De beste keuze maken J oke Droste Maart 2001. Samenwerkend leren Advies keuze teleleerplatform 2000 SURF Educatie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
H20:Voorraadwaardering
Advertisements

Informaticapioniers in hun digitale leeromgeving NIOC 2002 Jos Tolboom, RuG FWN.
De zin en onzin van escrow
Edushock leerfestival
Evaluatie van MS Exchange 2000 en opzetten van een server voor wereldwijde uitwisseling van projectinformatie Bertels David 3ICT1 Stageplaats: Acros Organics.
Analyse klantgerichte websites
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
Studiefinanciering hoger onderwijs
Business case als besluitvoorbereidend instrument
Alumni-portals gezien vanuit een ICT-perspectief Robert van ‘t Sant.
Onderwerpen Oude situatie Eerste aanpak en problemen
De verschillende fasen in de elektronische noterings- procedure.
Implementatie Lessons learned Jordy Vondermans april 2011.
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl P.M.Bloemendaal.
No nonsense methode ICT vaardigheden
Van beroepssituatie naar inlevermap
, APS-FI Wiskunde en ICT jos tolboom, Rug FWN Effecten van digitale feedback.
Inzet van docenten: planning, overzicht en kwaliteit
Toledo en de resultaten van het onderzoek door IBM Wim Machiels.
Henk te Ronde ICT coördinator CSV. Inleiding  Onderwijs concept “Levensecht leren” Meer zelfwerkzaamheid minder doceren Samenwerken van leerlingen Combinatie.
Welvaartsverlies Pareto-efficiëntie.
LCMS-pakketevaluatie Frank Kresin Michiel van Geloven oktober 2002.
Martijn Wolfs Gerard Maeyer
Zorg-op-Afstand: co-creatie centraal in aanpak Congres GGZ Centraal 2 oktober 2012 Tom Bos.
Het sectorprogramma ICT-onderwijs in Nederland
KINN 25 November 2004 Vragen voordat je start In welke situatie ga je een ELO gebruiken Welke leer- en doceerfuncties moet de ELO ondersteunen Welke infrastructurele.
Implementatie e-learning bij de HES Rotterdam Maart 2001 Joke Droste.
Ontwerpregels voor kruispunten
E-merge, Kennis die samenwerkt
Meisjes en wiskunde (Waarom) is wiskunde moeilijk?
Portfolio Faculteit der Letteren 1 Evaluatie van 2 jaar Digitaal Portfolio in de Letterenfaculteit Utrecht Gerrit Bloothooft.
Portfolio Faculteit der Letteren
SharePoint in het Onderwijs – Montiplaza.nl
Workshop Rienk van Marle en Joris Verwijmeren Themadag Onderzoek 18 november 2010, Amsterdam Themadag Onderzoek 2010 Van Marle&Verwijmeren.
Is ict alleen maar enabler? Darco Jansen. Gezamenlijke verkenningstocht Welke ict wordt ingezet in het onderwijs? Hoe wordt ict (didactisch) gebruikt.
ICLON, Universiteit Leiden1 Implementatie van ICT in het hoger onderwijs: ervaringen vanuit het E- merge consortium J. Nedermeijer 25 november 2004.
Febelfin – Studiedag “De beurs vandaag” Leen Van Wambeke Retail Marketing Services Euronext Brussels.
SURF Normenkader HO Geert Eenink Teammanager Software & Cloud.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Relatiedag 2008 Het nieuwe Kennisnet Frans Schouwenburg en Magda Bruin 23 januari 2008.
E-NABLING E-LEARNING Hoe succesvol is e-learning in het informaticaonderwijs? Bert Zwaneveld.
Stand van zaken E-Learning HBO en BVE 19 april 2002 Drs. E. van Popta Citowoz bv Breda
Ellips en het Digitalenklasconsortium Alessandra Corda (Universiteit Leiden) 2 december 2003.
Verlengde leertijd zoals zomerscholen/vakantiescholen Ton Klein 6 december 2012.
SAMENWERKING WO EN HBO BIJ AANSLUITINGSONDERZOEK V0-HO Rob Andeweg DAIR 7 en 8 november 2007.
Cijfers Zorg en Gezondheid
Nijmegen, 11 oktober 2007 Podcasting in het onderwijs Symposium Nijmegen 11 oktober 2007.
Waarom applicatie rationalisatie een slimme keus is
Metadata en Webstroom SURF SiX expertisegroep Pierre Gorissen SURF SiX / Fontys Hogescholen 16 november 2004.
Natschool: uitwisseling en hergebruik van content
Presentatie UKB Digitale Toets informatievaardigheden Marjolein Drent en Bert Boxem Bibliotheek & Archief, Universiteit Twente.
Community Kies Kleur in Groen 21 april 2009 Cocky Booy VHTO Landelijk expertisebureau meisjes|vrouwen en bèta|techniek
Farmaceutische zorg in NCare
GIS-coördinator in Westerlo
Student Advantage SLBdiensten & APS IT-diensten Charles Stork
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Ict in het voortgezet onderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
YASM- Advies in opleidingsinnovatie met ICT 11 januari E-learning vanuit onderwijskundig perspectief 27 mei 2002 Dr. Stanley J. Portier.
Programma Voorstellen: Noordhoff Uitgevers
Ict in het basisonderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
 E-learning business case Frank Klabbers. Infolearn  Infolearn  Leeromgevingen, content-multimedia ontwikkeling training en onderwijskundig advies.
Door de bomen het bos weer zien Henk Post Bedrijfsanalist ISZF November 2005.
Learning Content Management Systeem
OECR Onderwijskundig Expertise Centrum Rotterdam.
ETUDE Toetsservicesysteem
ICTO-beleid van de Nederlandse universiteiten
Blackboard implementatieplan
Opnemen colleges als dienst bij de Hanze
Flexibel programmeren van onderwijs en toetsen
Programma Digitale Leeromgeving
Transcript van de presentatie:

