J.P.M. Janssen, Pijnacker, 11/12/08

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kwaliteit en onderwijstijd
Advertisements

Actielijnen School –Ex programma Matching-offensief
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Workshop Boris Platform gehandicapten mbo 7 november 2013.
Docentendag Schilderen en Onderhoud: lesmateriaal
Studieloopbaancoaching
BPV in Entree Springplank naar werk?.
ONTWIKKELING COMPETENTIES
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Atlant Werkend Leren Opleiden op niveau 1.
1 Presentatie Mediatheek TF ’06 Door: Barbara Vermaas, Jeroen van Beijnen en Erik Oomen Praktijkvoorbeelden m.b.t. instituutscontacten op TF 1.Virtuele.
Doelstelling Wedeo Mensen aan het werk krijgen en houden in een zo regulier mogelijke arbeidssituatie. Dit is de belangrijkste basis voor het.
Microsoft Dynamics NAV Meerwaarde voor leerlingen/cursisten.
XXXXX AAN HET WERK MET EVC ERKENNING VERWORVEN COMPETENTIES VOOR DE SUWI-KETEN Utrecht, 27 november 2007 Elize de Bar (CWI) Ria van Dinteren (Kenniscentrum.
Leerbedrijf partner in opleiden Jan Fleer 15 november 2004
Van wie is de kwaliteit van het onderwijs?
De flexibele deeltijd: MODULAIR MET EXTRA’S
E-portfolio NL Een Leven Lang Leren René Schreurs & Yvonne Kremers
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Netwerkdag WERKPLEKLEREN
Workshop Rienk van Marle en Joris Verwijmeren Themadag Onderzoek 18 november 2010, Amsterdam Themadag Onderzoek 2010 Van Marle&Verwijmeren.
Stelling 2: Te weinig (vak)inhoud in een VB Leerinhouden kunnen niet geïntegreerd worden opgehangen aan voorkomende werkzaamheden, maar moeten geïsoleerd.
“… en dan krijg ik dus 40 leerlingen” Onderwijs, arbeidsmarkt en het invullen van de, gezamenlijke, maatschappelijke rol.
Kenniskring Orde en veiligheid. Rol ECABO Visie praktijkgericht leren Scholing praktijkopleiders Sectorplan 2009.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Welkom! ‘Pilotbijeenkomst 14 oktober 2010’. Programma van vandaag Even voorstellen Groen Proeven flitst langs - Waar staat Groen Proeven voor? - De Groen.
Van Kroon naar ViP.
Associate degree 26 november 2010
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Begeleidingsplannen GGZ
Highlights evaluaties Presentatie De Groene Parade II 10 juni 2009.
Welkom bij 30 oktober 2008.
Passend Onderwijs MBO en professionalisering
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
De rol van Kenniscentra in het Onderwijs »Peter Weisscher »Regioconsultant PMLF.
(Beroeps) Onderwijs in Beweging
Onthechten Hoe? 1.Voorlichting 2.Laagdrempelig 3.Binnen beginnen 4.Theorie & Praktijk samen 5.Maatwerk.
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
zelfsturend portfolio-onderwijs:
EVC en de CGKS Woerden 22 mei 2007 Erik Kaemingk Kenniscentrum EVC
Kwaliteitscode EVC EVC in het MBO ~ CompetentCity Erik Kaemingk & Cissy Johann.
Wsw in de Handel: Werkgevers Scheppen Werk voor iedereen Binnenstebuiten.
1 Praktijkopleiderscyclus Cursussessie 1 Begeleiden en beoordelen.
1 Leren en werken Platformbijeenkomst regio 4 16 april 2007 Claire Freling.
Onderwijs op maat.
Vernieuwend vakmanschap
Kennisatelier Stage 23 april 2009
“Passend onderwijs op maat”
Leven Lang Groen Leren Manifestatie groen onderwijs Marcel Creemers (Citaverde) Arry Verhage (Agro Opleidingshuis) Liesbeth van der Vegt (LTO) 12.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Methode Strategisch personeelsmanagement
Servicecentrum Studie en Beroep
HRM - netwerk 03 september 2004 Personeelsresultatenonderzoek 2004.
Plan van aanpak Ondersteuning Leerbedrijven
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
 E-learning business case Frank Klabbers. Infolearn  Infolearn  Leeromgevingen, content-multimedia ontwikkeling training en onderwijskundig advies.
Projectgroep deskundigheidsbevordering Meerjarenbeleid Kerndoel 5.2. Het ontwikkelen van een nieuw systeem van deskundigheidsbevordering, dat uitgaat.
Mentorproject/Coachingsproject Fioretti College Veghel.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Examensop maat Examensop maatveiligheid examens assessoren Communicatie Communicatie Ondersteuning personeelszaken Ondersteuning personeelszaken.
Samen Slim Bouwen aan de Toekomst
Intersectoraal (opleiden) in het VMBO
Jan Leen Projectmanager EVC Kerndocent MER deeltijd
Competentie gericht onderwijs
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Archimedes Lerarenopleiding, voorjaar 2003
Doorstroom naar (echt) werk
Transcript van de presentatie:

