Strategie Arie Meulepas 9 & 10 nov. 2011.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lessen uit het Noorden 2 februari 2011 “Op weg naar huis bijeenkomst”
Advertisements

Presentatie ontwikkelingen Structuurvisie en Centrumvisie Ermelo
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
Beleids- en Beheerscyclus
STRATEGISCHE PLANNING
Samen groeien… naar een leefbare gemeente Zundert Zeker nu ! Verder werken aan ambities met realiteit.
Dynamisch samenwerken op een stabiele bodem Bijeenkomst - West Brabant- Cees Hamers.
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Waarde creatie Van droom naar succesvolle onderneming Bedrijfsfilosofie Overview BV John Baken April 2008 To enrich the world …
Bestuurlijke ambities ‘het nieuwe werken’ in bezuinigingstijd.
het succes van een organisatie het welbevinden en succes
In het bestuursakkoord
Workshop Plattelandsontwikkeling Amersfoort, 17 maart 2011 Wat kan de provincie doen? Ir. Nettie Aarnink Provincie Overijssel.
Maatschappelijk Aanbesteden
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
Workshop intrapreneurschap Ondernemerschap binnen de bedrijfsmuren.
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
22 maart 2012 Meerjarenbeleid AV De Spartaan Evaluatie beleid Bepaling doelstellingen (wenselijke situatie) Alternatieven en haalbaarheid.
Thematisch overleg en regie Stad Gent OCMW Gent Derden Rol van de regisseur : Overzicht Verantwoording Visie en beleid Samenwerking Thematisch overleg.
concern 1 naam mei Vanaf 1 juni 1 logo.
Regionale samenwerking rondom jongeren Ton EimersMichiel van der Grinten.
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
De financiële cyclus TURBO opleiding.
Jongeren Preventie Team
Workshop Plattelandsontwikkeling Amersfoort, 17 maart 2011 Wat kan de provincie doen? Ir. Nettie Aarnink Provincie Overijssel.
Plattelandsontwikkeling door gemeenten, succesfactoren en verbeterstrategieën Pierre van Amelsvoort Arie Meulepas zomer 2011.
PROGRAMMA VERNIEUWING P&C CYCLUS 8 FEBRUARI 2012 Korte intro (wethouder Kolff) Wat is de huidige situatie en wat is wettelijk verplicht (hoofd financiën)
Kaderstelling 2014: stap 3 Commissie ABZ 17 april 2013.
Puzzelen met de provincie Provinciale Ruimtelijke Structuurvisie mei 2011.
Strategisch Overleg Stand van zaken decentralisatie AWBZ Woensdag 4 juli 2012.
Welkom Workshop: Vereniging van de Toekomst Programma: -Voorstellen -Introductie Huis voor de Sport Limburg -Vereniging van de Toekomst.
Community of Practice Leefbaarheid & Mobiliteit Strategie 12 oktober2010.
Community of Practice Leefbaarheid & Mobiliteit Tactics 16 november2010.
BLIK OP DE SAMENLEVING.
Vitale opgaven voor de Stad bestuursvergadering ZON, 4 febr. 2014
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Strategische Buurt Ontwikkeling
In 7 stappen naar een gezond bedrijf
Relatie tussen Architectuur en Beheer. Inleiding  Architectuur:  Inzicht in samenhang en beheersing van verandering;  Actuele problematiek  Architectuur.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
Van samen beschrijven, inkopen naar allemaal gebruiken; de uitdaging op informatie. Samen: alleen als het ons uitkomt!? Theo Peters (KING)VIAG themadag.
Verkennende Impactanalyse Cees van Westrenen
Verkennende Impactanalyse Jolanda Verwegen
1 Financiële risico’s decentralisaties Robert ‘t Hart
Jos Canton Secretaris Werkvoorzieningschap Noordoost-Brabant Mobiele telefoon:
Sociaal Domein Kop van Noord Holland Samenwerking tussen gemeenten Texel, Den Helder, Schagen en Hollands Kroon.
KOERS voor Delft presentatie aan commissie Middelen en Economie 23 juni 2011.
Omgevingswet en gezondheid Myrtille Verhagen-Timmers Senior Beleidsadviseur Gezondheid Provinciale Raad Gezondheid Juni - juli 2015.
Lokaal Woon en Leefbaarheids Plan. Lokaal Woon- en Leefbaarheids Plan  Waarom  Resultaten bijeenkomsten  Hoe nu verder.
Werkconferentie economische vitaliteit, 1 november 2012Jan Sijtsma outube.com/watch?v=S9ISlgCG3bA ‘de KUNST van het VERBINDEN’
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
Instrument of houding? Implementatie van regionaal en lokaal integraal volksgezondheidsbeleid.
Aan de slag met loondispensatie De praktijk in beeld.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Organisatieontwikkeling Bijeenkomst voor Informatie en Opinie 9 oktober 2012.
Verandertypen en invoeringsstrategieën Omgevingswet
1 Wet werken naar vermogen (WWNV) 24 mei 2012 WELKOM.
6 september 2012 Heb jij genoeg ruimte om je werk goed te doen? Ans Jansen.
LL. HvHK_Kuurne Organisatieontwikkeling >> Strategische planning.
T ransformatie SRE. Herziening Regionale samenwerking Doel: 1. Sterker naar buiten treden. 2. Eenduidig opereren op regionale schaal. 3. Efficiënt (regio)intern.
Maatwerk is goedkoper dan standaard GEMEENTE ROTTERDAM Bestuurs- en Concernondersteuning.
Concrete stappen naar aansprekende woonzorg- en serviceconcepten
Workshop Kernboodschap Gebiedsgericht Werken 14 oktober 2016
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Problemen of kansen ? Verstedelijkingsdruk wonen / werken recreatie
Welkom CO2 neutraal in 2050 Namen bestuurder / vertegenwoordiger Atrivé / Nanda of Marlou 13 september 2017.
Cursus Politiek Actief Bijeenkomst 2: De gemeente
Waarde(n)vol werk in uitvoering
Transcript van de presentatie:

Strategie Arie Meulepas 9 & 10 nov. 2011

Strategie belangrijk Altijd belangrijk: in stabiele situatie constant Bij verandering, als zekerheden wegvallen, als meerwaarde van de organisatie in het geding komt, strategie herzien.

