1 professionalisering Leerkrachten en hun omgeving.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
 Bond KBO  jul-14 Workshop Focus op VVE: scholen en gemeenten samen aan de slag LEA congres 5 november 2008 Presentatie: Ron Davids.
Advertisements

REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
'Evidence': recepten voor de onderwijsprofessional?
Soft Systems Methodology Een doelbewuste aanpak voor action research
Wie het begrijpt mag het uitgeven
Albert de Boer IJsselgroep
Interrogative sentences
Het belang van een evidence based benadering in het onderwijs
Onderzoek door lerarenopleiders: praktijkgericht en academisch?
Docentontwerpteams en self-efficacy
Leraar, school en opleiding
De 3 Dimensies van Collaborative Learning: het PEERS project op University College Maastricht Oscar van den Wijngaard, Community of Practice HU 8 april.
Woordvolgorde met woorden van tijd
Vermelding onderdeel organisatie 1 16 december 2004 Open source software Een hype met een toekomst? Najaarsvergadering NVvIR, Roei- en zeilvereniging “De.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/004]/ thema: There are lies, damned lies and statistics... can-do : kan complexe informatie en adviezen.
BSc Honours Programme Informatiebijeenkomst. 30 credits extra Samenwerken met studenten uit andere opleidingen Verdieping binnen je eigen opleiding Persoonlijke.
Leergroepcoachen als onderwijsconcept
English and IPC How to teach content through English.
EUROCITIES-NLAO is supported under the European Community Programme for Employment and Social Solidarity (PROGRESS ). The information contained.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/006] thema: Euromail can-do : kan in persoonlijke s nieuws en standpunten van een ander becommentariëren.
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/002] thema: A book that deserves to be read can-do : kan duidelijke, gedetailleerde samenvatting geven van een gelezen.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/006] Thema: “The radio station“ can-do : kan een publiek toespreken, kan verzonnen gebeurtenissen.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Robin van Lieshout MyCE. What is MyCE.com? Community Users share knowledge and news User interaction, building reputation 4 million unique visitors per.
Peer Assisted learning Studiedag PAL 9 mei 2008 Rob Vierendeels Tom Vermeiren Jeroen Van den Broek Bart Van Peer PALKHK-Team.
Deltion College Engels B2 (telefoon)gesprekken voeren[Edu/002] /subvaardigheid lezen/schrijven thema: I am so sorry for you… can-do : kan medeleven betuigen.
HOFAM vak Organisatie & Management les 2
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
Creating local Europeana related networks Europeana taskforce Hans van der Linden 17/4/15.
KA 1 project: BE02-KA Het ontwikkelen van een e-safe e-learning leeromgeving.(platform) Groeien naar een tabletschool Gebruik van tablet.
Mavo 4.  Goal(s)  Letter Puzzle  Write a letter  Check the letters  Do assignments 4A, 5A, 6A & 7 in Student Book page 50  Evaluation.
EPALE Vlaanderen INFOSESSIE Europese subsidieprogramma’s 14 januari 2016 Brugge Boeverbos With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union.
EPALE Vlaanderen INFOSESSIE Europese subsidieprogramma’s 27 oktober 2015 Gent With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union.
Jacqueline van Swet Associate lector bij Fontys OSO Aandachtsgebieden: Onderzoek en Internationalisering Hoe staat het in het HBO met internationalisering?
EPALE With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union Wat? Voor wie? Waar? Waarom? Hoe? En jullie?
“Thinking Skills” concept or didactics? 10 april 2008.
“De geesteswetenschappelijke discipline heeft afstand genomen van haar taak om leraren op te leiden en richt zich nu ook voornamelijk op onderzoek. Geesteswetenschappen.
NINE TRUTHS ABOUT EATING DISORDERS Truth #1: Many people with eating disorders look healthy, yet may be extremely ill. Truth #2: Families are not to blame,
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
Beginnen met lesplannning
DOELEN VAN W&T ONDERWIJS
Duurzame impact van duurzame bedrijven Sociale impact.
de markt voor 2e hands auto’s “Een Experiment”
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Vergelijkend onderzoek naar de rechtspositie van ouders en leerlingen
PILOT TOETSING PERIODE 2 LES 1: BEOORDELEN VAN GROEPSWERK
de markt voor 2e hands auto’s “Een Experiment”
Applied Sciences Teacher of the year Genomineerden
Peer Feedback Congres Kwaliteit van Professionele Masteropleidingen
Meewerken of tegenspreken?
Opdracht voor Module 4 effectief en efficient lesgeven
Blame the youth? The changing professional ideology of the social worker Steven Brandt Preconference TiSSA 2017 Social Work as a Space for Dialogue, Diversity.
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
De taaltaak
Wat betekent “OPEN” voor jou?
Bert van Oers Faculteit Psychologie & Pedagogiek
ACTION RESEARCH MODULE 14: COHORT 2 YEAR 3.
how to create an Optimal Classroom Experience
Who knows something about scenarioplanning?
A National Strategy for Public Libraries in the Netherlands
Dynamic Architecture What about you?
Jannes Huisman Senior coach
Gepersonaliseerd Leren & Excellentietrajecten
The next step in educational online platforms (from the perspective of the Verwonderpaspoort) Nick Degens & Eelco Braad Research Group User-Centered Design.
Presentatie titel Effective Math Lesson Part 1
Even voorstellen: ‘Little Inventors’!
Onderzoek en wetenschapsonderwijs
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
Moving Minds DNA.
Transcript van de presentatie:

1 professionalisering Leerkrachten en hun omgeving

2 Oud thema, maar ook steeds weer nieuw Vandaag wordt u een aantal vraagstukken voorgelegd om over te discussiërenVandaag wordt u een aantal vraagstukken voorgelegd om over te discussiëren Bedoeling om bij Lea ondersteuning de resultaten van de discussie op te pakken in 2011Bedoeling om bij Lea ondersteuning de resultaten van de discussie op te pakken in 2011 Gaat om basis – en voortgezet onderwijs maar ook om voorschoolse instellingen Graag ook suggesties voor concrete aanpakken, voorbeelden, ideeën

3 Er worden hoge eisen aan kwaliteit onderwijs gesteld Onderwijs wordt weer gezien als basis voor economie, als investering, niet zozeer als welzijnsvoorzieningOnderwijs wordt weer gezien als basis voor economie, als investering, niet zozeer als welzijnsvoorziening Bij bezuinigingen wordt onderwijs (internationaal) in zekere mate ontzienBij bezuinigingen wordt onderwijs (internationaal) in zekere mate ontzien Zorg om internationale positie onderwijs in Nederland, bijv. PisaZorg om internationale positie onderwijs in Nederland, bijv. Pisa Van onderwijs wordt daarom wel hoge kwaliteit gevraagdVan onderwijs wordt daarom wel hoge kwaliteit gevraagd

4 Kwaliteit vraagt professionaliteit Kwaliteitsverhoging van het onderwijs is een moeizaam procesKwaliteitsverhoging van het onderwijs is een moeizaam proces Tal van veelbelovende acties die vaak toch niet veel opleverenTal van veelbelovende acties die vaak toch niet veel opleveren Verhoging professionaliteit van leerkrachten is voorshands de beste optieVerhoging professionaliteit van leerkrachten is voorshands de beste optie

5 Kanttekeningen bij professionaliteit leerkrachten Veel lijsten met criteria voor een goede leerkracht, de bekende duizendpootVeel lijsten met criteria voor een goede leerkracht, de bekende duizendpoot Veel minder aandacht voor wat er nodig is om professionaliteit te ontwikkelen en voorwaarden voor professioneel werken te scheppenVeel minder aandacht voor wat er nodig is om professionaliteit te ontwikkelen en voorwaarden voor professioneel werken te scheppen

6 National board for professional teaching standards 1. Teachers who are committed to students and their learning should:1. Teachers who are committed to students and their learning should: believe all students can learn; believe all students can learn; treat students equitably, recognizing individual differences and accounting treat students equitably, recognizing individual differences and accounting for these differences in their practice;for these differences in their practice; adjust their practice based on observation and knowledge of their students; adjust their practice based on observation and knowledge of their students; understand how students develop and learn; understand how students develop and learn; develop students’ respect for learning; develop students’ respect for learning; develop students’ self-esteem, character, respect for others. develop students’ self-esteem, character, respect for others. 2. Teachers should know the subjects they teach and how to teach those subjects to2. Teachers should know the subjects they teach and how to teach those subjects to students. They should:students. They should: understand how their subject is related to other disciplines; understand how their subject is related to other disciplines; develop students’ critical and analytical thinking skills; develop students’ critical and analytical thinking skills; understand the preconceptions students have about a subject area; understand the preconceptions students have about a subject area; use multiple strategies to convey a concept; use multiple strategies to convey a concept; teach students how to pose and solve their own problems. teach students how to pose and solve their own problems. 3. Teachers must be responsible for managing and monitoring student learning.3. Teachers must be responsible for managing and monitoring student learning. They should:They should: create environments that engage students and use time effectively; create environments that engage students and use time effectively; engage others (both students and colleagues) to assist them; be aware of ineffective and damaging instructional practices; set norms for social interaction; assess the growth of both individual students and the class as a whole; be able to explain a student’s performance to parents. 4. Teachers should think systematically about their practice and learn from experience. They should: exemplify the virtues they seek to inspire in students; make decisions not only based on research, but also on their experience; be life-long learners; think critically about their own practice and try employing new theories. 5. Teachers should be members of learning communities. This means that they should: work collaboratively with others to develop instructional policy, curriculum development, and staff development; evaluate school progress and the allocation of school resources relating to state and local educational objectives; have knowledge of special school and community resources for students and put these resources to work; work collaboratively with parents and engage their participation.

