Marketing & Communicatie en Institutional Research:

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Advertisements

Ondernemen in de praktijk
Marketingplanning en -strategie
Vertaalslag Marketingmix naar Siva
Mobiliteit en Loopbaan
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
Blue Turtle Business Partners Samen bouwen aan een sterkere en betere onderneming.
Vereniging van de Toekomst America 24 september 2007.
1 Kader Deel I Positionering Deel III Organisatie -aspecten Deel II Afstemming tss. onderdelen van organisatie, klant & dienstenconcept = interne oriëntatie.
Starten met competentiemanagement, een eenvoudige klus ?
Reïntegratie, dat regelen wij zelf
Zorgorganisaties & vastgoed
Presentatie Rolwisseling waterschap in relatie tot de positionering van de vergunningverlening Werkgroep C Professionalisering vergunningverlening 2006.
Hoofdstuk 13 Marketing van diensten
Facility management en inkoop
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
D.S.L.B. daalt in Frank Verhoeven
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Hoofdstuk 10 Concurrentievoordeel creëren
Hoe geef je organisatie ontwikkeling echt vorm?
Dag van de kennisuitwisselin g Annelieke van Schie 19 januari 2010.
Strategische doelen van het hbo en de arbeidsmarkt Kees Zandvliet SEOR Erasmus School of Economics Presentatie voor de themabijeenkomst ‘Nieuw licht op.
Basisboek marketingcommunicatie
Jeanette Kok Meeuwsen Ten Hoopen
WOUDSCHOTEN, 1-2 NOVEMBER 2006 CHRIST OTTEN, VSNU
Marketingplanning en strategie
Marketingplanning en strategie
Samen aan zet Workshop voor bestuurders
detaillistenpromotie
Jongeren Preventie Team
TOM keurmerk Marius Berendse.
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
Welkom Workshop: Vereniging van de Toekomst Programma: -Voorstellen -Introductie Huis voor de Sport Limburg -Vereniging van de Toekomst.
(regionale) samenwerking Peter Metz Waterschap Rijn & IJssel
Het nut van Business Planning
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
De kracht van de samenwerking in de regio
Marketing H1 Marketing Junior Accountmanager.
Methode Strategisch personeelsmanagement
Wanneer doet een bedrijf het goed online?
Strategische doelen van het hbo: kansen en bedreigingen Jaap de Koning Presentatie voor de themabijeenkomst ‘Nieuw licht op de zaak’, georganiseerd door.
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
12c. Beleidsplan Seizoen Missie 1.Festilent creëert een prettige omgeving waarin de leden zich thuis voelen en op een prettige manier hun sport.
Casebespreking startups Groep 7; Jehan van Iersel Dennis de Bruyn Erwin van Helden.
50.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Preventief Organisatie Advies 2014 Daan Ros Frank van Deventer.
Jaarplan 2016 Hogeschool VHL Vastgesteld door het College van Bestuur van Hogeschool VHL op 2 juli 2015.
1 Topsector Energie 16 november 2012 Michiel Boersma Topteam Energie Topsector Energie.
Marketing voor Starters HOOGEVEEN, 2 DECEMBER 2010 Welkom! 1.
Introductieavond voor bestuursleden Beleidsvorming binnen een Scoutinggroep.
IBN de basis voor groei Presentatie Commissie Inwonerszaken gemeente Boxmeer 29 augustus 2013 Ed de Leeuw - algemeen directeur IBN.
Workshop Verkiezing student-ondernemer maart 2013 Albert Kraaij Kamer ST 3.77 Tel. 070 – (ma en do)
Marketing, Marktonderzoek & Marketing Onderzoek Door Maarten Hageman Tourism Inspiration & Marketing Inspiration.
Dienstenmarketing Week 4.
Samenwerken en niet concurreren binnen SPIL Eindhoven
Masterclass Marketing voor kleinere zorgorganisaties 2013 Jan Verschuren BTN Saskia ter Kuile In voor zorg!
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
SOPHIE BREEMAN MARC DREU LENNARD LANTING JASPER MORS Bedwing het monster social media Aanpak voor mens en bedrijf Jeroen Bertrams.
Workshop PR en communicatie. Marketingplan Analyse van de omgeving (SWOT analyse = sterke kanten, zwakke kanten, kansen en bedreigingen) Analyse van de.
 Dynamiek waarbinnen PeelrandWonen opereert is:  -Complex,  -Vragend  -Oordelend  -Uitdagend  Visiedocument biedt de ruimte om flexibel in te spelen.
Kansen en bedreigingen Interne analyse
Xxxxxxxxxxxxxxx 2/7/2018 Markt informatie bijeenkomst Openbare Europese aanbesteding betreffende inhuur externe medewerkers 7 juli 2015 xxxxxxxxxxxxx.
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Introductie.
Hoofdstuk 3 Waarom ondernemen?
Nederland Filantropieland
Transcript van de presentatie:

