Aardrijkskunde is een wetenschap Daarom vertrekken we in de lessen zoveel mogelijk vanuit de waarneming. We benaderen dus elk nieuw onderwerp vanuit de.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
FAQ over wiskunde Heb ik wel voldoende uren wiskunde gehad in het middelbaar? Welke wiskundevaardigheden moet ik beheersen? Wat is de inhoud van de cursussen.
Advertisements

Hoofdstuk 1A: Europeanen
donderdag 27 mei 2010 Els Vanhoudt
De regionale overheid p
Ict - beleidsplan
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase havo
Hoekenwerk Ann Vandemaele.
Sjef van Gisbergen St. Gregorius College Freudenthal Instituut Utrecht
13 december 2007POVO project Noord Limburg POVO dieptestrategie technische talentontwikkeling College Den Hulster.
Vlajo Challenge Speel en onderneem. Kom proeven op onze provinciale workshops: 29 februari 2012 St Paulusinstituut Herzele 9u – 11u 1 maart 2012 St Lutgardisschool.
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerlingen 2 de graad.
Naar een nieuw examenprogramma Aardrijkskunde vmbo 27 november 2009 Onderwijscentrum VU.
Toepassingen 5L week 1: ‘Een nieuwe start’
Lesgeven en begeleiden
AARDRIJKSKUNDE in het VLAAMSE S.O.
2de graad.
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase vwo
Maarten Vansteenkiste Universiteit Gent
Veerle Vandelacluze KATHO
Flankerend onderwijsbeleid. Waarom? Vlaams lokaal onderwijsbeleid heeft lokale hefbomen nodig vb inzake kleuterparticipatie, spijbelen,… + lokale besturen.
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase havo
INFORMATICA C. Daemen.
Goede afspraken maken goede vrienden!!!
NATUUROUDERS Provincie West-Vlaanderen Dienst NME
Onderzoeksvaardigheden
Geïntegreerd werken in VZ Vereiste in leerplan p 8, 12, 13, 15, 27, 32, 37, 38, 56, 69, 78 … 1.
De nieuwe editie van buiteNLand Tweede Fase
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
Voorlichting keuzes Ouderavond klas 2 8 maart 2010.
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
De weg naar het Pro diploma.  De scholen in Den Haag en Rotterdam hebben goede ervaringen  Alle Praktijkscholen in Noord-Holland werken samen.  Gemeenschappelijk.
 Is basis kennis een voorwaarde voor het experiment in de beeldende vakken in de onderbouw?  Wat is basiskennis?  Hoe word basis kennis nu overgedragen?
Competentiegericht leren vmbo
Welkom op de informatie avond van groep 5/6
Informatie-avond groep 4-5
Welkom in het vijfde leerjaar!
Interactieve attracties maken musea spannend.. Leren Ontdekken, nieuwsgierigheid bevredigen, … Waarom bezoekt men een museum? Recreatie Beleven, ontspannen,
Het leren in BS 2 gebaseerd op de leertheorie: het behaviorisme
Dag met vakcoördinatoren Mechelen 23 – agenda Een model om aandacht te hebben voor de leerlijn en de vakoptiek Een model om aandacht te hebben.
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Algemene vaardigheden
Workshop evalueren Dcp
Kinderen en...hun sociale talenten
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Programmeren. programmeren unplugged programmeren Deel 1: unplugged programmeren.
Aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase vwo.
WISKUNDE: het fijnste vak van de week Dat zou toch moeten kunnen!
Differentiëren in de Franse les
15273.jpg Bijeenkomst 3 Periode 3.
De functionele reken-wiskundemethode. de functionele reken-wiskundemethode.
De functionele reken-wiskundemethode. de functionele reken-wiskundemethode.
Welkom Voorstellen De vakken Zelfstandig werken Mededelingen Rondvraag Afsluiting.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Brainstormen in het ixperium Les over goede onderzoeksvragen.
Jeelo van harte welkom. De wereld-oriënterende vakken in projecten Voor kinderen bestaat de wereld niet uit aardrijkskunde, geschiedenis en natuur. Zij.
 Welkom, voorstellen van leerkrachten  Verkeer  Entree  Huiswerk en agenda  Takenkaart op niveau  Werkwoordspelling  Seksuele voorlichting v.a.
De Hedwigepolder - Belangen tussen Nederland en België
Werkwijze telefoon & balie
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase vwo
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase havo
Paspoort griekse goden
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase vwo
Havo-examen nascholing 2017
Sint-Jozefsinstituut
Workshop – ambities delen
Sint-Jozefsinstituut
Moestuinieren: De tuin in de klas
Welkom in groep.
Transcript van de presentatie:

Aardrijkskunde is een wetenschap Daarom vertrekken we in de lessen zoveel mogelijk vanuit de waarneming. We benaderen dus elk nieuw onderwerp vanuit de eigen leefomgeving ( Heist-op-den-Berg ) Heist-op-den-Berg vanuit de wateruitkijktoren

Nadien kunnen we elders in Vlaanderen, België of in de wereld gaan kijken en vergelijkingen maken met de landschappen uit de schoolomgeving. Het Zwarte Woud vanuit de Feldberg in Duitsland

In het eerste jaar (1A en 1B) van de eerste graad, leren we landschappen observeren, beschrijven en vergelijken.

Lokaliseren en oriënteren

Naam: ………………………………… Klas: ………………………………… Schooljaar: ………………………………… Cursus DE EIGEN LEEFRUIMTE HEIST-OP-DEN-BERG EN OMGEVING Koen Leysen Cursus aardrijkskunde voor het 2 de leerjaar van de eerste graad In het tweede jaar (2A) van de eerste graad, is de cursus van de leerkracht ‘De eigen leefruimte' bij elk thema telkens een nieuw begin. Het handboek en het werkschrift sluiten hierop aan. Thema’s zijn o.a. : industrie, verkeer, handel en diensten, recreatie en toerisme en een landschapsproject waarbij de schoolomgeving wordt vergeleken met de Semoisregio. Een belangrijk deel van deze cursus bestaat uit zelfstandig (groeps)werk, veldwerk in de schoolomgeving en in de Ardennen, klastaken en huistaken. De zorg ervoor, het correct invullen en het goed kunnen samenwerken in de klas of buiten school is zeer belangrijk.

Derde verdieping Westerschelde gestart Sinds donderdagmiddag wordt er weer gebaggerd op de Westerschelde. Vlaams minister- president Kris Peeters gaf ter hoogte van de Noordzeecontainerterminal nabij Zandvliet in het noorden van de Antwerpse haven het officiële startschot voor de derde verdieping. Zeeschepen krijgen daardoor een getij-onafhankelijke vaart met een diepgang tot 13,10 meter. De werken zijn volgens Peeters broodnodig voor het versterken van de concurrentiepositie van de Antwerpse haven maar ook voor de economische ontwikkeling van Vlaanderen en Nederland. De verdragen voor de verdieping werden al in februari 2007 door Vlaanderen goedgekeurd, de Nederlandse collega's gaven pas op 18 december hun fiat. Verwacht wordt dat de werken worden afgerond tegen het einde van Voor Vlaanderen alleen al zou het een economisch voordeel tussen 0,7 en 1,1 miljard euro betekenen.(HOA) 12: /12/2007 Copyright © Belga Een zeer belangrijk doel in de lessen aardrijkskunde is de parate en verworven kennis en vaardigheden kunnen toepassen in een nieuwe context. In de les en tijdens evaluaties op een toets of een examen zou een leerling relaties moeten kunnen leggen tussen de leerstof en de actualiteit. Zulke oefeningen bewijzen dat kennis verworven en nuttig is.

Werkvormen Tijdens de lessen worden niet alleen de klassieke doceermomenten, leergesprekken, klasgesprekken en groepsdiscussies aangewend, maar ook zo veel mogelijk werkvormen die bijdragen tot ervaringsgericht en zelfgestuurd leren. De leercirkel van David Kolb met de 4 leerstijlen is hier een belangrijk referentiekader