H13 Productbeleid Kwaliteit in ogen afnemers:

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De ideeën van Kaplan & Norton over de Balanced Scorecard
Advertisements

Primary art market - Signals Waarde creëren & waarde vasthouden Value Creation & Value Capture Monika Kackovic.
Over consumenten, gedrag en marketing
STRATEGISCHE PLANNING
Aanzet tot strategisch denken
Marketing Opportunities. Nieuwe Positionering/Merkmissie Living Technology.
VANDAAG Wat ik wil bespreken: BRIEFING – de punten Budgettering.
Het maken van een PR/Marketingplan
Hoofdstuk 10 Concurrentievoordeel creëren
4 P´s en 3 R-en MK01.
Stap 1. Waarom een marketingplan?
Brrrrrrr, een klant CEO bezoekt weinig klanten Wel praten over….., niet praten met….. Klant is van vlees en bloed, geen getal Klant is eng….. Klanten gaan.
Distributiefuncties Producent (goederen) Eindgebruiker
Het creëren van een succesvolle praktijk in relatie tot je boodschap
H7: Productmanagement.
Werkkader Marketing Management Hoofdstuk 2. Leervragen Hoe kan marketing klantenwaarde beïnvloeden? Hoe wordt strategische planning op de diverse organisatieniveaus.
Paragraaf 3+4. Hoe kan het dat je besluit een nieuwe telefoon te kopen?  De mening van vrienden en familie  De eigen smaak en leeftijd  De financiële.
Welkom bij de presentatie van het
strategie als een proces
Methoden voor het meten van klantentevredenheid
H16 Promotiebeleid Communicatie-instrumenten Persoonlijke verkoop
Verandermanagement Hoofdstuk 9 Evaluatie
"Hoe klantenbinding de waarde van uw onderneming kan maximaliseren”
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Beleidsvoering naar groei
Hoofdstuk 12 Productontwikkeling en levenscyclusstrategieën
Hoofdstuk 10 Concurrentievoordeel creëren
Marketing vandaag en morgen
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Definitie van marketing
CREATIVE MARKETING WC 3, jaar 1, Winter 2009 Best practices Me, You and Me Hoe maak ik van mezelf een brand? Toine Nagel.
Marketing voor verkeerskunde Ir Adriaan Walraad MBA.
Quality Function Deployment
Erbeterdezaak.nl Inleiding duurzaamheid Duurzaamheid = Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen = Sustainability © de vries business consultancy, 2008.
Breechpocket- productdossier Laura Danneels. Inhoudstafel  Voorstelling product  Segmentatie  Positionering  POD-POP  4 P’s  Conclusie.
Onthaal en service.
KWALITEIT SCOORT Kwaliteit en ‘Lean’ bij Sociale Diensten
College 5 Video Kotler (10 min) Bespreken video (10 min)
Dag Van Het Afstudeeronderzoek Presentatie Elaine van der Poorten.
Het nut van Business Planning
Nike Supply Chain Management
§ 1.1 Waar kies je voor? De keuzes die je maakt als consument worden beïnvloed door de marketing van bedrijven die producten en diensten aanbieden. © Noordhoff.
Hoofdstuk 1 Lisa & Janne.  Draait om klanten  Opbouwen van klantenrelaties op basis van klantwaarde en klanttevredenheid.  Klanten behoeften bevredigen.
Oktober 2004 Core Course Information Management dag 2 Agenda.
5 e jaar 1. 1) Marketing & sales management 2) Financiering & financieel management 3) Logistiek & Supply Chain Management 4) Rechten 5) Wiskunde met.
6 stappen in Risico management
Steven van Belleghem. - Inspirator bij B-Conversational - Frequente spreker op congressen en binnen bedrijven. - Business coach en geeft advies omtrent.
Marketing Hoofdstuk 5 Communicatiemix.
Werken met logistiek Presentatie titel College 2
Arbeidsomstandigheden van gedetacheerde medewerkers vanuit de Sociale Werkvoorziening (door Inspectie SZW) Ledendag DetaNet 19 november 2015.
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
Een start van jouw groene idee In de duurzaamheidsweek klas 11 Een start van jouw groene idee In de duurzaamheidsweek klas 11 Februari 2016Jan Paul ter.
Welkom. Inspirerende omgeving Ruim 30 vooraanstaande bedrijven op het gebied van duurzame energie presenteren zich aan u in het Dubo Trade Centre. Uiteenlopende,
Green Banana Ondernemers traject Bijeenkomst 7. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst gedaan?  Huiswerk…  Hoe ging het marktonderzoek?  Liepen.
Great Place To Work ® © Great Place To Work ® Institute Nederland, 2009 VGN voorlichtingsbijeenkomsten 11 november november november 2009.
Masterclass Marketing voor kleinere zorgorganisaties 2013 Jan Verschuren BTN Saskia ter Kuile In voor zorg!
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
I TRUST U, WERKEN VANUIT VERTROUWEN Lezing 19 april 2010 SMT, Tica Peeman.
Marketingplan [Productnaam]
De marketing van kennis
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
Kwaliteitsgroep Informatiemanagement
SHEQ SHQ.
Marketing as a service ‘Hoe ziet de klantreis voor onze verschillende klanten eruit?’ Hoe wordt touchpoint ‘formulieren’ ervaren? ‘Zijn de formulieren.
Wij zijn ‘One PPG’ Ons doel We protect and beautify the world
Programma Werksessie wachtlijsten in de contractering Introductie
Voorbeeld presentatie
Customer service & Relatiemanagement
Transcript van de presentatie:

H13 Productbeleid Kwaliteit in ogen afnemers: Prestaties, features, betrouwbaarheid, conformiteit, duurzaamheid, dienstverlening, design/kleur, kwaliteitservaring. Above Customer Expectation en Tevredenheid = Kwaliteit - Verwachting ISO Normering: zegt meer over proces dan over absolute kwaliteit product.

