Workshop Knallende ruzie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
Advertisements

“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
De ontwikkeling van het ik
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Haptotherapie, wat is dat?
Programma Introductie Casusbespreking Tips Afsluiting.
Respectvolle bejegening
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Dr. Albertus Risaeusschool
ODD en CD, wat is dat?.
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
levenslessen 7 % Steeds even klikken om verder te gaan !
Afscheid groep 8 Kindernevendienst en Bevestiging ambtsdragers 15 juni 2014 Thema:
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
evenwicht zoeken tussen ‘graag zien’ en ‘neen zeggen’
Expertisegroep Haptotherapie en Topsport (Sjoerd van Daalen), voor NOC*NSF, 3 april 2013.
Sportiviteit & Respect HC Twente 26 maart 2014
Workshop Relationele en seksuele vorming
Echtscheiding: gevolgen voor kinderen
De theorie van de dramadriehoek
Een ouderavond over veiligheid en grenzen stellen
Geluid aan.
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
WSNS 4 oktober 2007 “Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg”.
Gezin in beweging De impact van een ziek kind op het hele gezin
Kinderen en hun sociale talenten
Als woorden....
Kankerspoken Drs. C.M. Kleverlaan psycholoog, programmamaker, auteur
PAD Mindfulness en Yoga
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
CanDo Coaching.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Gedragsveranderingen bij dementie
Jij bent okay! Een competentietraining voor jongeren met LVB en hun ouders met psychische en/of verslavingsproblemen Ivon Riemersma Junior onderzoeker.
Ouderbijeenkomst Positief opvoeden
Volksuniversiteit Zwolle
 Wie heeft er hyves?  Hoe vaak zit je er op?  Schelden op Hyves hoort er nu eenmaal bij, iedereen doet dat, ik ook.
Liefde en relaties.
Pesten Nee, dat doen wij niet..
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Kwaliteit van de hulpverlening
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Opgroeien in de stad les 3
Welkom bij Een verslaving in huis Steunpunt Mantelzorg Elst
Methodiek: Plancyclus
Welkom ik maak me sterk.
2 Het verhaal van Maarten en zijn mama 3 Reacties van Maartens mama “ o nee ” : mond-vol-tanden, verbijstering “ plichtmatig ” : de vraag ernstig nemen.
Rauw en troosten.
Erop of eronder!  Jakob heeft Gods stem verstaan (31: 3)  Hij laat zich ook leiden door angst  Angst van buitenaf (Laban)  Angst van binnenuit: hij.
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Uitkomsten van de enquête van ouders Maart 2014 De stelling was: Oudergesprekken vind ik belangrijk, ik ga daar naar toe. Gemiddelde score t.o.v. het.
RET Verdieping bij hoofdstuk 11 Handboek voor leraren RET Een goede leraar worden.
Geweldloos verzet. Aanleiding Ouders en kinderen hebben te maken met agressief gedrag in het gezin. Geweldloos verzet.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Begeleiden van een zorgvrager
45 levenslessen Noorwegen. Teksten van: Regina Brett. Music: snowdream
Emotie in fotografie.
G-Schema SESSIE 5.
Goed uit elkaar Gemeente Haaksbergen ( naar voorbeeld van Gemeente Hengelo) 11 april 2018 Karin Dijkman.
Wet Maatschappelijke Ondersteuning
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
De Vreedzame School Ouderavond Nova Montessori Venlo.
Transcript van de presentatie:

Workshop Knallende ruzie Programma: Introductie Achtergrondinformatie Vragen voor tweetallen Vragen en discussie

Korte introductie workshop Knallende ruzie Thuis: website RIAGG, titel die aansprak! Contact oudervereniging. RIAGG cursus: titel voor kinderen die te maken hebben gehad met ernstige ruzie en/of geweld tussen de ouders. RIAGG heeft cursussen voor kinderen en jongeren die getuige zijn van huiselijk geweld of te maken hebben met een ouder die psychiatrische problemen heeft of verslaafd is.

Boosheid Wat is boosheid: een emotie Vier basisemoties: bang, boos, blij, bedroefd Emoties horen bij het leven en iedereen kent de gevoelens die daar bij horen. Lichamelijke reacties: adrenaline. Je kan boos worden door een situatie, maar ook van een gedachte. Door boos te worden kan je je hart luchten,waardoor de boosheid weer weg ebt. Boosheid is een oer-instinct om tijdig voor je zelf op te komen als er gevaar dreigt, of als je onrecht wordt aangedaan.

Functie van boosheid Boosheid is een hele belangrijke, nuttige emotie. Er komt veel energie vrij en het is een manier om duidelijk te maken wat belangrijk voor je is. Het niet uiten van boosheid kan negatieve gevolgen hebben. (zegeltjes sparen, lichamelijke klachten)

Vraag te beantwoorden in tweetallen Hoe maak ik mijn kind boos? Wat is mijn aandeel/gedrag waarmee ik de ander boos maak.

Hoe komt het dat een kind boos wordt? Als iets niet lukt, soms zijn ze nog te jong. Leren accepteren dat ze niet in alles hun zin kunnen krijgen. Als iemand je pijn doet; beledigd,afwijst,kleineert. Als boosheid niet serieus genomen wordt of erkend: machteloosheid en angst.

Omgaan met boosheid Hulp van ouders belangrijk: steun voor het kind om met boosheid om te gaan; daardoor leer het kind ook met boosheid van anderen om te gaan. Leren ze het niet dan is de kans groot dat ze blijven steken in agressief gedrag. Kinderen kijken ook naar gedrag van ouders en nemen gedrag over. Voorbeeldgedrag is dus belangrijk.

Wat vraagt dit van ouders? Dat zij het kind laten merken dat boosheid o.k is. Uitwisseling: wat roept boosheid bij jou op? Dat er afspraken gemaakt moeten worden hoe boosheid geuit mag worden. (gaan schade) Aanspreken van een kind/jongere als hij/zij zich niet houdt aan afspraken en regels. Dat zij zich bewust zijn van hun eigen houding t.o.v. boosheid. Mag het er zijn? (heersende normen en waarden vanuit eigen opvoeding)

Escalatie

Patronen In elke situatie waar mensen samen zijn ontstaan patronen. Voorbeelden: Patronen zorgen voor een evenwicht/stabiliteit maar kunnen ook destructief zijn. Patronen kunnen ook veranderen als dat wenselijk is. Ouders moeten hierin in de leiding nemen.

Stelling voor ouders: tweetallen In de opvoeding, ook in de puberteit, moet je als ouder een muur zijn en geen gordijn.