Engelstalig onderwijs op de VU: taaleisen voor studenten en docenten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Alexander: Bachelor Bedrijfseconomie in Aberdeen
Advertisements

Tbv DAIR-seminar op 7 en 8 november Onderwijs in cijfers (een grafische presentatie) Piet Vingerling, Ad Verkleij ( Vrije Universiteit, Onderwijscentrum.
Studiekeuze123 Jouw studie. Jouw Keuze. Studiekeuze123.
Academisch Nederlands Wie heeft daar behoefte aan? 17 maart 2011 Hilde Rombouts Monitoraat op maat.
Overgang van PO naar VO Let op!
Taal en rekenen in het MBO Marjo Jansen, senior beleidsadviseur.
De deelnemers over 16 stellingen
organisatie/differentiatie Michael college 17 september 2013 Klas 8
Overgangsregelingen 24 mei 2011 E. van der Geer Rutten Rijswijk Adjunct-Opleidingsdirecteur.
Presentatie Procedure naar het VO
Verder studeren in het buitenland ISS Loopbaandag 2010 International Office.
VOORSTELLING WILLEM VAN RAVENSTEIN 56 jaar 25 jaar onderwijs… HML lerarenopleiding sinds 2011 terug…
SIMON: naar een oriënteringsproef voor het hoger onderwijs
Keuzekompas voor meisjes en bèta/techniek Zelfbeeld, omgeving en kennis van bèta/technische opleidingen VHTO Cristien van Dijk Landelijk expertisebureau.
Informatie avond groep 8
Voorlichtingsavond Voortgezet Onderwijs
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
Welkom bij het Dagje Economie en Bedrijfseconomie Studeren
Na de basisschool Informatie over soorten voortgezet onderwijs.
Drentse Onderwijsmonitor 2013
Op het Vechtstede college Silke Bossers
Voorlichting Sociologie Radboud Universiteit Nijmegen
Informatie avond groep 8
Welkom Challenge the future Delft University of Technology 1.
Engelse Taal en Cultuur
Praktische zaken Tineke Choi MSc studieadviseur.
Grensoverschrijdende samenwerking tussen Kortrijk, Rijsel en Bergen
Radboud Universiteit Nijmegen
EVC bij faculteit MW 1.De aanpak bij de faculteit Managementwetenschappen 2.Casus 3.Drie stellingen: over de kloof kandidaat - OUNL Presentatie 12 februari.
Onderzoek door lerarenopleiders: praktijkgericht en academisch?
Het Europass Certificaatsupplement in Nederland
VRIJE UNIVERSITEIT FACULTEIT DER RECHTSGELEERDHEID.
Entreeopleidingen en herziening kwalificatiedossiers
Voorlichtingsavond Mavo-4 Welkom, Even voorstellen...
Informatieavond CAE, Internationale Stage en IB voor 4VTTO 15 Februari 2013.
Januari 2011 V oorlichting VWO 4 Vernieuwde Tweede Fase Joanne Duijvestijn.
VWO-6 en HAVO-5 informatie decanaat VWO-6 en HAVO-5 informatie decanaat maandag 13 september 2010.
21 september 2014 Eindexamen gehaald en dan? Keuze voor vervolgonderwijs is een individuele keuze, het resultaat van een proces.
CAMBRIDGE ENGLISH Verleg je grenzen met Cambridge English op RSG Wiringherlant!
UvA Q en bacheloropleidingen FNWI in Bijeenkomst 22 november 2012 Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en informatica (FNWI)
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Honoursonderwijs aan Nederlandse universiteiten
21 maart 2015 Eindexamen gehaald en dan? Keuze voor vervolgonderwijs is een individuele keuze, het resultaat van een proces.
Eindexamen gehaald en dan?
Selectie, Instroom en Overstap voor de Masteropleidingen Biomedische Wetenschappen BioMedisch Studenten Overleg.
Onderwijs in Nederland
LMSO Congres “Ba-Ma mobiliteit” BMSO Historie BMSO Ba-Ma mobiliteit Resultaten NVMO discussie Enquête master voorlichting.
Een prachtige kans voor uw kinderen
Loopbaan oriëntatie en begeleiding VWO6
2 oktober 2015 Eindexamen gehaald en dan? Keuze voor vervolgonderwijs is een individuele keuze, het resultaat van een proces.
IBV4 2 x 75 minuten IB/Advanced/English Methode Cambridge Objective Advanced Deelname Cambridge Advanced Examen in juni 2016 (optioneel) Voorbereiding.
RGO Middelharnis Voorlichtingsavond H3/A3 21 september 2015.
Basisonderwijs Voorbereidend Middelbaar Beroepsonderwijs HAVO VWO Praktijk- school.
LAATSTE JAAR ZUYDERZEE COLLEGE Ouderavond 5 Havo & 6 Vwo.
Programma voorlichting 8 december :15Inloop 19:30Welkom ouders & leerlingen 19:30 – 20:45 Programma leerlingen Twee workshops o.l.v. de heer Giethoorn.
Premasters Communicatie- en Informatiewetenschappen Communicatie en Beïnvloeding International Business Communication Mw. Lucie Botterhuis - studieadviseur.
TWEEDEGRAADS LERARENOPLEIDINGEN DEELTIJD Faculteit Onderwijs en Opvoeding Maart
Havo 4 vwo 4 Hoger Onderwijs Oriëntatie op studie en beroep.
Wat betekent dat voor huidige VWO-ers Fried Keesen University College Utrecht UU Internationale Universiteit.
Welkom informatieavond 3 mavo J. De lange S. Martens
Programma voorlichting 13 december 2016
Eindexamen gehaald en dan?
Hoger Onderwijs Oriëntatie op studie en beroep
GROEP 8 Naar het voortgezet onderwijs..
Voorlichtingsavond 4 mavo
Bevraging m.b.t. studiekeuze
Wat de associate degree kan betekenen voor de doorstroom van mbo naar hbo Dynamiek in de doorstroom - 20 maart
Transparantie over Toegang master
Transcript van de presentatie:

Engelstalig onderwijs op de VU: taaleisen voor studenten en docenten Studiedag LINGUAPOLIS 17 maart 2011 Marloes van Beersum Taalcentrum-VU/VU Amsterdam

Huh? I won’t lead you around the garden. I have picked an equation from the sky.

Programma De Vrije Universiteit Amsterdam Taalbeleid op de VU Taalbeleid Engels – docenten Taalbeleid Engels – studenten Vragen

De VU in cijfers 12 faculteiten 24 517 studenten 7765 masterinschrijvingen 1170 internationale studenten 48 bacheloropleidingen 2 Engelstalig 89 masteropleidingen 50 Engelstalig 2764 wetenschappelijke stafleden ± 600 verzorgen Engelstalig onderwijs

Het taalbeleid van de VU Het taalbeleid van de Vrije Universiteit is een pakket aan maatregelen dat erop gericht is dat studenten, docenten en overige medewerkers van de universiteit kunnen deelnemen aan onderwijs en onderzoek zonder belemmeringen op het gebied van hun taalbeheersing. Nederlands docenten Nederlands studenten Engels docenten Engels studenten

Het taalbeleid van de VU VU-taalbeleid Nederlands Eerstejaars-studenten Taaltoets Nederlands Bijspijkercursus Nederlands Niet-Nederlandsta-lige docenten Toets/cursus Engels Studenten Taaleis en toets (TOEFL-ITP) Cursussen Docenten Engelstalig onderwijs Assessment Cursus VU-taalbeleid Nederlands Eerstejaars-studenten Taaltoets Nederlands Bijspijkercursus Nederlands Niet-Nederlandsta-lige docenten Toets/cursus Engels Studenten Taaleis en toets (TOEFL-ITP) Cursussen Docenten Engelstalig onderwijs Assessment Cursus

Taalbeleid Nederlands Taaltoets Nederlands Verplicht voor alle eerstejaarsstudenten 200 vragen Toetst op kennis eind middelbare school Bijspijkercursus Nederlands Verplicht voor studenten die laag scoren Aanwezigheidsplicht, geen haalplicht 7

Docenten: aanpak NORMEN STELLEN TOETSEN REMEDIËREN Docenten die Engelstalig onderwijs verzorgen, beheersen het Engels op niveau C1 van het CEFR. TOETSEN Oxford Quick Placementtest + mondeling. REMEDIËREN Docenten met een score lager dan C1 volgen een cursus.

Docenten Onderzoek Ministerie van Onderwijs, cultuur en wetenschappen (2009): Inventarisatie maatregelen die de kwaliteit van het Engels moeten garanderen. De kwaliteit van de Engelse taalvaardigheid van docenten in het hoger onderwijs is voldoende.

