Expertisegroep Haptotherapie en Topsport (Sjoerd van Daalen), voor NOC*NSF, 3 april 2013.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
situationeel leiderschap
Advertisements

Intentie veranderen door bewustzijn
Acceptatie Thema-avond voor De Piloot, maart 2011 Antoinette Loenen
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Haptotherapie, wat is dat?
MEI/JUNI 2013 Dag dag!Hiep Hiep Hoera ThijsDouwe1 jaar! Scott Rover 3 jaar! Naar de basisschool! Benjamin 3 jaar! Lauranne 4 jaar! Alexander 3 jaar! Louise.
Sensorische Informatie Verwerking
WRAP Wellness Recovery Action Plan Annette Furnemont Saskia Storimans
VUmc Basispresentatie
Hoe moet je het vooral NIET doen?
TALENT groep jaar Hoe ondersteun ik mijn kind met talent?
Haptonomie.
Clinic Sportpsychologie
Inleiding Mentale Training Rico Schuijers
Workshop Knallende ruzie
4 juni 2011 Cultureel Centrum de Postkoets Horn
Workshop Relationele en seksuele vorming
Opbrengstgericht werken mbv peilingsactiviteiten
Echtscheiding: gevolgen voor kinderen
Luisteren Parafraseren; Reflecteren van gevoel; Herhalen; Ordenen;
Ben ik de enige? Een op de zes Nederlanders last heeft van somberheid, angst of andere klachten personen krijgen een depressie jaarlijks 1,1 miljoen.
Gesprek in de laatste levensfase: taboes rondom ziekte en dood
DALTON compleet?.
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Themabijeenkomst 1oktober 2009
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Vocht en wielrennen. Begeleidend document Vocht en wielrennen Als ex- topsportster werd mij gevraagd om mijn ervaringen te vertellen op het gebied van.
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
PRESENTEREN KUN JE LEREN
PAD Mindfulness en Yoga
CanDo Coaching.
Mijn partner heeft Q-koorts, wat nu?
? Wat zegt de Bijbel erover?
Jij, God en je kind.
Pedagogische interventie PEP-poli
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
Klinische les medisch maatschappelijk werk
Welkom ik maak me sterk.
Omgaan met zelfbeschadiging en suïcidaal gedrag
*Welzijn. Medewerkers met een gezonde levensstijl en voldoende uitdaging in hun werk zijn over het algemeen gemotiveerd en productief. *Ziektekosten *Preventief.
De kracht van positief opvoeden
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
invloed van psychologische factoren op revalidatie en adaptatie
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Grenzen Eerlijk communiceren over wat je denkt, ook als je iets niet wilt. Mag dat?
Wat reist er met je mee !? Over reflecteren op jouw professionele identiteit.
Leeftijdsfasebewust HR-beleid Rick Brugts, directeur.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
E EN VERSTANDELIJKE BEPERKING … TOCH NAAR DE “ GEWONE ” BASISSCHOOL. Een kans of een bedreiging?
Kopzorgen Bij parkinson niet alles is wat het lijkt A.Nouws Nouws Hulp bij parkinson.
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
Meesterschap in begeleiding: Contact Centraal Karin Hofman Annemiek Jonker.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Talent in Ontwikkeling
Met energie aan het werk Bonny de Vries, Perspectief Groep
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Communicatie 7e les.
LOB zeven stappen naar succes
Bouw aan je veerkracht.
Talent in Ontwikkeling
Nee Zeggen!.
Studie vaardigheden Thema 3: Jouw brein.
Persoonlijk Leiderschap
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Behoefte herkenning bij mensen met ernstige meervoudige beperkingen.
Communicatie 7e les.
`In beweging, sport als onderdeel van mobiliteit’
Quiz ‘Ik ben van mij!’.
Transcript van de presentatie:

Expertisegroep Haptotherapie en Topsport (Sjoerd van Daalen), voor NOC*NSF, 3 april 2013

Bijna niemand begint met sporten vanuit het idee dat hij topsporter wil worden. Aanvankelijk ervaart hij zijn lichaam als vanzelfsprekend en geniet van het sporten. Als de sporter talent blijkt te hebben en op steeds hoger niveau gaat sporten, neemt de tijd en de energie die hij er in steek alleen maar toe.