Marketing & Communicatie en Institutional Research: xxxxxxxxxxxxxxx 4/4/2017 Marketing & Communicatie en Institutional Research: Bridging gaps? 2 november 2006 Cor Jansen Directeur Marketing & Communicatie Hogeschool Utrecht xxxxxxxxxxxxx

Op naar een goede samenwerking tussen IR en M&C xxxxxxxxxxxxxxx 4/4/2017 Op naar een goede samenwerking tussen IR en M&C Gezamenlijk, ook afzonderlijk maar niet alleen xxxxxxxxxxxxx

//:Relevante samenwerkingsmetaforen Perception is reality Evolutie-metafoor Gen-dragers metafoor Artiesten en impressariaat

Ben je een roeier of een kanoer? //: Gewetensvraag Ben je een roeier of een kanoer? Vraag

//: De adaptieve onderwijsinstelling xxxxxxxxxxxxxxx 4/4/2017 //: De adaptieve onderwijsinstelling xxxxxxxxxxxxx

//: Hoe is jouw samenwerking met M&C? Werk je met M&C samen Hoeveel M&C-ers zijn er binnen jouw organisatie? Waar werken ze aan? Wat is hun focus? Zijn het empiristen? ….. Vraag

//:Waar sta je? Vraag

//:Waar vandaan? Waar naar toe? Kijken naar je omgeving! Waar staan we? Missie ! ! ? ! - - - - - -------> ! ? ------- - - - - -> ? ? - - - - - - - - - > Kengetallen Stuurgetallen Omgevingsanalyse Analyse en vraag?

Veranderende Hoger Onderwijsomgeving Hybride organisatie: taakgericht en marktgericht Van aanbod naar vraag: o.m. leerrechten Van standaard onderwijs voor grote groepen naar onderwijs op maat voor veel individuen Financiering: naar publieke en private financiering Samenwerking met (strategische) partners Veranderingen in Voortgezet Onderwijs Door BaMa meer positionering t.o.v. WO en meer samenwerking met WO Veranderende doelgroepen Veranderende vraag op de arbeidsmarkt ICT-ontwikkelingen enz. Analyse

To be a good competitor: Deze ontwikkelingen impliceren een sterke competitie tussen de 14 universiteiten en de 50 HBO-instellingen To be a good competitor: Professionalisering van de Marketing & Communicatie, there’s no escape

Paradoxen? Voer voor Marketeers en Informatiemakelaars Populaire studentensteden scoren relatief laag op oordeel kamermarkt Populaire onderwijsinstellingen hebben scoren relatief laag op studentenoordeel Kleine onderwijsinstellingen scoren relatief hoog op studentenoordeel Populaire opleidingen scoren relatief laag op studentenoordeel Kleine opleidingen scoren relatief hoog op studentenoordeel Geen correlatie tussen salaris en omvang opleidingen Geen correlatie tussen scores keuringsrapporten en studentenoordelen Analyse

Bij de aspirant student? Bij de intermediair? Bij de opleiding? //: Spelen studentenoordelen c.q. rankings echt een rol bij de werving van studenten? Wat denk je? Bij de aspirant student? Bij de intermediair? Bij de opleiding? Bij het CvB? Bij de Marketeer? Bij jezelf? Vraag

Externe marktorientatie Balans in de organisatie xxxxxxxxxxxxxxx 4/4/2017 Het koningsdrama van veel onderwijsinstellingen Externe marktorientatie Interne concurrentie Herstructurering Aanvallen (investeren) Verdedigen (saneren) Balans in de organisatie Strategische keuzes Middellange termijn Korte termijn Analyse xxxxxxxxxxxxx

Daardoor verbeteren doorstroom Onderwijs toeleidings-functie xxxxxxxxxxxxxxx 4/4/2017 Het gaat om een enrollment aanpak Onderwijs loopbaan Alumnus als klant Student als klant Verbeteren uitstroom Verbeteren instroom Daardoor verbeteren doorstroom Onderwijs toeleidings-functie Arbeids markt Bedrijf als Klant Analyse xxxxxxxxxxxxx

//: Welke rol speel je als Institutional Researcher? Herken je het koningsdrama en heb je een erkende rol? Herken je de enrollment aanpak en heb je een erkende rol? Vraag

Marketing & Communicatiefocus xxxxxxxxxxxxxxx 4/4/2017 Marketing & Communicatiefocus De marketing & communicatiewerkzaamheden zijn daarbij gericht op:  Marketing: de positionering van de Hogeschool Utrecht als de kennisonderneming van (midden) Nederland.  Communicatie: het versterken van de binding en betrokkenheid en het vergroten van draagvlak voor activiteiten en veranderingen binnen de Hogeschool Utrecht en medewerkers motiveren een bijdrage te leveren aan de doelstellingen van de Hogeschool Utrecht xxxxxxxxxxxxx

Reputatiewaarden HU Omgevings- en studentgericht. Ontwikkelen en Ondernemen. Open en Transparant. Persoonlijk en Betrokken. Professioneel en Betrouwbaar. Internationaal en divers.

