WIN WIN Van ordeverstorend gedrag naar ontwikkelingskans

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Simultaan Tafelrondje
Advertisements

Binnen / Buitenkring Maak een binnen- en buitenkring
Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
1 WSNS Studiedag 3 oktober 2006 “Juf, gaan we die weer doen? Die is leuk!”
De Kor f Openbare basisschool Montessori Welkom.
‘Groot ICT project’ Een leerlijn mediawijsheid.
Welkom bij Leefstijl.
Co -Teaching Praktisch, actief middel in de klas voor het vergroten/versterken van het handelingsrepertoire van de leerkracht.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Bijeenkomst 26 mei 2011 avondbijeenkomst. Verleden  Materialen dekten niet de gevraagde leerstof  Nieuwe inzichten over de opbrengsten van de montessorimaterialen.
Werken naar onderwijsbehoeften
Sportiviteit & Respect HC Twente 26 maart 2014
LEEFSTIJL vanuit Amerika 1986 voortgezet onderwijs
Even voorstellen.... Presentatie PABO-2 september 2009
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
TOM waarom eigenlijk? Recht doen aan verschillen
De kleurles Marlies Schaerlaeckens en Lia Wouters
Ben ik de enige? Een op de zes Nederlanders last heeft van somberheid, angst of andere klachten personen krijgen een depressie jaarlijks 1,1 miljoen.
Iedereen coach naar Jef Clement.
Module 1 – Dag 1 Hallo.
17 september 2014 Workshop Visie en doelen.
Ouderavond Kindcentrum De Schutsluis 7 februari 2012.
Gedragsproblemen bij kinderen samen te lijf
1zorg-route.
Handelingsgericht werken
Module E: Preventieve en schoolomvattende initiatieven uit binnen- en buitenland Unit E5 Samen op één lijn: naar een gedeelde kijk op pesten en geweld.
Coachen Maandag 14 juni 2006.
Pass’t Montessorionderwijs ?
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
PAD Mindfulness en Yoga
Groep 6A Wat is de gang van zaken in die groep?. ‘s morgens vroeg in de kring.
De zin van een SOP 14 oktober 2014 Dick Rasenberg.
CanDo Coaching.
Effectief rekenonderwijs
Welkom bij onze PBS reis
Workshop werken met de Rapucation ‘hulpmiddelen’.
Ouderbetrokkenheid op Het Kompas
Copyright © Stichting Jeugdsport stichtingjeugdsport.nl.
De Sint-Gillisschool “Ieder kind zijn eigenheid”.
Communicatie met ouders
Workshop werken met de Rapucation ‘hulpmiddelen’
Klassenmanagement en orde
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Training Basisvaardigheden voor Mentoren
Workshop klassenmanagement
Boekbespreking Differentiëren is te leren, Aafke Bouwman
De drie V’s Visie  De ontwikkeling van ieder kind afzonderlijk staat centraal. De leerling is eigenaar van zijn of haar eigen leren en kan zich in eigen.
Beter omgaan met ruzies
Regels in school Leerlingen van groep 1/2/3 van CBS De Gearrin:
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
Actieonderzoek Jongens en Pubergedrag. Inhoud Problematiek Gewenste werksituatie Onderzoeksvragen en Hypotheses Aanpak van het Onderzoek Conclusie en.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Wat is coöperatief leren?
De Vreedzame school Ouderavond 17 maart 2009 Het Klinket Welkom!
What is the meaning of? Student centered learning
LOB zeven stappen naar succes
Hoever staan wij met ouderbetrokkenheid?
De veranderende rol van de IB
Hoe plannen we onderzoekend leren in wiskunde?
Trauma sensitief lesgeven
Didactische structuren
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs
Coaching.
Bord in de Klas November 2016 AUTEURSRECHTELIJK BESCHERMD
Informatie- en bedankavond De Schare juni 2018
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
PowerPoint Taal Bijeenkomst 7: Evalueren op schoolniveau
`In beweging, sport als onderdeel van mobiliteit’
Transcript van de presentatie:

WIN WIN Van ordeverstorend gedrag naar ontwikkelingskans “Zet ook die Win Win-bril op!”

