Inleiding Vorig schooljaar: Problemen: Dit schooljaar: 1° graad BSO: boek “Uitkomst” 2° graad BSO: eigen cursus Problemen: Gedemotiveerde leerlingen in 4BSO Instroom in 3° en 4° jaar vanuit ASO-TSO Dit schooljaar: BZL-lessen: inoefenen van de leerstof
Thema wonen Evenredige verdeling Metend rekenen Procent Schaal Omtrek en oppervlakte vlakke figuren Volume ruimtelijke figuren Grafieken en diagrammen Consument gerichte documenten lezen en interpreteren …
Thema wonen (25 lestijden) Kopen of huren (3 lestijden klassikaal) Bouwen (22 lestijden individueel via BZL)
De verkaveling
Gelijkvloers
Voorgevel
Liggingsplan
Grondplan op de computer
Graafwerken
Funderingen
Oppervlakte voorgevel
Prijs metselwerk
Kostenraming
Extra: factuur
Thema bouwen BZL-digitaal
Evaluatiefiche
Beoordelingsfiche eindwerk
Voorbeelden Verbetering, punten en evaluatie Aanmaken van cursussen BZL-Digitaal Voorbeelden Verbetering, punten en evaluatie Aanmaken van cursussen
Toe te passen in… Lesmethodiek BZL Open leercentra Enquêtes Huistaken, sb’s en examens Uitbreidingsoefeningen Remediëringsoefeningen Hoekenwerk Afstandsleren
Vraagtypes Open of gesloten vraag met een tekstveld Open vraag met meerdere tekstregels Meerkeuzevraag met 1 of meerdere juiste antwoorden Sleepvraag Klikvraag Hot Potatoes
Voordelen BZL-digitaal Zelfstandig werk Differentiëren Elke leerling werkt op eigen tempo Meerdere pogingen en feedback De leerling ziet wat goed of fout is Bijna geen verbetering voor de leerkracht Elke leerling is betrokken
Evaluatie door de leerlingen De leerlingen zijn heel gemotiveerd. Ze werken goed door. Ze vinden de lesmethode leuk. De “rappe” leerlingen hoeven niet te wachten en “trage” leerlingen kunnen wat meer uitleg krijgen. Cursussen op maat. De leerlingen behalen hogere resultaten en er is een permanente evaluatie.
Evaluatie door de leerkrachten De leerkrachten vinden de lesmethodiek BZL een leuke afwisseling. De leerkracht staat dichter bij de leerling. Meer werk bij de voorbereiding aan de cursus tegenover minder verbeterwerk (=tijdsbesparing over de jaren heen.) Betere kijk op het leerproces van de leerling. Meer creativiteit in de cursussen
Meer info: kris.mostrey@sint-michiel.be BZL-Digitaal Meer info: kris.mostrey@sint-michiel.be