J.P.M. Janssen, Pijnacker, 11/12/08 Je kunt het WEL! J.P.M. Janssen, Pijnacker, 11/12/08

J.P.M. Janssen, Pijnacker, 11/12/08 Wie zijn wij CITAVERDE College is een kenniscentrum: Met onderwijs voor VMBO, MBO en cursus & contractonderwijs binnen het brede groene domein Met aandacht voor persoonlijke en professionele groei VMBO 12 – 16 jaar 1900 deeln. opleiding MBO 16 – 23 jaar 1450 deeln. opleiding Leven lang leren > 23 jaar 450 deeln. opleiding 4500 deeln. training & cursus J.P.M. Janssen, Pijnacker, 11/12/08

J.P.M. Janssen, Pijnacker, 11/12/08 Waar zijn wij J.P.M. Janssen, Pijnacker, 11/12/08 Maastricht

Je kunt het WEL! W.E.L. = Werk Ervarings Leren Binnen een reële beroepscontext Toelichting op 2 WEL “ best practises” binnen: NLW-Groep Venray Karpos BV J.P.M. Janssen, Pijnacker, 11/12/08

J.P.M. Janssen, Pijnacker, 11/12/08 10 OKTOBER 2008 J.P.M. Janssen, Pijnacker, 11/12/08

Modernisering Wet Sociale Werkvoorziening VRAAG Waarom? Modernisering Wet Sociale Werkvoorziening Beweging van binnen naar buiten Vermaatschappelijking mensen met een achterstand tot de arbeidsmarkt Waar gaat het om? - Vergroten van de individuele arbeidsmarktwaarde, - Verkleinen afstand tot de arbeidsmarkt Hoe? - Leren en werken in een zo regulier mogelijk omgeving J.P.M. Janssen, Pijnacker, 11/12/08

Werk-Ervarings-Leren ANTWOORD Werk-Ervarings-Leren Competentiegericht leren in het bedrijf Afgestemd op de dagelijkse beroepspraktijk Werkplekken als leer- oefensituaties Instructiethema’s afgestemd op het bedrijf Wat gekend is, hoeft niet nog een keer (EVC) Gericht op de arbeidsmarkt J.P.M. Janssen, Pijnacker, 11/12/08

De leerweg In- Take PvB PvB + EVC Intake Onderwijs Examen Portfolio = voorwaardelijk PvB Leeractiviteit 1 Leeractiviteit 2 PvB Leeractiviteit 3 Leeractiviteit 4 Leeractiviteit 5 + EVC Leeractiviteit 6 Leeractiviteit 7 Leeractiviteit 8 Leeractiviteit 9 Leeractiviteit 10 Leeractiviteit 11 Leeractiviteit ..enz Intake Onderwijs Examen J.P.M. Janssen, Pijnacker, 11/12/08