De beste keuze maken J oke Droste Maart 2001

Samenwerkend leren Advies keuze teleleerplatform 2000 SURF Educatie

Wat kunt u verwachten? Onderzoek 1999 en 2000 Uitgangspunten bij het Advies keuze teleleerplatform Resultaten en de nieuwste gegevens Speciale aandacht voor ondersteuning van samenwerkend leren

Flexibilisering en e-Learning Onderwijsvernieuwing Leren met internet

Teleleerplatforms Functies: opdrachten, leerinhouden, toetsen beschikbaar stellen communicatie docent, student(en), externen mogelijk maken onderwijsmanagement, beheer leerproces verzorgen.

E-Learning een hype? een combinatie van intenties Nieuwe doelgroepen Didactische vernieuwingen Kosten Gebruik maken van nieuwe technologieën

Onderzoeksopzet Voorselectie Globale tests Constructor, Docent/Ilearn4more, Edubox, HoloE, Ingenium, Koepel, TeleTOP+ Dieptetests Docent/Ilearn4more, HoloE, Koepel, TeleTOP, WebCT, TopClass, Blackboard, EuroCampus; Learning Space + Analyse Advies

Voorselectie 2000 Criteria : Definitie teleleerplatform Nieuwe versie na 1999 Leverbaar Ontwikkelaar/leverancier ondersteunt testen Interesse in HO/BVEveld Resultaat: 21 platforms  8 ‘nieuwe’ en 5 ‘oude’ teleleerplatforms testen

Nieuwe ontwikkelingen Meer aandacht voor: bibliotheken/kennisbanken/externe content koppeling externe toetssystemen koppeling administratie en studentvolgsystemen XML en IMS standaard onderwijskundige vertrekpunten

Aandachtspunten bij de keuze 1. In welke situatie ga je een teleleerplatform gebruiken wat is de organisatorische context in welke implementatiefase zit je wat voor globaal opleidingsscenario ga je hanteren 2. Welke flexibiliteit streef je na welke leer- en doceerfuncties moet een teleleerplatform ondersteunen 3. Welke infrastructurele en technische eisen stelt een teleleerplatform 4. Wat zijn de kosten

