Strategische partnerschappen 2014 – 2020

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorjaarsbijeenkomst DPU Vernieuwend welzijn en onze bijdrage. Diaconaal Platform Utrecht.
Advertisements

Workshop KA 2 Kansrijke partnerschappen in de Volwasseneneducatie
Infosessie Sector Hoger Onderwijs Brugge, 14 oktober 2013 Gent, 21 oktober 2013 Bilzen, 22 oktober 2013 Brussel, 24 oktober 2013 Antwerpen, 25 oktober.
Vrije centra voor leerlingenbegeleiding Onderwijsloopbaan- begeleiding in de hedendaagse CLB-praktijk Schaarbeek - 31 mei 2011.
KA2 voor de volwasseneneducatie. Strategische partnerschappen (KA2) • Van eenvoudige kleine samenwerking tot grootschalige projecten om innovatieve middelen.
Van LLP Grundtvig naar Erasmus Onder voorbehoud van officiële goedkeuring door het Europees Parlement, de Europese Raad en de Europese Commissie.
Groene ICT en Duurzame Ontwikkeling in het HO 25 november 2010Amandus Lundqvist, voorzitter SURF.
Mobiliteits Academie Formule V Htas Project Formule V.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Financiering van eHealth innovaties
ERASMUS+. Waarom nieuw programma? Begrotingen EU: zevenjaarlijks : Een Leven Lang Leren : Erasmus+
De EU en meertaligheid. Een beetje achtergrond De EU telt 23 officiële talen. Waarom zoveel? » Vanaf het begin opgenomen in de verdragen: lijst van officiële.
Voortgang arbeidsmarktbeleid in de Drechtsteden G.A. ten Dolle Projectgroep Wwnv 23 mei 2012.
Werken aan het beroep van morgen
Peter Brouwer Onderzoek naar de maatschappelijke meerwaarde van WZSW WZSW – Waar Zit Sociale Waarde?
Strategische partnerschappen Erasmus+ Actielijn 2 - Samenwerking voor innovatie en goede praktijken Versie november 2013.
Project waardebepaling MUVERON Hengelo
VOEDSELVERLIEZEN & VOEDSELVERSPILLING: Korte termijn acties & Lange termijn perspectieven Birgit Van Tongelen Europese Commissie DG Gezondheid en Consumenten.
Stelling 2: Te weinig (vak)inhoud in een VB Leerinhouden kunnen niet geïntegreerd worden opgehangen aan voorkomende werkzaamheden, maar moeten geïsoleerd.
Erasmus for All Het nieuwe EU-programma voor onderwijs en jeugd Judith Dayus-Brouwer – Europees Platform Peter van Deursen – CINOP Internationaal.
Ledenvergadering Btg GDW Beleidsplan ‘Van verbinding naar versterking!’ 1.
HAN Faculteit Educatie.
Begeleiden van Praktijkonderzoek
ERASMUS+. GRUNDTVIG ERASMUS + ERASMUS+ : ‘Adult Learning’ Formeel & non-formeel & informeel leren Een Leven Lang Leren.
WAT KAN HET LEONARDO DA VINCI PROGRAMMA VOOR U BETEKENEN? Brussel, 26 november 2009.
pag. 2 VUB Richtlijnen Inter-institutionele akkoorden Erasmus+ ( )
Kwaliteitsmeting internationale partnerschappen
Verbeteringen huidig WWB-model inkomensdeel Bestuurlijke conferentie 5 maart 2014 Leo Aarts en Tom Everhardt.
Kenniswerkplaats Rotterdams talent
112 juni 2012 Handreiking Gezonde Gemeente Handreiking Gezonde Wijk Betrekken van burgers bij opstellen en uitvoeren van lokaal gezondheidsbeleid.
Knowledge Alliances & Sector Skills Alliances
KA2 Sectoroverstijgende samenwerking
Jongeren Preventie Team
7 augustus Professionaliseren Zo doen wij dat! Zo doen wij dat! ‘Het virtuele leerbedrijf’ ‘Het virtuele leerbedrijf’
Digitale Didactiek Onderwijs anders organiseren, anders onderwijzen: andere kwaliteiten voor medewerkers 1digitale didactiek.
Pass’t Montessorionderwijs ?
EPALE Elektronisch platform voor volwasseneneducatie in Europa
Een beroepsstandaard? Waarom eigenlijk? En hoe ijken we die? Marc van der Meer Den Bosch, 19 juni 2014.
Europese subsidiemogelijkheden Ellen Hanselman. Leven Lang Leren Programma Wat is het? Wat zijn de mogelijkheden? Waarom deelnemen? Hoe werkt het?
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
Infosessie HBO5 Brussel, Ellipsgebouw 26 januari 2015.
Aanvragen van een KA2/S2S-partnerschap in het schoolonderwijs (2015)
Heeft de Geefwet effect op fondsenwerving door culturele instellingen ? Onze eerste assumpties 25/09/2014 Saskia Franssen
Samen (leren) voor succes Samenwerking in de keten binnen Toptechniek in bedrijf Inspiratiemiddag M-Tech, 2 juni Rotterdam.
Databank Effectieve Jeugdinterventies
De kwaliteit van het basisonderwijs in het Noorden
Opleiden in de school, voor nu en in de toekomst
De school in Europa - Europa in de school
ERASMUS+ CLIL en Internationalisering. ERASMUS+ : subsidieprogramma.
Bètasimulaties Jeroen Sijbers, Bètasteunpunt Wageningen.
VOLWASSENENEDUCATIE GENT, 27/10/2015 ERASMUS +. ERASMUS VET Volw vorming Volw vorming Hoger Ond School Ond JeugdSport KA1 Nascholing / Leermob.
Jaarplan 2016 Hogeschool VHL Vastgesteld door het College van Bestuur van Hogeschool VHL op 2 juli 2015.
Didactiek rondom practicumverslagen: Inhouden, werkvormen en materialen voor de lerarenopleidingen Gerald van Dijk, Hogeschool Utrecht W. Kuiper, H. Eijkelhof,
Bedrijfsstijlen in de Multifunctionele Landbouw. Multifunctionele landbouw Afbouwstrategie? Toekomst van de Nederlandse landbouw? Leuk voor erbij? Uitlaatklep.
Voorstel voor nieuwe verordening LIFE-programma EU financiering voor milieu en klimaatactie Publ. 12 December 2011.
Chemie tussen context en concept Hoe bereiden we studenten voor op vernieuwing ?
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Nieuwe kansen voor groei van de handbalsport Slagkracht verhogen op: individueel niveau clubniveau landelijk niveau.
PPS Waterroute Impuls voor het gebied Alblasserwaard / Vijfheerenlanden, het bedrijfsleven en het onderwijs Annemarie Moons Voorzitter College van Bestuur.
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Smart Cities Gastcollege AD opleiding Projectleider Techniek
Onderzoek naar de maatschappelijke meerwaarde van WZSW
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Visie en strategie Les 3: Visie verdieping.
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Netwerkondersteuning in buurt en wijk
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
STRATEGISCHE PARTNERSCHAPPEN
Impact Themadag HO Amersfoort, Bas Beisiegel NA Erasmus+
Transcript van de presentatie:

Strategische partnerschappen 2014 – 2020 Ellen Hanselman en Sabine Galjé Utrecht 11 december 2012 Een van de actielijnen in het nieuwe programma Concepten zijn beschikbaar maar ook nog in bewerking

Ambities Erasmus voor iedereen Bijdragen doelstellingen Strategie Europa 2020 Samenvoegen van diverse (deel) programma’s (YES!) Stroomlijnen en vereenvoudigen in de uitvoering

Structuur Erasmus voor iedereen

Structuur Erasmus voor iedereen Kernactie 2 - samenwerking Strategische partnerschappen Kennis & sectorale allianties IT-platforms Capaciteitsopbouw Opbouw kernactie + verwijzing naar huidige programma (wat komt er samen binnen strategische partnerschappen?) Strategische partnerschappen decentraal – kennis & sectorale allianties waarschijnlijk centraal.

Focus van de partnerschappen Samenwerking voor implementeren van vernieuwende praktijken met doel genereren van hogere kwaliteit lesgeven, leren, institutionele verbeteringen en sociale innovatie; Sectoraal en cross sectoraal; Altijd transnationaal en structureel. Cross sectoraal: onderwijs, jeugdinstellingen, ondernemingen, gemeenten, onderzoeksinstellingen, sociale partners, ngo’s etcetc Eigenlijk iedereen die een toegevoegde waarde kan leveren aan het project (specifieke kennis bundelen voor excellente resultaten, grote en diverse range aan partijen kan dus participeren

Doelen partnerschappen Aansluiting & bijdrage leveren aan onderwijsbeleidsdoelstellingen Concept fiche 10 doelen genoemd, bijvoorbeeld: Basisvaardigheden (key competences) Verbeteren van arbeidsmarktrelevantie van onderwijs en opleidingen Professionalisering van docenten Elk doel begint met Verhogen, bevorderen, vergroten, promoten, verbeteren, faciliteren

Type activiteiten ontwikkelen, testen, geschikt maken, implementeren van: Nieuwe curricula of lesmateriaal; Nieuwe vormen van praktijkonderwijs; Nieuwe vormen van onderwijs met impuls voor virtuele mobiliteit; Elke activiteit begint met: ontwikkelen, testen, geschikt maken, implementeren innovatieve praktijken door…..

Type activiteiten ontwikkelen, testen, geschikt maken, implementeren van: Methoden en technieken voor begeleiding en counseling; Professionaliseren van leraren, trainers, jeugdwerkers; Samenwerking onderwijsinstellingen – gemeenten. Elke activiteit begint met: ontwikkelen, testen, geschikt maken, implementeren innovatieve praktijken door…..

En verder Gemiddelde duur: 2 a 3 jaar; Minimaal 3 organisaties uit 3 landen (zijn uitzonderingen); Alle deelnemende landen, inclusief landen buiten de EU; Stevige duur en ambitie

En verder Vooraf meetbare effecten en opbrengst definiëren; Dissemineren, dissemineren, dissemineren… (met oog voor proportionaliteit). Heel veel nadruk in hele programma op dissemineren van projectresultaten….

Gesprek in tweetallen Wat spreekt je aan bij strategische partnerschappen? Waar zie je mogelijkheden binnen je eigen context? Hoe sluit het aan bij lopende projecten?

Mogelijkheden cross-sectorale samenwerking Vorm groepjes van 6 personen Neem per groep een voorbeeld van een succesvol project binnen je eigen context (mag nationaal) (er is dus één ‘inbrenger’) Interview de inbrenger om meer duidelijkheid te krijgen: waar gaat het over, wat zijn de resultaten, etc. Probeer nu met elkaar te verkennen op welke manier de anderen in het groepje ook gebruik zouden kunnen maken van de resultaten van dit project. Waar liggen raakvlakken, wat is de meerwaarde van cross-sectorale samenwerking, wat is er voor nodig om de resultaten van dit project geschikt te maken voor een andere sector etc. Trek met elkaar conclusies; wat betekent dit voor cross-sectorale samenwerking binnen strategic partnerships?