J.P.M. Janssen, Pijnacker, 11/12/08 Onderwijselementen Werkvormen Werkplekleren Instructiebijeenkomsten Excursies Themabijeenkomsten Bewaking/Communicatie Leermiddelen Commasys E-learning per deelnemer Werkinstructie per groep Opdrachten per begeleider J.P.M. Janssen, Pijnacker, 11/12/08

Bewaking/Communicatie Commasys J.P.M. Janssen, Pijnacker, 11/12/08

J.P.M. Janssen, Pijnacker, 11/12/08 Begeleiding Persoonlijke begeleiding door portfoliobegeleider Begeleiding op de werkplek door praktijkbegeleider Begeleiding tijdens themabijeenkomsten door trainers en docenten Toetsing van onderdelen door interne en externe assessoren J.P.M. Janssen, Pijnacker, 11/12/08

Kenmerken van werkplekleren De opleiding verloopt volgens een vooraf opgesteld plan De deelnemer wordt begeleid door een ervaren collega De opleidingsactiviteiten worden in de tijd gepland, afgestemd op de deelnemer Er wordt gebruik gemaakt van speciaal ontwikkeld lesmateriaal De opleiding vindt plaats op de werkplek van de deelnemer De opleiding is gericht op het opbouwen, onderhouden of verbeteren van de competenties van de deelnemer De opleiding heeft betrekking op de taken waarvoor de deelnemer verantwoordelijk is of dient te worden J.P.M. Janssen, Pijnacker, 11/12/08

Voordelen voor de deelnemer Opleidingssituatie = werksituatie; er is geen vertaalslag nodig Opleiding is ‘to the point’ Alle opleidingsmateriaal is aanwezig op de werkomgeving Deelnemer leert in eigen tempo Hogere leermotivatie door de directe relatie met de praktijk Actievere betrokkenheid bij het leerproces Deelnemer krijgt directe feedback uit de werkomgeving J.P.M. Janssen, Pijnacker, 11/12/08

Voordelen voor de organisatie Succesvoller inzetten van nieuwe collega’s Uitwisselbaarheid van de deelnemers is groter Bevordert standaardgedrag bij (nieuwe) medewerkers Medewerkers spreken elkaar aan op afwijkend gedrag Efficiënte leermethode J.P.M. Janssen, Pijnacker, 11/12/08

Ook voor ons: Je kunt het WEL! J.P.M. Janssen, Pijnacker, 11/12/08

AB Limburg - CITAVERDE College Karpos Kenniscentrum Samenwerking AB Limburg - CITAVERDE College Arbeidsmarktprojecten - Instroomprojecten Cursussen, Trainingen en Opleidingen - Bijscholing - Her- en omscholing - Upgrading Doelgroepen - Werkelozen / werkzoekenden - Outplacement J.P.M. Janssen, Pijnacker, 11/12/08

J.P.M. Janssen, Pijnacker, 11/12/08 Uitvoeringsmodel Ontwikkeling opleiding ism AB en partners Intake kandidaten Uitvoering opleiding / cursus Begeleiding leerling en praktijkopleider Goede praktijk-begeleiding op de werkplek Varkenshouderij Sector Kandidaat Erkennen leerbedrijven Ondersteuning praktijk-opleiders Werven deelnemers Begeleiding medewerker Plaatsen medewerker J.P.M. Janssen, Pijnacker, 11/12/08

Opzet WEL met permanente instroom Maatwerk voor werkenden in BBL en modulair. PvB Werkplek 1 Onderwijsprogramma Examen Portfolio = voorwaardelijk Werkplek 2 Werkplek 4 Werkplek 3 Werkplek 5 Werkplek 6 Werkplek 7 Theorie / Instructie (Citaverde m.m.v. bedrijfsleven) Praktijk (Bedrijf) Intake Voortplanting en vruchtbaarheid Gezondheids zorg Huisvesting en Klimaat Keten Kwaliteit Afzet Voeding Gezondheid en voeding Optimaliseren bedrijfs processen Management Organisatie AVO J.P.M. Janssen, Pijnacker, 11/12/08

J.P.M. Janssen, Pijnacker, 11/12/08 U kunt het ook! J.P.M. Janssen, Pijnacker, 11/12/08