Strategie-pyramide

Strategie Strategische planning  is een bepaling van en keuze uit alternatieven op hoofdlijnen binnen een organisatie. Strategische beslissingen lopen over een langere periode en vormen daarmee het centrale uitgangspunt voor deelbeslissingen die op kortere termijn genomen moeten worden. bestuursperiode (4 jaar) , 10 jaar (soms 20 jaar) genomen. Strategie is belangrijk en noodzakelijk voor een organisatie om goed te kunnen (blijven) presteren. Een goed doordachte strategie geeft richting aan het handelen van het ambtelijk apparaat. Het maakt duidelijk wat de uitgangspunten en aannames zijn, belangrijkste doelstellingen, doelgroepen en partners en verwachte resultaten. Het is van groot belang dat een strategie plattelandsontwikkeling door het bestuur en met instemming van het management wordt vastgesteld. Pas dan heeft het zijn plaats in en naast andere strategische dokumenten als bijv. de structuurvisie.

Schema strategie . Twee voorbeelden: EHS overal vrijwillig verwerven; nergens genoeg, nergens inrichten, nergens hydrologisch herstel 2 Bedrijven verplaatsen naar LOGs, bedrijven ontwikkelen zich verder, groter 3 Tegengaan krimp: veel goedkope grond uitgeven, veel goedkope huizen bouwen

Schema strategie Eenvoudig, transparant Aannames navolgbaar, causale verbanden Per sector opbouwen? Spanning: ruimte voor gebiedsgerichte synthese

Fasen beleids/strategievorming Interne orientatie /(voor)verkenning Interne planvorming/projectdefinitie Inspraak Evt. aanpassen opzet Evt. wettelijke procedures Uitvoeren/communicatie Beheer/evaluatie

Schematisch

Enkele punten In een late fase extern Extern gaan met een consistent uitgewerkt pakket (strategie, maatregelen, procedures en projecten) Weinig bewegingsruimte Kan prima als budget, doorzettingsmacht, alle kennis en draagvlak

Tussenconclusie(s) Strategie(aanpassen) belangrijk bij verandering Strategie plattelandsontwikkeling moet worden gedeeld door management en bestuur Strategie moet helder, uitlegbaar zijn Per sector opbouwen, gebiedsgerichte synthese

Tendensen plattelandsontwikkeling Stoppers en specialisaties in de landbouw (Europees landbouwbeleid, Welzijns-huisvestingseisen) Platteland in relatie tot de stad Stedelingen willen recreëren op platteland Secundaire EHS/landschap /wateropgaven Krimp en leefbaarheid Burgerparticipatie

Tendensen financiën ILG-budgetten bezuiniging en al ver besteed Provincies houden regie en dus ook financiën? Europese middelen plattelandsontwikkeling meer mogelijkheden (Interreg, Life+) Middelen GLB Gemeenten bezuinigen / gemeentelijke vastgoedbedrijven wisselend/ in mineur

Tussenconclusie 3 Ontwikkelingen - Sectorale ontwikkelingen - Financien (veel) minder beschikbaar - Burgerparticipatie Provincies en gemeenten zijn financieel niet/veel minder in staat om plattelandsontwikkeling op eigen kracht op te pakken. Provincies en gemeenten willen onderzoeken om meer met gebruikmaking van derden plattelandsontwikkeling op te pakken?

Wat betekent dat voor strategievorming? Wereld van verschil In een vroegtijdig stadium extern Hoofdlijnennotitie (management en bestuur) Op basis van waarden, visie en ambitie Paradox Veel bewegingsruimte Ontmoeten

Convergerende concepten

Schematisch nieuw

Ontmoeten Verrassende ontmoetingen ‘Samen bewust ondernemend in de Kempen’ - uitgebreide voorbereiding/sleutelfiguren - prikkelende startconferentie - thema-bijeenkomsten Elkaars taal spreken Waarden, ambities, cultuur

Convergerende concepten

Rol wordt anders Alleen maar faciliteren wat anderen willen? Nee ! Kaderstellend Procesmatig sterker Meer op hoofdlijnen, ruimte laten voor regionale en lokale invulling Zelf bepalen wat ondersteunen, wat niet.

Eindconclusies Strategie(aanpassen) belangrijk bij verandering Strategie plattelandsontwikkeling moet worden gedeeld door management en bestuur Strategie moet helder, uitlegbaar zijn Per sector opbouwen, gebiedsgerichte synthese Je kunt/wilt het niet meer alleen: samenwerken met derden. Alleen maar faciliteren wat anderen willen? Nee! - Kaderstellend - Procesmatig sterker - Meer op hoofdlijnen, ruimte laten voor regionale en lokale invulling - Zelf bepalen wat ondersteunen, wat niet