Onderzoek.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Basisboek Interviewen 3e druk 2012
Advertisements

Sporten.
‘Van moeten naar willen!’
Lees- en Taalproblemen
“Een reis naar Licht”.
Wat is wijsheid Terugblikje Weten dat je niets weet: en toch een goede keuze maken Pauze Gesprek: Beslissen zonder dé Waarheid Afsluiting We hoeven niet.
Uitleg lijdend voorwerp (lv)
Lectoraat Rehabilitatie Groningen Kracht voor ouderschap van ouders met psychische aandoeningen Subsidie van het Fonds Psychische Gezondheid.
Deze Tantra komt uit het noorden van Indië, of je nu bijgelovig bent of niet. Neem toch een paar minuten de tijd. Ze bevat sommige boodschappen die goed.
SPEL UIT DE TOP 20 VAN GRAND THEFT AUTO V.
Provocatief te werk in een assertiviteitstraining.
TAALPROBLEMEN ODD ONE OUT.
stiI staan bij project en pmw Wat gedaan is en nog wacht...
START DIA.
DE LAURENTIUS PRAKTIJKSCHOOL IN DELFT
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
Zakelijk lezen Nederlands.
Autisme en intelligentie
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
GROEN PROEVEN Workshop 31 maart 2011 Reflectie binnen de PvB
Iedereen coach naar Jef Clement.
Woord van Leven December 2009 “Zo moet jullie licht schijnen voor de mensen, opdat ze jullie goede werken zien en eer bewijzen aan jullie Vader in de.
Klik ergens op het witte deel van deze pagina om verder te gaan
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
Hier zitten we dus. Even wat voer naar binnen werken, voordat de grote rit begint.
Interpreteren van data
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Competentiegericht leren vmbo
N T E R C I E F D E K N A CREATIEF DENKEN.
Levenspad.
Onderzoek doen een methodische aanpak
Groningse voic .
2 Onderzoeksluik 2: Grounded theory study ervaringen van bio-psycho-sociaal redeneren Presentatie: Ank Eijkelkamp.
Wat is het heerlijk om een man te zijn!!
Preek 1 Koningen 17: Louis Hersent
Piratenquiz… Schip ahoy!.
Een prachtige kans voor uw kinderen
17 november 2010 Een complex probleem Passende zorg voor verslaafde justitiabelen met co-morbide psychiatrische problematiek en een lichte verstandelijke.
Wat is geschiedenis en wat heb je eraan?
Windesheim zet kennis in werking Update Beeldcommunicatie in de GGZ Nieuwe verpleegkundige zorg. Opduikende interventies in telezorgpraktijken.
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
Lezen: doe het goed voor
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Reguleren van motivatie: Do It Yourself! 28 oktober Deventer.
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Stromingen in de psychologie Werkcollege 4 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Kijken naar Kinderen Week 5
StofVrijWerken Toolbox Pagina 1
Programma week 3 Terugblik: kennismakingsgesprek Toelichting: basis LSD-techniek Oefening 1: actief luisteren Oefening 2: echt actief luisteren Huiswerk.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Didactiek rondom practicumverslagen: Inhouden, werkvormen en materialen voor de lerarenopleidingen Gerald van Dijk, Hogeschool Utrecht W. Kuiper, H. Eijkelhof,
Heel gewoon maar toch anders.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
De mogelijke standpunten Songs  Willem Vermandere ‘Bange blanke man’ Lied: (toegang )
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
Leesvaardig Examentraining.
Zo ga ik door door Bep Ik ga door het leven zo goed als ik kan al weet ik echt niet overal iets van.
Werkwoordsvormen, voorzetsels en voegwoorden
Leren kiezen, kiezen leren? Frans Meijers Elzendaal College, Boxmeer Sociaal-cultureel centrum Myllesweerd, Mill November 2012.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
PSYCHISCHE PROBLEMATIEK IN HET 3E JAAR Een ‘best practice’ zonder enig resultaat.
Workshop Girls’ Talk+ Annelies Kuyper. Girls’ Talk+: een groepsprogramma voor meiden met een licht verstandelijke beperking (LVB) ter voorkoming van onbedoelde.
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
Woordenschat Letterlijk en figuurlijk taalgebruik.
De juiste route naar het juiste doel
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Financiële zelfredzaamheid
Agressie op de werkvloer
Transcript van de presentatie:

Onderzoek

Ordenen

Grounded Theory (Strauss & Corbin, 1998) De Grounded theory methode probeert de acties te begrijpen vanuit het gezichtspunt van degene die de handelingen verrichten.

Grounded theory methode in schema Interview (met band opname) ↓ Transcripten (uitschrijven van letterlijke tekst) Coderen (ordenen van inhoudelijke vergelijkbare tekst) Categoriseren (vergelijkbare tekst bundelen en een woord geven) Crossanalyse (verschillende categorieën van elkaar met elkaar vergelijken) Kerncategorieën (categorieën samenvoegen tot kerncategorieën) Literatuur invoegen (kerncategorieën in verband brengen met bestaande literatuur) ↓ (niet van toepassing bij deze oefening) Theorie ontwikkelen (verklaring vinden voor vraagstelling) (Uit de theorie moet blijken wat de toegevoegde waarde is van beeldende therapie en waarom)

Coderen beperking van mogelijkheden,’ HmmHmm ‘en in hun onmogelijkheden gaan zitten. Dat je daar een stukje in’ Ja. ‘beïnvloed?’ Ja dus wel kaders aangeven dat ze niet telkens tegen hun onmogelijkheden aanlopen, ‘precies, en hun repertoire uitbreid’ Ja. ‘of veranderd, beïnvloed.’ Ja. ‘Dus in feite zeg je; mijn, door tastbare materialen, of werkstukken, heb ik, beïnvloed ik hun in hun onmogelijkheden en mogelijkheden. En een repertoire’ Ja ‘verander ik daarin. Of uitbreiden, of he, leren andere keuzes te maken.’ Ja, Ja, door zoveel mogelijk aan te sluiten. Dat ik denk, ik denk daar, daar begint het ergste volgens mij, ‘Ja.’ Met die therapie. ‘Ja.’ En euhm, juist in deze doelgroep omdat ze zo gestoord zijn vaak. En zo beschadigd. Euhm, en zulke kronkels hebben soms, is het heel erg moeilijk om daarop aan te sluiten. ‘Ja.’ Dus daar moet je heel ver in gaan. ‘Ja.’ En dant moet je heel erg open staan voor wat er uit iemand zelf komt. En als je gewoon een lijst krijgt met tien emoties, en je moet er eentje uit kiezen, euhh, das concreter. En daar kunnen ze meer mee. Dus, dus, ja ze hebben dan een succes ervaring, want ze hebben toch een keuze kunnen maken, ze kunnen zich meer uiten, omdat ze ergens uit hebben kunnen kiezen. Ze worden niet voor het blok gezet.

Categorieën Niveau: Licht verstandelijke handicap/ mogelijkheden/onmogelijkheden/ capaciteiten /IQ Problematiek / stoornis / delict / problemen / zeden/ geweld ed Opdrachten / werkvormen / interventies/ werkstuk / werk / werkwijze /materiaal ed Kerngebied cognities/ Kerngebied zelfbeeld Kerngebied interactie Kerngebied emotie Therapeutische houding aansluiten, afstemmen Rationale:gedachtegoed achter de werkwijze Typisch beeldend:onbewust / blijvend/ indirect / bestaan/ervaren/stilstaan, concreet / zichtbaar / tastbaar/ structuur / voorbeelden / kaders Indicatiegebied beeldend Ontwikkeling: groei/vooruitgang /uitbreiding /integreren

Theorie vormt de verklaring als antwoord op de hoofdvraag