7 Punten die onderbelicht blijven? 1 Professionele attitude van leerkrachtenProfessionele attitude van leerkrachten -Dit houdt in dat ze zelf inspanningen leveren om hun vak bij te houden, door over hun functioneren na te denken, zwakke punten te willen verbeteren door bijv. cursussen te volgen of advies te krijgen, vaktijdschriften te lezen, met collega’s te overleggen, bij de tijd te blijven -Het lijkt vaak aan een prof. att. te schorten

8 Onderbelicht 2 Niet iedere leerkracht kan even goed zijn in allesNiet iedere leerkracht kan even goed zijn in alles Er moet een basiskwaliteit zijn, maar verder is het goed dat ieder zijn eigen sterke – en zwakke- punten heeftEr moet een basiskwaliteit zijn, maar verder is het goed dat ieder zijn eigen sterke – en zwakke- punten heeft Vraag is dan hoe kunnen we gegeven de situatie van een school een zo goed mogelijke mix aan kwaliteiten realiseren.Vraag is dan hoe kunnen we gegeven de situatie van een school een zo goed mogelijke mix aan kwaliteiten realiseren.

9 Onderbelicht 3 Professionele omgevingProfessionele omgeving -De kwaliteit van het schoolmanagement ( nog wel) -De kwaliteit van het schoolbestuur -De kwaliteit van het gemeentelijk apparaat -De kwaliteit van het landelijk beleid -De kwaliteit van de ondersteuning -De kwaliteit van de inspraakorganen -Niet altijd aandacht voor kwaliteit van de omgeving, nodig om goede voorwaarden te scheppen voor het werk van de leerkracht

10 Onderbelicht 4 De voorwaarden voor professioneel werkenDe voorwaarden voor professioneel werken -Nederland investeert nog steeds relatief weinig in onderwijs -Goede voorwaarden komen tot stand in samenwerking tussen schoolbesturen en gemeenten (brede scholen, integrale kindercentra, formeel-informeel leren, jeugdbeleid

11 Hoe kunnen we professionaliteit in het onderwijs verhogen? Professionele attitude van leerkrachtenProfessionele attitude van leerkrachten - is die inderdaad vaak slechts beperkt aanwezig? - is die inderdaad vaak slechts beperkt aanwezig? - is het kansloos of kansrijk om deze te versterken? - is het kansloos of kansrijk om deze te versterken? - indien kansrijk, wat kan er aan worden gedaan? - indien kansrijk, wat kan er aan worden gedaan? genoemd; prestatiebeloning, ontslag zwakke leerkrachten, strakkere recrutering,voorbeeldfunctie, betere schoolleiding genoemd; prestatiebeloning, ontslag zwakke leerkrachten, strakkere recrutering,voorbeeldfunctie, betere schoolleiding

12 Aandacht voor goede mix van leerkrachten Is dit een reële optie bij een tekort aan leerkrachten of moet je gewoon nemen wat je kan krijgen?Is dit een reële optie bij een tekort aan leerkrachten of moet je gewoon nemen wat je kan krijgen? Om de mix functioneel te laten zijn zal er veel samenwerking moeten zijn waarbij ook een stevige coördinatie is vereist. Kan de schoolorganisatie dit aan?Om de mix functioneel te laten zijn zal er veel samenwerking moeten zijn waarbij ook een stevige coördinatie is vereist. Kan de schoolorganisatie dit aan?

13 De professionele omgeving Is het juist dat schoolbesturen en gemeente samen verantwoordelijkheid dragen voor de professionaliteit van het onderwijs?Is het juist dat schoolbesturen en gemeente samen verantwoordelijkheid dragen voor de professionaliteit van het onderwijs? Zo ja, wat mogen we dan van beide hier verwachten, wat is de rol van het schoolbestuur, wat mag van de gemeente worden verwachtZo ja, wat mogen we dan van beide hier verwachten, wat is de rol van het schoolbestuur, wat mag van de gemeente worden verwacht

14 De professionaliteit van de omgeving Hoe zit het met de kwaliteit van het schoolmanagement, het schoolbestuur, het gemeentelijk apparaat, de ondersteuning, OCW?Hoe zit het met de kwaliteit van het schoolmanagement, het schoolbestuur, het gemeentelijk apparaat, de ondersteuning, OCW? Waar moeten we ons het meest zorgen over maken?Waar moeten we ons het meest zorgen over maken? Hoe kunnen we werken aan versterking van de professionaliteit van de omgevingHoe kunnen we werken aan versterking van de professionaliteit van de omgeving Genoemd; meer geld, uitwisseling, training/coaching, meer aandacht voor inhoudelijke vs management kwaliteit, horizontale verantwoordingGenoemd; meer geld, uitwisseling, training/coaching, meer aandacht voor inhoudelijke vs management kwaliteit, horizontale verantwoording

15 Open vraag Wat is er nodig om de kwaliteit en professionaliteit van ons onderwijs te versterken?Wat is er nodig om de kwaliteit en professionaliteit van ons onderwijs te versterken? Wat kan er worden gedaan, door wie en wanneer en waarom zou dat helpen?Wat kan er worden gedaan, door wie en wanneer en waarom zou dat helpen?