Gebruikssituatie Organisatorische context: Instelling Afdeling / faculteit/ opleiding Cursus / vak

Gebruikssituatie Implementatiefases: Pioniersfase: de eerste experimenten Pilotfase : nog beperkte aantallen Brede invoering: grootschalige roll out

Gebruikssituatie Opleidingsscenario’s: Aanvullend op bestaande onderwijs Vervangend voor (delen van) het curriculum Teleleren als dominante opleidingsvorm: de virtuele universiteit of academie

Gebruikssituatie - teleleerplatform Vak/cursus Aanvullend Pioniersfase Afdeling/Opleiding Vervangend Pilotfase Instelling Verv/dominant Br. invoering WebCT TopClass Ilearn4more Docent TeleTOP HOLO-E Blackboard EuroCampus Koepel LLS

Flexibilisering van de opleiding -tijd en plaats -competenties -inhoud en mediamix - individueel leren en samenwerkend leren -begeleiding -toetsing Flexibilisering leeromgeving: Leer- en doceerfuncties

Uitgebreide ondersteuning Leerstof/ toetsdeel Communicatie -deel Organisatie/ beheerdeel WebCT 2.01 TopClass 3.1 Ilearn4more TeleTOP 2.3 HOLO-E 1.0 Blackboard 4--5 Eurocampus 2.5 Koepel 25 LLS 4.01 V5.0

SAMENWER KEND LEREN GrWerk ruimte Discgr+ attach chatVideoc Doc delen groeps agenda WebCT 2.1 kalender Blackboard 4--5 a-syn Ilearn4more /- + TeleTOP 2.3 HOLO-E 1.0 Ind+c V5.0 Eurocampus cursus LLS syn Koepel 25 groep TopClass 3.1

Technische eisen en infrastructuur Consequenties client-serversysteem Eisen aan hardware, gebruikersmachine Installatie Intranet, internet Onderhoud en beheer

Technische, Infrastructurele eisen server Zelf technisch onderh/beheer Buiten beheer +applicatiebeh NT/ Unix WebCT +++ TopClass Ilearn4more + TeleTOP +++ HOLO-E Blackboard +++ EuroCampus + Koepel ++ LLS NT/Unix -

Kosten Kostencomponenten : Aanschaf teleleerplatform, server (software) Beheer Internetaansluiting en dataverkeer Ontwikkeling content en begeleidingstijd –Kengetallen voor ontwikkeling en beheer –Begeleidingstijd –Hergebruik content Uitbreiding aantal studenten PR en aansluiting bij het bedrijfsleven

INDICATIE kosten Licentie Hosten Licentie 2000 Hosten 2000 Licentie Hosten WebCT event event event Blackboard le le le / / Gb Gb 46/ init Ilearn4more TeleTOP aanvr aanvr aanvr HOLO-E X 18% (2.250) X 18% (3.000) X 18% (76.500) x 15% X 15% Kwantum koritng Eurocampus 2.000euro 7.5/ eu 7.5/ euro 7.5/ LLS spec tarief x SURF diensten Koepel 1500aanvr TopClass $4750

En waar let je vervolgens op Voor gedetailleerde verschillen… matrix dieptebeoordeling Eigen indrukken..sites producenten… Ervaringen gebruikers…subsite e-Learning EduSite Maak de best mogelijke keuze en dan ………verder!

Samenvatting “De beste keuze ….... Flexibilisering en e-Learning; Combinatie van intenties; Teleleerplatforms zijn hulpmiddel Keuze afhankelijk van: gebruiksituatie: organisatorische context, implementatiefase,opleidingsscenario flexibilisering van de leeromgeving: leer- en doceerfuncties technische eisen, eisen aan de infrastructuur kosten Vergelijkend onderzoek biedt bouwstenen voor die stappen

Meer informatie EduSite subsite e-Learning: Advies keuze teleleerplatform 2000 Gebruikersgroepen