//: Heeft jouw instelling reputatiewaarden? Ken je ze? Vraag

Kaders/Randvoorwaarden voor een op reputatiemanagement gerichte onderwijsmarketing & communicatieaanpak Bestuurlijke randvoorwaarden: missie, profiel, werkprogramma’s, doelen Organisatorisch: model, werkwijze, werkstructuur, professionalisering Marktgerichtheid = vooral klantgerichtheid SWOT Differential Marketing: STP en PMC Doelgroepencommunicatie Empirische basis: niet alleen denken, ook weten Portfolio-analyse: Ja op de 4 basisvragen Marketingmix: 5 p’s

Bouwstenen Marketing en Communicatie strategie Transitie fusieorganisatie naar een adaptieve onderwijsinstelling Kiezen voor merkbeleid: instituut, academie en centrum Kiezen voor gedifferentieerde marketing: verschillen in inhoud, doelgroep, markt legitimeren verschillen in marketing-communicatie Werkwijze: focus op klanten, domineer je markt, werk stelselmatig aan het intern waarmaken van extern gewekte verwachtingen Herwinnen marktaandeel en vergroten inkomsten Terugdringen uitval en terugdringen kosten Sta altijd open voor herpositioneren van je producten Ontwikkelen van een aantrekkelijk communiceerbaar onderwijsgezicht

Bouwstenen Marketing & Communicatiemodel HU Gedifferentieerd naar markten en inhoud Doelgroepen (primaire groep en secundaire groep) Het juiste moment (365x24), (52x5x8), (12xraak) De juiste activiteiten en het juiste materiaal De juiste media en de juiste boodschap Georiënteerd op ontvanger, niet op zender Van standaard communicatie voor grote groepen naar communicatie op maat voor veel verschillende individuen BtoC: Stelselmatig werken aan een duurzame relatie met een vlottende doelgroep BtoB: stelselmatig werken aan een duurzame professionele ‘gun’-relatie K = P/V (Kwaliteit = Prestatie/Verwachting)

//: Kun je voor jouw instelling de bouwstenen voor de strategie en het M&C model invullen? Vraag

HU-huisstijl HU huisstijl kernbegrippen krachtig vriendelijk Helder www.huisstijl.hu.nl

Bij corporate communicatie worden alle vormen van interne en externe communicatie op elkaar afgestemd, zodat integratie en afstemming van activiteiten vanzelfsprekend is. Corporate communicatie geeft ‘smoel’ aan de HU, draagt de waarden van de organisatie uit, versterkt de doelgroepspecifieke communicatie en zorgt voor consistentie in de communicatie-uitingen.

Doelgroepen corporate communcatie landelijke, regionale en gemeentelijke overheden en politiek onderwijsveld: ROC’s, universiteiten, hogescholen, hbo-raad etc. media: landelijk, regionaal en vakpers Kamer van Koophandel Internationale onderwijsinstellingen en –beurzen Alumni Algemene doelgroepen: arbeidsmarkt scholieren in hun orientatietraject (dus voorafgaand aan het keuzetraject) en hun ouders regionale instellingen en bedrijven omwonenden, Utrechters etc.

HU-campagne

Wie zijn je concurrenten? Wat doen je concurrenten? xxxxxxxxxxxxxxx 4/4/2017 Wie zijn je concurrenten? Wat doen je concurrenten? Wie zijn de klanten van je concurrenten? Wat is hun marktaandeel? Wat zijn hun sterke en zwakke kanten? Vraag xxxxxxxxxxxxx

Portfolio-analyse

Vul eens in voor je eigen instelling Groei Daling Markt Groei Vraag Daling

xxxxxxxxxxxxxxx 4/4/2017 Vraag xxxxxxxxxxxxx

Is bij jouw instelling IR hierbij betrokken? Marketing-communicatie basis: Laag 1. Website (365*24) Informatiecentrum (52*5*8) Voorlichtingsbrochures Onderzoek effect laag 1 Marketing-communicatie basis Laag 2: 12 x raak Voorlichtingsdagen Beurzen Media (advertenties e.d.) Directmail Onderzoek effect laag 2 Marketing-communicatie basis Laag 3 Actiemarketing Kansen benutten Niche marketing Onderzoek effect laag 3 Marketing-communicatie basis Toplaag Sponsoring Relatiemarketing Evenementenmarketing Onderzoek effect laag 4 Vraag

Tot slot een samenwerkingsmotto Als team met pret presteren