ServQual ServQual: problemen met ACE worden veroorzaakt door verschillende stappen: Gap 1: verschil verwachting klant en wat management organisatie denkt te moeten leveren Gap 2: verschil in wat management denkt te moeten leveren en wat het communiceert aan de medewerkers. Gap 3: Verschil in verkregen product en waartoe opdracht was gegeven. Gap 4: Verschil tussen product en datgene wat de klant is beloofd Gap 5: Verschil tussen wat de klant verwacht en wat hij ervaart te krijgen, gevolg van som van Gap 1 t/m 4.

Brand Equity Merkwaarde bestaat uit: positionering t.o.v. concurrerende merken vraag hoe de waarde gemeten kan worden vraag of dit financiële waarde vertegenwoordigt

Brand Equity Tijdschrift voor Marketing > Nieuws > week 24, maandag 11 juni 2007 Franzen over brand equity: ‘We zijn er nog lang niet’ ‘We weten een stuk meer dan tien jaar geleden, maar we zijn er nog lang niet’. Aldus Giep Franzen vorige week donderdag, in zijn presentatie naar aanleiding van de uitgave van zijn nieuwste boek ‘Brand Equity and Brand Value: Principles, measurement en management’. Het boek wordt uitgegeven door SWOCC en is een opvolger van de publicatie ‘Brand Equity’ uit 1998, ook van de hand van Giep Franzen. Franzen besprak ‘the state of the art’ van brand equity. Met het boek als lei-draad maakte hij duidelijk dat de kennis over brand equity nog lang niet eenduidig is. Zo zijn er veel verschillende definities van het begrip in omloop en worden er diverse meetinstrumenten gebruikt om merken te waarderen, die vaak verschillende uitkomsten opleveren. Bekend is de top 100 Global Brands van Interbrand, maar ook Millward Brown geeft een lijst beste merken. Giep Franzen zette de twee lijsten naast elkaar en kwam tot de conclusie dat de uitkomsten significant verschillen. Zo heeft Coca-Cola bij Interbrand een waarde van 67 miljard dollar, en bij Millward Brown 41 miljard. En Google’s merkwaarde ligt bij Interbrand op 12 miljard, en bij Millward Brown maar liefst op 37 miljard. Franzen heeft in het boek brand equity omschreven aan de hand van een vijftal elementen (mental, relational, behavioral, market dynamics en distribution position) en de diverse meetmethodes en uitkomsten naast elkaar gezet. Volgens Franzen is brand equity een concept dat inzicht geeft in de mate waarin een merk, in vergelijking met de concurrentie, succesvol is op elk van deze 5 componenten. Bureaus meten vooral de sterkte van de mentale en relationele brand equity. Veel ondernemingen zijn echter meer geïnteresseerd in de financiële kant van brand equity; of het merk in staat is voldoende cash flow te genereren, de afname van cahs flow te beperken en de groei ervan te promoten. Meten van mentale brand equity kan wel inzicht geven in de mate van aanwezigheid van het merk op de markt, maar is meestal geen goede voorspeller van de uiteindelijke aankoopbeslissing en daarom geen betrouwbare meetmethode in hoeverre het merk cash flow kan genereren. Een complete brand equity zou volgens Franzen dan ook alle componten moeten bevatten. Giep Franzen deed aan de aanwezigen dan ook de oproep kennis over brand equity te blijven ontwikkelen. De presentatie is te downloaden vanaf de website van SWOCC.  

Productintroductieplan Cfm. standaards van NIMA Doelstellingen Doelgroepen en positionering Distributiebeleid (kanaalkeuze en intensiteit) Communicatiebeleid en promotiebeleid Prijsbeleid (marges, kortingen) Timing van activiteiten Budget Optioneel: Onderzoeken en planning Terugkoppeling en bijsturing

Producteliminatie Vier fasen (Avlonitis): identificatie zwakke producten analyse zwakke producten, oorzaken opsporen en potentie vernieuwen beslissing uitvoering eliminatie Product rollover (vervangen door nieuw product): eerst oude product wegnemen en dan pas nieuwe introduceren tijdelijk beide producten verkopen gelijktijdig verkopen in zelfde regio's en zelfde prijs Eliminatiestrategien: onmiddellijk afbouwen of verwijderen langzaam afbouwen en uitmelken/oogsten verkopen (all in) alleen nog op verzoek (tegen hoge prijs) verkopen

NSS Prijsgevoeligheidsmeter (zie ook H12 NIMA A sheets)