“Wij leraren zullen vaardiger moeten worden om met de klassen van deze tijd om te kunnen gaan. Daarom pleit ik ervoor dat iedereen bij ons op school WinWin doet. Winwin helpt je om op een andere manier naar dat als `lastig’ ervaren gedrag te kijken. WinWin helpt je om in plaats van discipline op te leggen kinderen te helpen dit zelf te verwerven”

Waarom WIN WIN? Veel vragen over omgaan met “lastig gedrag” in de klas Leraren willen met plezier lesgeven Leerlingen hebben een natuurlijke behoefte aan praten en bewegen Realiteit is vaak:stil zitten en mond houden……

Deze workshop Bouwstenen van de WinWin aanpak Is het wat voor onze school? Het traject van WinWin Voor de school Voor de IB-er

TafelRondje per 2-tal Noem zoveel mogelijk voorbeelden van ordeverstorend “gedrag” in een klas. Denktijd Om de beurt noemen Ieder noteert

A B C D Ordeverstoringen Agressie Breken van de regels Confrontatie Desinteresse A B C D

Twee regels bij classificeren 3 voor B Eerst kijken of gedrag valt onder Agressie, Confrontatie of Desinteresse. Is dit niet het geval , dan is het Breken van regels. Agressie tov leerkracht = Confrontatie

Tweetal Coach Welke type gedrag is het? Gebruik voorbeelden A. antwoordt, B observeert, bevestigt/coacht B. antwoordt, A observeert, bevestigt/ coacht (Begin weer bij 2)

Doel van WIN WIN Het verstorende gedrag stoppen én voorkomen Vaardigheden leren Verantwoordelijkheid nemen voor eigen gedrag.

De zeven posities Aandacht vragen Falen vermijden Boos zijn Controle willen Energiek zijn Verveeld zijn Onwetend zijn

WinWin bril Denktijd: neem eigen leerling in gedachten Ontdek welke positie(s) Tweegesprek ( 2x2 min.)

De drie WIN WIN Pijlers: (H)Erkenning Samen oplossen Verantwoordelijkheid leren

WinWin-aanpak Preventieve acties (11 series) Voor elk type gedrag (ABCD) Voor elke positie Directe aanpak (21 structuren) Eenvoudige reacties die passen bij het type gedrag en positie van die leerling Vervolgacties

Preventieve acties Beter voorkomen dan genezen Doelgericht en gedifferentieerd Iedereen heeft ervaring en tips: Denktijd Rondpraat Gouden tip

Maak een betere keuze Stop, kijk en luister ( privé) Denk na ( geef kort denktijd) Vertel! ( ll. Noemt andere keuze) Mee eens? (lkrt. gaat wel/niet akkoord)

WinWin Onderwijs Stemt af op de 7 posities: Structureel Coöperatief Leren Meervoudig intelligent leren Passend onderwijs Stap voor stap verdwijnen van ordeproblemen

De Win Win aanpak: Compleet: preventie + directe aanpak + vervolgacties Win Win visie Lange termijn doelen + effecten: niet alleen afleren Gericht op autonoom gedrag Biedt praktische, effectieve handvatten

Aanbod – voor de school Introductie voor teams Basismodule 2 dagdelen Vier trainingsmodulen (Per gedragsvorm (ABCD) één module van 2 dagdelen) Klassenconsultaties / Implementatie na de basismodule, en tussen de verschillende trainingsdagen.

Aanbod – voor IB-ers Module ‘Coachen op Win Win’ 5 bijeenkomsten (1 dag , 4 dagdelen) praktijkopdrachten Opbrengst (o.a.): Observeren van lkt-ll-interacties vanuit WinWin-filosofie Leerkrachten coachen bij preventieve acties, juiste directe aanpak en vervolggesprekken

Rondvraag Zijn er nog vragen? Regionale dag midden- en bovenbouw: Woensdag 23 januari, Willem II-stadion Tilburg Meer informatie over Win Win: i.meelker@fontys.nl