Van Egdom Consultancy 1 Workshop interne organisatie Groningen, 7 april 2010.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De ideeën van Kaplan & Norton over de Balanced Scorecard
Advertisements

Menno Karres Lead Auditor
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Ondernemen in de praktijk
Heterogene productie Stukproductie Bouw/diensten/maatwerk
Projectmanagement Hoofdstuk 5 Maken van een Plan van aanpak Roel Grit.
Mariska Warnars Coördinator SBIR cyber security Agentschap NL
Nieuwe reglementering 2009
BUREAU VOOR i-COMMERCE Internet (websites, webshops) Intranet (interne website, CRM, databases, digitaalarchief) Mobiele Marketing (sms, mobiel internet,
`Onderwijsinnovatie die werkt …`
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
Strategisch Personeelsbeleid bij Brabant Water N.V.
Leren ondernemen verankeren in het onderwijs 23 mei 2012.
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
“De ontwikkeling van een kwaliteitsmanagementsysteem ten behoeve van de plan- en projectontwikkeling” Bart Snijders
BLUE GREEN Peter Reyneveld
Activity based costing
Bestuurlijke ambities ‘het nieuwe werken’ in bezuinigingstijd.
Meerjarenbegroting Context  Onzekere economische tijden  Afnemende financiële mogelijkheden  Bezuinigingspakket voortgangsrapportage CWP:
Vereniging van de Toekomst America 24 september 2007.
Communicatie in de Aanval op Schooluitval
Samenwerken aan veranderend passend onderwijs
De Onderwijscalculator 29 november 2009 Hergen Datema Artefaction.
Kabels en leidingen nabij watergangen
MONITORING PILOT MDO BEDRIJFSECONOMISCH (BUREAU INFINITE)
Focus op 2005 Markt- en opleidingsontwikkelingen FiDi/Pé vandaag! FiDi/Pé morgen! Operationele uitvoering Actiepunten voor 2005 Opleidingskalender 2005.
Mirjam Velting coördinator ledencontact (projectleider B-actief)
Activity-based job costing
Medmec04 les 5 Engagement.
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Publiek – privaat: overeenkomsten en verschillen MW lustrumdag 10 oktober 2010 Workshop onder leiding van Ger Arendsen.
Titel auteur oktober /10 Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Ontwerpgerichte kennisontwikkeling, praktijkgericht onderzoek door studenten en docenten.
Marketing 1 Marketing is te belangrijk om aan een Marketing afdeling te geven!
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Product/marktmatrix Producten en markten waarop we actief zijn
Marketing vandaag en morgen
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
LOMOZ Versterking van de positionering 1. 2 Agenda 1.Drijfveren: idealisme 2.Marketingbeleid 3.De vertaalslag naar de LOMOZ situatie 4.Plan van aanpak.
Digitale Didactiek Onderwijs anders organiseren, anders onderwijzen: andere kwaliteiten voor medewerkers 1digitale didactiek.
Netherlands Water Partnership Sectorbijeenkomst Indonesië platform 30 januari 2013 Agenda en doelstellingen door Ivo van der Linden Coördinator landenplatform.
Welkom Workshop: Vereniging van de Toekomst Programma: -Voorstellen -Introductie Huis voor de Sport Limburg -Vereniging van de Toekomst.
De inkoopfunctie van de Sint Maartenskliniek
Jan De Moor, voorzitter De toekomst van de openbare woonzorgcentra. 1 11/10/2012 Healthcare: De toekomst van de openbare woonzorgcentra.
Kostprijs berekening bij meerdere soorten producten:
Sportdorp Maasbree 30 oktober 2014
Marketing H1 Marketing Junior Accountmanager.
Dag voor de zorg Zaterdag 14 september 2013 ‘Aanbesteden in de thuiszorg’
Plan van Aanpak (PvA) = Projectplan
MARKETINGMIX.
Welkom op het Virtualisatie Seminar Hotel Mitland, 8 Oktober 2009.
6 e jaar 1. 1) Accountancy 2) Fiscaliteit 3) Strategie, management en organisatie 4) Varia: HRM, zakelijke communicatie, … 5) Europese en internationale.
Accountmanagement H4 Kengetallen Junior accountmanager.
Naar een optimaal HR - beleid
Interactieve Marketing Bob van de Geer & Chrisitian Best.
Preventief Organisatie Advies 2014 Daan Ros Frank van Deventer.
Kostprijs & verkoopprijs
Ontwikkeling en uitvoer MOOC bij de Hanzehogeschool Groningen Workshop - Open en online onderwijs is meer dan MOOC's.
Hoofdstuk 6 Prijs- en inkomsten- management. 1Wat zijn de belangrijkste methoden voor prijszetting? 2Waarom is het vaststellen van de kostprijs zo moeilijk.
Sportieve omgeving / onderneming Hulsberg Jack Opgenoord Huis voor de Sport.
FOCUS IN ACQUISITIE Welkom bij de workshop Presentatie: Herma Wichman specialist in een heldere focus en strategie.
Sportvereniging en School een winnende combinatie Sport in Delft.
Kostprijs berekening bij meerdere soorten producten: Heezen Pf 5.4
Corporate Real Estate Management en portefeuille sturing
Onderzoek Vitaliteit sportverenigingen in Noord-nederland
Kostprijsberekening bij stukproductie
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Voorlichting: Management & Organisatie
Projectplan schrijven & Financiën zoeken
De Kostprijs Why Bother?.
Transcript van de presentatie:

Van Egdom Consultancy 1 Workshop interne organisatie Groningen, 7 april 2010

Van Egdom Consultancy 2 Vandaag Missie

Van Egdom Consultancy 3 Bestaansrecht 2012

Van Egdom Consultancy 4 Bestaansrecht 2012

Van Egdom Consultancy 5 Bestaansrecht 2012

Van Egdom Consultancy 6 Bestaansrecht 2012

Van Egdom Consultancy 7 Bestaansrecht 2012

Van Egdom Consultancy 8 Bestaansrecht 2012

Van Egdom Consultancy 9 Bestaansrecht 2012

Van Egdom Consultancy 10 Product/Markt en Geld 2012

Van Egdom Consultancy 11 Opdracht 1. Noem het beeld van de toekomst /missie wat je het meest reëel acht in Beschrijf nieuwe activiteiten (PM combinaties) die hierbij passen (en geld kunnen opleveren). Speed daten (10’ dialoog)

Van Egdom Consultancy 12 Financien als instrument Zicht op (on) be ï nvloedbare kosten en inkomsten Gevoel krijgen voor prijselasticiteit (in de sport nauwelijks ervaring mee!) Zicht op efficiency (input/output, winstgevendheid) Zicht op prijs/kwaliteit verhouding Mogelijkheid om actief interventies te plegen (kosten verlagen en/of inkomsten verhogen) Sturen in plaats van “ overkomen ” Basis voor meer gedifferentieerde tarieven (b.v. verschillende interne doelgroepen) Basis voor een meer commerci ë le tarieven (b.v. bij externe klanten) Zicht op (on) be ï nvloedbare kosten en inkomsten Gevoel krijgen voor prijselasticiteit (in de sport nauwelijks ervaring mee!) Zicht op efficiency (input/output, winstgevendheid) Zicht op prijs/kwaliteit verhouding Mogelijkheid om actief interventies te plegen (kosten verlagen en/of inkomsten verhogen) Sturen in plaats van “ overkomen ” Basis voor meer gedifferentieerde tarieven (b.v. verschillende interne doelgroepen) Basis voor een meer commerci ë le tarieven (b.v. bij externe klanten)

Van Egdom Consultancy 13 Kostprijs..... de totale kosten voor het aanbieden van een activiteit!

Van Egdom Consultancy 14 Activity Based Costing WorkshopClinic x PersoneelDirecteur€ 5.000€ 500 Projectleider€ 3.000€ Coördinator€ 1.000€ 500 Docenten€ 1.000€ 500 Materialen€ 500 Communicatie€ 1.000€ 200 Accommodatie€ Totaal€ € 5.200

Van Egdom Consultancy 15 Financieel management Inkomsten verhogen Instellingsbijdrage verhogen (bijdrage CvB/dir.) Deelnemersbijdrage invoeren / verhogen Specifiek aanbod per opleiding aanbieden (interne markt) Commerci ë le activiteiten aanbieden (externe markt) Sterke ingredi ë nten vermarkten (accommodatie, docenten, studenten, materialen, ook “ test je leefstijl ” !) Inkomsten verhogen Instellingsbijdrage verhogen (bijdrage CvB/dir.) Deelnemersbijdrage invoeren / verhogen Specifiek aanbod per opleiding aanbieden (interne markt) Commerci ë le activiteiten aanbieden (externe markt) Sterke ingredi ë nten vermarkten (accommodatie, docenten, studenten, materialen, ook “ test je leefstijl ” !) Kosten verlagen Scherpere prijsafspraken accommodaties en/of externe docenten Vakleerkrachten uitfaseren, meer instructeurs actief “Onrendabele” activiteiten schrappen Meer samenwerking sportverenigingen (ook loon in natura!) Meer gebruik van stagiaires, ook in organisatie/ management Scherpere taakspecialisatie

Van Egdom Consultancy 16 In samenhang VastVariabel Direct Direct aan activiteiten toe te schrijven maar niet afhankelijk van bedrijfsdrukte/output Direct aan activiteiten toe te schrijven en afhankelijk van bedrijfsdrukte/output Indirect Niet direct aan activiteiten toe te schrijven en niet afhankelijk van bedrijfsdrukte Niet direct aan activiteiten toe te schrijven en afhankelijk van bedrijfsdrukte