1ste collegagroep zorgcoördinatoren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samen over de drempel van 3de kleuterklas naar 1ste leerjaar
Advertisements

Kleuterparticipatie: netoverstijgende CLB-ervaringen • Kleuters als prioritaire doelgroep • CLB-begeleiding: drie invalshoeken: • Schoolondersteuning •
Tijdelijk onderwijs aan huis voor kinderen met een chronische ziekte Els Meerbergen Studiedag 18 maart 2013 Platform van Onderwijs aan Zieke Leerlingen.
Collegagroep : Roze korrels voor zorg! Beatrijs Van De Casteele en Luc Lemarcq.
Werken met de BaSO-fiche
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
Realisatie kindcentrum
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen Het ganse schoolteam werkt aan een zorgbeleid binnen een schooleigen context Gilbert Van Den Abbeele.
Concept Opdrachtgever: Agentschap Ondernemen (AO). In het kader van ondernemingsplanwedstrijd (OPW) Vlaanderen, dé officiële ondernemingsplanwedstrijd.
4de collegagroep voor zorgcoordinatoren 13 maart 2013
Naar een taalbeleid in het OCMW?
Bilan Belgische voorzitterschap armoedebestrijding Werkgroep activering 8 febr
BROM Brede School Molenbeek Infodag Brede School 16 mei 2008.
NATUUROUDERS Provincie West-Vlaanderen Dienst NME
Digitaal Sociaal Huis Samenwerkingsproject Vlaams-Brabantse sociale huizen 2 februari 2009.
Ondersteuning van mantelzorgers Vlaams Patiëntenplatform vzw 27 april 2009 Gent.
GOK in de bijzondere bepalingen Inspiratie- en begeleidingsdocument VCLB- project kansenbevordering.
2de collegagroep Roze korrels voor zorg!
Inspirerend Coachen - praktijkervaring - het G®ROW kader
4de collegagroep voor zorgcoördinatoren
you want to see in the world!
5de collegagroep voor zorgcoördinatoren 26 maart 2014
4 ste collegagroep voor zorgcoördinatoren 18 februari2014 Beatrijs Van de Casteele & Luc lemarcq PBD Gent.
1 ste collegagroep voor zorgcoördinatoren 17 oktober 2013 Beatrijs Van de Casteele & Luc lemarcq PBD Gent.
Terugkoppeling OLB Collegagroep zorg Valérie De Smet 16/1/2014.
3 de Collegagroep voor zorgcoördinatoren. 24/01/2012.
Rookstopcursus voor jongeren
Sociale vaardigheden in het basisonderwijs Werkgroep onderwijs.
Optimale Parkinsonzorg
Congres Appreciative Inquiry
Handelingsgericht samenwerken
De zin van een SOP 14 oktober 2014 Dick Rasenberg.
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
In het kader van Diversiteit, gelijke kansen en taalbeleid in het Secundair Onderwijs 31/05/2011expertisedag CVOLimlo.
AV LOP SO/ Gent 3 juni 081 Zorgen en vragen van ouders LOP- focusgroep Ouderbetrokkenheid Marie-Paule Gavel Ali Capa.
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Wisselstroom 24/02.
BEZORGD OM ZORG?! Zorgdagen Basisonderwijs -- voorbeelden van goede praktijk -- Dirk Gombeir & Ruben Vanderlinde Gent, 10 maart 2004 netwerk Nascholing.
Paleizenstraat 90 > 1030 Brussel T > F > Leerlingenparticipatie in het LOP/SO Gent Trajectbegeleiding door de Vlaamse.
LOP SECUNDAIR 7/6/ Betrokken ouder, tevreden ouder.
Integratiedienst Gent – Kaprijkestraat 12, Gent – Tel – Voorstelling INTEGRATIEDIENST LOP Intermediairen maandag.
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
(W)onderzoekers Op Het TalenT. Vragen Kaarten.
ZIN!JA ANTWERPEN 29 OKTOBER 2015 Coaching in de Vlaamse Overheid.
Wij ondersteunen, stimuleren en begeleiden het Vlaamse integratie- en inburgeringsbeleid Ook ikv verhoogde asielinstroom VVOS Vlaams-Brabant 2 februari.
Learn & Share bijeenkomst School en wijk verbonden Beatrixtheater, Utrecht 17 september 2015.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Introductie: Wat is HBO5?. Inhoud Wat is HBO5? Waarom HBO5? Welke opleidingen HBO5 in CVO Crescendo? Waar kan ik terecht voor meer informatie?
Meerwaarde van samenwerking LOP Diest Oa in detecteren en oplossen van gekende en onverwachte problemen van anderstalige nieuwkomers.
Ouderinformatieavond Andere schooltijden Het belang van alle kinderen staat voorop!
Mediawijsheid competentie:
School in zicht lessen uit vijf jaar werken aan
Gelijke Onderwijskansen LOP/SO Gent
Mediawijsheid competentie:
Gesprekkencyclus en overlegstructuur leerlingzorg
Naar een nieuw decreet lokaal sociaal beleid
LOP DIEST Diest in Antwerpen LOP Diest in LOP Antwerpen 23/09/2018.
Tussenkomst in de tolkkosten bovenop gesubsidieerd contingent
het katholiek basisonderwijs
Geïntegreerd breed onthaal
het katholiek basisonderwijs
Betrokken ouder, tevreden ouder
ONDER WIJS CENTRUM GENT
GOK in BuO Korte geschiedenis
UNICEF België en HIVA / KULeuven
Hoe zit het werkveld praktisch in elkaar?
Flankerend onderwijsbeleid Stad Lokeren
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen
Transcript van de presentatie:

1ste collegagroep zorgcoördinatoren 2012 - 2013

Even kennismaken: Kennis zoals een Japanner – Brit – Fransman - Blinde - Doofstomme Wat is jou slechtste eigenschap? En wat levert jou dit op? Wat is jouw slechtste eigenschap

Doel van deze collegagroep:

Agenda: een voorstel 1) “Biezebijze”, het time-outproject van de Sassepoort Johan Van Severen   Hoe tikt het brein? Veerle Kersch 3) Werken met sociale tolken. 4) Oude of nieuwe Avi niveaus in Telraam? Pro’s en contra’s. Kina Steenhoudt 5) Zittenblijven: Wat is het effect van de insteek rond dit thema? Reflecteren op de recente cijfers . 6) SamenlerendGent , de virtuele zorgklas en de Vlaamse HGW site, verkennen van de site. 7) Een casus met coaching via het GR®OW kader. We hebben hier op school vaak kinderen die gebaat zouden zijn met ondersteuning door externen (logo, reva,...). We stellen zorgtrajecten op maar lopen héél vaak  vast op het financiële. We bekomen verminderde tarieven maar dan nog blijkt dat dit voor onze ouders geen haalbare kaart is. De pistes van vrijwilligers en studenten hogescholen hebben we al gehad. Zijn er collega's die ook deze ervaringen hebben? Wat doen zij er mee? Zijn er nog andere opties? 8) GOK = SES. In de circulaire van VLOR lees ik : “ De  aandacht voor gelijke kansen moet herkenbaar zijn in de werking van de school en duidelijk uitgeschreven staan in het schoolwerkplan.” Els Dossche 9) Registratie van Gon-leerlingen in Wisa Friedl Tuyttens 10) Onderzoek rond het zorgbeleid in Vlaanderen: reflecteren op de beleidssamenvattingen.

Johan Van Severen

Hoe tikt het brein?

Werken met sociale tolken! Tolk- en Vertaalservice Gent Sociaal Tolken & Sociaal Vertalen Tolk- en Vertaalservice Gent vzw ondersteunt Gentse voorzieningen uit de social profit via een aanbod van sociaal tolken en sociaal vertalers om een kwaliteitsvolle dienstverlening van anderstaligen te garanderen. Sociaal tolken/vertalen is het getrouw en volledig omzetten van een mondelinge/schriftelijke boodschap in een sociale context en is er in de eerste plaats om ondersteuning te bieden aan hulp- of dienstverleners. Dankzij de kwaliteitsvolle communicatie ervaart de anderstalige burger wat volwaardig participeren inhoudt. Net die interactie is een ideale brug om de interculturele dialoog op gang te brengen en iedereen te laten deelnemen aan de maatschappij. In de welzijnssector, geestelijke gezondheidszorg, openbare diensten, het onderwijs enzomeer, is het werken met sociaal tolken en vertalers niet meer weg te denken.

Kina Steenhoudt Oude of nieuwe Avi leesniveaus in LVS Telraam

Zittenblijven! Polsen naar effecten. Eerste insteek anderhalf jaar terug op onze collegagroep. Twee scholen liepen een traject rond dit item. Vanuit Gent zijn zestal scholen betrokken bij het Samen tot aan de meet-project in Antwerpen. ( 20% !) Kleurdoos – Piramide - Harp – Boomgaard – Mandala – Loods Inleidingsessie wordt in Gent aangeboden op platform innovatief onderwijs. - Onderwijscafé in de loop van dit schooljaar. - Eerste tendensen bij onze voortrekkers. Percentage zittenblijver in stedelijke scholen Gent: 1ste leerjaar 205/967 : 21,19 % 2de leerjaar 279/831 : 33,57 % 3de leerjaar 259/715 : 36,22 % 4 de leerjaar 265/703 : 37,69 % 5 de leerjaar 219/651 : 33,64 % 6 de leerjaar 165/554 : 29,78 %

SamenlerendGent en de virtuele zorgklas.

Een casus:

Coaching met het GR®OW-kader => “verkennen” “bekrachtigen en waarderen” “tegengas geven” “humor en ontspanning” “Toelaten en ruimte geven” “uitdagen”   G => goal doel R => reality context R => resources bronnen O => options opties W => will motivatie

Friedl Tuyttens

Eindrapport ODPWO09,05 (maart 2012) Zorgbeleid in het gewoon basis- en secundair onderwijs in Vlaanderen: kenmerken, predictoren en samenhang met taakopvatting en handelingsbekwaamheid van leerkrachten

Beleidsaanbevelingen => 3 thema’s Stimuleren van een geïntegreerd zorgbeleid in scholen en versterken van de rol van de leraar. Aanbevelingen met betrekking tot de zorgverantwoordelijken. Stimuleren van regionaal overleg.

Doel van de opdracht.

Individuele opdracht: Scan de drie thema’s. Bepaal het thema waarmee je de grootste aansluiting hebt. Neem de aanbevelingen door. Prioretiseer. Sluit aan bij de deelnemers met hetzelfde thema.

Opdracht in in coöperatieve werkgroep: 1)Welke zijn de acties die onze eigen diensten in dit kader nemen en dus ondersteunend werken? Zijn er mogelijke procedures die dit kunnen versterken? 2) Welke zijn mogelijke extra beleidsaanbevelingen en hoe die concreet realiseren?

Hersenbreker! Waarderen we wat we weten of … weten we wat we waarderen. naar N. P.