Welkom bij de cursus Handig met Internet! Handig met Internet -Wat doet u al met internet? -Wat wilt u nog meer met internet doen? -Hoe kunt u beter.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Spreekbeurt van Pietje Puk Juni 2012
Advertisements

Er zijn 3 methodes om slimmer te zoeken. 1.Door toetscombinaties te gebruiken. Bij windows: Alt + Tab = schakelen tussen programma’s. Windows + D = bureaublad.
RECLAME OP INTERNET ASCC Clubmiddag 15 april 2014.
Het tweede werkstuk.
Het doen van eigen onderzoek
Een kijkje in de oceaan met Sebastiaan
WORKSHOP. EEN CPU MAKEN VAN UW COMPUTER. Dinsdag 05 / 04 / Door; Tom Roef, bestuurslid. Sodipa Computerclub.
Mediawijsheid.
1. Inhoud les 4 berichten versturen en ontvangen.
Inleiding Na het bestuderen van dit hoofdstuk kun je:
“Hoe kom ik aan klanten?”
Effectief zoeken en verwerken van digitale informatie
Mijn gegevens op het web!?
Landing Websites The fly-catcher on the web. Wat willen we op het WEB  Naamsbekendheid, profileren  Relevante (be)zoekers  kopers  klanten  Verkoop.
Op zoek naar meer klanten voor uw webwinkel? Francine van Dierendonck Marketing Directeur eBay & Marktplaats 17 januari 2008.
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Internet en Seniorweb Den Haag docent: Peter Blansjaar
Vervolgcursus; Les 7 Internet Wat is internet
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Mediawijsheid.
Internet OBS de Klimop Mediawijsheid. Mediawijsheid staat voor ‘het geheel van kennis, vaardigheden en mentaliteit waarmee burgers zich bewust, kritisch.
F&J webcreation even voorstellen… we willen graag met u in gesprek, dus…
Cursus Websites bouwen
Website maken met WordPress
Mediawijsheid - Cultuureducatie een happy match John Leek –
LITERATUUR ONDERZOEK.
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Audiovisueel materiaal in de klas BOA 4 februari.
Sociale media op school
Definitie Mediawijsheid
Internet en Bibliotheek Rijswijk Seniorweb Rijswijk docent: Peter Blansjaar.
Rabobank Zoetermeer Sponsor v/h SeniorWeb 2 Stichting SeniorWeb Zoetermeer Cursus Internet les 1 Uw docenten zijn:  Peter Blansjaar  Carla Velthuijsen.
Rabobank Zoetermeer Sponsor v/h SeniorWeb 2 Cursus Internet.
Rabobank Zoetermeer Sponsor v/h SeniorWeb Websites maken in Word Uw docenten: Peter Blansjaar Wout van Werven.
Cursus Websites bouwen Bibliotheek Rijswijk Seniorweb Rijswijk docenten: Peter Blansjaar Peter Smits.
Lezing door Kick de Wolff
G!DS Basismodule Trainingsdag 2 Naam, functie Datum, plaats.
Een leerlijn mediawijsheid groep 5-8.
OPZOEKENEVALUERENOPSLAAN van informatie van op INTERNET door Bart Coene.
Het nieuwe solliciteren:
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Rabobank Zoetermeer Sponsor v/h SeniorWeb Welkom les 3 Overzicht vorige les  Terugblik op wat we geleerd hebben  Uitwisselen van ervaringen  Behandelen.
Ondernemenincool Groepsbijeenkomst 2 juli. Voorstellen Liz Pelupessy John Autar Vertel in het kort: - Wie je bent - waarom je ondernemer wilt worden -
Welkom bij digiDUIF! Jouw school heeft gekozen om gebruik te maken van digiDUIF. Deze korte animatie helpt je met het aanmaken van jouw account en het.
 Website Sint Liborius vormgeven en vullen  Pagina beheren  Foto’s plaatsen Website over mediawijsheid op Sint Liborius  Theorie mediawijsheid  Leerlijn.
Slim en veilig online winkelen Hein van Dijk
Theresialyceum. OriëntatieTheorievormingOntwerpplanExperimentVerwerkingRapportagePresentatie Onderzoekscyclus Theorievorming.
UVW LinkedIn Presentatie
Jongeren en informatieverwerking. Informatie en de ‘generatie Einstein ‘ Een hardnekkige misvatting: Jongeren zijn voldoende ict-vaardig want ze zijn.
Flip de Proef Hoofdstuk 4 maar dan anders…. Wat is dat? Hoofdstuk 4 gaat over handig tellen. Dat gaan we proberen 's op een andere manier te doen. Ik.
Inhoud: 1. Controleer de winkel. 2. Controleer de verkoper. 3. Veiligheid van website. 4. Veiligheid van betaling. 5. Shoppen via smart phone of tablet.
Hoe maak ik een PowerPoint presentatie?
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
FOCUS IN ACQUISITIE Welkom bij de workshop Presentatie: Herma Wichman specialist in een heldere focus en strategie.
Jumbo elke dag beter Dennis Altenburg & Danny Vallinga.
Netwerkmarketing Hoe vindt je nieuwe klanten? In deze training 1.Je 100+ lijst 2.Je dagelijkse bezigheden 3.Verandering van denken.
Cliënt en Mediawijsheid Les 5 Mensen met een (lichte) verstandelijke beperking.
Cursus 1.2 Werken met een Atlas Klas 1 BK Lesweek 5
WELKOM IN DE MEDIATHEEK
Cursus 1.2 Werken met een Atlas Klas 1 KGT Lesweek 5
Cursus 1.1 Werken met Kaarten Klas 1 KGT Lesweek 4
H1 Media en communicatie
Vervolgcursus; Les 7 Internet Wat is internet
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Samenwerken en communicatie
LinkedIn Wat moet ik ermee?.
Het maken van een PWS.
Wie zoekt, die vindt…!!! Workshop Zoekvaardigheden Profielwerkstuk MAVO Mediatheek De Nassau.
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Transcript van de presentatie:

Welkom bij de cursus Handig met Internet!

Handig met Internet -Wat doet u al met internet? -Wat wilt u nog meer met internet doen? -Hoe kunt u beter zoeken op internet? -Hoe wordt u ‘mediawijzer’ met internet?

Programma Bijvoorbeeld: Ontvangst met koffie/thee, uitreiken boek Welkom, opening en kort voorstelrondje -Etc.

Het internet Overal ter wereld staan computers Al die miljoenen computers zijn met elkaar verbonden door kabels Het netwerk van kabels en computers wordt het internet genoemd Het Wereld Wijde Web (www)

Wat kun je zoal met de computer? Contact houden – en met familie en vrienden –Telefoneren via internet Leuke dingen doen –Werken met foto’s, video’s en muziek –Informatie over hobby’s opzoeken –Spelletjes spelen Nuttige dingen doen –Informatie opzoeken –Reizen en uitstapjes plannen –Winkelen op internet

Opdracht: Noem een eigen ervaring met ‘wijs zijn met media’

Wat is Mediawijsheid? Definitie: “Mediawijsheid duidt op het geheel van kennis, vaardigheden en mentaliteit waarmee burgers zich bewust, kritisch en actief kunnen bewegen in een complexe, veranderlijke en fundamenteel gemedialiseerde wereld” (Raad van Cultuur, juli 2005)

Doelen cursus: -Beter zoeken -Beter informatie filteren -Beter informatie beoordelen -Beter informatie gebruiken

Het cursusboek Vier hoofdstukken: -Hoofdstuk 1: De 7 stappen in het zoekproces -Hoofdstuk 2: Informatie zoeken over een product -Hoofdstuk 3: Informatie zoeken voor een dagje uit -Hoofdstuk 4: Bestellen op internet -Aanvullende tips