Als sporter bereid je je optimaal voor op je prestaties en je ontwikkeld je op allerlei gebieden, fysiek en mentaal.

Dan is het tijdens de sportprestatie zaak al dat denken los te laten en het lijf het werk te laten doen. Je zult dit als sporter vooraf geoefend moeten hebben om dit op de belangrijke momenten ook te doen.

Het kenmerkende van haptotherapie binnen mentale begeleiding is dan ook dat de sporter leert om het denken los te laten. En daar lopen veel sporters vast, ze ervaren beperkingen bij dit loslaten. Door middel van haptotherapie wordt je bewust gemaakt waar die beperkingen liggen. Op emotioneel, mentaal of fysiek gebied.

Haptotherapeutische begeleiding is gericht op het bewustmaken van gevoelens en geeft de sporter inzicht in zijn lichaamsbeleving, gedragspatronen en communicatie met anderen.

Belangen en druk spelen in de topsportwereld een grote rol. De druk neemt vaak enorme vormen aan, zowel vanuit de sporter zelf als onder invloed van de buitenwereld: zoals sponsoren, pers, publiek, ouders, etc. Met het toenemen van de prestatiedruk kan de sporter zijn lichaam steeds meer ervaren als het instrument waarmee hij prestaties moet leveren. Het gevaar dreigt dat de sporter signalen van het lichaam niet meer herkent, zoals het bereiken van grenzen.

Op adequate wijze omgaan met deze druk kan alleen als de sporter zichzelf goed kent en de mogelijkheid heeft niet te verkrampen. Haptotherapie leert de sporter om op momenten van grote druk bij zichzelf te blijven. Dit helpt om te komen tot optimale prestaties met respect voor zijn lichaam. Dat betekent niet dat een sporter nooit over zijn grenzen gaat of zijn lichaam nooit overbelast, daar dit vaak nodig is om tot progressie en prestaties te komen. Het is zelfs een kenmerk van topsport: het verschuiven en verleggen van grenzen. Het is echter van belang dat de sporter die keuzes in alle vrijheid maakt.

Specifiek bij de haptotherapeutische begeleiding is de lijfelijke aanpak. De haptotherapeut confronteert de topsporter door aanraking met hetgeen je kunt voelen in je lichaam en hoe je met die gevoelens omgaat. Je kunt bijvoorbeeld aan den lijve ervaren hoe je reageert als je letterlijk onder druk gezet wordt,

Zet je jezelf fysiek schrap of laat je het gebeuren en kan je veerkrachtig blijven. Wat doe je als je angst of frustratie ervaart, verkramp je waardoor je motoriek houterig wordt en je de souplesse verliest. Zo kun je voelen waar je lichamelijk, mentaal of emotioneel blokkeert en wat je daar zelf aan kunt veranderen.

Je wordt je bewust wanneer je hoofd het overneemt en je lijf niet vanzelf doet waar je keihard voor hebt getraind op die belangrijke momenten waar jij dat wilt.

De sporter gaat in haptotherapeutische begeleiding weer merken dát hij kan voelen en wát hij kan voelen Het zoeken naar het eigen evenwicht in het (top-)sportleven staat in de begeleiding centraal. Het verkregen vertrouwen draagt bij aan het optimaliseren van het aanwezige talent, en het verbeteren van prestaties.

De haptotherapeutische visie gaat uit van het menselijke gevoelsleven in relatie tot de lichaamservaring, het verstand en het gedrag. Het is in eerste instantie niet gericht op korte termijn doelen, maar op een ontwikkelingsproces. Haptotherapeutische (top-)sportbegeleiding kan daarmee een belangrijke plaats innemen binnen de totale medische en psychologische begeleiding van de sporter.

Dank voor uw aandacht. Voor meer informatie kunt u terecht bij Sjoerd van Daalen en