gewoon een lijst krijgt met tien emoties, en je moet er eentje uit kiezen, euhh, das concreter. En daar kunnen ze meer mee. Dus, dus, ja ze hebben dan een succes ervaring, want ze hebben toch een keuze kunnen maken, ze kunnen zich meer uiten, omdat ze ergens uit hebben kunnen kiezen. Ze worden niet voor het blok gezet.
Categorieën Niveau: Licht verstandelijke handicap/ mogelijkheden/onmogelijkheden/ capaciteiten /IQ Problematiek / stoornis / delict / problemen / zeden/ geweld ed Opdrachten / werkvormen / interventies/ werkstuk / werk / werkwijze /materiaal ed Kerngebied cognities/ Kerngebied zelfbeeld Kerngebied interactie Kerngebied emotie Therapeutische houding aansluiten, afstemmen Rationale:gedachtegoed achter de werkwijze Typisch beeldend:onbewust / blijvend/ indirect / bestaan/ervaren/stilstaan, concreet / zichtbaar / tastbaar/ structuur / voorbeelden / kaders Indicatiegebied beeldend Ontwikkeling: groei/vooruitgang /uitbreiding /integreren
Theorie vormt de verklaring als antwoord op de hoofdvraag