Het cursusboek Hoofdstuk 1: De 7 stappen van het zoekproces Wat leert u : -Wat de 7 stappen zijn -Hoe de 7 stappen met een voorbeeld worden verduidelijkt

De 7 stappen in het zoekproces: -Stap 1: de zoekvraag bepalen -Stap 2: een zoekstrategie bedenken -Stap 3: informatie zoeken -Stap 4: de bruikbaarheid en waarde van de informatie vaststellen -Stap 5: de gevonden informatie inschatten -Stap 6: de gevonden informatie gebruiken -Stap 7: het zoekproces en –resultaat beoordelen

De 7 stappen Stap 1: de zoekvraag bepalen -Bepaal wat u zoekt! -Dit is een belangrijke stap in het zoekproces; sla deze dus niet over! -Maak uw zoekvraag zo gedetailleerd mogelijk Bijvoorbeeld: Australische witte wijn

De 7 stappen Stap 2: een zoekstrategie bedenken -Rechtstreeks de site waarop u informatie verwacht ( -Via een zoekmachine ( -Via een portal van websites (

De 7 stappen Stap 3: informatie zoeken -Zoekmachine: kies een handig zoekwoord, gebruik zo nodig geavanceerd zoeken -Op een website: let op het zoekmenu en de sitemap

De 7 stappen Stap 4: de bruikbaarheid en waarde van informatie vaststellen -Verschil: feitelijke informatie en meningen van gebruikers -Vergelijkingssites/consumentensites (bv Wie is de afzender van de informatie? (zoek op ‘Over ons’ op de website)

De 7 stappen Stap 5 en 6: de gevonden informatie inschatten en gebruiken -Wat is het antwoord op uw zoekvraag? -Kunt u iets met het antwoord of heeft u nog meer informatie nodig? Bijvoorbeeld: Ik heb de Australische wijn die ik zocht gevonden. Wil ik deze nu bestellen via deze site? Of ga ik op zoek naar een andere webwinkel? Of bestel ik de wijn bij de ‘gewone’ wijnhandel?

De 7 stappen Stap 7: het zoekproces en –resultaat beoordelen -Heeft u gevonden wat u zocht? -Nee: hoe kunt u anders zoeken? -Ja: onthoud deze zoekmanier voor de volgende keer > zet handige websites onder uw favorieten of als startpagina

Het cursusboek Hoofdstuk 2: Informatie zoeken over een product Wat leert u : -Zoekvraag en zoekstrategie bepalen -Zoeken met Google en Startpagina -Informatie zoeken op een bedrijfswebsite -Informatie zoeken op een vergelijkingssite -Gevonden informatie inschatten en gebruiken -Zoekproces en –resultaat beoordelen

Het cursusboek Hoofdstuk 3: Informatie zoeken voor een dagje uit Wat leert u : -Zoekvraag en zoekstrategie bepalen -Zoeken op verschillende manieren (Google, specifieke website, verzamelwebsite) -Informatie van verschillende bronnen (feitelijke website, recensie-website) raadplegen en beoordelen

Het cursusboek Hoofdstuk 4: Bestellen op internet Wat leert u : -Noemen waar u op moet letten bij het beoordelen van de betrouwbaarheid van webwinkels (keurmerk) -Een product bestellen op internet (bv. bij Bol.com): hoe werkt dit en waar moet u goed op letten? -Betalen op internet: wat zijn de mogelijkheden en de voor- en nadelen?

Na de cursus -Kijk naar de tips in het cursusboek. Bijvoorbeeld: webpagina afdrukken, surfen zonder sporen met Internet Explorer 8, een tijdelijk e- mailadres gebruiken, zoektips voor Google -Kijk op voor extra informatiewww.seniorweb.nl/handigmetinternet

Dank u voor uw aandacht!