Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerkrachten 2 de graad.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
MR Vlinderbos jaarverslag 2012 – Wij zijn de MR! Oudergeleding:  ………….contactpersoon Ouderraad  Hans Waldercontactpersoon Bestuur  Yolande Bakker.
Advertisements

Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
Voorblad 2: Watermerk Typ hier de titel. Legitimering 1919 School en kindertuinen wil de jeugd nader brengen tot de natuur en daardoor tot het leven zelf.
SAMEN AAN ZET Van opbrengst naar werkaanpak.
Didaktiek gedrags- en maatschappijwetenschappen Mevr. Isabel R OTS Lies L AVENS, Naomi B OTTERMAN, Leen D E K ORT, Ines D EVLIEGER, Jasmine H ACQUAERT,
Didactiek gedrags- en maatschappijwetenschappen Mevr. Isabel R OTS Lies L AVENS, Naomi B OTTERMAN, Leen D E K ORT, Ines D EVLIEGER, Jasmine H ACQUAERT,
Extra ondersteuning voor leesvaardigheid
De Kor f Openbare basisschool Montessori Welkom.
OBS Twekkelerveld Op 18 maart 2007 heet OBS Twekkelerveld voortaan een BOOM school. BOOM staat voor Beter Onderwijs Op Maat. In de nu volgende PowerPoint.
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerlingen 2 de graad.
Pastoraal op school.
Handreikingen Voor de C-kandidaat
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Professionaliseren van leerkrachten Reflectieve methodiek Januari 2014
Milieubeleid Steffie De DeckerEllen Geudens Celine Mertens Stijn Vandenbroucke Nele Van MuylemLien Vermeulen.
Didactiek gedrags- en maatschappijwetenschappen Mevr. Isabel R OTS Lies L AVENS, Naomi B OTTERMAN, Leen D E K ORT, Ines D EVLIEGER, Jasmine H ACQUAERT,
Respect op school Geen VOET om op te staan.
“Een leerling dreigde met zelfmoord als zij niet zou slagen
Prikkel: leren is leuk Mediamatic • Cidi Davidse •
Voedingsonderzoek met als doel het evalueren van de maaltijden en formuleren van adviezen op het internaat KA2 te Hasselt met overwegend leerlingen topsportschool.
Maandag 3 juni 2013 WELKOM. Waarom het ouderportaal? Leerlingvolg- en administratiesysteem van de school. Openheid naar ouders. Bijdrage leveren aan een.
Inhoud - Waarom afstemming en wanneer kansrijk - Ontstaan en opbouw van de Handreiking - Gebruik van de Handreiking, ook voor wiD - Discussie Samenhang.
Didactiek gedrags- en maatschappijwetenschappen Mevr. Isabel R OTS Lies L AVENS, Naomi B OTTERMAN, Leen D E K ORT, Ines D EVLIEGER, Jasmine H ACQUAERT,
Verdraagzaamheid & diversiteit + wordcloud (voor, in, met, en, …)
W AT ALS …. S EKSUELE EN RELATIONELE ONTWIKKELING Groep 10 Gedrags-en maatschappijwetenschappen Isabelle Rots.
1 Visie op medewerkers vanuit talentgerichte invalshoek Huize Ter Walle VZW C.I.G.B. ompetent van kop tot teen!
Nieuwe kerndoelen voor het basisonderwijs. Kerndoelen zijn streefdoelen, zij geven aan wat iedere school in elk geval nastreeft bij leerlingen. Daarbij.
Ondersteuningstoewijzing Studieochtend SWV PO RiBA 24 januari
pret met intervisie: ket-lessen Conferentie BV NT2 24 mei 2014
MR Vlinderbos jaarverslag 2009 – Wij zijn de MR! Oudergeleding: Carel Albertscontactpersoon Ouderraad Hans Waldercontactpersoon Directie Jeroen.
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
Plan van aanpak Duurzaam denken en doen op De Kleine Aarde Tom Bade.
Communiceren met Marloes
Op weg naar een solide Pgb in de Wmo en de Jeugdwet
Didactiek gedrags- en maatschappijwetenschappen Mevr. Isabel R OTS Lies L AVENS, Naomi B OTTERMAN, Leen D E K ORT, Ines D EVLIEGER, Jasmine H ACQUAERT,
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
“Help mij het zelf te doen”
voor familie en vrienden van
Leerlingenparticipatie Praktische gevolgen van wijziging BDGO
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
Levensbeschouwelijk kringgesprek
workshop Fraude voorkomen in het Sociaal Domein
Het coachende functioneringsgesprek
Evaluatie van de voorbije werking SG via CODI (én het CASS). “ Kijken naar het verleden met het oog op het nemen van beslissingen voor de toekomst ”. Een.
Tekstverklaring Hoe doe je dat?.
Mini- symposium zorg. Passend onderwijs. Expertisecentrum Studentbegeleiding Alle 2 e en 3 e lijns-begeleiding samengebracht in één team Regie, samenhang.
OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 1. OUDERBETROKKENHEID 
Keuzeworkshop 3 “ouders betrekken bij taalbeleid, hoe doe je dat?” Robertjan de Wilde Docent/Trainer C-lion.
Programma Vaststaande workshop  Link/relatie met opleiding Taalexpert:  Toepassen van taalbeleid op de aanwezige niveaus:  leerling – groep – school.
Programma Vaststaande workshop  Link/relatie met opleiding Taalexpert:  Toepassen van taalbeleid op de aanwezige niveaus:  leerling – groep – school.
NETWERKBIJEENKOMST Dinsdag 2 NOVEMBER.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Ouderavond De Doornick Onderwerp: Wel/geen continurooster?
GOK-PROJECT ‘Relaties, seksualiteit, weerbaarheid? Praat erover, werk eraan!’
QUICKSCAN BELEID. HELP!!  leerling moet er zelfstandig mee aan het werk kunnen.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Een werkvorm om actief en concreet tot participatie te komen
Beleid combinatieklassen Eerste Leidse Schoolvereniging CONCEPT Vragen ter verduidelijking direct Inhoudelijke vragen later.
WELKOM in de 3 e graad!. Samen en apart ? samen -Nederlands luisteren, spreken, creatief schrijven, lezen -WO -muzische vorming: knutselen, muziek, drama,
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
Elke Dag Samen een Beetje Beter.
Zorg jij voor gezelligheid in onze huiskamer?
Waarom leerlingenparticipatie?
Zelfevaluatie GOK.
Presentatie werking ouderraad
Workshop – ambities delen
Onderwijskundige visie BS De Regenboog
Transcript van de presentatie:

Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerkrachten 2 de graad

Doelstelling Focusgroep Op zoek gaan naar de reden van het ontbreken van een MOS- werking in de tweede graad, door: 1.de huidige werkwijze in vraag te stellen 2.mee na te denken over het onderwerp 3.suggesties te doen over wat nodig is om dit te veranderen De conclusies die uit de focusgroep voortkomen, kunnen als basis gebruikt worden om verbeteringen in te voeren en een schoolbeleid in verband met Milieuzorg Op School op te zetten.

Werkwijze Focusgroep Er worden diverse stellingen voorgelegd die te maken hebben met Milieuzorg Op School. Uw mening in verband met deze stelling is van belang: licht deze toe en bediscussieer waar nodig. De moderator leidt dit gesprek in goede banen, doch neemt niet inhoudelijk deel aan de focusgroep.

Inhoud Focusgroep Er wordt gewerkt rond 3 niveau’s: 1.De leerlingen 2.De leerkrachten 3.De school / de directie

1. De leerlingen “Leerlingen tweede graad hebben geen nood aan activiteiten in verband met het milieu.” Stelling 1:

1. De leerlingen Stelling 2: “Leerlingen tweede graad hebben voldoende basis om zelfstandig rond MOS bezig te zijn.”

1. De leerlingen Stelling 3: “Leerlingen tweede graad hebben geen zin meer in MOS na de eerste graad.”

1. De leerlingen Stelling 4: “Leerlingen tweede graad moeten blijvend warm gemaakt worden ivm MOS.”

1. De leerlingen Samenvatting globale conclusie in verband met de leerlingen Richtlijnen: 1.Waar hebben leerlingen nood aan? 2.Hoe kunnen we dit concreet maken? 3.Mogelijke suggesties

2. De leerkrachten Stelling 5: “Iedere leerkracht dient zelf te beslissen of hij/zij het onderwerp in zijn/haar les opneemt.”

2. De leerkrachten Stelling 6: “Leerkrachten dienen een zo gevarieerd mogelijk aanbod ivm MOS aan de leerlingen aan te bieden.”

2. De leerkrachten Stelling 7: “Leerkrachten dienen te overleggen om overlap/herhaling van MOS in lessen te voorkomen.”

2. De leerkrachten Stelling 8: “Leerkrachten tweede graad hebben nood aan een MOS-werking ter ondersteuning van hun activiteiten.”

Samenvatting globale conclusie in verband met de leerkrachten 2. De leerkrachten Richtlijnen: 1.Waar hebben leerkrachten nood aan? 2.Hoe kunnen we dit concreet maken? 3.Mogelijke suggesties

3. De school / de directie Stelling 9: “Om op een constructieve wijze in de 2 de graad rond MOS te werken, is er nood aan een goede en degelijke ondersteuning van de directie.”

Stelling 10: 3. De school / de directie “Om leerlingen en leerkrachten op een constructieve manier rond MOS te laten werken, is er nood aan een duidelijk beleid voor de ganse school.”

3. De school / de directie Samenvatting globale conclusie in verband met de school Richtlijnen: 1.Waar heeft de school nood aan? 2.Hoe kunnen we dit concreet maken? 3.Mogelijke suggesties

Afronding Focusgroep met oprechte dank voor uw komst en essentiële bijdrage