Docenten Nationale Studenten Enquête 2009 Hoe waarderen studenten de kwaliteit van de Engelse taalvaardigheid van hun docenten? Gemiddelde waardering: 6,9 Universiteit 7,0 / HBO 6,7 Bachelor 6,8 / Master 7,2 Economie 6,7 en Techniek 6,8 / Taal & Cultuur 7,6

Studenten: aanpak NORMEN STELLEN TOETSEN REMEDIËREN Studenten die een Engelstalige master gaan volgen, beheersen het Engels op TOEFL 92-93/IELTS 6.5. TOETSEN TOEFL, IELTS, Cambridge en de ITP-TOEFL die de VU aanbiedt. REMEDIËREN Cursusaanbod en zelfstudie.

Studenten: pilot 2007 Pilot onder 62 eerstejaars masterstudenten in 2007. Hoe is de kwaliteit van het Engels van studenten die instromen in een Engelstalige master? Van alle kandidaten scoort 26% zeer onvoldoende op het onderdeel leesvaardigheid. Van de gesloten onderdelen zijn vooral de scores op het onderdeel grammatica slecht. De corrector concludeert dat 2/3 van de kandidaten zich niet goed kan uitdrukken in het Engels (‘deze mensen kunnen eigenlijk niet zomaar door’). Beperkt vocabulaire (wollige teksten), veel grammaticale missers, interpunctie- en spelfouten.

Studenten: pilot 2010 Scorecategorie Percentage 537 – 579 15% 537 – 579 15% 580 – 599 17% 600 – 677 68% Voorbereiding 72% van de studenten bereidt zich niet of nauwelijks voor op de Engelstalige masteropleiding 74% acht dat ook niet nodig omdat ze ervan uitgaan dat ze het Engels voldoende beheersen.

Studenten: de praktijk Uitgangspunt 1: Ingangseis voor de master  Meeste masters duren slechts één jaar: te kort voor het bijspijkeren van achterstanden.  Levert studievertraging op voor studenten die niet aan de eisen voldoen.

Studenten: de praktijk Uitgangspunt 2: Gelijke behandeling voor alle studenten  Nederlandse en buitenlandse studenten moeten aan dezelfde taaleisen voldoen.  Aan studenten met doorstroomrechten mogen geen aanvullende eisen worden opgelegd.

Studenten: de praktijk Uitgangspunt 3: Studenten betalen zelf voor toets en cursus  De taaleis is een ingangseis: studenten zijn zelf verantwoordelijk.  Van studenten wordt verwacht dat ze aan het begin van hun master iets kunnen waarin ze in hun bachelor niet zijn onderwezen. De eisen liggen hoger dan vwo-Engels.

Gebeurt er dan helemaal niets?  Faculteit der Exacte Wetenschappen: Engelstalige vakken in de bachelorfase?  Faculteit der Aard- en Levenswetenschappen: toets Engels in tweede bachelorjaar?  Betere voorlichting aan studenten: helderheid over verwachtingen.  Nieuw instellingsplan: structurele aandacht voor Engels in de bachelorfase.

Ingangseisen elders Applicants who have completed three years of study at a Dutch university are considered to be proficient in English and do not need to provide an English language test score.   Ben je een Nederlandstalige student met een vooropleiding van minimaal drie jaar aan een Nederlandse universiteit? In dat geval nemen we aan dat je de Engelse taal voldoende beheerst.  Het niveau van het Engels van de meeste wo-bachelorstudenten is prima. All applicants need a sufficient level of English. Students with a Dutch VWO diploma are exempted from the English test requirement.  19

Ervaringen eerstejaars Onderzoek SLO (2007) onder eerstejaarsstudenten: 93% geeft aan dat in de opleiding een beroep wordt gedaan op Engelse taalvaardigheid. 25% geeft aan ontevreden te zijn over de inhoudelijke aansluiting van het vak Engels met de universiteit. Vooral problemen met leesvaardigheid

Verzuchtingen En wat we zeker niet moeten doen, is deze studenten, die zwak zijn in stijl en spelling, opschepen met Engelstalige studieprogramma’s […] Met een generatie studenten die heel matig schrijft en spelt moeten we niet gaan experimenteren. We kunnen ze beter alsnog geletterd afleveren in [hun] moerstaal. ‘Soms schrijf ik ideeën die ik heb in mijn papers maar niet meer op’, zo bekende een student mij laatst. ‘In het Engels heb ik er de woorden en de subtiliteit niet voor.’ 21

Contact