Waar knelt het schoentje? De toegankelijkheid van de hulp- en dienstverlening rond (echt)scheidingssituaties onder de loep genomen Kim CRAEYNEST, Valérie CARRETTE en Joost BRONSELAER
Aan de toegankelijkheid van hulp- en dienstverlening zijn verschillende dimensies verbonden Bereikbaarheid Beschikbaarheid Betaalbaarheid Begrijpbaarheid Bruikbaarheid Waar situeren zich de knelpunten van elke dimensie in het hulpverleningsaanbod voor kinderen en ouders in (echt)scheidingssituaties?
Bereikbaarheid = Het belang van kennis op het bestaande aanbod. Voor volwassenen: Te weinig duidelijke informatie over scheidingssituaties Hulpverlening te complex Cliënten weten niet waar ze terecht kunnen met hun vragen Te weinig publiciteit door zelfstandige hulpverlening Drempels door het hulpverleningsaanbod zelf
Voor kinderen: Slechts 41 % van de cliënten met de Tekort aan kennis over: - hulpverleningsaanbod - echtscheidingswetgeving - hoorrecht - herkennen en omgaan met problemen bij scheiding Slechts 41 % van de cliënten met de grootste nood aan ondersteuning, wordt bereikt door het hulpverleningsaanbod.
Beschikbaarheid = Aanwezigheid van een aanbod en de mate waarin het aanbod te verkrijgen is. Voor volwassen: - Groot tekort aan aanbod van diensten: ° Crisisopvang ° Ouderschaps- en scheidingsbemiddeling ° Sociale huisvesting ° Vluchthuizen ° Therapaie / psychologisch aanbod (allochtonen) ° Gezinsbegeleiding ° Juridische hulp …
Geringe beschikbaarheid van het hulpverleningsaanbod: Voor kinderen: Geringe beschikbaarheid van het hulpverleningsaanbod: °tekorten qua crisisopvang ° te weinig psychologische hulpverlening 20% van de cliënten in een scheidingssituatie klaagt over te lange wachttijden voor hulpverlening en lange gerechtelijke procedures.
Betaalbaarheid = het ervaren van de verschillende soorten kosten in de hulp- of dienstverlening Vooral in de psychologische hulp in scheidingssituaties is te duur Kansarme gezinnen hebben een hoger risico Onbetaalbaarheid van huisvesting 24% van de cliënten vindt de hulp- en dienstverlening in scheidingssituaties financieel te hoog is.
Begrijpbaarheid = Informatie en advies voor cliënten is in verstaanbaar taalgebruik. Vooral maatschappelijk kwetsbare personen begrijpen niet wat door de hulpverleners wordt meegedeeld Moeizame communicatie en overleg tussen de hulpverleners 9% van de cliënten vindt dat er een te ingewikkeld taaljargon wordt gebruikt in de hulp- en dienstverlening
Bruikbaarheid = Mate waarin de hulp- en dienstverlening aansluit op de specifieke noden, vragen en verwachtingen van de cliënt. Gebrekkige deskundigheid van de hulpverleners Slechts 26% van de cliënten is ervan overtuigd dat hun hulp- en dienstverlening een oplossing biedt voor hun problemen.
Bronvermelding Foto1: http://weblogs.vpro.nl/villa- achterwerk/2007/12/09/tara-en-lotte-gescheiden-ouders/ Foto2: http://www.schoolbieb.nl/docenten_doelgroep/primair_o nderwijs/leerlingenzorg/verdriet_en_rouw_ut Foto 3: www.sweetlove.be/prentjes/kindermishandeling.jpg Schema: CRAYNEST K., CARETTE V. & BRONDELAER J. Waar knelt het schoentje? De toegankelijkheid van de hulp- en dienstverlening rond (echt)scheidingssituaties onder de loep genomen. In: Tijdschrift voor Welzijnswerk, jg.31, nr.283, 2007.